Frumusetea, ca orice alt concept subiectiv, nu are o singura definitie. Poate ca societatea culturala si economica a reusit sa impuna anumite idei despre frumusete, dar, in final, fiecare dintre noi are propriul filtru, propria interpretare, in marjele permise de matrice ... Echipa The Syndicate care a strigat prezent pentru materialul acesta - Lucia Bobi, Florin Olingheru si Ovidiu Anghel - au adus unitate in diversitate atunci cand vorbim despre efectele beauty advertising-ul in vietile oamenilor. Sau, dupa cum spune Ovidiu:
"Cred in relativitatea frumusetii, asa ca o evaluare nu ar avea sens. Sunt anumite trasaturi pentru care pot avea o afinitate, dar e doar instinctul la mijloc. In final atitudinea ofera tabloul intreg, si nu doar la nivel de sentiment. Atitudinea isi pune la propriu amprenta si pe corp. Deci oricare ar parea sa fie “frumusetea”, pe langa timpul necrutator, ura/frica o vor transforma".
Este un proces interesant faci un interviu multiplu, pentru ca se pot observa atat punctele comune, cat si distinctiile personale atunci cand vorbim despre ceva care ne afecteaza pe toti, asa cum se intampla cu frumusetea. Mai multe despre asta, mai jos.
Canoanele de frumusete si productiile benigne
Lucia Bobi: Dupa zeci de ani de sexism in advertising si media in general, se pare ca incep sa se vada si efectele productiilor benigne, prin interesul consumatorilor fata de produse healthy de ingrijire&beauty.
Florin Olingheru: Frumusetea privita drept “canon” estetic este relativa, fiecare societate de-a lungul istoriei a cautat-o si a incadrat-o in niste norme, idealizante de regula☺. Astazi aceste norme dispar, se estompeaza, si acceptarea ia locul “normei”, iar frumosul devine un “canon” personal sau cel mult de grup.
Fizic versus interior
Lucia: Tiparul de frumusete feminina definit de atractivitatea fizica nu mai e o lege. Femeile nu mai sunt dispuse sa faca orice pot, ca sa mentina sau sa obtina atractivitate. Deci mai multa constientizare, care rezulta si din miscarile sociale cu amploare, #metoo si #timesup.
Ovidiu: Umbla vorba tot mai des despre frumusete interioara. Chiar si pe Tinder, locul unde ai fi tentat sa crezi ca aspectul fizic primeaza, sunt tot mai multe descrieri care cer explicit „high vibes only”. Deci, cel putin declarativ, pare sa conteze tot mai mult ce transmiti decat cum arati.
Florin: “Femeile sunt femei” si orice ar face isi doresc sa fie remarcate, apreciate… altfel am avea o industrie de beauty in colaps:)) Daca vorbim de barbati – lucrurile sunt mai complexe, ce vad ca bifeaza destul de bine la estetica este categoria “tatuaje”.
Efectele schimbarilor
Ovidiu: In general, cred ca ne bucuram de o paleta mai larga de actori cu sanse de a fi recrutati pentru reclame, indiferent de industrie.
Florin: Ma bucur tare ca s-a depasit etapa idealizant-estetica in comunicare, adica vedem mai multe reclame cu oameni reali, cu defecte, cu trairi personale… produse sau servicii ce accepta ca nu sunt perfecte.
Cele mai puternice campanii
Lucia: New beauty propaganda, campaniile care arata cat de frumoase sunt femeile puternice, vulnerabile, sincere, albe, negre, cu vitiligo, cu sanii “prea” mici sau “prea” mari. H&M lingerie, Dove.
Florin: Campania Dove este de departe cea care printr-o abordare simpla a contribuit la schimbarea de perspectiva a canoanelor estetice. O alta campanie ce surprinde un alt tip de concept si anume “frumusete in gandire”, dincolo de estetica, este campania Gillette #TheBestMenCanBe.
Standarde nerealiste
Lucia: O presiune fantastica, stabilirea unor standarde false si tristetea de a vedea femei si fete tinere care se lupta sa reziste pe acest val, pentru ca idealizarea frumusetii duce la scaderea stimei de sine, in mod evident.
Ovidiu: Lupta comparatiilor nu poate fi niciodata pe deplin castigata de catre nimeni, asadar reclamele sunt responsabile pentru alimentarea sau declansarea depresiei multora.
Florin: Nu este gresit sa tinzi catre un ideal, insa daca-l impui ca norma este o eroare.
Idealizarea sterila
Lucia: Exista intr-o proportie destul de mare, devreme ce exista inca "handicap" in ceea ce priveste captarea atentiei imediate. Mi se pare ca romanii se adapteaza constant la trendurile frenetice internationale.
Florin: In advertising aceasta “idealizare sterila” mai este prezenta in zona de fashion, dar ce ma intriga din acest punct de vedere sunt posturile TV comerciale care inca fac rating cu “frumoasa/rapitoare/ blondina/bomba sexy”.
Intoarcerea la sine
Lucia: Intr-o lume in care oamenii isi traiesc viata in conformitate cu ritmul pe care il impune societatea, s-a produs o trezire si o intoarcere la sine, o recentrare de la sirul nesfarsit de termene limita, capricii, cadre scurte, telecomanda, agitatie, viteza, goana dupa placere, bursa de actiuni. Publicul din RO incepe si el sa constientizeze.
