Să convingă toți stakeholderii să fie de acord cu strategia sa este unul dintre punctele cheie ale muncii unui om de growth marketing, crede Luciana Nițu. Iar satisfacția vine din rezultatele măsurabile ale muncii sale din fiecare zi. S-a alăturat de curând echipei ProductLead, o platformă all-in-one, care ajută echipele de marketing să genereze conținut croit pe nevoile fiecărui canal de comunicare. Business-ul este un start-up care a atras deja investiții de peste 600.000 de euro.
”ProductLead este o platformă de social commerce, care pune în centrul business-ului experiențele create în jurul produsului. Ne-am dat seama că există foarte mult conținut non-branded, dar nu există o modalitate de a-l valorifica pentru a crea autenticitate și încredere”.
Luciana Nițu, Growth Marketing Specialist la ProductLead, ne spune mai multe despre cum funcționează platforma și cum se diferențiază ea în piața de digital marketing. În plus, aflăm care sunt schimbările importante în domeniu, cauzate în special de pandemie.
Din bio, pe scurt
La ProductLead am venit dintr-un alt startup care se adresează tot echipelor de marketing. Acolo am avut rolul de Content Marketing Manager, mai exact aveam responsabilitatea de a face să performeze mai multe canale de comunicare. Înainte de asta, am lucrat în agenție de SEO și am făcut mult voluntariat în AIESEC, două lucruri care cred că sunt definitorii pentru parcursul meu profesional de până acum. Între de rolurile mai serioase, am avut șansa să fac și două internshipuri la eMAG și Vodafone, iar o vară din studenție mi-am petrecut-o living the American dream cu programul Work & Travel.
Cum a venit propunerea ProductLead
Ca orice alt lucru bun care mi se întâmplă, propunerea din partea ProductLead a venit vara. Eu și Alexander, unul dintre co-fondatori, ne știm de ani de zile, însă nu am avut niciodată șansa să lucrăm în aceeași echipă.
Recunosc, despre platformă nu știam foarte multe. Înțelesesem din prima că este un SaaS care ajută la colaborarea cu influencerii, dar în timpul recrutării am reușit să înțeleg că e mult mai mult de atât. Eram deja intrigată că e un tool foarte valoros, pe care nu l-a promovat nimeni și care totuși începe să aibă singur succes.
După așezarea în echipă
Sincer, nici nu am apucat să mă așez în echipă și deja am început să lucrez la poziționarea platformei. În prima mea zi la ProductLead am început cu o ședință și un brainstorming. Am intrat în pâine din prima. #startuplife
Acum, înțeleg că ProductLead este o platformă de social commerce, care pune în centrul business-ului experiențele create în jurul produsului. Ne-am dat seama că există foarte mult conținut non-branded, dar nu există o modalitate de a-l valorifica pentru a crea autenticitate și încredere.
Ne place să exemplificăm ceea ce face ProductLead prin imaginea aceasta:
Ce nevoie rezolvă ProductLead
Nevoia principală pe care o rezolvă ProductLead este aceea de a automatiza procesul de generare, agregare și redistribuire a conținutului produs de influenceri sau alți brand advocates. Implicit, platforma ProductLead a dezvoltat nenumărate funcționalități care să ușureze colaborarea cu influencerii, dar și plasarea conținutului creat de aceștia în puncte cheie, care impactează decizia cumpărătorului.
Diferențiatorul vostru
Față de alte platforme, ProductLead își propune să aducă tot procesul într-un singur loc. Suntem un all-in-one tool care ajută echipele de marketing să genereze conținut, să îl personalizeze în funcție de nevoile fiecărui canal de comunicare (fie că vorbim despre un embed personalizat într-o pagină de produs sau pregătirea unor Instagram stories în Creative Studio).
Echipa
Momentan suntem 22 de membri în echipă, avem acoperite cam toate ariile necesare unui startup. Partea customer-facing a echipei este mai mare, avem deja 4 colegi în echipa de sales. La egalitate este și echipa de developers, care lucrează zilnic la a perfecționa platforma. Avem și colegi care au roluri foarte importante, dar nu mereu menționate. De la HR și financiar, până la echipa de customer success care se asigură că toți clienții noștri implementează cât mai eficient campaniile în Productlead.
Rolul meu este de Growth Marketing Specialist. Teoretic, mă asigur că eforturile de marketing se aliniază pe toate canalele și îmbin partea creativă cu ce îmi spun statisticile din analytics. Practic, sunt un data-driven content creator. Adică sunt atentă ca orice bucată de conținut să fie publicată în baza unor obiective bine definite, ca acele obiective să fie stabilite în urma analizării unor metrici și ca reiterația să se facă într-un mod mai automatizat și mai eficient față de data precedentă.
