Designerul Andrea Szántó a creat în Oradea o marcă autohtonă de fashion care îi poartă numele, inspirându-se din uniformele atleților și libertatea de mișcare pe care cele mai potrivite dintre acestea le oferă sportivilor. Etica și sustenabilitatea sunt principii ale brandului, drept care atât materialele din care sunt fabricate creațiile sale, cât și procesul de producție protejează mediul.
Andrea observă că, de la an la an, consumatorii români sunt tot mai curioși și dispuși să încerce lucruri noi în materie de vestimentație și pun pe primul loc confortul pe care li-l oferă hainele în tumultul vieții de zi cu zi .
"În general clienții noștri au ajuns au ajuns într-un prag al maturității stilistice și aleg inteligent, aleg sustenabil. În colecțiile noastre piesele de bază sunt basic with a twist, asta însemnând că ele sunt ușor adaptabile de la ținute de zi, până la cele de cocktail. Pentru noi asta face parte din demersul de a fi sustenabil (less is more)".
Cu Andrea Szántó vorbim în continuare despre provocările antreprenoriatului în design vestimentar și despre comportamente de consum în fashion.
Drumul către design și antreprenoriat
Prima întâlnire cu moda trebuie să fi fost când refuzam să port orice în afară de ce voiam eu, când căutam resturi de materiale prin croitorii ca să fac haine păpușilor și când mama mă învăța să croșetez veste și fulare, tot pentru miniaturi.
De atunci am crescut și am început sa mă iau în serios astfel am devenit absolventă UAD secția Design Vestimentar. În timpul masteratului am început să lucrez ca și product developer și grafic designer pentru Belloto Cycling Wear, loc în care am și dezvoltat o sensibilitate, dacă vrei, pentru echipamentele sportive și sport în general. Am încetat să lucrez pentru ei undeva prin 2017 când am înființat propriul brand. Drumul spre antreprenoriat mi-a fost oarecum înscris în gene, vin dintr-o familie în care tatăl este antreprenor la rândul său.
Perioada de început a business-ului
Trebuie să îți mărturisesc că perioada de început a fost scăldată într-o aură de naivitate, însă cu drive-ul turat la maxim. Am pornit motoarele cu ajutorul unei finanțări (START UP NATION), asta reprezentând și investiția inițială. Am investit în echipament, ceea ce înseamnă că azi am propriul atelier dotat cu o linie completă de producție, inclusiv pe partea de broderie. Am evoluat prin multă muncă și cu susținere din partea clienților și a colaboratorilor care au crezut și cred în continuare în noi.
Povestea & Conceptul
andrea szanto – high fashion sportswear, mai exact haine inspirate din uniformele atleților, aerodinamica și libertatea de mișcare pe care acestea ți-o oferă. Fiecare piesă vestimentară pe care o creez este skin friendly, cu un cut care să flateze mai multe tipuri de siluete și ”nu îți stă în drum” (haha).
De aici am pornit… lucrând în zona de ciclism de performanță am înțeles foarte bine ce însemnă o miime de secundă/minut pentru un atlet al cărui costum îi reduce din viteză. Eu am încercat să traduc asta în hainele pe care le creez adaptate nevoilor omului contemporan, al tumultului de fiecare zi și al nevoi de adaptabilitate.
Stil și influențe
E o întrebare la care cred că încă îi caut răspunsul, nu mă bazez pe un stil anume cât pe valorile foarte bine înrădăcinate. Sigur brandul are coerență și principalele influențe provin din estetica anilor ”70, iar când vine vorba de fit mă întorc mereu la aerodinamica hainelor sport. Văd că odată cu mine se maturizează iar abordarea stilului este ușor diferită de la un sezon la altul. Îmi place mult asta, îmi place învățarea și continua descoperire a lucrurilor care mă inspiră, estetici, culturi, oameni, anturaje.
Cele mai importante învățături
Din greșeli am învățat, asta clar. O experiență bună de învățare a fost ieșirea din septembrie anul trecut la un târg în Paris, urmată de colaborări în străinătate care sunt mult diferite de cele pe care le am aici în țară, fie că vorbim de clienți direcți ori business to business.
