[Fapte pentru un viitor mai bun] Doru Mitrana: Cei peste 100.000 de oameni implicați în povestea Cu Apele Curate ne dau speranța că valul schimbării a pornit

[Fapte pentru un viitor mai bun] Doru Mitrana: Cei peste 100.000 de oameni implicați în povestea Cu Apele Curate ne dau speranța că valul schimbării a pornit

Când ne imaginăm viitorul, îl vedem cu optimism și încredere: o lume în care vom ști să ne purtăm mai bine unii cu alții și cu planeta care ne găzduiește. Din păcate, însă, cifrele realității ne spun altceva. În fiecare zi, peste 8 milioane de bucăți de plastic ajung în apele oceanelor, determinând ca 88% din suprafața marină a globului să fie poluată cu plastic.

"În fața unor astfel de scenarii, devenim frustrați, blazați sau neputincioși. Ce putem face noi pentru a ține piept unui astfel de fenomen? Putem face multe", spune Doru Mitrana, directorul MaiMultVerde.

În parteneriat cu Lidl România, asociația a dat startul programului Cu apele curate la finalul lui 2018 și de atunci au fost colectate peste 150 de tone de deșeuri. Nu ar fi corect însă, ca rezultatele programului să fie măsurate doar în tonele de plastic strânse. Efectele unei astfel de campanii se văd în apele curate ale Dunării, în energia celor peste 100.000 de oameni care au luat parte la această inițiativă de amploare, în comunitățile riverane implicate și în eforturile de educare și conștientizare a protecției mediului. 

În lumea pe care ne-o dorim, la care visăm cu ochii deschiși și pentru care milităm, programul Cu Apele Curate nu ar exista. Nici MaiMultVerde. Pentru că ar fi o lume suficient de verde și cu ape limpezi, spune Doru Mitrana.

Cu Apele Curate este însă, departe de momentul bilanțului. E nevoie de mult mai multe mâini și glasuri care să lupte pentru o Dunăre cu apele curate. Fiecare dintre noi poate ajuta, crede Doru Mitrana, pentru că toți avem trei super-puteri de care nu suntem mereu conștienți, dar pe care le putem folosi pentru un viitor mai bun: super-puterea de a alege ce să (nu) facem pentru banii pe care îi câștigăm, aceea de cumpărare a produselor care să ne reprezinte valorile și super-puterea de cetățeni activi, prin vot și implicare constantă în viața civică.

În cadrul seriei editoriale Fapte pentru un viitor mai bun, susținută de Lidl, vorbim cu oamenii aceia speciali din România care nu doar speră la o lume mai bună, ci chiar o fac să se întâmple. Și ne inspiră pe toți să ne folosim super-puterile, pentru ca împreună să schimbăm prezentul, în viitorul pe care ni-l dorim. 

Doru Mitrana povestește cum a pornit și a evoluat proiectul Cu apele curate, cât de importantă e implicarea sectorului privat în susținerea ONG-urilor și de ce e nevoie, în 2021, pentru ape curate și un viitor mai bun.

 

Un parteneriat pentru ape curate

Finalul anului 2018 aducea la aceeași masă MaiMultVerde – organizație non-guvernamentală care din 2008 și-a asumat obiectivul de a crea o comunitate activă care să producă schimbări durabile în mediul din România – și Lidl, companie conștientă de responsabilitatea sa de a acționa sustenabil și în mod particular, de a contribui activ la reducerea consumului de plastic, prin măsuri și programe reunite în strategia internațională REset Plastic, lansată în 2018 de Grupul Schwarz, din care face parte. 

A fost momentul în care a început să se înfiripe ceea ce avea să devină programul național, multianual, de combatere și prevenire a poluării cu plastic a apelor Dunării și a afluenților săi: Cu Apele Curate.

De acolo lucrurile au intrat foarte repede în linie dreaptă – documentarea și redactarea proiectului, cu obiective pe termen scurt, mediu și lung, listă și calendar de activități pentru primul an, bugetul aferent și securizarea acestuia de către Lidl – astfel că în primăvara lui 2019, ne lansam la apă, la propriu și la figurat, în tabăra de igienizare a insulei Sacalin, la Sfântu Gheorghe, în Delta Dunării.

 

Primul pas: tone de plastic luate din Dunăre

Timp de o lună, voluntari recrutați de MaiMultVerde din diverse orașe au strâns tone de deșeuri aduse de ape și depozitate în paradisul păsărilor. A fost o mică parte din cele 1.500 de tone de plastic purtate de fluviu către mare, în fiecare an, conform datelor unui studiu al Universității din Viena, dar suficient cât să sudăm un prim grup de prieteni ai Dunării și să tragem un prim semnal de alarmă cu mesajul #cuapelecurate vizibil din dronă. 

Tot ce pot face voluntarii este să repare puțin din răul făcut naturii de noi toți de-a lungul anilor, și să mai câștige puțin timp, până când entitățile cu adevărat în măsură vor implementa soluțiile reale la problema plasticului din ape: autoritățile locale vor pune la punct sistemele de colectare separată și management al deșeurilor, iar autoritățile centrale vor definitiva și ratifica politicile publice privind circularitatea materialelor.

