Andreea este vesela, optimista si ii plac lucrurile adorabile. Asa a construit si brandul ei de ilustratie si, apoi, afacerea cu cadouri personalizate: plecand de la motive care sa faca oamenii sa zambeasca. Cu licența în Design Multimedia în Danemarca și un master în New Media și Digital Culture, la Universitatea din Amsterdam, Andreea Mironiuc a lucrat într-un studio de animație în New York și unul de design grafic în Barcelona. În 2015 s-a stabilit în București, unde și-a deschis propriul studio de ilustrație, iar în septembrie 2018 a lansat un magazin online de cadouri unice: de la portrete și desene personalizate, la tablouri, felicitări, calendare și obiecte de papetărie.
Cel mai important lucru este sa ai curaj si sa iti asumi riscuri. Cand esti pe cont propriu, nu vine nimeni sa iti spuna ce sa faci. Fiecare proiect este gandit de mine de la zero si poate sa aiba sau nu succes, este intotdeauna un risc, spune Andreea.
Vorbim cu ea în rândurile de mai jos despre cum a transformat pasiunea pentru desen într-un job care sa ii faca placere si, apoi, intr-o afacere de succes, cum a fost începutul pentru businessul ei, care sunt provocarile pietei si ce isi doresc consumatorii romani in 2021.
Ok. Și acum ce?
Eu sunt Andreea Mironiuc, mai simplu si mai la obiect Andreea Illustration. Sunt din Piatra-Neamt, de unde am plecat la 18 ani catre Danemarca, la facultate. Desi am fost pasionata de arta de mica, nu am stiut pe ce drum imi doresc sa merg de la inceput. Am studiat design multimedia si comunicare iar apoi am terminat un master in new media and digital culture, cu specializare pe social media. Intre timp, lucram ici si colo proiecte de ilustratie si design grafic, in regim freelance.
Dupa ce am terminat masterul, am avut un moment de “Ok, si acum ce?” iar raspunsul a venit destul de rapid. Imi doream sa pornesc pe cont propriu, sa imi transform proiectele freelance intr-un job full-time. Tot in acest moment am decis sa ma intorc in Romania, iar pe langa ilustratii pentru companii sau branduri sa imi creez propriul magazin online de papetarie, unde sa vand produse gandite si ilustrate de mine.
Abilitati de antreprenor
Cred ca cel mai important lucru este sa ai curaj si sa iti asumi riscuri. Cand esti pe cont propriu, nu vine nimeni sa iti spuna ce sa faci. Fiecare proiect este gandit de mine de la zero si poate sa aiba sau nu succes, este intotdeauna un risc. Pe langa asta, am invatat sa ma adaptez la situatii noi si sa iau decizii in mod strategic, sa imi vad business-ul in ansamblu nu doar cum ajung la finalul lunii.
Businessul
Business-ul meu a crescut in mod organic. Primii bani pe care i-am castigat din proiecte freelance i-am investit intr-o tableta grafica profesionala, apoi intr-un laptop mai rapid, si tot asa. Avantajul modelului meu de business este ca nu am avut nevoie de o investitie financiara foarte mare la inceput. Eram doar eu la un birou, cu un laptop si cu o tableta grafica.
Pe parcurs m-am dezvoltat si am cumparat o camera foto si video pentru continut de promovare, lumini de studio pentru fotografie de produs, spatiu de depozitare pentru produse si ambalaje, etc. Insa toate au fost platite din banii pe care deja ii aveam, incet incet. Cred ca faptul ca nu datorez nimanui nimic ma ajuta sa imi asum riscurile de care va povesteam mai devreme, imi da libertate.
Povestea brandului
Brandul meu a pornit de la valorile mele personale: sunt vesela, optimista si imi plac lucrurile adorabile. De aici, impreuna cu pasiunea mea pentru papetarie, am dezvoltat si brandul Andreea Illustration. Creez produse care aduc un zambet pe buze clientilor mei.
Imi place la nebunie sa ofer cadouri, asadar toate produsele mele sunt ambalate cu drag si atentie la detalii, ca si cum ar fi un cadou. Imi place sa fiu organizata, asa ca in fiecare an ofer o colectie de plannere si calendare. Daca ar fi sa fac un rezumat, as spune lucruri gandite cu atentie, ilustrate cu rabdare, produse in Romania, in colaborare cu alte afaceri locale.