Ovidiu: Creativii au inceput sa mai schimbe discursul pentru ca restul societatii a inceput sa conteste tot mai des frumusetea artificiala. Dupa ce oamenii au inteles ca exista tehnologia care transforma total o poza sau un clip, dupa ce tehnologia respectiva a ajuns intr-o forma accesibila in mainile oricarui utilizator, iar frumosul “ideal” a luat cu asalt toate feedurile, falsul a devenit evident. Unii inca se complac in minciuna, pentru altii a devenit respingator de-a dreptul.
Florin: Societatea a evoluat, a trecut intr-o noua etapa psihologica, idealizarile s-au consumat si am inceput sa ne acceptam si sa ne vedem asa cum suntem: oameni… nu o suma de pixeli sau plastic.
Tendinte in beauty advertising
Lucia: Chiar daca evoluam permanent intr-o cultura care glorifica atentia de scurta durata, incepem sa vorbim diferit despre frumusete. Ne exprimam in propozitii intregi, nu doar in 2 cuvinte alaturate care suna bine, ne ducem gandurile pana la capat. Vorbim cu mai multa incredere despre corpurile noastre, despre aspecte firesti ce tin de el (ex menstruatie).
Florin: Imi vine in minte acea reclama la “Hemoro Easy… pai tineti hemoroizii in cutie?”
Ajungem la ce amintea Ovidiu mai devreme… frumusetea vine din interior; tendinta cred ca este in directia “hai sa gandim frumos” si apoi lucrurile din jurul nostru vor capata o alta perspectiva.
Experiente personale
Lucia: Sunt prejudecati peste care trebuie sa trecem, ca sa putem ajunge la miez. Cand ajungem, incercam sa ramanem ancorati in realitate, si mai ales "pe brief".
Florin: Am fost implicati intr-o serie de proiecte ce vorbeau in primul rand de frumusetea din interior, adica produsele sau serviciile noastre sunt pentru Oameni, nu pentru clienti, sunt pentru prieteni sau familie si nu pentru niste persoane… cand poti spune asta atunci ai un brand valid.
Noile tendinte
Lucia: Exista schimbari de perspectiva, daca ne uitam la generatiile care vin, si bineinteles ca depinde ce ii invatam pe copiii nostri ca reprezinta frumusetea, depinde cu ce ochi ii invatam sa se priveasca in oglinda. Valabil atat pentru fete cat si pentru baieti.
Ovidiu: Cred ca tranzitia completa catre aprecierea frumosului din toti si toate va mai dura cel putin cateva generatii. A durat prea mult obsesia pentru anumite forme.
Florin: 90-60-90 este desuet, este din categoria “tensiunii arteriale”, drept dovada lipsa de popularitate sau interes pentru beauty contesturi. In secret?... niste patratele pe abdomen nu ar deranja pe nimeni, dar “uite ce suculeeeent este acest burger!”:)
Skinny-shaming vs. Fat-shaming
Lucia: Oamenii simt nevoia sa se denigreze pentru ca nu sunt "lucrati" la inteligenta emotionala. Si ca legatura directa cu intrebarea de mai sus, depinde mult de ceea ce ne-au bagat parintii nostri in cap.
Ovidiu: Nu suntem multumiti cu noi insisi, asa ca profitam de orice ocazie cand avem impresia ca stam bine la un capitol in comparatie cu altii.
Florin: Este in continuare o problema de stima de sine. Cu cat sunt mai neimpacat cu mine cu atat am o problema cu celalalt. Hai ca o rezolvam noi si pe asta cu un brief bun si o campanie pe masura!
Atitudinea noilor generatii
Lucia: Curaj, mult curaj! Sunt pe cat de indrazneti, pe atat de sensibili si frumosi din interior spre exterior.
Florin: Greu de raspuns… incerc un raspuns multiplu: unii preiau din greselile parintilor sau din sensibilitatile lor iar altii sunt rebeli si fac tot ce le sta in putinta sa-I socheze pe parinti. Stie cineva un psiholog bun?
Frumusetea personala si presiunea sociala
Ovidiu: Cred in relativitatea frumusetii, asa ca o evaluare nu ar avea sens. Sunt anumite trasaturi pentru care pot avea o afinitate, dar e doar instinctul la mijloc. In final atitudinea ofera tabloul intreg, si nu doar la nivel de sentiment. Atitudinea isi pune la propriu amprenta si pe corp. Deci oricare ar parea sa fie “frumusetea”, pe langa timpul necrutator, ura/frica o vor transforma. Oricum as vrea sa ma vada ceilalti, oamenii au ochii lor, asa ca nu ma lupt cu morile de vant. Din punctul asta de vedere, fac ce-mi place mai tot timpul, cu mici exceptii. Astept cu interes disparitia “dress code-ului” de la petreceri.
Florin: Da, presiunea sau filtrul social conteaza, nu putem ignora acest aspect daca vrem sa traim printre oameni si sa nu fim judecati (prea aspru☺). Frumusetea in sine o construim in fiecare zi, o modelam, o interpretam, o oferim... si daca ea transmite o energie buna, un sentiment placut sau ne face mai buni inseamna ca frumosul si-a atins scopul.