[Branding Trends] Anca Rarău: Minimalismul a pătruns în fiecare diviziune a vieții moderne, inclusiv în designul de interior, gadgeturi, haine

[Branding Trends] Anca Rarău: Minimalismul a pătruns în fiecare diviziune a vieții moderne, inclusiv în designul de interior, gadgeturi, haine

3D, minimalism, Dark Mode. Acestea sunt trendurile la vizuale în branding anul acesta, spune Anca Rarău, fondator Brandocracy. Adopția minimalismului, începută acum câțiva ani, va continua și în 2021, iar Dark Mode câștigă în popularitate și cucerește platforme noi. În România, pe lângă trendurile internaționale, cu care companiile țin pasul, avem și câteva tendințe specifice. Una dintre ele, devenită clișeu, este folosirea insistentă a tricolorului.

Se practică folosirea tricolorului în vizual atunci când agenția vrea să evidențieze un brand românesc ca fiind „foarte românesc”, adică poate crede că e mai bine perceput ca fiind despre și pentru români. Din păcate, uneori, clienții se lasă convinși, acceptă această abordare. Dar nu e vina lor, evident, spune Anca

Vorbim cu Anca în continuare despre ce s-a întâmplat cu brandingul în ultimii doi ani, despre trenduri și clișee, provocările lui 2021, nevoile clienților, așteptările consumatorilor și nevoia de educare a pieței, care este încă o componentă importantă din munca specialiștilor în branding. 

 

Ce s-a întamplat cu brandingul

În 2020, brandingul a însemnat surprize plăcute, mai ales din partea antreprenorilor cu afaceri care au depășit 10 ani în piață și au trecut mai bine pregătiți prin zona de criză. Practic, firmele au venit către noi pentru a-și consolida brandurile sau pentru a găsi noi valențe de exprimare. Iar aici mă refer atât la reconfigurarea obiectivelor de brand pentru noua viziune în business, cât și la partea vizuală.

Așadar, brandingul și-a văzut de drum, în 2020, poate și pentru că piața e mai matură decât în urmă cu câțiva ani, înțelegând valoarea adăugată și aducând, astfel, la locul lor componentele intangibile ale afacerii.

 

Clientul vrea un logo nou...

Vedem destul de multe abordări simpliste, chiar vizualuri care nu au fundament pe pilonii de brand. Brandul înseamnă acum tot mai mult experiențe, poziționare, comunicare coerentă 360 de grade, autenticitate.

Iar clientul vrea un logo nou… Pe care îl poți executa fără probleme dar care riscă să nu fie relevant dacă nu respecți niște reguli simple, dar clare. Evident că niciun logo sau manual de brand nu poate fi valid dacă nu e conectat cu poziționarea, viziunea și valorile companiei, de aceea în procesul de branding sunt esențiale definirea bazei, a obiectivelor de brand, a profilului targetului și, nu în ultimul rând, a asociatorilor. Provocarea în branding este să poți să îi explici clientului ce faci, ce înseamnă branding și să îl iei în echipă cu tine. Să îl implici. Asta e singura soluție câștigătoare.

Altfel, riști să nu se înțeleagă ce faci, cum îl ajuți și care vor fi rezultatele iar astfel ambele părți – client și furnizor riscă să adune frustrare.

 

Trenduri

Pe zona de brand building, din perspectiva atingerii obiectivelor de business deservite astfel, va continua și mai accentuat focusul pe gândirea ”out of the box”/neconvențională și a contentului care se validează pe experiențele clientului. Eficiența în branding, în poziționarea brandurilor, va fi considerată din ce în ce mai mult crucială în dezvoltarea afacerilor.

Pe partea de visual, discutând cu colegul  meu Alex, specializat pe design, am ajuns la concluzia că, fiind un an atipic, în care pare că timpul parcă a stat mai mult pe loc, multe din trendurile anului 2020 continuă să influențeze scena designului de brand. Iată trei pe care le vedem destul de bine ancorate și în 2021:

Grafica 3D - cu siguranță va domina toate ramurile designului. Noutatea este utilizarea acestui stil în cadrul UI (user-interface), care până acum a fost dominat de flat design.

