O întreagă echipă de actori din care făcea parte și Maia Morgenstern a început filmările pentru un proiect care promitea să fie un block-buster românesc. Fast-forward 13 ani mai târziu, iar filmul nu a apărut niciodată.
Dacă vreți să aflați mai multe despre povestea asta, podcastul Cel Mai Bun Film Prost care apare în octombrie promite să vă poarte printr-o călătorie cu vibe de Agatha Christie. Podcastul a pornit de la căutarea personală a lui Alex Lungu, care chiar a făcut parte din echipa filmului misterios. În facultate, își imagina că o să facă doar filme de ficțiune. Abia mai târziu a descoperit cât de fascinant este să lucrezi la un documentar și să spui o poveste din cuvintele altora.
Provocarea principală a fost bineînțeles să găsesc pe toată lumea care a lucrat la film și să-mi fac curaj să vorbesc cu somități din domeniu, precum Maia Morgenstern și Irina-Margareta Nistor. Asta m-a speriat pe departe cel mai mult. Partea bună e că am reușit să facem o poveste care, cred eu, vorbește atât despre experiențe, industrie și filmmaking cât și despre vulnerabilitate, emoție și perspective diferite.
A creat documentarul “Internetul se închide” acum 8 ani, iar lecțiile învățate atunci au fost foarte valoroase pentru munca investită în podcastul Cel Mai Bun Film Prost. Alex speră a publicul să se fie deschis spre ideea de mistery-podcast și să rezoneze cu povestea. Iar pentru asta, a lucrat alături de restul echipei formate din Mara Mărăcinescu, Anna Florea, Daniela Ungureanu, Ana Turos și Andreea Tănase pentru ca cele 10 episoade să fie numai bune de binge-listening. Mai multe despre podcast și tot ce a însemnat lucrul la acest proiect ne povestește Alex în interviu.
Cel Mai Bun Film Prost, un mystery podcast despre marile noastre mici eșecuri, e disponibil din 5 octombrie pe Spotify, Youtube, Apple Podcasts, filmprost.ro și oriunde mai asculți tu podcasturi. Două episoade pe săptămână, în fiecare marți și vineri. Despre film românesc, eșecuri și compromisuri, dar și despre podcasturi narative, poți afla și de pe insta și facebook Cel Mai Bun Film Prost. Tune in!
Pasiunea pentru descoperiri
Sunt editor video de profesie și absolvent de UNATC. Când eram mic îmi plăcea să descopăr și să lucrez la lucruri care-mi erau noi. Făceam muzică din sample-uri, apoi photoshop, fotografie și mai târziu film. Cel mai exciting lucru era să descopăr cum se face. Și cum le faci bine. Mă inspiră propria curiozitate probabil, sincer nu mi-am pus niciodată întrebarea asta. Dar asta cred că e. Și cred că-mi place s-o transmit și altora.
De la ficțiune la documentar
E destul de amuzant acum dacă ma uit înapoi, fiindcă în facultate vroiam să fac numai filme de ficțiune. Dar cumva așa s-au aliniat lucrurile, nu a fost o decizie pe care s-o fi luat la un moment dat. Pașii, dacă pot să le spun așa, au fost mai degrabă anii în care am migrat încet spre film.
Internetul se închide și lecțiile învățate
Totul. Cum să spui o poveste din cuvintele altora. Cum înlănțuiești și să tai ce spun alții care să și ducă povestea mai departe. Ce lungimi să aibă pauzele, unde să intre muzica, câtă informație poți oferi pe minut fără să copleșești publicul. Probabil sunt prea multe să le zic aici. Uneori sunt mult prea critic cu mine, dar „Internetul se închide” mi se pare că a ieșit mișto, deși are 8 ani. Sunt curios ce-o să cred peste încă 10 ani.
Am făcut bineînțele și multe greșeli din care am învățat mai departe, în seria Copy-Me (featured și la voi), și în special în „The Creativity Delusion”, de care sunt foarte mândru. Iar de-acolo am învățat multe alte lucruri despre ritm, stil și storytelling, skill-uri pe care abia acum cred că încep să mi le îmbunătățesc.
Mystery-podcast
Dacă vorbim despre podcasturi „tradiționale”, cel mai popular podcast din toate timpurile e „Serial”, care e chiar mystery podcast. E însuși podcastul, cu P mare, care a deschis apetitul publicului pentru toaaaaate serialele despre criminali în serie care au apărut în ultimii 8 ani.
Un mystery podcast e ca un film documentar, care spune o poveste prin interviuri, fragmente audio, o investigație, muzică, sound design și tot ce poate să facă cel mai bun documentar pe care l-ai văzut vreodată. Dar audio, ceea ce-l face mai intim și mai personal, pentru că te lasă pe tine să-ți imaginezi.
