[Vocile cărților] Radu Nicolau: Observând creșterea apetitului pentru podcast-uri în Romania, ideea unei platforme autohtone de audiobook-uri a venit oarecum natural

[Vocile cărților] Radu Nicolau: Observând creșterea apetitului pentru podcast-uri în Romania, ideea unei platforme autohtone de audiobook-uri a venit oarecum natural

Acum câțiva ani - nu mulți, dar nici puțini - se dădea marea ceartă: cărți pe hârtie sau pe tabletă? Tabăra celor care vor să miroasă cărți versus tabăra celor care vor să aibă multe cu ei, oriunde ar pleca, cei care simt nevoia să se plimbe prin biblioteci și să răsfoiască paginile volumelor și cei care se simt ok cu alegerea lecturii la un click distanță. Dezbaterea a fost uitată repede, pentru că, până la urmă, avem din ce în ce mai puțin chef de citit și prea mult de ceartă. E loc pentru multe modalități de lectură, atâta timp cât avem răbdarea și timpul să o mai facem. De ceva vreme, a mai intervenit o posibilitate: aceea de a asculta cărți. Audiobook-urile sunt printre noi de câțiva ani, iar acum avem și o platformă românească cu mii de titluri disponibile, în română și în engleză, Echo.roRadu Nicolau, General Manager Echo, spune că cei care ascultă cărți sunt, preponderent, oameni care vor să își folosească timpul la maxim.

Timpul este foarte prețios, iar în ultimii ani a devenit un lux pentru o bună parte dintre adulți. Așadar, exista acele momente în care nu poți ține o carte în mână, deși ți-ai dori să citești mai mult și să iți dedici ție mai mult timp. Aici, cărțile audio apar ca soluție deoarece nu ai nevoie decât de un smartphone, de pe care dai play și te bucuri de poveștile audio, spune Radu Nicolau

Cea mai mare provocare este lipsa de familiaritate cu acest fel de a citi, crede Radu. Cum întâmpină ei, la Echo, prejudecățile față de audiobook-uri, care sunt cele mai populare titluri și voci până acum și care sunt elementele de care depinde un audiobook bun, povestește Radu Nicolau mai jos:

 

Povestea Echo

Ideea ne-a venit acum vreun an. Eu sunt pasionat de tehnologie și de modul în care ea ne îmbunătățește viața. Iar Ana, sora mea, lucrează în publishing și devorează cărți. Simțeam des că sunt prea multe cărți care se adună în lista de „o să o citesc când prind niște timp”. Ce-am încercat, de fapt, a fost să rezolvăm problema timpului - așa ne-am gândit să lansăm prima aplicație de audiobook-uri care se concentrează pe cărți în limba română.

În afară există deja un obicei înrădăcinat în viața cititorilor sau a ascultătorilor - mulți ascultă doar audiobook-uri, alții trec prin cărți în paralel, ascultând și citind. Asta ne dorim și noi acum, să aducem un alt fel de a citi în România.

Ne așteptam ca cea mai mare provocare să fie lipsa de familiaritate cu acest fel de a citi. De-asta, ne-am concentrat pe două aspecte la lansare. Primul, să oferim din câteva audiobook-uri gratuite, în primele 30 de zile, pentru oricine vrea să încerce să poată face asta fără a plăti. E o investiție a noastră, fiindcă plătim mai departe royalties pentru aceste titluri către deținătorii de drepturi. Al doilea lucru, a fost să ne asumăm că tot ce vom adăuga în platformă va fi de bună calitate - titluri de excepție, naratori recunoscuți și o înregistrare impecabilă.

 

Contextul lansării

Ideea platformei a apărut în prima jumătate a lui 2020. Cunoscând succesul pe care îl au audiobook-urile în afara țării și observând creșterea apetitului pentru podcast-uri în Romania, ideea unei platforme autohtone de audiobook-uri a venit oarecum natural. În plus, anul 2020 a arătat cât de importantă este prezența digitală pentru majoritatea industriilor. Așadar, pentru piață de carte, inclusiv pentru cititori, nevoia unui produs digital de calitate superioară și ușor accesibil a fost foarte clară.

