[Veterani in PR] Corina Barladeanu: Deplang declinul calitatii discursului din spatiul public si din media

[Veterani in PR] Corina Barladeanu: Deplang declinul calitatii discursului din spatiul public si din media

Cand a inceput in domeniul relatiilor publice, Corina Barladeanu isi aminteste ca rolul omului de PR era unul ingrat, care trebuia sa isi justifice permanent existenta. Apoi, s-a demonstrat si pe piata din Romania ca nimic nu se poate fara comunicare. Domeniul s-a maturizat, a crescut, a evoluat. Dar a continuat sa fie o industrie care a trait sub potentialul ei de educare a consumatorului, crede Corina. 

O industrie divizata, fara suficienta coeziune, deci forta, care nu prospera ci mai degraba supravietuieste. Multe talente, multe spirite mari, dar in relatie cu clientul prea submisivi datorita presiunii financiare. Relatia client agentie inca nu este pretuita si tratata ca un parteneriat, iar conceptele creative nu sunt onorate printr-un calcul economic fair.

Corina nu uita, insa, lucrurile bune care se intampla in PR acum: responsabilitatea sociala aplicata real si nu doar declarativ, aparitia consultantului in comunicare, afirmarea individualitatii si puterea comunitatilor reale. 

Vorbim cu Corina Barladeanu, General Manager 2ActivePR, despre cum s-au schimbat lucrurile in PR din 1997 si pana acum, care au fost transformarile cele mai importante ale industriei si care e starea acestui in domeniu dupa pandemie, intr-un an al incertitudinilor, asa cum este 2021. 

 

Inceputul

Facem o calatorie in timp pana in 1997. Eram atunci in primii ani de facultate si ca studenta la Limbi Straine, specializarea Franceza-Engleza eram deseori solicitata pentru colaborari cu firme straine, corporatii care incepeau sa isi fac loc pe piata romaneasca. Una dintre ele era Coty, iar directoarea de marketing poloneza venita sa exploreze teritoriul m-a urmarit cu simpatie si m-a convins ca as fi foarte potrivita in rolul public relations manager (lucru pentru care ii sunt foarte recunoscatoare si acum).

Termenul nu era cunoscut in Romania atunci dar am simtit instant ca asta imi doresc sa fac. Am fost printre primii angajati in Coty. Au urmat ani extrem de intensi in care orarul de munca era 9 dimineata pana la miezul noptii. Posibilitatile erau nelimitate, puteai face practic orice.

 

Ce a urmat

Acesti ani intensi la Coty au fost cei de formare. Mi-au dat structura, o intelegere profunda a industriei, a tuturor etapelor din viata unui produs, a marketingului, a pozitionarii. Mai apoi, si rolul de marketing manager pentru produsele de lux ale Lancaster Group, m-a facut sa colaborez si sa inteleg departamentele de vanzari, logistica, merchandising. A fost o expunere unica si valoroasa pentru cariera mea.

 

Un proiect de la inceput si unul de acum

Imi vin in minte: lansarea primei holograme pentru protectia brandurilor de lux impotriva falsificarii, o problema importanta a pietei din acei ani. La acel moment aveam in portofoliu Davidoff Cool Water care era parfumul cel mai falsificat din industrie. Proiectul Fairy din 1996 inclus in Guiness Boof of Records, lansarea Head&Shoulders Extreme Freshness pentru care am adus campionii mondiale la skydiving (ce vremuri, ce bugete). Si proiectul meu de suflet, Winners for Romania, realizat pentru Ursus care a fost remarcat in competitii international, IPRA si Sabre.

 

Cum s-a schimbat perspectiva asupra PR-ului

Cred ca este o industrie care a trait mereu sub potentialul ei de educare a consumatorului. O industrie divizata, fara suficienta coeziune, deci forta, care nu prospera ci mai degraba supravietuieste. Multe talente, multe spirite mari, dar in relatie cu clientul prea submisivi datorita presiunii financiare. Relatia client agentie inca nu este pretuita si tratata ca un parteneriat, iar conceptele creative nu sunt onorate printr-un calcul economic fair.

 

Ce a disparut, cu ce a fost inlocuit

Unde inainte puteam vorbi chiar de strategii pe 5 ani, acum vorbim mai degraba de tactici. Din ce in ce mai multe abordari tactice, in detrimentul strategiei. Ma bucur ca acel Doing Good generic a fost inlocuit cu responsabilitatea si ca, desi incet, acest model de responsabilitate sociala incepe sa fie aplicat in mod real, nu doar la nivel declarativ.

 

O schimbare in bine si alta in rau

Deplang declinul calitatii discursului din spatiul public si din media. Onorez afirmarea individualitatii intr-un mod autentic (the rise of the influencers) si puterea comunitatilor reale. 

De asemenea salut aparitia consultantului in comunicare, asa cum ii vedem noi rolul la 2activePR; acel specialist care poate analiza si propune o strategie coerenta de comunicare in social media, in media, intern si catre ceilalti stakeholderi.

 

Ce iti placea la inceput in PR. Ce te enerva

Ma bucur ca industria a ajuns la o oarecare maturitate si ca a capatat o recunoastere a utilitatii ei. Cand am inceput eu, rolul unui om de PR era inca unul ingrat in care trebuia sa isi justifice permanent existenta. Acum stim ca nu se poate fara comunicare. 

 

Ce ai descoperit nou despre PR-ul din Romania in ultimul an

Am descoperit ca cel mai usor lucru este sa modulezi campanii bazate pe frica, pe separare, pe polarizare. O conversatie despre etica se impune aici.

 

De ce ai ramas in industrie

Cum simt ca vocatia mea este cea de comunicator, a parasi industria nu e o optiune.

 

Cum te-a schimbat munca in PR

La un nivel foarte profund. A determinat o deschidere si o dorinta de a intelege toate punctele de vedere. Mi-a adus expunerea la multe industrii si o provocare intelectuala continua. M-a motivat sa lucrez in echipa de care sunt acum sunt dependenta. In ultimul deceniu, m-a adus in ipostaza de a spune un nu mare si motivat. M-a determinat sa fac un stress management intens atunci cand munca de client service aproape ca ma dobora. In final, sa privesc lucrurile si cu detasare, si cu umor si sa raspund cu solutii neasteptate.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Festivaluri

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related