De câte ori nu ai ales o cazare la mare sau la munte pentru view-ul, vederea pe care o oferea? De câte ori, când ai ajuns acolo, nu ai ieșit pe balcon sau terasă ca să vezi ce vedere ai? Vacanța nu e 100% completă dacă nu ai și o vedere, dacă nu ai un loc în care să te bucuri de momentul tău de liniște alături de cei dragi sau în care să-ți faci cele mai instagramabile poze.
Ce se întâmplă, totuși, când te grăbești către destinația de vacanță și apeși prea tare pedala de accelerație? Riști să te „bucuri” de o altă vedere: cea din spital. O vedere care, fără niciun dubiu, nu se regăsește printre planurile tale de călătorie. Pornind de la această antiteză a celor două destinații posibile – cazarea cu vedere la mare sau munte și „cazarea” cu vedere din spital – am lansat în această vară, la nivel național, campania VEDERE DIN SPITAL: o campanie de conștientizare a șoferilor asupra riscurilor vitezei excesive.
Lansarea a avut loc într-un context tragic: România este la nivel european țara cu cea mai mare rată de mortalitate în urma accidentelor rutiere, lunile de vară (iulie și august) fiind cele în care au loc cele mai multe accidente rutiere grave.
Vorbind despre o campanie de conștientizare, obiectivul a fost, în mod evident, să îi facem pe șoferi conștienți de consecințele acțiunilor lor. Astfel am urmat parcursul unui șofer, de la momentul în care plănuiește o vacanță, până ajunge acolo. Mai exact, am comunicat mesajul campaniei la momentul și în locul potrivit. Să le luam pe rând:
Plănuirea vacanței. Când îți cauți cazare, inevitabil ajungi pe OLX, acest motor de căutare care îți permite să cauți și să găsești fix ceea ce vrei. Când șoferii și-au căutat cazare la mare sau la munte (cele mai frecvente destinații pe timp de vară), au găsit anunțuri cu cele mai atractive și rentabile cazări, care aveau și vedere spectaculoasă. Dar, când le-au accesat, au descoperit poze cu altă vedere: cea din spital. Descrierea ofertei era de fapt îndemnul de a nu accelera spre vacanță și o trimitere către site-ul campaniei, vederedinspital.ro, realizat de colegii din Outbox, acolo unde găseau statistici despre viteză, recomandări, lista zonelor cu risc mare de accidente și spotul TV al campaniei.
Drumul spre vacanță. Știm cu toții că atunci când conduci, cel mai comod e să pornești radioul. Spotul radio al campaniei a fost difuzat și auzit de șoferii care mergeau spre vacanțe pe frecvențe naționale și locale, comunicând același mesaj. Însă, de această dată, antiteza a fost între sunetele pe care le auzi în vacanță și cele pe care le poți auzi în spital.
Mai mult, video-ul campaniei a fost văzut de către șoferi pe numeroase DOOH-uri din București, chiar și la festivalul Electric Castle, pentru a le reaminti să nu accelereze indiferent ce destinație aleg. Iar pentru ca ideea să rezoneze cu publicul principal – tinerii șoferi – am ilustrat în spotul video graba lor către destinație prin secvențe care înglobează pentru ei ideea de vacanță: petreceri, prieteni, distracție. Îl găsești mai jos. Dacă știi pe cineva care gonește așa spre destinația lui, poți să i-l trimiți.
„Am plecat la drum în această nouă campanie având un obiectiv foarte clar conturat: de a determina șoferii români să conștientizeze riscul la care se expun atunci când calcă pedala de accelerație. Cu toții plecăm la drum imaginându-ne cum ne vom distra alături de cei dragi și cum vom admira împreună vederea de la mare sau de la munte. Dar nicio clipă nu realizăm riscul la care ne supunem atunci când gonim pe șosele către destinație.
Din păcate, nu percepem faptul că minunata perspectivă a unei vacanțe se poate transforma într-o altă vedere, traumatizantă, cea pe o vom trăi privind prin geamul unui spital, în urma unui nedorit accident rutier. Prin urmare campania “VEDERE DIN SPITAL” invită șoferii la o clipă de reflecție îndemnându-i “să nu accelereze spre vacanță”, printr-o abordare creativă ce exprimă consecințele directe, brutale, ale vitezei excesive.”, Liviu Țurcanu, Creative Director Mercury360.
