Arta a fost mereu numitor comun al fiecarui domeniu in care s-a aventurat, fie ca a fost design interior sau grafic, pictura pe obiecte si, mai nou, ilustratia. Oana Hajos deseneaza de cand se stie, iar datorita desenului a invatat sa priveasca lumea ca pe o abundenta de culori si forme in diverse nuante. Fiecare plimbare in natura o inspira, ideile ii vin in timp ce le face copiilor de mancare ori se duce cu ei prin padure, iar visele-i devin adeseori compozitii de imagini si colaje.
"In Romania cultura ilustratiei artistice este primita cu oarecare reticenta. Inca sunt preferate si sustinute de unele edituri cartile slabe, cu ilustratii facute in graba, culori terne, care nu transmit niciun mesaj. Dar incet, incet, se pare ca influentele artistice europene ajung si la noi".
Povestim mai departe cu Oana Hajos despre ilustratie si stilul sau de desen, prin care imbina realismul personajelor ilustrate cu maximalismul decorului.
Artista dintotdeauna
Eu sunt artist de cand ma stiu. M-am aventurat in multe domenii din lumea artei, design interior, pictura murala, pictura pe obiecte, design grafic si mai nou ilustratie. Da, mai nou, pentru ca odata cu pandemia am descoperit acest “grai” de exprimare care in acest moment mi se potriveste perfect. Ce fel de proiecte iti place sa lucrezi
Cel mai mult imi place sa ilustrez copii. Imi plac portretele, expresivitatea lor inocenta, acea claritate cu care infrunta lumea intr-un mod natural, gingas.
Procesul creativ
Cand e vorba de ilustrarea unei carti, procesul creativ este lung, trebuie lasat sa curga in voie, ideile trebuie sa-si gaseasca locul in timp si spatiu pentru a se aseza pe foaie. Se fac schite, se face o macheta-ciorna a cartii, se discuta mult cu autorul pentru a avea o viziune finala cat mai apropiata de ideea originala a textului. Apoi incep ilustratiile propriu-zise, in stil traditional, cu creioane, acuarele, guase, tus. Fiecare ilustratie o prezint autorului. Pana acum nimeni nu a fost nemultumit :)).
Cel mai greu a fost sa lucrez pentru propria carte. Sunt cel mai rau client! :) Cand toate ilustratiile sunt finalizate, fac si coperta, dupa care intra la procesare. Sunt fotografiate cu aparat profesionist, retusate si apoi trimise. Designerul face asezarea in pagina, se da “bun de tipar” si merge la tipografie. Apoi toata echipa sta cu inima la gura pana vine cartea in format fizic :). Este o adevarata sarbatoare cand o avem in mana.
Blocajele si inspiratia
Pana acum nu am avut blocaje. Viata mea e contra cronometru pentru ca sunt si mama de 3 copii. Asa ca apreciez foarte mult timpul cand sunt eu cu mine si pot sa lucrez. In rest, totul compun in minte. In timp ce fac mancare, in timp ce ies la padure cu copiii, in timp ce visez noaptea, compun imagini, colaje, idei. Asa ca adun aceasta informatie pana cand am timpul meu. Si atunci totul curge lin.
Cum iti menții vie creativitatea
Perioada aceasta este pentru noi cu totul speciala. Da, este pandemie, este durere, restrictii, chin psihic. Dar noi nu am simtit asta. In tot acest timp noi ne-am pregatit sa plecam. Ne place foarte mult sa calatorim si vom pleca cu autorulota “in lume”, cum imi place sa zic. Iubim natura, plimbarile, vrem sa vedem lumea. Acestea vor fi un izvor nesecat de inspiratie pentru mine si o aventura pe cinste pentru copii!
Stilul tau
Imi place sa merg pe un stil combinat. Am impletit realismul personajelor cu un maximalism al decorului, o multitudine de pattern-uri colorate ce contrasteaza cu finetea figurii umane. Pentru mine e un joc, un dans care imi plimb mana intre culori si valoratie, pana ajung la tabloul final imaginat.
La inceput am incercat sa imit anumite reprezentatii, nu stiam pe ce drum sa merg, am experimentat. Acum imi place acest stil, dar il consider tot un experiment si nu cred ca voi ajunge sa spun: gata, asa ramane! Pentru ca arta este un sir de cautari, de experiente, de exprimari in diferite forme.