Nu știu să îți zic cea mai importantă lecție, sunt atât de multe și în fiecare zi este ceva nou, în fiecare zi apare ceva ce nu știam ieri.
Clienții tăi
Clienții mei sunt oameni pragmatici dar în acelaș timp creativi, fresh și faini. În general clienții noștri au ajuns au ajuns într-un prag al maturității stilistice și aleg inteligent, aleg sustenabil. În colecțiile noastre piesele de bază sunt basic with a twist, asta însemnând că ele sunt ușor adaptabile de la ținute de zi, până la cele de cocktail. Pentru noi asta face parte din demersul de a fi sustenabil (less is more).
Cât despre consumatorii români în general, nu știu dacă e o învățătură cât mai degrabă o observație- sunt deschiși, curioși și dornici să încerce lucruri noi.
Strategia de comunicare a brandului
Sunt prezentă online, dar nu agresiv. Organic. Transparent. Încerc să îmi feresc clienții de informație inutilă și să educ prin estetică, imagine, inovație.
Etica și sustenabilitatea joacă un rol important în clasarea brandului, nu doar cu referire la materialele pe care le folosim, dar cum pot să impactez negativ cât mai puțin mediul înconjurător prin deciziile pe care le iau.
Provocările antrepenoriatului
Inovația, fără doar și poate. Pe urmă se adaugă toate restul- birocrația, înțelegerea nevoilor clientului, marketarea brandului etc. Provocări au fost tot timpul, fiind un brand atât de tânăr cred că pandemia a ajutat orecum, românii au fost mai deschiși spre a-și îndrepta privile către noi.
Egalitatea de gen în alegeri vestimentare
Strict din punctul meu de vedere, văd o schimbare în bine dacă e să privim deschiderea și faptul că femeile încep să se educe și să le pese de ce poartă. Observ la multe femei relaxare și autenticitate. Cred că spre asta ar trebui să tindem - diferențierea de mase. Sunt novice, până să fiu impactată de asta mai un drum lung de parcurs.
Piața autohtonă de design
Este ca oricare alta, cu bune și rele. Încet și timid s-a schimbat, dar important este că evoluăm.
Scenarii post-pandemie
Îmi e greu să vorbesc despre asta, cred că efectele se vor vedea peste câțiva ani. Cu siguranță perioda asta este ca o sită care cerne neîncetat, din păcate uneori însă cad și boabe dintre cele bune.
Cum îți afectează criza businessul
Afectează pe hârtie în ceea ce privește planurile de dezvoltare. Cred că asta e frumusețea unui lucru pe care îl clădești încet, se dărâmă mai greu.
Am făcut o singură lansare dedicată perioadei pandemice, chiar în luna Martie a anului 2020 în care am lansat un set de tricouri cu mesajul MĂ AI pe care oamenii le puteau cumpăra și livra prin noi cuiva drag, cuiva pe care vroia să îl asigure că îi este chiar dacă nu pot fi fizic aproape. A fost o campanie umanitară, astfel tot profitul în urma vânzării tricourilor a plecat catre un spital.
Pe lângă asta ne-am concentrat pe ceea ce făceam înainte și pregăteam colecția pentru Paris. Acum suntem în plină promovare a colecție Self Care Club și alături de Cosmin Tudoran, lansăm nouă colecția de vară pentru bărbați, Nonanta.
Lecțiile pandemiei
Că e important să privești înainte cu încredere, să încerci să găsești resurse în interiorul tău și să îi ajuți pe cei din jur cum poți. Eu de exemplu am facut-o prin creație, cu „Mă ai”… a fost de bun augur.
Mai departe, în 2021
Cu optimism, am în vizor câteva colaborări și în lucru două noi linii de accesorii ce vor îmbogăți lumea andrea szanto. Ne urnim către piața internațională și eu sper să ne vedeți acolo în cel mai scurt timp.