 

De la idee la implementare

De la idee la implementare a fost o cale lungă, plină de provocări și realizări mari. În jur de 18 luni de zile care au început cu nenumărate discuții de brainstorming, de la numele platformei la branding, de la selecția de conținut la conturarea unei echipe pasionate, de la colaborări cu studio-uri din diferite colțuri ale țării la înfruntarea pandemiei, de la design-ul platformei la atragerea partenerilor.

Cel mai mare obstacol, cred că putem spune fară ezitare, a fost pandemia deoarece procesul de înregistrări audio a trebuit gestionat în condiții de maxima siguranță sanitară. Având multiple părți implicate în proces; zeci de actori, ingineri și tehnicieni audio și alti colaboratori, în diferite orașe din țară, a fost o provocare reală, dar putem să ne uitam în urmă și să fim fericiți de felul în care s-a întâmplat totul. Cel mai important este că toată lumea a fost în siguranță, iar Echo a trecut de stadiul de idee și a ajuns un vis împlinit.

Am avut norocul să primim multă încredere și suport de la editurile din România, precum și de la cei care ne-au devenit între timp parteneri strategici - lanțul de librării Cărturești. Edituri de referință precum Trei, Publica, Nemira, Curtea Veche, Niculescu, Humanitas, s-au alăturat încă de la început și au făcut investiții mari în achiziții de drepturi, colaborări cu naratori extraordinari și înregistrări la standarde de Occident. N-a fost deloc ușor, mai ales că înregistrarea unui audiobook are multe particularități și am trecut prin multe materiale brute și edituri până să ajungem la un produs final cât mai aproape de perfecțiune

 

Ce aduce Echo pe piață

Aduce un produs nou pe piața românească, o platformă dedicată de distribuție a audiobook-urilor, resurse alocate pentru dezvoltarea portofoliului în limba română și tot ceea ce își propune Echo să facă, anume să fie un pilon de referință în dezvoltarea pieței de carte audio în România.

Pentru a reuși acest lucru trebuie să creăm întăi o comunitate care să fie deschisă către acest produs și acest obicei de ascultare a cărților. Oamenii trebuie încurajați să experimenteze modul în care audiobook-urile îi pot ajuta să își eficientizeze timpul, trebuie să dezvolte o relație personală cu naratorii pentru că vocile acestora și poveștile pe care le spun să ajungă în inimile lor. Echo oferă perioada de trial și primul audiobook gratuit pentru a încuraja exact acest lucru, să experimenteze cât mai mulți cititori. Promisiunea Echo este că în fiecare săptămână să încărcăm măcar 1 sau 2 cărți noi în platformă. 

 

Titluri 

În platformă avem titluri de toate genurile și pentru toate gusturile. Cea mai populară categorie în momentul de față este cea de dezvoltare personală. Atomic Habits (editura Trei), de James Clear, în lectura lui Bogdan Șerban, a fost până acum un adevărat succes și multe persoane au decis să pună stop agitației de zi cu zi și să își aloce timp pentru ei, ascultând acest audiobook.

Tot din această categorie trebuie menționat și „Începe cu de ce” (editura Publica), de Simon Sinek, unul dintre cei mai vizionați speakeri ai seriilor TED Talks din toate timpurile, în lectura lui Bogdan Spahiu. Pe lângă dezvoltare personală, în platformă veți găsi cărți din genul mister, thriller & crime, unde marele Stephen King este „rege”, SF & fantasy este un alt gen popular, iar, desigur, categoria de cărți pentru copii unde părinții pot asculta împreună cu cei mici povești nemuritoare din folclorul românesc, precum „Făt frumos din lacrimă” sau „Amintiri din copilărie”, dar și povești ca „Aventuri cu Pettson și Findus” sau „Lama lama în pijama”.

