[Noua frumusete] Laur Răboj: Frumusețea vine din curaj, încredere în sine, dar și din asumarea unei vulnerabilități universale

[Noua frumusete] Laur Răboj: Frumusețea vine din curaj, încredere în sine, dar și din asumarea unei vulnerabilități universale

Frumusețe, dragoste, fericire. Aceste teme importante gravitează asupra existenței noastre și ne fac vulnerabili, dar și sceptici, uneori chiar cinici atunci când vorbim despre ele. Am fost învățați să le tratăm ca lucruri mari, aspiraționale, să avem o multitudine de criterii despre ceea ce ar trebui sau nu să fie, în loc să încercăm, pe cât posibil, să le găsim în existența noastră cotidiană. Mai mult decât atât, aceste criterii nu au fost stabilite de către indivizi, ci de către companii care ne vând un anumit ideal. Dar, chiar dacă mărcile sunt stăpânii standardizării, “noul standard”, atunci când vine vorba de frumusețe, este acela de a recunoaște diversitatea și a promova faptul că fiecare dintre noi este unic.

"În mod clar se simte o schimbare. Trebuie să fii responsabil și să înțelegi că ai un impact în viețile oamenilor, chiar dacă nu atât de mare pe cât îți place să crezi. Brandurile sunt conștiente că nu mai pot să vorbească oricum le taie capul. Cele care nu se adaptează, nu trăiesc în 2021. Social is the new cool", spune Laur Răboj (senior copywriter la MAINSTAGE).

Despre cum se stabilesc noile reguli, dar și despre legătura dintre nivelul de educație într-o societate și înțelegerea bunăstării personale, care se reflectă, ulterior, asupra societății și a înțelegerii noastre comune asupra frumuseții, am discutat cu Laur Răboj.

 

Normalitatea e frumoasă

Realist vorbind, perspectiva față de frumusețe în societate în ultimii ani nu s-a schimbat. Ce s-a schimbat e modul în care vorbim despre frumusețe. Acum a devenit mult mai mult despre acceptare și autenticitate. Idealul de frumusețe se schimbă de la o reprezentare cu standarde, dimensiuni și kilograme, la o reprezentare realistă, mult mai apropiată de firesc. Normalitatea a devenit frumoasă, atât pentru femei cât și pentru bărbați. Kilogramul în plus a fost acceptat, la fel și centimetrul în minus.

 

Efectele schimbărilor în publicitate

Marea majoritate a reclamelor au devenit reprezentative pentru un stil de viață sau o cultură versus o abordare aspirațională, idealistă. În campanii, mai mult ca niciodată, vedem bărbati goofy, asumați, imperfecți. Pentru femei, modelele de reprezentare se încadrează într-un cerc mult mai larg. Frumusețea vine din curaj, încredere în sine, dar și din asumarea unei vulnerabilități universale.

 

Cele mai puternice campanii

Îmi aduc aminte de campania Dove Evolution din 2006. Cred că a fost primul wake up call pentru publicitari, pe zona de beauty. Acum au scos campania Reverse Selfie pe tema presiunii din social media. Cultura frumuseții nerealiste a fost o normalitate în care mulți am crescut. E ca un parenting toxic făcut de televizor, calculator și acum telefon. Asta înseamnă pressure to fit in, ceea ce duce la anxietate și depresie.

 

România la capitolul frumusețe

Evident că stăm mai prost ca alte țări, tocmai pentru că suntem în urmă la capitole mari, ca mental health, educație și implicare socială. Dacă ar fi common knowlege că frumusețea idealizata face rău, nu am mai vedea peste tot în media „oameni frumoși”. Căutarea autenticului și a frumuseții reale apare natural în viețile creativilor. Ajungi să te saturi de oameni fericiți, cuvinte mari și promisiuni de brand. Îți dai seama că faci parte din problemă și vrei să schimbi asta cumva.

 

Noile direcții

În mod clar se simte o schimbare. Trebuie să fii responsabil și să înțelegi că ai un impact în viețile oamenilor, chiar dacă nu atât de mare pe cât îți place să crezi. Brandurile sunt conștiente că nu mai pot să vorbească oricum le taie capul. Cele care nu se adaptează, nu trăiesc în 2021. Social is the new cool. Atitudinea noilor generații față de frumusețe este deosebit de complicată. Pe de’o parte își dau seama că avem nevoie să ne acceptăm unii pe alții așa cum suntem, dar în același timp beneficiile de popularitate ale frumuseții idealizare sunt peste tot în social media.

 

Lumberjack vs. Model

Ca bărbat, nu vrei să fii frumos ca un lumberjack, vrei să faci treaba bună cum face el, cu sculele alea. Pentru produsele cosmetice, e mult mai direct. Promisiunea frumuseții e imaginea modelului de pe billboard.

 

90-60-90 forever?

La nivel individual suntem liberi să vrem să fim cât de slabi și frumoși vrem. La nivel de industrie, cred că trebuie să fim responsabili și să optăm mereu pentru frumosul autentic.

 

Ai lucrat la campanii pe frumusețe?

Aș vrea să lucrez la campanii pe urâțenie

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related