Pauza de refill. Fie că bagi benzină sau vrei să bei o cafea, când pleci în vacanță, oprești la benzinărie. Cum ar fi să vezi un pat pe care sunt scrise statistici și mesaje transmise celor dragi de șoferii aflați în spital, după un accident rutier? Cel mai probabil vei deveni mai conștient asupra riscurilor și vei lăsa mai moale accelerația.
Și ca să ne întoarcem la publicul tânăr, care a condus vara asta sute de km pentru vacanțe, le-am comunicat mesajul acolo unde știam sigur că îi găsim: la festival și...pe internet. Adică la Untold și prin influenceri. Același pat cu mesaje a fost prezent în zona destinată activării din incinta festivalului, alături de o ramă în care participanții și-au făcut poze pe care le-au trimis celor dragi. Pe scurt, un mod simplu, emoționant prin care îi anunți pe ai tăi că ai ajuns cu bine.
Influencerii campaniei au primit un „KIT cu ajutoare la drum”: o hartă a drumurilor cu risc mare de accident și o ramă foto în care să „încadreze” destinația la care au ajuns safe.
„Ce mulți oameni nu înțeleg este că limita de viteză nu este un obiectiv ci este o limită. Însă majoritatea oamenilor o tratează ca pe un obiectiv ce trebuie atins și de multe ori chiar depășit. Deși apar constant la știri accidente grave, românii au devenit indiferenți, cu o mentalitate de tipul “nu mi se poate întâmpla mie” pentru că se așteaptă să primeacă astfel de vești în acest canal. Astfel, strategia noastră a fost să îi întâpinăm cu astfel de mesaje atunci când se așteaptă mai puțin, când sunt fericiți și emoțional implicați. Astfel i-am urmărit încă din etapa de planning când își căutau cazare, apoi i-am surprins cu realitatea dură a consecințelor în timp ce erau pe drum, prin canale precum DOOH, Radio și chiar activare pe autostradă, ca mai apoi să finalizăm traseul cu un reminder la fel de puternic în momentul în care au ajuns la destinație. Șocul și canalele neașteptate ne-au ajutat să ajungem exact la ascultătorii activi și să depășim indiferența.”, Mădălina Gheorghe, Sr. Account Manager, Mercury360.
Și cum totul se face în echipă, fără sprijinul Textar Brake Technology și al tuturor partenerilor implicați și preocupați de gravitatea problemei (OLX, Avanpost, Mediacom, Kruger-Brent, Linkset) nu am fi reușit să comunicăm această campanie în toate mediile relevante pentru șoferi.
„Textar este lider mondial în furnizarea de echipamente de frânare, deci este direct responsabil pentru siguranța unui număr impresionant de mașini pe care le vedem zilnic pe stradă. Însă, oricât ar fi de performant un sistem de frânare, atunci când viteza sfidează limitele fizicii, călătoria cu mașina se poate transforma într-o tragedie. România are nevoie de cât mai multe campanii ca aceasta pentru a sensibiliza șoferii români, fie ei tineri sau cu experiență. Educația rutieră ar trebui să devină materie obligatorie în orice școală, pentru că, dincolo de performanțele de frânare, siguranța oferită de un automobil depinde și de conducerea lui într-o manieră preventivă”, a declarat Cristina Militaru, Textar Regional Marketing Coordinator South & Eastern Europe.
La final, un mesaj pentru cei care apasă de prea multe ori și prea puternic pedala de accelerație și astfel pot decide viitorul lor, a celor dragi sau a tuturor participanților în trafic: a fi șofer este un act de responsabilitate imensă. Condu în siguranță oricare ar fi destinația ta și transformă vederea din vacanță într-o amintire memorabilă.
Echipa Mercury360: Roxana Păduraru (Art Director), Monica-Ana Casangiu (Copywriter), Liviu Țurcanu (Creative Director), Mădălina Gheorghe (Sr. Account Manager), Georgiana Bumbu (Account Executive), Mihaela Bourceanu (Client Service&Strategy Director), Mihai Prușan (Senior Production Specialist), Andreea Mangu (Production Manager).
Echipa Poliției Române: George Grigore (Comisar șef de poliție, împ Director al Direcției Rutiere),Gabriel Dumitrache (Comisar șef de poliție, împ Șef serviciu în cadrul Direcției Rutiere), Gabriel Popper (Comisar de poliție Direcția Rutieră).
Parteneri: Textar Brake Technology, OLX, Avanpost, Mediacom, Kruger-Brent, Linkset