HIV, celulele canceroase, virusul SARS-COV-2. Suprinzător, dar aceasta a fost inspirația pentru Micrografii, o serie de o frumusețe acută, realizată de Livia Greaca. În cadrul acestui proiect, artista a vrut să surprindă tensiunea dintre durere, boală, urâțenia și frumusețea lumii. I-a reușit destul de bine. Vă puteți convinge singuri dacă vă programați o vizită la Diploma, între 8 și 17 octombrie 2021, la Combinatul Fondului Plastic din București. Peste 90 de lucrări, din pictură, fotografie, instalații media, lucrări de ceramică, sticlă, metal, scenografie, textile, arhitectură și modă sunt prezentate la cea de-a 8-a ediție Diploma, festivalul dedicat noilor generații de creatori, organizat de The Institute.
Pentru Livia Greaca, textilul e cea mai generoasă formă de expresie.
În imaginația mea materialul textil apare asemenea unei sugative de emoție, care înmagazinează și protejează experiențele umane, iar când vine vremea le destăinuie, spunându-ne o poveste, spune Livia
Vorbim cu ea în rândurile de mai jos despre procesul de creație al Micrografiilor, evoluția și trendurile din artelor textile, comunitatea artistică din România și provocările acestui domeniu în 2021.
Un microunivers personal
Relația cu arta nu a început propriu-zis într-un moment cert, ci mai degrabă cred a evoluat organic odată cu întreaga mea dezvoltare. Cu siguranță încă perioada copilăriei eram foarte preocupată de desen, pictură și modelaj, de tot soiul de născociri și invenții de obiecte cărora le alocam foarte multe ore din zi. Simt să spun despre mine că am fost un copil creativ și liber, care și-a manifestat foarte devreme predilecția către arealul artistic. Când privesc retrospectiv realizez că împreună cu Laura, sora mea geamănă am creat un fel de microunivers al nostru, extrem de personal, populat de toate aceste idei și preocupări, de care era foarte greu, pentru oricine din exterior să ne desprindă.
Privind această relație cu arta și designul din punct de vedere instituțional aceasta a prins un contur precis din școala primară, de când am început să urmez cursuri de pictură, desen și origami. Ulterior am studiat la Liceul de Arte „Victor Giuleanu” din Râmnicu Vâlcea, unde am absolvit secția de Arte Textile sub coordonarea domnului profesor Traian Boicescu.
O reală aprofundare a artelor și a designului textil s-a produs în anii de studiu universitar, în cadrul Facultății de Arte Decorative și Design, Universitatea Națională de Arte București, alături de doamna conf. univ. dr. Daniela Frumușeanu. Colaborarea excepțională cu doamna Daniela Frumușeanu a continuat și la master, întreaga perioadă a studiilor universitare dovedindu-se extrem de fecundă din punct de vedere artistic și expozițional.
Ce au special artele textile
Simplul fapt de a mă gândi la materialul textil și la toate opțiunile de manipulare pe care le oferă mă face să simt o dragoste intensă față de acesta și îmi inundă creierul cu un tsunami de dopamine. Pentru mine artele textile reprezintă un mediu propice, poate cel mai consistent și plin de substanță pentru comunicarea ideilor și a viziunii mele artistice.
Textilul îmi pare a fi foarte seducător în primul rând prin plaja extrem de ofertantă a modalităților de expresie, prin maleabilitate, plasticitate și prin încărcătura inerentă de semnificații. Materialul textil este intim conectat cu existența și activitatea umană, cu însuși corpul celui care îl deține, purtând cu sine întreaga istorie personală a aceluia. În imaginația mea materialul textil apare asemenea unei sugative de emoție, care înmagazinează și protejează experiențele umane, iar când vine vremea le destăinuie, spunându-ne o poveste.
Substanța existenței cotidiene
Temele care mă preocupă în acest moment sunt ancorate într-o oarecare măsură în substanța existenței cotidiene. Însuși contextul pandemiei m-a provocat să explorez gama amplă de emoții de care am fost cuprinsă, să analizez și să redau viziunea mea asupra lumii și asupra modului în care întreaga paradigmă umană a suferit transformări.