 

Implicarea în comunitățile riverane

Pentru asta era nevoie de mult mai multe mâini și glasuri care să lupte pentru o Dunăre cu apele curate, așa că următoarea etapă în dezvoltarea proiectului a fost aceea de formare a grupurilor de inițiativă și implicare în zece comunități riverane, și dezvoltare a capacității acestora de a organiza acțiuni locale, a iniția dialoguri cu autoritățile, coagula adepți în jurul cauzei și resurse pentru mobilizare. Acest lucru a fost posibil și datorită parteneriatelor cu organizațiile prietene CeRe Participare și BlocZero.

 

Acțiunile de voluntariat pentru igienizarea malurilor au rămas o tactică utilă de a lărgi grupurile comunitare, dar dincolo de ele au apărut noi categorii de idei și inițiative.

 

Voluntariat, soluții tehnologice, prevenire și comunicare

Pe de o parte, cele mai costisitoare, dar și cu efectele cele mai vizibile și imediate, au fost soluțiile tehnologice: bariere plutitoare care opresc deșeurile înainte de vărsare, Waste Shark, drona-pescar de PET-uri de pe luciul apelor stătătoare, sau plase trase de bărci.

Apoi au venit acțiunile de prevenire a poluării: amenajarea de spații utilate cu containere de colectare a deșeurilor, fie ele tradiționale sau „artistice”, precum popularii PET-ișori.

Nu în ultimul rând, soluțiile de comunicare: murale de mari dimensiuni pictate pe clădiri din preajma apei, întâlniri cu comunitatea de Ziua Mediului, Ziua Dunării sau alte prilejuri, vizionări de filme tematice, ateliere, ghidurile de organizare a acțiunilor de voluntariat, de reacție rapidă în cazul sesizării de deșeuri depozitate ilegal sau de colectare separată, disponibile pe www.cuapelecurate.ro, sau cartea recent lansată „Manifest pentru Dunăre”, în care specii de păsări și alte lighioane – magistral descrise și surprinse de obiectivul foto al lui Doru Panaitescu – întăresc apelul nostru, al tuturor, pentru o Dunăre cu apele curate.

 

Iar dacă la toate acestea adăugăm și activitățile din cadrul zecilor de proiecte pe aceeași temă, implementate pe plan local de organizații neguvernamentale sau grupuri de inițiativă, finanțate de grant-urile suplimentare, mari și mici, acordate de Lidl și administrate de ARC, deja putem vorbi de un val de acțiune care începea încă de la finalul lui 2019, primul an de program, să străbată Dunărea de la Orșova la Letea.

 

Fapte bune în vreme de pandemie

Anul 2020 și pandemia aferentă au dat puțin peste cap (ca de altfel orice alt sector de lume și viață) și mediul neguvernamental de la noi, în ansamblu – prin retrasarea cauzelor prioritare și restricțiile de interacțiune – și acțiunile din comunități. Dar în niciun caz acestea nu s-au oprit, ba chiar au luat amploare.

De la bun început implicarea echipei Lidl nu s-a rezumat la acordarea sponsorizărilor – fără de care, de altfel, nimic din cele întâmplate nu ar fi fost posibil – ci s-a încadrat mai degrabă la lucru în echipă și parteneriat în adevăratul sens al cuvântului.

Iar la debutul crizei, input-ul lor privind nevoia de a rămâne „pe val” în comunicarea publică, într-o mare tulbure și agitată de mesaje pe orice altă temă, plus soluția de implementare, s-au dovedit lozurile câștigătoare.

 

Cert este că, în urma tuturor eforturilor de comunicare, soluțiile Cu Apele Curate au început să fie solicitate și implementate în tot mai multe comunități din țară, pe afluenți ai Dunării, iar astăzi, în al treilea an de proiect, cochetăm din nou cu ideea colaborărilor internaționale, prinse în versiunea inițială a proiectului la „posibilități de extindere pe termen mediu și lung” și nu ni se mai par așa îndepărtate acum când vaccinarea pare a slăbi forța pandemiei.

 

O picătură într-un ocean cu plastic

Cu Apele Curate este încă departe de momentul bilanțului. Majoritatea UAT-urilor (unități administrativ teritoriale) riverane Dunării și afluenților săi sunt încă departe de o gestiune firească a deșeurilor, iar malurile râurilor ne arată asta în multe locuri. Cele 150 de tone colectate preventiv sau retroactiv de la debutul proiectului sunt o picătură într-un ocean de plastic, dar cei peste 100.000 de oameni implicați într-un fel sau altul în această poveste cu ape curate ne dau speranța că valul schimbării a pornit, iar Lidl ne dă certitudinea că îl va susține cât va fi nevoie. 

 

Viitorul pe care ni-l dorim

În lumea pe care ne-o dorim, la care visăm cu ochii deschiși și pentru care milităm, programul Cu Apele Curate nu ar exista. Nici MaiMultVerde. Pentru că ar fi o lume suficient de verde și cu ape limpezi.

Dar în România și în lumea de azi, în care defrișările sunt încă mult peste capacitatea de regenerare a pădurilor, aerul orașelor este mai poluat ca oricând, apele sunt sufocate de deșeuri iar natura pare că nu o mai poate duce mult așa, este nevoie ca fiecare dintre noi să facem tot ce ne stă în super-puterile noastre.

Viitorul are nevoie de noi toți, de acțiuni responsabile și conștiente în prezent. Doar așa lumea se va schimba în bine.

 Lidl îi susține pe cei care știu de ce fapte avem nevoie acum pentru un viitor mai bun. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related