Frumos nu mai e suficient în 2021. Și nici conceptul unic, care să atragă consumatorii. Businessurile trebuie să încheie un contract de încredere cu clienții, prin produsele lor, în care promit să respecte valori de sustenabilitate. Oamenii au devenit mai conștienți de produsele pe care le cumpără, de ce, cât și cum le vor utiliza și ce se întâmplă cu ele după ce nu mai sunt folosite, spune Claudia Tecuceanu, Creative director Maestoso. Designer cu background în arhitectură și antreprenoare, Claudia a încercat să pună bazele unui business chiar în anii de facultate. După experiența cu un brand de fashion și crearea unei genți mulți-funcționale cu ajutorul unei platforme de crowdfunding, a fondat Maestoso, un brand de accesorii sculpturale și minimaliste, care par că s-ar potrivi bine și într-o galerie de artă. În rândurile de mai jos, vorbim cu Claudia despre cum s-a dezvoltat businessul în ultimii ani, care a fost strategia de criză în pandemie și cum își păstrează optimismul în această perioadă.
Mă feresc mai mult ca oricând să recomand oricui să fie optimist; mai degrabă să fim obiectivi și să realizăm că uneori sunt întâmplări și evenimente care nu pot fi sub controlul nostru și singura soluție de a supraviețui este de a încerca să ne adaptăm, spune Claudia.
Claudia speră că sustenabilitatea și inițiativele ecologice ale acestei perioade să nu fie doar o modă, iar umanitatea să nu se întoarcă la același consumerism necontrolat și practici nesustenabile. Povestim cu ea în continuare despre Maestoso și cum se împacă arta și designul cu antreprenoriatul și principiile de business.
Artă și business
Primele încercări de a dezvolta un business au început în anii de facultate, ani care pe de o parte mi-au cultivat și modelat viziunea despre design și arte, iar pe de altă parte m-au responzabilizat și mi-au creat o anumită anduranță și perseverență.
Pentru o perioadă de 3-4 ani am experimentat cu un brand de fashion, iar la începutul lui 2015 am început primul proiect care avea să anticipeze lansarea Maestoso. Era vorba despre crearea unei genți mulți-funcționale și promovarea ei pe o platformă internațională de crowdfunding.
Aceste experiențe mi-au facilitat lansarea și dezvoltarea într-o perioadă de timp relativ scurtă, a brandului Maestoso, deoarece aveam deja cunoștințe logistice despre materiale și furnizori, dar m-au învățat și procesul prin care se construiește o conexiune autentică și se interacționează cu clientul final.
Abilități de antreprenor
În condițiile în care lumea din jurul nostru este într-o schimbare accelerată, cred că un antreprenor are nevoie de o viziune foarte bună, adaptabilitate, pasiune pentru muncă, determinare și dorința zilnică de dezvoltare, atât a businessului, cât și personală.
Desigur, puțin noroc și fler contribuie la dezvoltarea unui business profitabil.
Faptul că am studiat și lucrat ca arhitect o perioadă, mi-a oferit o înțelegere mai profundă a ceea ce înseamnă să activezi într-un business creativ, și anume faptul că înainte de a realiza “o casă frumoasă” ai nevoie în primul rând de o structură, repere și un context după care să te ghidezi și să îți poziționezi propriile idei. Iar asta pe de o parte ți-o poate oferi un sistem educațional serios, însă mai degrabă o serie de abilități le capeți atunci când aprofundezi domeniul, adică în momentul în care îl practici.
Influența arhitecturii
Amprenta stilistică a brandului Maestoso se manifestă prin designul sculptural cu accente arhitecturale, reușind astfel să dăm viață unor produse cu caracter atemporal. Probabil că această atracție pentru formele structurate și minimaliste, a reușit să reprezinte la început principalul element ce a diferențiat brandul nostru de alte produse din aceeași categorie.