Adoptarea din ce în ce mai frecventă a stilului 3D se datorează și faptului că designerii au la îndemână software-uri noi, foarte ușor de utilizat, prin care au posibilitatea de a realiza scene 3D complexe și atrăgătoare.

Minimalismul a pătruns în fiecare diviziune a vieții moderne, inclusiv în designul de interior, gadgeturi, bannere publicitare, haine etc.
A existat o adopție majoră a minimalismului în ultimii ani, iar această tendință va continua să crească în 2021.

Dark mode a câștigat mult în popularitate și va continua să aibă impact asupra brandurilor, și mai ales în mediul online. Aplicațiile, rețelele sociale și sistemele de operare au implementat opțiunea dark mode în cadrul UI-lui lor.

Aplicații precum Facebook, Twitter, YouTube și Instagram au adoptat deja acest trend, iar în 2021 cu siguranță tot mai multe branduri vor considera necesară implementarea dark mode.

 

Clișee în România

Bună întrebare.

Voi da numai două exemple, pentru că celelalte sunt ”din același film”.

Primul este despre folosirea tricolorului în vizual atunci când agenția vrea să evidențieze un brand românesc ca fiind „foarte românesc”, adică poate crede că e mai bine perceput ca fiind despre și pentru români. Din păcate, uneori, clienții se lasă convinși, acceptă această abordare. Dar nu e vina lor, evident.

Al doilea exemplu este folosirea în vizualuri a imaginii cu ”plante crescute din sămânță de bani”. Mesajul nu este eronat, pentru că, în esență, vorbim despre o metaforă, însă dacă este folosit în exces, efectul scontat – acel wow pe care îl aștepți  se descompune, iar în percepția colectivă devine un simplu ah, iar cresc plante din monede :(

 

Proiecte recente

Am început anul trecut și continuăm în 2021 să lucrăm pentru VETRO Solutions – vectorul de inovație în piața veterinară din România. Pe lângă construcția de brand și strategia de marketing, revalidarea valorilor și definirea menirii brandului, în linie cu obiectivele de business, echipa Brandocracy a regândit în totalitate elementele vizuale – logo, manual de brand – inclusiv declinări personalizate pentru zona de social media, de digital, în general. Tot pentru Vetro lucrăm acum la imaginea fabricii de medicamente care va fi dată în funcțiune la vară. Într-un cuvânt, am pus într-o ecuație care s-a dovedid câștigătoare expertiza noastră profesională cu viziunea și planurile fondatorului Dumitru Fodor. Rezultatul înseamnă elemente de identitate vizuală ce  reprezintă pe deplin brandul. 

De asemenea, au venit proiecte frumoase pe zona de construcții, radiologie dentară, automotive – brandul ROMBAT este din această primăvară clientul nostru.

Mențiune specială merită proiectul Economisește Inteligent, un proiect în care ne-am propus să explicăm românilor că educația financiară nu se asimilează doar dacă termini Harvard-ul, că este imperios necesar ca fiecare dintre noi să se gândească la un plan de economisire și investire, oricât de mulți sau de puțini bani ar avea, pentru că fiecare om este responsabil de sănătatea lui financiară. Cu acest gând am început anul trecut acest proiect și vedem cum crește și anul acesta. Lucrăm cu Asociația Administratorilor de Fonduri de mai bine de trei ani și avem,  astfel, alături o echipă de experți în investiții care își alocă timp și pentru educație financiară.  

 

Clienți noi

Clienții noi din ultimii doi ani ani vin din domenii diverse, unele pe val, altele afectate de pandemie. Cred că motorul îl constituie viziunea creatorilor de business, nu neapărat momentul în care se gândesc la branding. Companiile nou intrate în portofoliul Brandocracy sunt din: tehnologia informației, financiar, distribuție, HoReCa, medical.

