[Dans & Energie] Ioana Macarie: Pentru mine dansul nu este o meserie. Dansul sunt eu. Totul este cu dragoste, căci fără nu merită

[Dans & Energie] Ioana Macarie: Pentru mine dansul nu este o meserie. Dansul sunt eu. Totul este cu dragoste, căci fără nu merită
Credit foto: Dani Ionita

Gimnastică, balet, dans contemporan. În ordinea asta a început Ioana Macarie sa studieze dansul și să se exprime prin el, pentru ca mai apoi să devină creator de artă. Și-a dorit mereu să experimenteze diverse forme și stiluri de dans, și, în tot acest demers, a însoțit-o tot timpul o mare curiozitate de nou.

Arta ei s-a transformat cu fiecare experiență performativă, spectacol de teatru dans și coregrafii pe care le-a gândit pentru film sau televiziune. Pentru că nu a stat departe de comercial, considerându-l chiar benefic pentru dezvoltarea sa. A fost antrenor în emisiunea ”Dansez pentru tine” și a lucrat la serialul de televiziune ”Cu un pas înainte”, unde a învățat cum să fie creativă într-un timp scurt. A fost coregraf al emisiunii ”Te cunosc de undeva”, unde și-a exersat răbdarea. Lucreză la emisiunea Cronica Cârcotașilor și învață montaj.

"Totul este cu dragoste căci fără nu merită. Dansul îți modifică percepțiile, privești dimensiunea spațiului, lucrezi cu forme geometrice, ritm și găsești cumva un echilibru și o simplitate a lucrurilor pe care dorești să le transmiți. Îți dorești să împărtașești aceste experiențe, îti dorești să le arăți publicului ca să intre puțin în lumea ta și să simtă că nu sunt singuri".

Ioana Macarie este coregraf, dans-actor și performer. În plus, coordonează Departamentul Artistic al Teatrului Stela Popescu, misiune care a provocat-o destul de mult în pandemie. Povestește în continuare, cu o pasiune molipsitoare, despre dorința ei de a împărtăși dragoste prin creație artistică. Și despre învățăturile dansului.

 

Despre tine

Corpul meu a fost dotat cu o flexibilitate oportună mișcării încă de mică. Am încercat Gimnastică foarte puțin, apoi Balet puțin mai mult (Liceul de coregrafie Floria Capsali din București) și am riscat când m-am înscris la cursul de Dans Contemporan iar corpul a vrut să descopere mai multă mișcare și cât mai diversă.

Corpul a fost dotat și cu un simț ritmic dezvoltat în decursul anilor, o plăcere de a urma muzica acolo unde ar vrea să mă ducă și așa am ajuns să experimentez multe stiluri de dans.

Corpul a primit și o expresie corporală pe care am căutat-o în fiecare experiență dansantă și în fiecare proiect pe care l-am făcut cu plăcere în decursul anilor.

Dans-actor/performer este o sumă a experiențelor acumulate cât și o dorință de a exprima pe de-a-ntregul tot ce poate să ofere acest corp minunat.

 

Prima întâlnire cu dansul

Baletul a fost prima experiența plăcută. Înalțarea pe care o exersezi în fiecare zi, faptul că pianul era alături de tine la fiecare pas, a făcut acest declic.

 

Primul spectacol important

Primul spectacol în care s-a cimentat dorința de a fi pe scenă a fost in ultimul an de Liceu când eu și colegele mele ne-am expus creațiile intr-o derulare inteligentă a momentelor făcută cu inspirație și mult drag de către profesorul nostru Florin Fieroiu, in cadrul Platformei de Dans Contemporan.

 

Dezvoltarea ta artistică

Construcția unui spectacol împreună cu emoția scenei îti oferă o îmbunătățire a percepției actului artistic. Dorința a fost întotdeauna de mai mult, este o curiozitate contagioasă prin care încerci să afli cum funcționează lucrurile mai ales că tu nu le vezi ci doar le simți. Acest exercițiu de simțire îl faci oricând și oriunde și automat, arta ta se transformă cu fiecare experiență performativă sau chiar personală.

 

Greutăți ale meseriei

Competiția este ceva ce încă nu este benefic pentru Dans în general. Competiția sănătoasă ar fi un lucru de căutat și folosit în această perioadă, mai mult decât oricând. Competiția nesănătoasă (concursuri de interpretare și creație) poate strica un parcurs artistic genial, poate ruina simțul interior, poate crea modele indigo de expresivitate și poate limita drastic creativitatea punând-o sub semnul întrebării.

O altă problemă ar fi cea a integrării intr-o categorie specifică, adică a analiza și a judeca la prima mână un artist. Artistul este universal, el refuză să se încadreze intr-o categorie fixă, el poate fi și dansator și actor și performer și coregraf…adică un Creator.

 

Între creație și comercial

Comercialul este bine venit în experiența oricărui Creator, depinde doar cum alegi să folosești experiența. Am lucrat în film și televiziune și am încercat orice ca să simt ce ar putea să mă învețe acea experiență.

În televiziune, echipa mea a câștigat prima ediție a emisiunii Dansez pentru tine (Pro TV) și asta m-a învățat cum să fiu un bun antrenor. Am avut norocul să lucrez la serialul de televiziune Cu un pas înainte (Pro TV) care m-a învațat cum și ce să joc și cum să fiu creativă într-un timp foarte scurt. Am antrenat și am făcut coregrafia edițiilor 1,2 și 16 ale emisiunii Te cunosc de undeva (Antena 1) și această experiență m-a învățat răbdarea. Lucrez la emisiunea Cronica Cârcotașilor (Prima TV) unde învăț montaj.

În experiența filmului am aflat importanța detaliului în imaginea generală a unei scene de câteva secunde. Aportul tău creativ este important atâta timp cât găsești de ce-ul care completează imaginea generală.