Ca în cazul oricărui brand de fashion, ceea ce atrage la început este designul produselor și conceptul din spatele acestora, însă moda din prezent trebuie să însemne mai mult de atât, să fie mai prietenoasă cu mediul și cu noi. Abordarea noastră față de sustenabilitate a fost transmisă și către public, față de care am fost extrem de transparenți în tot ceea ce înseamnă materialele utilizate, trasabilitatea acestora și practicile etice de producție. Iar această implicare și comunicare a însemnat foarte mult pentru clientul final, care a prețuit aceste valori.
Din punct de vedere financiar, business-ul a început cu o investiție de 35.000 euro, obținuți prin accesarea unor fonduri europene și resurse proprii. Aceștia au fost investiți în echiparea atelierului propriu din București și dezvoltarea și promovarea primei noastre colecții. Această investiție a fost recuperată încă din primul an de activitate, când am reușit să devenim profitabili și să reinvestim în crearea noilor colecții.
Povestea brandului
Prima colecție Maestoso a fost lansată în 2016 sub umbrela unui design inovator, care s-a remarcat prin liniile pure și clare, cu estetică minimalistă. Mie îmi place să cred că produsele Maestoso estompează puțin granița dintre obiect și sculptură, deoarece ele funcționează și sunt frumoase independent, fie că sunt poziționate pe un piedestal într-o galerie de artă, fie că sunt purtate.
Toate colecțiile noastre gravitează în jurul expresiei “less is more” și sunt construite din piese atemporale, care nu țin foarte mult cont de noile tendințe din modă sau anotimpuri. Acest lucru face ca fiecare produs să poată fi prețuit și purtat ani la rândul, fără să devină out-of-fashion, un alt reziduu al industriei.
Povesteam mai devreme despre abordarea sustenabilă care este înrădăcinată în ADN-ul brandului încă de la început, ceea ce până la urmă ar trebui să fie apanajul conștientizării și responsabilității oricărui business. Cele care activează în domeniul fashion au o răspundere și mai mare de a gestiona impactul pe care îl au asupra mediului și de a se implica în ameliorarea proceselor de producție.
Suntem conștienți de faptul că activitatea noastră își pune amprenta asupra Pământului, însă am încercat să implementăm proceduri și gesturi simple prin care să reducem acest impact. Materialele utilizate, fie că vorbim despre piele sau accesorii, provin de la producători italieni de încredere care împărtășesc aceleași valori cu ale noastre. De asemenea, reutilizăm pe cât este posibil secțiunile mici de piele care rămân în urma procesului de realizare al genților și dăm viață unor noi produse, iar ambalajele care însoțesc fiecare obiect Maestoso sunt complet reciclabile.
Învățături
Având atelierul propriu la început, am învățat că procesul de realizare și manufacturare al unui produs în aparență simplu, este mult mai dificil și pretențios decât pare la prima vedere. În spatele unei genți impecabile stau numeroase tipare, prototipuri, testări de materiale și rafinarea detaliilor finale.
Principala lecție pe care am deprins-o a fost că greșeala nu este decât un pas înainte și o cărămidă în plus la procesul de învățare și formare ca antreprenor. Nu aș schimba nimic, pentru că toate acele greșeli și succese m-au transformat în omul de astăzi. Sper doar că am fost suficient de receptivă să înțeleg cum pot îmbunătății procesele și deciziile din spatele business-ului și pe mine personal.
Provocările pandemiei
Începutul pandemiei ne-a prins în Italia, eram chiar în primele zile de prezență la un showroom din Milano, unde am fost selectați să participăm alături de branduri precum Oscar de la Renta, Marchesa sau Nina Ricci. Speranțele noastre mari au fost ruinate rapid, pentru că s-a blocat aproape complet comunicarea și promovarea către buyeri și publicații a oricărui brand.