Invataturile desenului
Dupa cum am zis, desenez de cand ma stiu. Mereu am privit lumea exterioara cu ochi de artist, nu stiu alt mod. Cand ne plimbam in natura, sau chiar cand suntem intre oameni, nu pot sa ma abtin sa nu apreciez compozitia luminii, ritmul firelor de iarba, paleta colorata a frunzelor, multe lucruri mai putin importante, dar care mi se intiparesc in minte si imi servesc drept inspiratie pe mai tarziu.
Freelancingul in ilustratie
Intotdeauna e bine sa faci ceva care iti place foarte mult. Sa lucrezi din pasiune. Niciodata nu am facut altfel. Sa fii freelancer iti da aceasta libertate, plus flexibilitatea locului de unde lucrezi. De aceea ne putem permite sa calatorim. Bineinteles ca este greu, nu ai siguranta unui salariu fix, dar ne-am obisnuit asa si ne place.
Ajutorul online-ului
Online-ul ma ajuta enorm. Practic acolo e toata vizibilitatea mea ca artist. Nu m-am promovat foarte mult, cu toate ca ar trebui sa o fac, dar e foarte greu. E nevoie de o echipa intreaga. Practic, artistul este un brand. Dar eu nu pot face toata munca asta singura, asa ca prezenta mea e ocazionala. Incerc sa postez cat de des pot, dar mi-as dori ca timpul meu sa fie numai si numai pentru creatie.
Cum a fost anul 2021
Anul acesta a fost un an bun, de fapt nu prea am avut ani “rai” :)) Marea realizare o consider cartea mea, scrisa si ilustrata de mine, Povestile anului, editura Signatura. Am muncit enorm la aceasta carte si sunt multumita de rezultat. Ce m-a intristat a fost ca nu am putut face lansare din cauza restrictiilor. Aceasta distantare ne-a afectat foarte mult. Dar sper ca arta ii va apropia pe oameni si vor gasi liniste si bucurie in culorile si cuvintele unor pagini de povesti.
Schimbari din pandemie
Impreuna cu pandemia, in viata mea a venit si ilustratia. M-a bucurat aceasta intalnire si m-a mirat faptul ca mi-am gasit linistea in cartile pentru copii. Artistii nu se vor opri din a face arta, indiferent de perioada ce o traversam. Pentru ca arta izvoraste din suflet si nu poate fi oprita.
Piata de ilustrație din România
In Romania cultura ilustratiei artistice este primita cu oarecare reticenta. Inca sunt preferate si sustinute de unele edituri cartile slabe, cu ilustratii facute in graba, culori terne, care nu transmit niciun mesaj. Dar incet, incet, se pare ca influentele artistice europene ajung si la noi. Cititorii doresc sa aleaga, sa simta o hartie calitativa, coperta cartonata, ilustratii bogate, emotionale, texte bine construite. Cartile au un impact vizual si emotional asupra copiilor. Iar odata cu parentingul modern, parintii realizeaza cat de importante sunta cartile de calitate pentru dezvoltarea copiilor.
Trenduri pentru 2022
Sunt atat de multe stiluri, fiecare ilustrator este pe drumul sau de explorare si cunoastere, de exprimare a eu-lui artistic. Mi se pare foarte greu sa incadrezi in trenduri. In Romania, pot spune doar ca trendul e spre calitate. 2022 sper sa ne aduca mai mult timp de creatie si un public mai dornic de arta. :)
Cliseele
Cliseu consider ca sunt cartile impietrite in timp, realizate “pe banda rulanta”, cu ilustratii precare, personaje ce imita caracterul Disney intr-un mod dureros, carti care se vand foarte ieftin. Doar educatia poate aduce lumina, si aceasta se poate face prin crearea de carti calitative, o ancora a copilariei, ce va dezvolta simtul estietic al adultilor de mai tarziu.
Noile cerinte din briefuri
Am avut si am norocul de a primi foarte multa libertate de la clienti. Acest lucru m-a ajutat sa creez ceea ce doresc, fara bariere sau limite. Imi plac provocarile si cucerirea lor ma ajuta sa evoluez. De aceea urmaresc sa am proiecte complexe, povesti sau poezii cu emotii puternice. Astfel va trebui sa ridic ilustratia la nivelul textului si impreuna sa ajunga unde le e locul: in sufletul cititorului.
Planuri pentru 2022
2022 ne va prinde pe drumuri. Vom incepe aventura noastra prin lume, cu autorulota, 2 adulti, 3 copii si un caine. Va fi amuzant, emotionant, palpitant. Toate astea imi vor fi inspiratie. Va fi din plin. :)