Dar nu la asta se gândește lumea din România când aude podcast, ci la niște interviuri audio. Fiindcă din păcate podcasturile „tradiționale”, dacă e să respectăm termenul tău, necesită multă producție, oameni și timp, iar piața din România încă nu e acolo. Iar noi încercăm să mai punem o cărămidă la piața asta. Cel Mai Bun Film Prost nu e primul podcast narativ din România, dar este primul mystery podcast.
Ideea podcastului Cel Mai Bun Film Prost
Ideea a apărut pentru că am fost chiar protagonistul ei. Am făcut parte din echipa acestui film bizar care nu a ieșit niciodată și pentru care nu am fost niciodată plătit. Eram pe-atunci un puștan la facultate, dar ce s-a întâmplat atunci m-a urmărit mult timp. Până când m-am pornit pe drumul ăsta, de-a găsi răspunsuri la toate întrebările cu care rămăsesem.
În ipostaza de detectiv
E foarte fun să faci pe detectivul și să pui cap la cap povestea, mai ales când ai la dispoziție doar poveștile celorlalți. Din fericire am descoperit prin arhiva proprie și câteva înregistrări audio de-atunci, dar și multe alte lucruri pe care nu pot să le divulg până nu asculți podcastul. Ce pot să spun e că ajungem foarte departe și în locuri neașteptate cu toată povestea asta.
Un film de negăsit
E o poveste care se mulează absolut perfect într-un podcast. Un film de negăsit pe care poți doar să-l asculți și să-ți imaginezi cum a fost. Povești care uneori nu se aliniază, personaje extrem de interesante, twist-uri și descoperiri noi. Și, peste toate astea, un film despre crime în munți făcut cu 13 ani în urmă.
Așteptările de la început și cum s-au modificat ele
Oh. Ce-am învățat e că lucrurile pot fi povestite din multe unghiuri și nu e niciodată atât de simplu pe cât crezi. Am învățat să fiu mai înțelegător și să am mai multă răbdare. Am plecat cu alte set de idei față de concluziile la care am ajuns un an mai târziu. E fascinant ce face și creierul cu amintirile și cât de fragmentat (și fals!), ne amintim cu toții.
Partea tehnica din realizarea unui podcast
Tool-urile sunt mai puțin importante. Ce e important e să știi să lucrezi cu sunetul, la fel cum fac și specialiștii pe sunet de film. Probabil cel mai important lucru dintre toate e să înțelegi cum poți transmite emoție prin sunet. Cu toate astea, dacă nu ai lângă tine și oameni ca Mara Mărăcinescu, sound designer-ul nostru, care e atentă atât pe partea creativă cât și la partea tehnică, poți risca ca sunetul tău să fie plat și neexpresiv. De asta e bine să ai totuși o ureche formată, ca să înțelegi ce auzi.
Echilibrul intre muzica si vocea narativa
Trial and error. Nu e vreo soluție magică pe care poți s-o aplici. Înceri și încerci și încerci din nou până când simți că funcționează. E ca o mică orchestră, dar fără ca tu să știi să cânți la niciun instrument. Apeși pe clapele alea până când simți că sună bine. Și la următorul moment o iei de la capăt.
Provocările acestui proiect
Provocarea principală a fost bineînțeles să găsesc pe toată lumea care a lucrat la film și să-mi fac curaj să vorbesc cu somități din domeniu, precum Maia Morgenstern și Irina-Margareta Nistor. Asta m-a speriat pe departe cel mai mult. Partea bună e că am reușit să facem o poveste care, cred eu, vorbește atât despre experiențe, industrie și filmmaking cât și despre vulnerabilitate, emoție și perspective diferite.
Echipa din spatele podcastului
Pur noroc. Sunt incredibil de recunoscător că i-am prins liberi pe toți acești oameni care și-au dedicat timpul și resursele în proiectul ăsta. În primul rând e al naibii de refreshing să simți că toată echipa se înțelege. Tot ce fac Mara Mărăcinescu, Anna Florea, Daniela Ungureanu, Ana Turos și Andreea Tănase în fiecare săptămână e uimitor. Și nu ar fi existat nimic fără ele. Probabil căutam cu toții aceleași lucruri, fiindcă nu există conflicte sau orgolii personale, ceea ce-a făcut ca mediul de lucru să fie foarte relaxat, deși avem cu toții deadline-uri.
Zic toate astea fiindcă în industria asta de oameni „creativi”, tot timpul te lovești de oameni orgolioși și nașpa și-ți vine foarte des să-ți bagi picioarele. Fie că e advertising, fie că e film.
Cum va reacționa publicul
Mi-e foarte greu să mă gândesc la asta. Sincer, sunt și eu la fel de curios cum o să reacționeze. Eu sper să rezoneze cu povestea, fiindcă simt că e ceva ce toți putem înțelege, indiferent dacă lucrăm în film, sau dacă facem ceva creativ sau nu. Cu toții ne-am lovit de fail-uri, de șefi ciudați și de experiențe care ne-au marcat trecutul.