Preocupările mele tematice își trag sevele din universul exterior, dar sunt intens prelucrate în structurile mele interne, translatându-le în imagini metaforă, alegorii și poeme vizuale, care traduc în alfabetul personal propriile mele percepții. În general sunt preocupată în artă de construirea unor dezbateri în jurul unor relații oarecum dihotomice precum natura/cultură, viață și moarte, estetic/inestetic, bine și rău.
Procesul de creație
Aș putea spune că nu dețin un șablon standardizat care să corespundă procesului de creație propriu oricărui proiect, deși există câteva etape elementare de lucru pe care le respect în fiecare demers artistic. Cu toate acestea fiecare dintre ele este autentic, marcat de provocări diferite, de stări, experiențe și căutări, care în cele din urmă îi definesc caracterul.
Când pornesc la drum în realizarea unui proiect nou, un rol fundamental îl deține materialul conceptual al lucrării. Un subiect nou mă imersează cu totul în lumea sa. Acord foarte mult timp și importanță procesului de documentare teoretică - acestor săpături noționale spre pânza freatică a ideii. Urmează etapa de chestionare a datelor formale ale proiectului, în care încerc să aduc în plan vizual pin intermediul motivelor și al simbolurilor tot acel arsenal conceptual pe care l-am extras. Acest pas mă obsedează de asemenea, întrucât sunt foarte atașată de idea a comunica propice mesajul artistic și de a construi o imagine cât mai expresivă, novatoare, remanentă, cu un puternic impact vizual.
La nivelul acestei etape imaginația, reprezentarea și dimensiune onirică sunt implicate. De fiecare dată vizualizez lucrările mele înainte de a pune creionul pe hârtie. De câteva ori m-am surprins visând minute în șir structuri, texturi, forme și culori pe care vreau să le pun materie. Realizez foarte multe schițe, cu un grad ridicat de precizie, îmi creez palete cromatice și mostrare de materiale. Cu toate că în procesul de creație al fiecărei lucrări încerc să respect cu fidelitate acești parametrii pe care i-am fixat, de fiecare dată las loc dimensiunii impredictibile, experimentului, hazardului, care conferă fiecărei lucrări o patină de expresivitate nepremeditată.
Trenduri
Din punctul meu de vedere artele textile se află într-un moment de înflorire, de renaște și regândire a întregului sistem de expresie, forme și valori. Deși ideea conform căruia materialul textil și-a depășit funcțiile strict decorative, utilitare, devenind un mediu favorabil limbajului plastic nu este o noutate, cred că textilul se află întru-un proces perpetuu de expansiune și tranziție în sfera artelor „majore”. Artele textile sunt din ce în ce mai abordate în opera multor artiști, fiind un mediu extrem de ofertant la nivelul posibilităților de prelucrare și elocvent pentru teme și subiecte ale societății contemporane.
Personal nu detectez neapărat o mișcare de tip trend în artele textile, ci mai degrabă o îmbogățire la nivel semantic și formal, o depășire a tehnicilor tradiționale, consacrate și o orientare către noi abordări, cât mai alternative și reformatoare.
Proiectul selectat la Diploma 2021
„MICROGRAFII”, proiectul selectat la Diploma 2021 este un demers artistic care concentrează extrem de concludent interogările mele asupra unor teme precum frumosul și urâtul în artă, viața, moartea, ocurența, știința și cultura.
Lucrările care compun această instalație prezintă din punct de vedere formal suprafețe personalizate prin tehnici și metode tradiționale, dar și procedee personale, neconvenționale domeniului artelor textile, în scopul construirii unor reprezentări plastice supradimensionate ale unor microorganisme și agenți care populează mediul celular.
Interesul care primează în contextul acestei estetici este reprezentat de surprinderea spectacularului acestui univers, unde accentul cade pe contemplarea și exploatarea stilistică, pe surprinderea prodigioasei frumuseți a acestui mediu care coexistă cu noi înșine, de cele mai multe ori în absența conștientizării noastre.
