- Starcom România prezintă ediția lunii mai a topului Social Media Stars Index;
- Nivelul de engagement al comunităților creatorilor de conținut pe Instagram, Facebook și Youtube a evoluat semnificativ comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut;
- Inna revine pe primul loc al topului, chiar dacă nu deține supremația pe nicio rețea socială;
- Topul din această lună marchează și o dublă premieră: Adelina Pestrițu lipsește din primii 20 creatori de conținut, în timp ce Irina Rimeș este la prima apariție în top.
Conform topului Social Media Stars Index, realizat de Starcom România, nivelul de engagement al comunităților creatorilor de conținut a scăzut pe Instagram și Youtube, în timp ce pe Facebook a crescut în luna mai 2021, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Topul de luna aceasta vine și cu noutăți în ceea ce privește componența sa, printre cele mai notabile fiind faptul că Inna revine pe primul loc.
George Mușat, Head of Business Analytics, a declarat:
„Luna mai 2021 se înscrie în trendul început după carantina din primăvara anului trecut: scădere a activității atât a creatorilor de conținut, cât și a fanilor acestora. Cu o excepție, însă. Facebook, care are o importantă componentă scriptică, este platforma care încurajează oamenii să își exprime părerile și să dezbată ideile pe care le susțin. Pentru Instagram și Youtube, platforme orientate mai mult către vizual, această componentă este estompată. De asemenea, Facebook este singura platformă socială care oferă posibilitatea de distribui conținutul, astfel încât oamenii au putut să ofere și celorlalți informația pe care ei o cred utilă.”
Trei trenduri majore în ceea ce privește nivelul de engagement
Pe de o parte, fanii au avut cu 40% mai puține activități pe Instagram, platformă de socializare preferată de grupele de vârstă mai tinere, scăderea vizând atât aprecierile (de la 73 de milioane în mai 2020 la 55 de milioane în mai 2021), cât și comentariile (2.3 milioane în mai 2020 versus 1 milion în mai 2021).
In ceea ce privește Youtube, scăderea este și mai abruptă: 48% din punct de vedere al engagement-ului fanilor și 76% prin prisma consumului de conținut. Dacă în mai 2020 conținutul postat a fost urmărit de aproape 720 de milioane de ori, un an mai târziu numărul de vizualizări a scăzut la aproape 175 de milioane. Peste 85% din această scădere poate fi atribuită categoriei Gaming.
Pe de altă parte, Facebook, rețeaua de socializare preferată mai ales de persoanele cu vârsta de peste 35 de ani, a înregistrat o creștere de peste 50%. La acest avans a contribuit mai ales creșterea numărului de aprecieri și comentarii (de la puțin peste 20 de milioane la peste 28 de milioane de aprecieri și de la 1.2 milioane la aproape 1.7 milioane de comentarii), în timp de numărul de redistribuiri ale conținutului se menține relativ constant, în jurul valorii de 1.3 milioane.
Inna, din nou pe locul 1 în top
Inna revine pe primul loc al topului, însă este de remarcat faptul că nu deține supremația pe nicio rețea socială. Pe locul doi se află Andra, care a căzut astfel o poziție de la topul realizat anterior.
Răzvan Botezatu, locul 1 pe Facebook
Răzvan Botezatu ocupă primul loc pe Facebook, în special datorită activității intense, dar și a faptului că una dintre postările acestuia strânge nu mai puțin de 95.000 de comentarii. Acesta nu reușește, în schimb, aceeași performanță și pe celelalte rețele sociale, astfel încât luna aceasta ocupă doar locul 10 în clasamentul general.
Andrei Deiu, locul 1 pe Instagram
Contul de Instagram al lui Andrei Deiu are o evoluție fulminantă în ultimul an, adunând cu 46% mai mulți fani comparativ cu ianuarie 2020, ajungând la peste 4.4 milioane de urmăritori în luna mai. Cu performanțe medii pe conturile de Facebook și Youtube, Andrei Deiu ocupă locul trei în topul general.