Am încercat totuși să nu ne lăsăm deloc descurajați de acest lucru, fiind până la urmă un eveniment global cu multiple implicații și efecte mai grave, și am utilizat perioada respectivă pentru a pune în aplicare proiecte la care visam înainte, dar nu aveam timpul necesar la dispoziție să le gestionăm.
Pentru noi a fost mai degrabă un booster, ne-a mobilizat și mai tare să ne documentăm și să găsim noi parteneri pentru a realiza produse noi.
Trebuie să recunosc faptul că am avut cumva și norocul de a nu fi prinși pe picior greșit în acel moment, în sensul în care am fost mereu atenți la cash-flow și nu am făcut investiții riscante. Am luat aproape de fiecare dată în calcul worst-case scenario și ne-am planificat pașii următori în cazul în care acesta avea să se întâmple.
Strategia de criză
Perioada de acalmie a ajutat brandul să se maturizeze și să ne completăm gama de produse.
În prima fază, am lansat o colecție de eșarfe din mătase naturală made în Italy, inspirată fiind de școala de la Bauhaus, Constantin Brâncuși sau Fibonacci și Proporția de aur. Acestea sunt realizate din mătase organică, obținută fără utilizarea unor substanțe chimice, în Como, la una dintre cele mai importante companii italiene spcializate în imprimarea țesăturilor premium. De asemenea, eșarfele sunt certificate GOTS, ce autentifică producția sustenabilă pe întreg lanțul de fabricație.
Următorul pas a fost lansarea primei noastre colecții de încălțăminte din piele naturală, manufacturate de asemenea în Italia, în regiunea Le Marche. Acolo colaborăm cu un mic atelier, o afacere de familie care a transmis de la o generație la alta tehnicile de producție.
Recent ne-am dezvoltat și cu o primă colecție de bijuterii realizată din argint reciclat, întocmai pentru a nu mai contribui suplimentar la exploatarea minieră și a realiza obiecte noi din altele mai vechi, de a încapsula într-o bijuterie poveștile și amintirile altora mai vechi. Partenerul cu care colaborăm în manufacturarea acestora este membru al Responsible Jewelry Council și este certificat SMETA, ce atestă adoptarea practicilor de producție responsabile.
Sunt foarte încântată de următorul pas în lansarea unei colecții-capsulă de genți cruelty-free, vegană și ecologică, dar putem discuta mai multe pe acest subiect după ce o vom lansa.
Publicul
Femeile care înțeleg valoarea principiilor slow-fashion și care iubesc creațiile atemporale.
Ce caută acum oamenii
Așa cum era normal, oamenii au devenit mai conștienți de produsele pe care le cumpără, de ce, cât și cum le vor utiliza și ce se întâmplă cu ele după ce nu mai sunt folosite. Cer companiilor să fie mai responabile și să gestioneze proactiv impactul lor asupra mediului.
Nu sunt însă sigură de longevitatea acestor cerințe și inițiative, sper doar că umanitatea să nu se întoarcă la același consumerism necontrolat și practici nesustenabile.
Cum se antrenează optimismul
În perioada aceasta au suferit pierderi mari financiare, dar și emoționale, multe companii și oameni, din diverse domenii. Mă feresc mai mult ca oricând să recomand oricui să fie optimist; mai degrabă să fim obiectivi și să realizăm că uneori sunt întâmplări și evenimente care nu pot fi sub controlul nostru și singura soluție de a supraviețui este de a încerca să ne adaptăm. Iar dacă acest lucru nu este posibil, măcar să ne păstrăm integritatea și sănătatea mintală.
Pe noi ne-a ajutat mult faptul că înainte ca aceste evenimente să se desfășoare, am fost prevăzători și am calculat mereu cât și dacă putem susține proiectele în care ne implicăm.
Ce urmează în 2022
Dorințele mele sunt ca semințele cultivate în ultimul an și jumătate să se dezvolte frumos în 2022 și să ne continuăm extinderea internațională.