Dragoș Vasiloaia, pe numele de scenă Cuscrew, vine din Roman, dar și-a dat seama că vrea să înceapă viața de VJ după un show Silent Strike & Kazi Ploae din Iași, pe proiecții de Dan Basu. Avea 16 ani pe atunci și triggerul vizual a fost un creier samplat din filmul Pi. Au urmat petreceri la care se băga pro bono, adăuga elemente vizuale pe măsură ce cunoștințele se adunau și party-urile creșteau, printre numele cu care a colaborat numărându-se Golan, Subcarpați, Nane, Cred că sunt extraterestru.
"Am înțeles cât este de important să cunoști hardware-ul și softurile pe care le folosești cât mai bine, dar în același timp, cât sunt de importante conceptele artistice, compoziția, cromatica și tot ce ține de partea estetică".
Partea nasoală în toată treaba legată de VJ-ing ține de situația în care sunt puși VJ-ii, de multe ori, jenantă, spune Dragoș. Cu excepția câtorva cluburi, au parte de pupitre fără vizibilitate spre peretele pe care proiectează, cabluri aruncate, personal dezinteresat sau proiectoare vechi. Poate are legătură și cu faptul că e un job care se face din umbră, ăsta fiind și unul din punctele mișto ale meseriei pentru Cuscrew.
Primii ani sub proiector
Era 24 Mai 2013 când am observat pentru prima oară, în cadrul unui concert, că văzul poate fi mai important decât auzul. Aveam 16 ani. Contrar motivului pentru care mă aflam eu acolo, și anume muzica, din momentul în care au pornit proiecțiile, nu mi-am mai putut lua ochii de la ele. Nu mă aflam întâmplător la acel concert. Venisem în Iași special pentru lansarea albumului “Silent Regis”. Eram un mare fan al solistului. Imaginea care mi-a rămas în cap până în ziua de azi e o secvență cu un creier samplată din filmul “Pi”.
Scena la început
Nu știu cum era în restul țării, dar în zona din care vin, mai ales în Roman, accentul se punea doar pe sound. Proiecțiile nu că erau neglijate, ci inexistente. Am rămas impresionat de lipsa lor, mai ales că m-au făcut să îmi mut atenția de pe artistul meu muzical preferat, pe un perete rece de beton.
Show no.1
A doua zi după concert, am căutat poze de la eveniment pe facebook că să pot vedea interfața software-ului pe care îl folosea VJ-ul din acea seară. Nicio poză. Am încercat și a doua zi, nimic. După săptămâni de căutări am abandonat ideea... Un an mai tărziu, îmi aduc aminte întâmplător de acel concert și caut din nou. Găsesc poza! După câteva search-uri pe Google, descopăr numele programului, dar și numele VJ-ului din acea seară, Dan Basu. Din acea zi am început să învăț programul și să experimentez.
De unde se învață
Norocul a făcut să mă cunosc cu organizatorii unor petreceri locale cărora le-am propus pro bono să fiu VJ la următorul lor eveniment. Prima oară a fost jalnic, dar superb. Nu știam ce fac, doar că trebuie s-o fac. A doua oară deja se ridicase ștacheta. S-a întâmplat într-un alt club unde video-proiectorul era mult mai bun, suprafața de proiecție mai mult decât suficientă… Nu mai aveam nicio scuză. Învățam din mers. Uitandu-mă în trecut, showurile se îmbunătățeau exponențial. La fiecare VJ set adăugam noi elemente care îmi plăceau și mă lipseam de cele care nu mai erau relevante pentru mine. Cred că cei mai buni profesori au fost timpul și pasiunea.
Totul a fost autodidact. La început era mai mult ca o joacă, dar cu timpul am ajuns să cunosc oameni mai mari din domeniu, de la care am avut de învățat câte ceva. În timp ce unii erau foarte tehnici, alții erau foarte axați pe partea artistică, am înțeles cât este de important să cunoști hardware-ul și softurile pe care le folosești cât mai bine, dar în același timp, cât sunt de importante conceptele artistice, compoziția, cromatica și tot ce ține de partea estetică. Este un menaj între artă și tehnologie, unde una nu ar funcționa la capacitate maximă fară cealaltă.
Partea nevăzută a jobului de VJ
Probabil timpul investit și cunoștințele necesare derulării unui show reușit însumează partea nevăzută a unui VJ. Un aspect al acestei meserii care îmi place foarte mult este faptul că mereu se operează din umbră.
Scule pentru un show reușit
E un domeniu costisitor când vine vorba de aparatura prin care se derulează imaginile. Multă lume vrea un show cât mai spectaculos, dar când vine vorba de echipament, se dorește varianta cea mai ieftină. Într-o cursă, degeaba ești un șofer bun dacă mașina pe care o conduci este cea mai lentă de pe traseu. Probabil nu termini pe ultimul loc, datorită experienței, dar cu greu poți trece primul linia de finish.
Cum te pregătești pentru un show
Preproducția este un element de bază în tot procesul. Acesta se întâmplă cu câteva zile sau luni înainte de momentul în care are loc evenimentul. În acest timp se fac conceptele grafice, structura și tot ce ține de buna desfășurare a concertului/petrecerii. În timpul showului, după ce ai toate materialele pregătite din timp, laptopul devine instrumentul tău.
Ce e pe trend
Fiind un domeniu care se întâmplă în timp real, cu public live, vibe-ul unui eveniment este dat în special de energia oamenilor prezenți. Asta face ca importanța controlului asupra footage-ului pe care îl ai să fie cât mai mare. Consider că viitorul apropiat constă în real time rendering.
Genul de show cel mai apreciat
În domeniul ăsta, mărimea contează. Iar cu cât este mai bine făcut stage designul, cu atât este mai ușoară viața VJ-ului.
Cât de adaptate sunt locațiile din România
Cu excepția unor puține cluburi, situația în care sunt puși VJ-ii, de multe ori, e una jenantă. Pupitre care nu-ți oferă vizibilitate către peretele pe care proiectezi, cabluri aruncate, unde trebuie să pierzi jumătate din zi doar să te conectezi și să vezi mai apoi că abia se distinge proiecția, personal dezinteresat, proiectoare vechi cu care riști să dai blue screen în timpul showului, și lista continuă…
Cât de bine e plătit VJ-ul
Ca să ajungi un bun VJ, consider că pasiunea te duce într-un anumit punct. De acolo banii vin în funcție de cât ești de dedicat. Nu e un job ușor. Poate suna fun să mergi la 3 petreceri pe săptămână în fiecare săptămână. Asta până chiar se întâmplă.
Pandemie & VJ-ing
În pandemie am reușit să găsesc timpul de care aveam nevoie pentru a-mi satisface una din pasiuni, și anume aceea de a face music videos și animație 3D. Aveam asta în plan cu foarte mult timp înaintea pandemiei, dar niciodată nu găseam timp să o fac, fiind mereu plecat în concerte sau la partyuri. Mi-a prins foarte bine țoață această pauză cu forța, dar acum, la un an după, dorul de viață de VJ a ieșit la suprafață și aștept cu nerăbdare să-mi folosesc skill-urile deprinse în pandemie.
În continuare situația evenimentelor nu este atât de limpede, dar deja apar alocuri chemări la diverse festivaluri de mici dimensiuni. Cu toții am văzut în ultimul timp cât de imprevizibilă este viața, așa că I’ll go with the flow.