Elena Bululete: Binele se promovează cum poate, de obicei cu bugete mici și cu inimi mari.

Elena Bululete: Binele se promovează cum poate, de obicei cu bugete mici și cu inimi mari.
Foto: Cătălin Georgescu

Ca să vorbim în jargon publicitar, ”binele nu vinde”. Și atâtea cauze sociale au nevoie de atenție în România și se luptă pentru generozitatea oamenilor, încât e greu să îți faci loc, să câștigi spațiul de interes. Dar lucrurile se schimbă, societatea civilă crește, din ce în ce mai mulți oameni implicați construiesc binele în România în fiecare zi, spune Elena Bululete, Managing Partner și co-fondator al Conan PR. Elena face parte din juriul secțiunii Campanii de comunicare pe teme sociale, din cadrul Galei Societății Civile, categorie introdusă în 2018 pentru a arăta cât de importante sunt campaniile de comunicare dezvoltate de agenții pentru sectorul non-profit sau direct de către ONG-uri. Anul acesta, la cea de-a 19-a ediție a Galei Societății Civile au fost înscrise 205 inițiative civice: 162 de proiecte, 12 programe și 31 de campanii de comunicare pe teme sociale, implementate în 2019 și 2020.

Știu cât de mare este provocarea pentru inițiativele civice de a-și comunica proiectele. Pe lângă lipsa de resurse, mai există o realitate pe care nu o putem ignora: faptele bune nu sunt juicy, spune Elena

Vorbim cu ea în continuare despre bugete mici, inimi mari și câtă nevoie au faptele bune de a fi date mai departe, promovate și sărbătorite, așa cum face Gala Societății Civile, de 19 ani.

 

Societatea civilă din România în 2021

O simt din ce în ce mai efervescentă. Și nu cred că e doar în bula mea. Dacă ne uităm la bilanțul de anul acesta al Galei Societății Civile unde au fost înscrise 205 inițiative civice comparativ cu 181, în 2019, sau 136, în 2010, vedem o creștere semnificativă a numărului proiectelor cu impact social. Iar ăsta e un indicator bun: mai multe proiecte, mai multe inițiative civice, mai mulți oameni implicați care construiesc binele în România în fiecare zi.

Mă bucur că organizațiile, fundațiile, grupurile de inițiativă și persoanele fizice care, prin implicarea și eforturile lor, schimbă România și înțeleg că pot pune reflectorul pe cauzele susținute în cadrul unui eveniment care a premiat, în cele 18 ediții de până acum, peste 790 de inițiative civice.

 

Gala Societății Civile

Acum 16 ani făceam parte din echipa de organizare a Galei Societății Civile, mă ocupam de comunicarea proiectului și luam contact cu inițiative civice care încercau să schimbe lucrurile în toate colțurile României. Eu sunt din Focșani și recunosc că, la acel moment, nu aveam habar de multe dintre lucrurile care se înâmplau în orașul meu natal dacă nu aflam de ele la Gala Societății Civile. Ori mi se pare că exact de asta este importantă tradiția acestei gale: oferă un piedestal binemeritat sectorului neguvernamental din România, unde bat mai bine reflectoarele și de unde se aud vocile mai tare.

M-am bucurat enorm când am fost invitată în juriul secțiunii în cadrul căreia sunt evaluate campanii de comunicare pe teme sociale pentru că știu cât de mare este provocarea pentru inițiativele civice de a-și comunica proiectele. Pe lângă lipsa de resurse, mai există o realitate pe care nu o putem ignora: faptele bune nu sunt juicy. În plus, sunt sute de proiecte, dacă nu chiar mii, care fac apel la generozitatea românilor, astfel că felul în care ajung la urechile și în inimile oamenilor contează enorm.

 

Criterii de evaluare 

La ora la care răspund procesul de jurizare s-a încheiat. Criteriile au fost bine stabilite de la început în procesul de jurizare, la fel și ponderea acestora în cadrul notelor finale. Cele mai multe dintre proiectele înscrise pot deveni ușor referințe pentru ceea ce Gala Societății Civile numește ‘sectorul asociativ’ din România, exemple de ‘așa da’ pentru comunicarea proiectelor sociale, resurse alocate deștept, idei creative, coerente și de impact.

 

Cel mai important lucru pentru o campanie socială

Sunt mai multe lucruri importante, dar probabil că cel mai mare impact îl are capacitatea de a realiza o conexiune emoțională cu audiența. O campanie socială urmărește, în cele din urmă, o schimbare de comportament. Vrem să-i convingem pe oameni să se implice. Și cea mai eficientă modalitate prin care poți să generezi o schimbare de comportament este prin apelul la emoția audienței. Binele se promovează cum poate, de obicei cu bugete mici și cu inimi mari.

 

Cum se masoară o campanie socială

Depinde ce obiective și metrice a avut campania socială, dar, în general, indicatorii folosiți la măsurarea unei campanii sociale sunt relevanță (măsura în care obiectivele corespund întru totul nevoilor identificate), eficacitate (indicator care măsoară raportul dintre rezultate și obiective) și impact (rezultatele unui proiect, adică la schimbările generate pe termen mediu sau lung, la efectele pozitive sau negative pe care le-a indus).

  

De ce e nevoie pentru a antrena civismul în România

De răbdare :) Sunt multe zone în care e nevoie să ne antrenăm mai mult: educația civică, educația financiară, educația sanitară sunt primele care îmi vin în minte. Există multe inițiative care încearcă să schimbe lucrurile, ba chiar fac obiectul unor campanii sociale. Primele două exemple sunt Funky Citizens, care ‘luptă cu apatia civică’, și Giving Tuesday, inițiativă globală prezentă și în România care încurajează implicarea în comunitate. Observ că lucrurile se mișcă mai cu spor în generația mea și în cele mai tinere, așa că sper doar să nu ne dispară entuziasmul. 

 

Efectele pandemiei

Știm de la prietenii de la Bursa Binelui și Galantom, două proiecte de care ne ocupăm (Conan PR) de câțiva ani, că românii au donat în pandemie mai mult decât o fac de obicei, preponderent către organizații nonguvernamentale care au ajutat spitalele și medicii din linia întâi. Dar nu au uitat nici de proiectele de mediu sau cele pentru protecția animalelor. Am fost mai solidari anul trecut, dar începutul acestui an a mai domolit elanul generozității, din păcate. Nu aș vrea să nominalizez proiecte preferate pentru că se numără printre cele jurizate și notele acordate reflectă aprecierea mea. 

 

Ce unește premianții Galei

Proiectele care au generat schimbări reale, palpabile, pe termen lung, în societate sunt cele mai premiate. Construirea unui spital sau a unei secții de spital, crearea de tabere pentru copii cu afecțiuni oncologice sau schimbarea unor legi care încurajează accesul la educație sunt câteva exemple de proiecte premiate în edițiile trecute ale Galei Societății Civile, inițiative care influențează major vieți și în ziua de azi.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Conan PR

Conan is an independent Romanian agency founded in 2010. We are a team of dedicated professionals focused on building mutually beneficial relationships between brands and their stakeholders. And we are doing it by... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related