- După un an atipic, în care românii au petrecut mult timp în fața televizorului, primăvara aceasta s-a observat o scădere atât în ceea ce privește consumul de conținut TV, cât în ceea ce privește activitatea fanilor pe paginile de social media ale emisiunilor;
- Românii au talent este emisiunea preferată a telespectatorilor, urmată de Survivor România, care a cunoscut un succes considerabil anul acesta și a generat cele mai multe conversații online;
- Serialul Adela difuzat de Antena 1 este singurul titlu nou intrat în top 10.
Conform Content Power Ratings, studiu realizat de Starcom România care se bazează pe un sistem inovator de ierarhizare a programelor TV, topul emisiunilor preferate de public în perioada februarie-mai 2021 a fost condus de Românii au talent, urmată de Survivor România, care a atins rezultate impresionante pe Youtube și în social media. Totodată, emisiunea Chefi la cuțite s-a clasat pe locul trei, bucurându-se de vizibilitate ridicată în publicații online și forumuri.
George Mușat, Head of Business Analytics, a declarat:
„Primăvara aceasta, românii au petrecut mai puțin timp în fața televizorului comparativ cu anul anterior, marcând o întoarcere la trendul pre-pandemic. Rezultatele ne confirmă faptul că 2020 a fost un an atipic – tendința de scădere a consumului de conținut TV fost atunci inversată pentru prima dată în ultimii 4 ani. Totuși, nivelul înregistrat anul acesta rămâne ridicat, fiind similar cu cel din perioada 2017-2018.”
Activitatea fanilor pe paginile de social media ale emisiunilor a scăzut în perioada februarie-mai 2021 cu aproape 16%. Scăderea se datorează absenței emisiunii Asia Express, care în trecut contabiliza mai mult de o treime din totalul reacțiilor consumatorilor la nivelul întregii piețe. Mai mult, în scădere de 40% față de primăvara anului trecut sunt și redistribuirile de conținut postat de conturile emisiunilor TV. Contrar tendinței generale, liderul topului, Românii au talent, înregistrează o evoluție impresionantă a acestui indicator: performanță de 2.5 ori mai mare față de sezonul de primăvară 2020, ceea ce se traduce printr-o cotă de piață de peste 70%.
Topul emisiunilor conform Content Power Ratings
Românii au talent (Pro TV) este emisiunea care a suscitat cel mai mult interes din partea fanilor dintre toate programele produse în România și difuzate în grila de primăvară a posturilor TV în 2020 și 2021. Materialele publicate pe paginile de social media ale emisiunii înregistrează performanțe notabile, iar interesul pentru emisiune se reflectă și în numărul de căutări online: +20% față de titlul de pe locul 2. În ciuda unei competiții acerbe, emisiunea se află pe primul loc pe 4 dimensiuni, față de 3, anul trecut.
Survivor România (Kanal D) urcă pe locul doi în această primăvară, după ce anul trecut ocupa locul 11. Interesul fanilor pentru această emisiune se reflectă atât în audiențele TV, unde ocupă locul 3 anul acesta față de locul 9 anul trecut, dar mai ales în performanțele canalului de Youtube, care a avut în această perioadă peste 109 milione de vizualizări. În același timp, este programul care a stârnit cele mai multe reacții și conversații în social media. Fanii și-au arătat susținerea față de participanții preferați pe rețelele de socializare, conturile emisiunii adunând un număr dublu de reacții față de emisiunea clasată pe locul 3 și peste 1.1 milioane de comentarii pe Youtube și Instagram.
Survior România este urmat de Chefi la Cuțite (Antena 1), lider în ceea ce privește earned și paid media. Emisiunea înregistrează performanță și în ceea ce privește engagement-ul fanilor, unde ocupă locurile 3 și 4.
Pe locul patru se află emisiunea iUmor (Antena 1), care a urcat o poziție față de anul trecut. Programul și-a îmbunătățit atât performanțele TV, urcând două poziții față de sezonul de primăvară din 2020, cât și cele din social media. În schimb, performanțele emisiunii pe Youtube au scăzut considerabil. Dacă anul trecut emisiunea ocupa locul 1 în ceea ce privește numărul de vizualizări per video în Youtube, depășind cifra de 600.000, audiența de anul acesta se apropie de 200.000, fiind depășită de Survivor România.
Topul audiențelor TV
Se observă o nivelare în privința audienței TV, unul dintre indicatorii studiului. Dacă în 2020, diferența dintre primul și al doilea loc era de 2.4 puncte, în acest sezon, ea a scăzut la doar un punct. Românii au talent este câștigătorul grilei de primăvară, urmat îndeaproape de Las Fierbinți și Survivor România.
Topul în publicații print & online
Emisiunea Chefi la Cuțite are o vizibilitate ridicată, în special în publicații online și forumuri, acolo unde se discută aprins ceea ce se întâmplă în cadrul emisiunii.
Topul în social media
Survivor România câștigă cursa din social media, la distanță mică față de Românii au Talent. Acces Direct, liderul din 2020, cade pe locul 6.
Topul căutărilor în mediul online
Producțiile Pro TV ocupă primele două locuri, fiind apropiate ca performanțe de Puterea Dragostei (Kanal D) și Burlacul (Antena 1).
Studiul Content Power Ratings ia în calcul atât audiența TV, cât și activitatea din rețelele sociale, vizionările online, numărul de interogări din motoarele de căutare și interesul manifestat în presa scrisă și online în perioada februarie – mai 2021. Datorită metodei de calcul a performațelor, Content Power Ratings devine cel mai complex sistem de măsurare a interesului suscitat de programele de televiziune și redă o imagine mai clară a impactului acestora.
Algoritmul de calcul al Content Power Ratings a fost elaborat luând în calcul trei dimensiuni care au fost raportate la populația totală:
- Indicele volumului de audiență (audience size) – calculat pe baza audiențelor TV la nivel național, numărul celor care urmăresc conturile de pe rețelele de socializare cât și numărul de vizionări ale clipurilor publicate pe conturile show-urilor de pe YouTube. Acest indice are o pondere de 50% în ratingul total.
- Indicele implicării fanilor (involvement) – calculat pe baza numărului de aprecieri și distribuiri de către utilizatori ale conținutului pe rețelele sociale si numărul de căutari ale emisiunii pe motoarele de căutare. Acest indice are o pondere de 30% în ratingul total.
- Indicele de promovare (advocacy) – calculat pe baza aparițiilor în presa scrisă și online și numărul de cometarii de pe conturile de socializare. Acest indice are o pondere de 20% în ratingul total.
Sursele de date utilizate în alcătuirea topurilor au fost: monitorizarea ZeList pentru vizibilitatea în presa scrisă și online, Social Tools™ pentru monitorizarea conturilor de pe rețelele de socializare, Kantar Media pentru datele de audiență TV și Google Trends pentru monitorizarea interesului pe motoarele de căutare.