Spectacol: Regele Cerb
Photo by Alex Domnișoru

 

Învățăturile dansului

Nu pot separa lucrurile. Pentru mine Dansul nu este o meserie. Dansul sunt eu. Viața mea personală merge împreună cu viața mea profesională. Totul este cu dragoste căci fără nu merită. Dansul îți modifică percepțiile, privești dimensiunea spațiului, lucrezi cu forme geometrice, ritm și găsești cumva un echilibru și o simplitate a lucrurilor pe care dorești să le transmiți. Îți dorești să împărtașești aceste experiențe, îti dorești să le arăți publicului ca să intre puțin în lumea ta și să simtă că nu sunt singuri.

Au fost ani în care am învățat percuție alături de trupele Sensor și Stomp, alți ani în care am lucrat musical și atunci a trebuit să învăț să cânt (musicalul Chicago și experiența de la Teatrul de Operetă și Musical Ion Dacian), alți ani în care am învățat pantomimă și Commedia dell’arte (Teatrul Masca), alți ani în care am învățat să folosesc toate experiențele și să îmi las corpul să fie poezie (Gigi Căciuleanu Romanian Dance Company).

Având toate aceste experiențe simt nevoia să dau ceva înapoi. Acesta este un gând care mă pândește de câțiva ani, pe care îl valorific prin cursurile de Terapie prin mișcare (Dance Therapy) de la Linotip.

 

O privire asupra teatrului-dans românesc

Sectorul artistic s-a dezvoltat foarte mult în ultimii 5 ani, o pantă ascendentă de inovații culturale, cu mult mai multe spații de reprezentație și o noua generație de artiști extrem de curioși și inovativi. Finanțările deși puține, acopereau proiectele interesante iar cei care nu apucau să își realizeze proiectele le îmbunătățeau pentru sesiunea următoare. Chiar și firmele private începuseră să investească în proiecte artistice…până când am intrat în Pandemie.

 

Din pandemie

Pandemia ne-a adus cu picioarele pe pământ, la propriu. Am realizat că lucrurile cu adevărat importante sunt cele mai mici, acele scurte momente în care te simți în viața, la propriu. Trăiam într-o bulă de importanță complet nefolositoare și într-o viață artistică mult prea competitivă.

Teatrul înseamna emoție, prezență, adevăr. Pandemia mi-a adus aminte de lucrurile pe care le iubesc cel mai mult și pentru asta sunt recunoscătoare.

 

Un sumar al proiectelor tale

Proiectele mele în perioada de Pandemie s-au desfășurat mai mult online. Coordonez departamentul Artistic al teatrului Stela Popescu și m-am concentrat mai mult pe activitățile actorilor și dansatorilor noștri. Mi-am dorit ca ei să nu simtă golul imens creat de Pandemie și mi-am propus să îi țin în priză cu proiecte: lecturi, scenete, mesaje coregrafice și antrenamente.

În paralel am lucrat la editia cu nr 16 a emisiunii Te cunosc de undeva (Antena 1), unde am adunat cea mai frumoasă echipă de dansatori și am lucrat la serialul Ocolul pamântului în 80 de zile (Castel Films).

 

Artist în România acum

Este extrem de dificil să fii Artist în aceasta perioadă. Lucrurile importante vor fi întotdeauna altele: sectorul financiar, cel sanitar, educațional etc. Ce știu sigur este că va fi nevoie întotdeauna de Teatru. Este un simț interior care te atrage către o experiență nouă pe care să nu fi nevoit să o explici ci doar să o trăiești. Spectatorul își dorește să vadă ceva ce îi schimbă percepția pentru un moment. Este o perioadă pe care o vom depăși, dar până atunci nu ar strica să ne aducem mai mult împreună ca și Artiști.

 

Schimbări în zona artei dansului

Doar productiile care conțin suflet vor rămâne pe scenă in următoarea perioadă. Trierea produsului artistic se face mult mai sec și dacă nu aduci un plus de imagine proiectului artistic atunci interesul se pierde foarte ușor. Producțiile vizuale sunt tot mai căutate, însa sufletul așezat frumos pe scenă întotdeauna va atrage.

 

Dezamăgiri și revolte

Mă sperie faptul că nu am reușit să ne unim până acum. În continuare Artiștii sunt individuali în arta lor și ne aflăm într-o compeție mai aprigă ca înainte. Am observat totuși parteneriate care au început să se dezvolte și cred că acolo va fi completarea spiritului nostru, secretul pe care nu l-am văzut până acum.

 

Cum ți-ai menținut vie creativitatea

Improvizația este cea care m-a ținut prezentă. Sunt apriga susținătoare a improvizației ca bază pentru crearea oricărui act artistic. Parcă până acum nu a mai fost timp de joacă și este cazul să revenim.

În ultimii ani ajunsesem la o viteză incredibilă de execuție a lucrurilor, nu le mai simțeam deja la adevăratul lor potențial. Pandemia a adus Prezența și atenția la detalii care sunt esențiale în crearea unui produs artistic original. Îmi doresc să rămân în acest Prezent, fără grabă, ca să observ subtilitățile. :)

 

Inspirația

Singura inspirație în perioada aceasta a venit din realitatea vizuală. Cum poți trasmite emoția prin intermediul unei camere video. Joaca cu elementele tehnologice abia a început și cred că există un imens potențial în parteneriatul cu tehnologia.

 

Ce iei cu tine mai departe

Nimic nu va putea înlocui Scena. Dorința mea este de a fi pe scenă sau măcar în apropiere. Voi continua să îmi folosesc experiențele și sentimentele în creații originale, acolo unde parteneriatele vin cu energie bună și unde întotdeauna poți împărtași dragoste

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related