Bogdan IBMFamily, locul 1 pe Youtube
Bogdan Iordache (aka Bogdan IBMFamily) reușește să ajungă pe locul 1 în Youtube, având postările cu cele mai multe aprecieri, peste 660.000, dar și cu un număr impresionant de comentarii, peste 21.000.
Noutăți în top
Odată cu atingerea fazelor superioare ale emisiunii de cooking Chefi la cuțite, conturile de social media ale celor trei jurați au creșteri importante: Chef Florin Dumitrescu ocupă locul 4 în top (fiind și singurul care are un canal de Youtube activ), Chef Sorin Bontea este pe locul 6, iar Chef Cătălin Scărlătescu este pe locul 36.
Irina Rimeș este la prima apariție în top, propulsată direct pe locul 11 în Youtube de melodia „N-avem timp”, care are peste 3.7 milioane de vizualizări.
În plus, topul din această lună mai marchează o premieră: absența Adelinei Pestrițu din primii 20 creatori de conținut. Aceasta se datorează pe de o parte activității sale mai reduse în ultimele 6 luni, vârful fiind atins în iulie 2020, dar și a interacțiunilor tot mai reduse ale fanilor cu conținutul postat de ea.
Social Media Stars Index – Categoria Muzică
Lidera topului general, Inna, conduce clasamentul și la categoria Muzică.
Social Media Stars Social Media Stars Index – Categoria Fashion & Beauty
La categoria Fashion & Beauty, primul loc este ocupat în luna mai de Andreea Raicu. Pe locul doi se află Ioana Grama, urmată pe locul trei de Dana Rogoz. Anterior, topul fusese condus de Adelina Pestrițu, care a căzut acum pe a patra poziție.
Social Media Stars Index – Categoria TV Stars
Starul TV numărul 1 este Chef Florin Dumitrescu, propulsat de emisiunea Chefi la cuțite. El este urmat în top de Chef Sorin Bontea, la rândul său beneficiind de expunerea oferită de show-ul TV, și de Răzvan Botezatu, pe locul trei.
Social Media Stars Index – Categoria Entertainment
Mircea Bravo se menține în top la categoria Entertainment. În schimb, Selly coboară pe locul trei, locul doi fiind ocupat acum de Bogdan IBMFamily.
Social Media Stars Index – Categoria Gaming
Gamerii rămân o atracție importantă pe Youtube. Preferații românilor sunt Maxinfinite, Andrei Obret și Gannicus96.
Social Media Stars Index – Categoria Cooking
La categoria Cooking, Gina Bradea ocupă locul întâi, fiind urmată de Laura Laurențiu. Pe locul trei se află Jamila Cuisine.
Prezența fiecărei persoane pe platformele de socializare a fost punctată după două criterii: anvergura canalului/paginii și engagementul fanilor. Pentru o reprezentare echilibrată a celor trei platforme de socializare, fiecare indicator a fost calculat raportând fiecare dimensiune la maximul platformei.
În anvergura canalului au fost luate în calcul numărul de fani/followeri/subscriberi dar și numărul de mențiuni de către fani (în cazul Facebook) și numărul de vizualizări pentru fiecare clip (în cazul Youtube). Indexul de volum pe platforma a rezultat în urma însumării celor doua dimensiuni.
Pentru calculul engagement-ului unui cont a fost calculată mai întâi care este ponderea numărului de comentarii și distribuiri față de numărul de aprecieri la nivel de piață. Pentru fiecare cont a fost multiplicat numărul de distribuiri și comentarii cu indexul mediu al pieței, însumate rezultatele cu numărul de aprecieri al contului, obținându-se astfel un număr de puncte de engagement pentru fiecare cont. Indexul de engagement a fost calculat raportând numărul de puncte al fiecărui cont la numărul maxim de puncte per platformă.
Ierarhizarea conturilor pe fiercare platformă a fost făcuta însumând indexul de engagement cu cel de anvergură și raportându-l la maximul numărului de puncte al platformei respective. În acest mod, indexul fiecărei platforme a avut o pondere de 1/3 în indexul final.
Calculul indexului total a fost realizat prin însumarea indecșilor pentru fiecare platformă unde persoana este prezentă.