Lorena Dascălu tocmai a terminat Liceul Pedagogic, este studentă la Facultatea de Filosofie și educatoare în satul Dolina, din comuna Leorda, județul Botoșani. Lorena a fost unul din elevii din mediul rural și tocmai de aceea a vrut să revină să predea aici. Pentru că știe cel mai bine care sunt nevoile elevilor de la sate.
Până la finalizarea ciclului gimnazial, am fost elevă în mediul rural, interesată să mă dezvolt și să-mi îndeplinesc visul, acela de a ajunge cadru didactic. În urma practicii parcurse am conștientizat că aceasta este calea pe care trebuie să o urmez pentru a le oferi copiilor dreptul la educație și la un mediu propice învățării, spune Lorena.
Lorena a urmat și programul Teach for Romania, care, în această perioadă, caută noi învățători și profesori dornici să ducă educația de calitate în școlile din mediul rural. Vorbim cu ea în rândurile de mai jos despre experiența Teach for Romania, cum a fost începutul la școală, din perspectiva de educatoare și care e super-puterea ei în fața copiilor.
Educatoare și studentă la Filosofie
Mă numesc Lorena, iar visul meu de copil a fost să ajung un cadru didactic în mediul rural, fapt pentru care am urmat studiile Liceul Pedagogic „Nicolae Iorga” Botoșani, specializarea învățător-educatoare. Din luna septembrie a acestui an sunt educatoare în comunitatea din care provin, comuna Leorda, județul Botoșani. De asemenea, sunt studentă în primul an la Facultatea de Filosofie și Științe Social-Politice, specializarea Asistență socială.
Elevă în mediul rural
Până la finalizarea ciclului gimnazial, am fost elevă în mediul rural, interesată să mă dezvolt și să-mi îndeplinesc visul, acela de a ajunge cadru didactic. Pe parcursul liceului am fost implicată în practica pedagogică care a avut un impact considerabil asupra evoluției mele. Am avut bucuria de a întâlni cadre didactice implicate în demersul de a ajunge dascăli potriviți pentru viitorii noștri elevi. De asemenea, am avut ocazia de a mă dezvolta multilateral, făcând parte din corul liceului și participând la olimpiade. Dacă ar fi să schimb ceva, aș pune accentul pe latura practică a demersului educativ și aș acorda o importanță deosebită literației și inteligenței emoționale a fiecărui copil.
Cum te-ai hotărât să predai
După cum am precizat, mi-am dorit să devin cadru didactic încă din copilărie, iar în urma practicii parcurse am conștientizat că aceasta este calea pe care trebuie să o urmez pentru a le oferi copiilor dreptul la educație și la un mediu propice învățării.
Sunt educatoare în satul Dolina, comuna Leorda, județul Botoșani, o comunitate deschisă către evoluție, care pune accentul pe dezvoltarea copiilor, sprijinirea acestora în demersul educativ. Părinții sunt implicați în educație, fapt care se reflectă în rezultatele copiilor. Preșcolarii din grupa mea sunt de-a dreptul minunați, drăgăstoși și dornici de cunoaștere.
Începutul
Am intrat în învățământ cu dorința de a fi un cadru didactic apropiat de copii, de a-i sprijini și de a creea un mediu cât mai prietenos pentru ca cei mici să vină cu drag la grădiniță. Teama mea principală a fost ceea că cei mici se vor adapta mai greu cu mine, având în vedere că în anul anterior au avut o altă educatoare. Ca în orice început, am avut emoții de care nu m-am lăsat copleșită, m-am adaptat nevoilor copiilor și aplicând ceea ce am învățat în cadrul programului consider că a fost un bun început de drum.
Experiența Teach for Romania
Am aflat de Teach for Romania de la o fostă doamnă profesoară când eram în clasa a-12-a și am considerat că poate reprezenta cea mai bună cale de a-mi începe cariera didactică, datorită sprijinului pe care programul îl oferă.
Academia de Leardership și Pedagogie mi-a oferit un bază importantă, mai ales prin intermediul practicii urmate în Hărpășești, Iași. În cadrul academiei am întâlnit oameni atât de frumoși, dornici de schimbare care m- au susținut atât pe parcursul celor 6 săptămâni, cât și în prezent.
Am învățat cum să integrez cultura reușitei la grupă, cum să dezvolt literația și inteligența emoțională, dar mai ales cum să gestionez anumite situații dificile într-o manieră potrivită fiecărui copil. Consider ca m-am dezvoltat enorm, având în vedere că aveam doar experiența practicii pedagogice din liceu, iar datorită programului am pășit cu încredere în acest an școlar fiindcă am dobândit noi cunoștințe extreme de importante.
Teach for Romania oferă un sprijin real atât profesorilor cu experiență, cât a celor aflați la început de drum. Prin intermediul programului, profesorii au acces la resurse variate, pot participa la cursuri de formare în scopul perfecționării profesionale. Comunitatea este de-a dreptul minunată, oameni care sunt mereu acolo când ai nevoie de ajutor, sprijin care continuă și după cei 2 ani de program.
Super-puterea ta
Cred că ceea ce mă caracterizează, fiind totodată super-puterea mea de educatoare este empatia. Atunci când interacționezi cu preșcolarii este imposibil să nu fii empatic tocmai pentru că în permanență trebuie să le observi și să le înțelegi nevoile.
Școala românească
Un punct forte al școlii românești îl reprezintă cadrele didactice implicate, care iubesc ceea ce fac, aspect pe care l-am observat atât din perspectiva elevului pentru care dedicarea profesorilor a reprezentat o îndrumare în calea pe care voiam să o urmez, cât și din perspectiva cadrului didactic care remarcă modul în care colegii mei se implică în dezvoltarea copiilor.
Din ambele perspective pot spune că una dintre cele mai vizibile metehne ale școlii românești este accentul pus pe teorie, în detrimentul practicii, deși interesul față de cele două ar trebui să fie egal.
Consider că revizuirea programelor școlare ar fi benefică atât pentru profesori, cât și pentru elevi. De asemenea, este extrem de important să observăm nevoile copiilor, să ne adaptăm la nivelul acestora.