Paradoxal imageria evocată este proprie microbiologiei, universului agenților patogeni și a virusurilor responsabili de propagarea numeroaselor boli care au produs efecte devastatoare asupra umanității încă din cele mai vechi timpuri, dar și în contemporaneitate, precum: HIV, celulele canceroase, virusul SARS-COV-2.
Principala năzuință care a ghidat acest demers a fost aceea de a surprinde complexa tensiune care se instituie între frumusețea exterioară surprinzătoare a formelor ilustrate și ceea ce ele reprezintă de fapt – antiteza dintre fascinația generată de aspectul acestor agenți patogeni și dramatismul incorigibil al ravagiilor pe care le provoacă asupra omenirii.
Deși acest proiect a fost inițiat în anul 2019 în vederea răspunderii la chestionările enunțate, el a luat amploare pe fundalul contextului extern din anul următor, când am devenit preocupată de ideea de a documenta și dezvolta un subiect caracteristic situației mondiale contemporane - pandemia COVID-19. În acest sens, lucrarea de artă textilă reflectă o preocupare personală față de contemplarea impactului global determinat de prezența acestui virus, care este răspunzător de turnura radicală provocată în paradigma și existența umană.
Cât ai lucrat la proiect
Ultimii doi ani au fost complet consacrați realizării acestui proiect, care s-a dovedit foarte amplu, atât la nivel teoretic, cât și privitor la producerea efectivă a obiectelor artistice.
Referindu-mă la sensibilitățile și obstacolele care au intervenit cred că pot aminti chiar tema proiectului - care poate fi înțeleasă prin prisma artei transgresive - și modul în care aceasta a fost câteodată percepută de public.
Opțiunea pentru întrebuințarea unor anumite materiale și culori, pentru aplicarea unor tehnici menite etalării de imagini circumscrise frumosului din punct de vedere vizual, în raport cu subiectul reprezentat poate genera o stare de disconfort, confuzie și incertitudine.
Dar acest aspect nu trebuie perceput întru-totul asemenea unui impediment. La urma urmei acesta este efectul pe care arta îl poate crea - să ne invite la meditație, la răspunderea unor întrebări și să aducă în fața privitorilor teme caracteristice unei problematici actuale.
Celelalte obstacole țin mai cu seamă de realizarea fizică a proiectului, precum dificultatea de a procura materiale în perioada carantinei, gestionarea spațiului de lucru și a timpului.
Comunitatea artistica Diploma?
Este al doilea an în care am marea bucurie de a participa la festivalul Diploma. Sunt extrem de recunoscătoare pentru existența acestei manifestări expoziționale și sunt convină că întreaga comunitate artistică nutrește aceleași sentimente de gratitudine, apreciere și respect.
Într-o lume profund ancorată în probleme de ordin material și pragmatic avem nevoie de această entitate care să pună pe pauză rush-ul cotidian și să ne invite să descoperim o artă nouă, următoarele generații de artiști, designeri și arhitecți.
Pentru mine Diploma este un eveniment prestigios realizat cu un înalt grad de profesionalism, care acordă tinerei comunități artistice vizibilitate, șansa de a se suda și omogeniza ca mișcare artistică și colectiv.
Peisajul artistic în 2021
Mă bucur foarte tare să fac parte din comunitatea artiștilor tineri din România, să mă întâlnesc cu ceilalți membrii ai acestei lumi și cu proiectele lor la diverse expoziții, concursuri festivaluri și saloane de artă.
Obstacolele pe care noi, comunitatea artistică și nu numai le-am întâlnit în ultima vreme au aparținut situației globale care ne-a caracterizat ultimii doi ani, însă am încredere în capacitatea noastră de a ne adapta și a ne continua activitatea în ciuda contextelor nefavorabile.
Privesc evoluția acestui domeniu cu lentile extrem de optimiste și apreciez foarte tare focusul unor instituții pe crearea de oportunități de vizibilitate, expunere și evenimente pentru artiști.