Prioritățile sunt aceleași. Clienții vor branding ca să își crească afacerile, ca să fie relevanți și să își atingă obiectivele de business. Asta ar trebui să înțeleagă toată lumea când se gândește la branding. Brandingul este o investiție pentru a-ți crește businessul, nu este ceva în tendințe și atât. Nu am întâlnit clienți care  să îți ceară rebranding “de frumusețe”. 

Rolul nostru, al oamenilor de branding, de marketing, este să informăm, să educăm. Iar aici intervine abilitatea de a-i arăta antreprenorului sau CEO-ului sau board-ului unei companii cum ajută un proces de branding corect la dezvoltarea afacerii.

 

Cum a evoluat atitudinea clienților

Spectaculos, aș spune, cel puțin în ultimii 3-4 ani. Vedem cum, după primele întâlniri de lucru, clienții încep să înțeleagă mai bine ce înseamnă branding, care este procesul de construcție, care e rolul fiecăruia – inclusiv al echipei interne, cum să își seteze așteptările. Îți dai seama de asta pentru că pun întrebările corecte, își pun corect problema, iar atunci rezolvarea, identificarea soluțiilor și stabilirea pașilor următori vin mai natural. Cum spuneam, noi lucrăm împreună cu echipa clientului inclusiv după ce livrăm raportul – suntem solicitați și acceptăm cu bucurie rolul de consultanți cu “normă întreagă”, ne place să vedem roadele muncii noastre în businessul clientului, pe termen lung.

Mai mult, apropos de cum înțeleg clienții brandingul, trebuie să spun că din ce în ce mai mult se merge și spre zona de employer branding, imediat ce construcția de brand și partea vizuală sunt gata. Organizația reprezintă, până la urmă, inima și creierul brandului. Asta ne arată că există o evoluție importantă la nivel de înțelegere a conceptului.

 

Noile generații de consumatori

Sunt generații care vor autenticitate. Nu stau foarte mult la discuții și nu le plac narațiunile complicate, le consideră fără sens și time consuming. Dacă vorbești direct, exact pe problema care îi interesează, îi captezi – dacă nu, îi pierzi . Asta nu înseamnă că nu sunt atenți. Dimpotrivă. Doar că sunt foarte selectivi. Au obiective personale și profesionale bine definite – stiu bine ce vor, dar nu știu întotdeauna cum să ajungă la rezultat. Iar aici vine rolul unui bun branding, al unei comunicări deschise, pe subiect.

Etica și responsabilitatea socială sunt foarte importante, la fel ca subiectele din zona verde, de ecologie. Viteza cu care vin și pleacă informațiile, vizuale - ori alte tipuri de elemente de comunicare, ne fac să fim mereu atenți ca imaginea sau mesajul pe care le construim să fie clare, aerisite și autentice.

Dincolo de comunicarea – scrisă sau vizuală – un rol crucial îl are experiența directă a clienților cu brandul, fie că vorbim de sfera serviciilor sau de cea a produselor. Aici am putea menționa inclusiv tendința mai crescută a acestor generații de a se integra în comunități care le validează statutul sau care îi duc într-o zonă aspirațională.

 

Responsabilitatea socială

Companiile sunt, într-adevăr, foarte atente la zona de  responsabilitate socială corporatistă (CSR). Exprimarea  grijii pentru mediu, pentru sănătatea oamenilor se reflectă tot mai mult în construcția de brand, în felul în care se desfășoară activitățile operaționale curente, dar și în proiectele speciale pe care le recomandăm.

Evident, cei care vor avea în continuare această abordare, vor avea de câștigat. Suntem într-o zona temporală în care pentru consumatorul final este din ce în ce mai important să cumpere și să aleagă responsabil.

Lucrând cu clienți din zona medicală, automotive, construcții, distribuție sau IT, vedem direct cum subiectele care țin de sustenabilitate sunt foarte concret abordate și transparent analizate. Iar soluțiile pe care le propunem sau pe care le găsim împreună cu clienții sunt orientate către comunități, oameni, mediu. Ceea ce, evident, are impact în creșterea businessului, în dezvoltare.

 In branding, 2021 va fi anul EFICIENȚEI.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Oameni

Pozitii

Sectiune



Branded


Related