 

Reacții 

Reacțiile au fost multe și tare faine! Am avut o sumedenie de mesaje, și ele continuă să vină în fiecare zi, pe care le citim cu drag și ne bucurăm de fiecare. Am avut parte și de mesaje emoționante, din partea unor persoane cu deficit de vedere care ne spun cât de tare îi ajută posibilitatea să asculte aceste audiobookuri, lucru care ne face și mai motivați și continuăm munca pe care am pornit-o, într-un ritm cât mai accelerat. La fel de mult apreciem însă și mesajele de la utilizatori care vin cu sugestii, atât de îmbunatățire a serviciului, care ne ajută să ne dăm seama cum putem să creștem platforma, cât și mesaje de la utilizatori care ne propun titluri pe care să le înregistrăm și pe care sperăm să le aducem cât de curând.

Printre cele mai populare cărți de până acum, pe lângă cele menționate puțin mai sus, ar mai fi „Dune” (editura Nemira), de Frank Herbert, în lectura nimeni altuia decât Andi Vasluianu, care face o treabă minunată. Anul acest vă apărea (în sfârșit) și filmul mult promis, iar pentru cei care nu au citit până acum seria „Dune”, este o oportunitate bună înainte de film (sau după, pentru că sunt sigur că îi vă convinge).

„Acolo unde cântă racii” (editura Trei/ Pandora M), de Delia Owens, în lectura Adrianei Muraru, a atras un număr mare de ascultători-cititori până acum și își confirmă statutul de bestseller, la fel ca și „Prietena mea genială” (editura Trei/ Pandora M), de Elena Ferrante, în lectura aceleiași Adriana Muraru. Robert T. Kiyosaki cu deja celebra sa carte, „Tată bogat, tată sarac” (editura Curtea Veche), în lectura lui Șerban Chitu, este un alt titlu din categoria de dezvoltare personală care a atras oamenii și se află printre cele mai populare titluri.

 

Situația cărților audio în România 

Situația cărților audio în România este încă suficient de neclară încât să nu o putem cataloga foarte corect. Spun asta deoarece este o piață la început de drum, cu care oamenii încep să se familiarizeze, în care încep să se învestească resurse din multiple direcții. Din ce am văzut până acum, cum am mai spus, răspunsul a fost foarte bun.

Desigur, există și persoane care susțin că nimic nu poate înlocui senzația și plăcerea unei cărți fizice, iar noi nu îi contrazicem, ceea ce încercam este să îi convingem să încerce, să experimenteze, senzația unica de a avea un om de radio sau un actor profesionist, pe care poate l-ai văzut pe scena de teatru sau pe micul ecran, să iți nareze o poveste în timpul în care nu poți tine cartea în mână, în mașină, spre exemplu. Sau când gătești, sau când faci sport. Până acum, semnele sunt bune, iar noi suntem optimiști că apetitul și interesul va crește cu fiecare zi, cu fiecare audiobook înregistrat și ascultat, iar piața românească de carte audio va prinde rădăcini adânci și puternice.

 

Ce oameni ascultă cărți

Targetul nostru este foarte larg, atât prin prisma catalogului care se adresează cititorilor de toate vârstele, cât și prin prisma caracteristicii produsului, al audiobook-ului. Cei care asculta cărți audio sunt, preponderent, oameni care vor să își folosească timpul la maxim. Timpul este foarte prețios, iar în ultimii ani a devenit un lux pentru o bună parte dintre adulți. Așadar, exista acele momente în care nu poți ține o carte în mână, deși ți-ai dori să citești mai mult și să iți dedici ție mai mult timp. Aici, cărțile audio apar ca soluție deoarece nu ai nevoie decât de un smartphone, de pe care dai play și te bucuri de poveștile audio.

 

Categorii care se pretează mai mult la audio

Categoria de non-ficțiune, cu precădere cea de dezvoltare personală, a fost și probabil va fi întotdeauna cea mai potrivită pentru formatul audio. Prin natura conținutului pe care îl prezintă, este mai ușor de urmărit și de asimilat și este mai ușor, mai facil, procesul de înregistrare a acestor cărți.