Piețele vizate
Rămânem în continuare fideli pieței din România, dar am început să ne extindem și în altele care arată un mare potențial. De exemplu, avem un coleg care își dedică întreaga activitate piețelor din Suedia sau Israel. Am decis să ne concentrăm mai mult pe date firmografice și să abordăm un anumit tip de companii, oriunde ar fi ele.
Strategia de comunicare
Avem norocul să pornim de la zero cu strategia de marketing. Obiectivul principal este să facem ProductLead cea mai folosită platformă de social commerce. Urmează să definitivăm poziționarea și să ieșim pe piața internațională cu mesaje puternice și îndrăznețe.
Cât despre canale, nu ocolim nimic din ceea ce ne ajută. Cum ProductLead promite că business-urile care folosesc platforma pot plasa conținutul în punctele cheie dintr-un customer journey, așa vom fi și noi prezenți acolo unde este publicul nostru cel mai activ.
Partenerii
Partenerii noștri de zi cu zi sunt investitorii noștri: Sparking Capital, Eleven Ventures și Founders Bridge. Am strâns o rundă de investiții de €600,000 care a venit la pachet cu un lucru și mai prețios: know-how-ul lor și motivația să excelăm.
Pe lângă investitori, suntem parteneri Facebook și TikTok, parteneriat care ne aduce avantajul de a avea acces la numeroase resurse. De la conferințe și până la API, activitatea ProductLead se bazează mult pe buna colaborare cu cele mai importante rețele de social media.
Și cum suntem foarte activi în zona de eCommerce, mai avem un parteneriat strategic cu VTEX, care ne sunt best friends și cu care putem schimba la cald oricând idei și planuri.
Phew, mă simt ca la Oscar, când mulțumesc întregii familii, dar acesta este adevărul. ProductLead performează pentru că s-a înconjurat de mulți parteneri serioși. Inclusiv membrii echipei.
Provocări și satisfacții ale poziției tale
Provocarea stă în faptul că platforma este nouă și nu are o direcție. Eu sunt cea care îi dă sens și este o emoție puternică să ai această responsabilitate.
În același timp, nimic nu este mai rewarding decât să fiu lăsată să fac ce cred eu că este mai bine pentru brand și să lucrez într-un startup unde ego-ul nu intervine în strategia mea de marketing. Este challenging, munca pe care o depui pentru a face ceva nou să performeze este de zece ori mai mare decât pentru a menține un brand care este cunoscut deja. Dar, la final de zi, nu mai sunt doar o rotiță într-un sistem invizibil. Simt satisfacția că efortul meu se vede și sunt apreciată pentru asta.
O zi din viața unui growth marketer
Îmi încep ziua prin a citi mailurile și a rezolva ce a apărut urgent. După care îmi prioritizez task-urile zilei. Am învățat să fiu foarte organizată ca să pot naviga într-un rol atât de volatil.
Cred că cel mai important într-o zi de muncă pentru un om de Growth este să convingă toți stakeholderii să fie de acord cu acest stil nou de abordare a marketingului. Mi se întâmplă să mă lovesc de multe „așa am făcut până acum” și e nevoie să mă impun și să țin cu dinții de propunerile mele.
Marea majoritate a timpului meu se împarte între call-uri cu colegii (thanks, Corona) și analizarea de date. Vin des cu idei noi după ce am tras concluzii bazate pe ce proiecte s-au făcut până acum.
Schimbări importante în marketingul digital
Având în vedere că totul s-a mutat în online în întreaga lume, observ o maturizare accelerată, dar și o îndrăzneală care până acum nu a fost afișată atât de des. Fiind într-un cadru economic instabil, multe business-uri au fost nevoite să reducă bugete și să meargă pe campanii guerilla, să se folosească de bartere și să renunțe la perfecțiune.
Inevitabil, observ asta și la clienții noștri. Se folosesc mult mai mult de user-generated content, au mult mai multă încredere în influenceri să producă content pentru ei, și în sfârșit acceptă tehnologia pentru a scuti timp și bani.
Planuri în 2021-2022
Vom folosi ultima parte din 2021 pentru a definitiva noua strategie de comunicare, iar la început de 2022 vă vom prezenta un ProductLead așa cum nu l-ați mai văzut până acum. Pot doar să spun că brandul nostru se aliniază foarte mult cu clienții noștri. Va fi foarte îndrăzneț și va provoca status quo-ul social commerce-ului așa cum a fost făcut până acum.