Asteptari, impliniri
Nu pot sa spun ca am avut asteptari extraordinare la inceput. Planul meu intial era sa reusesc sa ma intretin si cam atat. Pe parcurs insa mi-am dat seama ca exista multi oameni la fel ca mine, doritori sa se inconjoare cu lucruri vesele si sa ofere cadouri deosebite, asa ca business-ul a crescut. Cred ca cea mai importanta schimbare a fost faptul ca la inceput voiam sa vand in afara, iar mai apoi m-am concentrat pe publicul din Romania.
Invataturi
Cred ca fiecare pas pe acest drum mi-a fost util sa ajung unde sunt acum. Cu toate acestea, daca ar fi sa fac ceva diferit, m-as inconjura cu mai multi antreprenori creativi, la fel ca mine. Puterea comunitatii mi se pare extraordinara. Pur si simplu sa discuti cu oameni in aceeasi situatie, sa inveti din lectiile lor si sa ii vezi ca prieteni, nu ca si competitie, mi se pare o lectie foarte importanta.
Provocari in pandemie
Pandemia nu m-a afectat atat de mult in viata de zi cu zi pentru ca eu lucrez de acasa de peste 7 ani, iar magazinul online a mers in continuare, indiferent de coduri sau de lockdown.
Cea mai mare provocare pentru mine a fost sa ma mentin eu ca persoana pe linia de plutire. Business-ul meu depinde de mine, si daca eu nu sunt ok fizic, mental si emotional, nimic nu functioneaza.
Clientii
Clientii mei sunt persoane creative, interesate de arta si ilustratie, care doresc sa ofere cadouri unice si sa sustina afaceri locale.
Pentru andreeaillustration.ro, anii 2020 si 2021 pana acum au fost niste ani buni. Explicatia mea ar fi ca oamenii simt nevoia de putina bucurie in viata lor, iar o comanda dintr-un magazin online plin de culori, cu livrare in 24 de ore, poate sa iti faca ziua mai frumoasa.
Ca si schimbare de comportament, am observat ca multi oameni comanda cadouri cu livrare direct catre destinatarul final si folosesc optiunea de a adauga un mesaj personalizat. Avand in vedere ca s-a calatorit mai putin, in loc sa comande cadoul si sa il ofere in persoana, au preferat sa il trimit eu direct catre sarbatoriti.
Strategia de comunicare
In strategia mea de comunicare din ultimul an m-am axat mai mult pe creativitate, relaxare si lucruri frumoase pe care le facem pentru noi insine. Este multa teama si anxietate acum oriunde intorci capul. Daca eu reusesc sa imi fac publicul sa se concentreze pe ceva frumos si placut fie si pentru cateva minute, cred ca mi-am facut treaba.
Pentru a atinge acest obiectiv am creat un canal de YouTube unde impartasesc lucruri din culise sau tutoriale, iar in fiecare joi seara de la ora 7 tin un live creativ pe Instagram in care vin cu o tema la care poate participa oricine, indiferent de nivelul artistic, de varsta sau de materialele pe care le foloseste. Timp de o ora stam la povesti, desenam si ne gandim la altceva.
Optimismul de business
Nu stiu daca sunt in masura sa fac acest tip de ghid, avand in vedere ca business-ul meu nu a fost foarte afectat in aceasta perioada. Insa as putea spune ca cel mai important lucru este puterea de adaptare: daca inainte tineam cursuri online, am trecut la cursuri pe Zoom. In momentul in care am observat ca unii clienti comandau produse pentru prietenii lor, am adaugat optiunea de cartonas cu mesaj personalizat pentru destinatar.
Cand am fost intrebata daca fac livrari si in Europa, pentru ca multi oameni nu au reusit sa ajunga in tara de sarbatori, am facut un contract cu o firma de curierat international. Atata timp cat ne putem adapta, sunt sigura ca vom reusi sa mergem inainte.
Planuri
Momentan planul este sa avem un sezon de Craciun reusit. Imi doresc sa termin la timp toate produsele, mai ales plannerele si calendarele ilustrate care sunt preferatele clientilor mei, sa facem fata comenzilor cu brio si apoi sa imi iau o vacanta binemeritata in ianuarie :)