 

Ce lipsește, de ce e nevoie 

În acest moment este nevoie de o comunitate pe care să se clădească și să se consolideze piața. Comunitatea se poate forma prin efortul comun al nostru, al editorilor, al scriitorilor, dar cel mai important, prin disponibilitatea cititorilor de a adopta acest nou obicei. Cât despre ce lipsește, sau ce e nevoie, este devreme, cred, să mă pronunț. Cred, însă, că în general scena culturală și artistică din România are nevoie de suport mai mare, din multiple direcții.

 

Prejudecăți

Probabil cea mai mare prejudecată este aceea despre care am spus puțin mai devreme, cum că oamenii nu vor să renunțe la cărțile fizice și să încerce audiobook-uri. Acest lucru vine, de cele mai multe ori, din refuzul de a da o șansă, de a încerca o alternativă la un obicei vechi și plăcut. Pentru unii, însă, într-adevăr, nu se potrivește și nu vor putea niciodată să adopte acest stil de a „citi”, însă aceștia sunt excepția.

Alte prejudecați pe care le-am mai întâlnit se leagă de calitatea înregistrărilor, iar aici probabil se trage din oferta foarte limitata care a existat până în prezent și în care nu au fost investite resursele necesare pentru a rezulta un produs de calitate superioară. Despre preț, prejudecata întâlnită este că dacă e produs digital, online, trebuie să fie ieftin, redus, la super-oferta, sau că un audiobok ar trebui să fie considerabil mai ieftin decât cartea respectivă în format fizic. Despre ultima, am întâlnit un comentariu foarte tare pe un blog legat de prețul cărții audio vs fizice: „Ai putea să citești scenariul în loc să te duci la film.” Așa este și în cazul audiobook-urilor – te bucuri de lectura unui profesionist care a învățat timp de ani de zile cum să facă o audiență să trăiască o poveste, să o simtă.

 

Prima carte pe care ai ascultat-o 

Sunt un „90’s kid”, născut în 1992. Am crescut așteptând cu sufletul la gură, an de an, noul volum din Harry Potter și le citeam fără oprire. Deloc surprinzător, primul audiobook pe care l-am ascultat acum câțiva ani, a fost Harry Potter, în limba engleză, și am fost fascinat de calitatea producției. Le ascultam mai mult de dragul de a asculta, iar primele volume le-am ascultat și din curiozitatea de a vedea cum sună această poveste minunată în limba engleză, deoarece, dacă îmi aduc bine aminte, doar pe ultimele 3 volume le-am citit în engleză. Cum spuneam, ascultam mai mult de dragul de a asculta, însă cu fiecare oră ascultată am început să realizez că exista un potențial mare cu acest format și se potrivește în diferite momente ale zilei.

 

Audiobookul preferat 

Încă de când am pornit la drum cu Echo mi-am dorit foarte tare să aducem în portofoliu și „Jocurile foamei”, de Suzanne Collins. Citisem cartea când a apărut, apoi am văzut și filmele, și a rămas pentru mine o poveste fascinantă de care am fost mereu atașat. Așadar, mi-am propus ca primul audiobook în limba română pe care îl voi asculta să fie acesta. Bineînțeles că pe măsură ce am început înregistrările a trebuit să ascult, câteodată integral, câteodată pe sărite, pe fragmente, din fiecare înregistrare, însă am reușit până la urmă să ascult și „Jocurile foamei”, iar Corina Moise face o treabă excelentă ca narator, motiv pentru care păstrez acest audiobook în vârful listei mele de preferințe.

 

Cum te convinge un audiobook 

Cred că naratorul și calitatea producției de înregistrare trebuie să fie la un nivel foarte bun. Poți alege cea mai bună poveste, cel mai mare bestseller all time pe care să îl asculți, dacă naratorul nu este pe placul tău și înregistrarea este de calitate slabă, nu vei continua și nu iți va face plăcere. Abilitatea naratorului de a interpreta dialogurile, de a face schimbul între personaje și de a da gravitate unei situații sau o senzație detașată altei situații este extrem de importantă.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related