”Pe vremea lui”, la inceput, cand se fotografia pe film, trebuia ca fotograful sa astepte developatul ca sa vada ce a iesit. ”Fotografiam cu responsabilitate”, spune Ionut Staicu, ”nu apasam pe buton aiurea. Cautam cu atentie lumina si incadrarea. Tehnologia de atunci facea ca fotograful sa fie foarte responsabil”. Dar multe s-au schimbat între timp, totul e digital, și, dacă există, tehnologia trebuie folosită.
Acum se merge pe cantitate si sabloane, este mai putin timp pentru creativitate. O directie care nu ma avantajeaza si in care nu ma regasesc. In schimb a aparut conceptul de content photography. O zona in care poti sa fii creativ.
Despre responsabilitatea de a fotografia, frumusețe și tehnologie, Ionut va vorbi si la Walk & Shoot Fest, unde va susține un workshop de fotografie de portret în studio. Festivalul de fotografie se afla la a doua ediție, se va desfășura între 21 și 30 mai și în cadrul lui vor avea loc 9 ateliere foto, 10 conferințe online, o expoziție și un târg de fotografie.
Pana atunci, vorbim cu Ionut Staicu despre vremurile de inceput, cand fotografia era validata de publicatii, si cele de acum, cand isi primeste recunoasterea prin like-uri, cum s-a schimbat menirea de fotograf in 2021 si care sunt temele pe care le abordeaza recent.
Începutul in fotografie
Prin anii 95-96, am descoperit la un chiosc de ziare din Constanta revista italiana AMICA. Mi-a placut foarte mult vizual. Era in format A3 si continea editoriale de moda, interviuri, reclame, abordari noi de care eu nu stiam ca exista. Si mi-am zis ca vreau sa fac si eu asta.
Am inceput sa traiesc din fotografie odata cu mutatul in Bucuresti (in 98), asa ca am prins si partea de fotografie pe film.
In perioada aceea nu exista feedback imediat la ceea ce se intampla pe set (se facea numai un polaroid ca si martor de lumina). Asteptam developatul si dupa aceea vedeam daca lumea este fericita cu ce a iesit. Fotografiam cu responsabilitate, nu apasam pe buton aiurea. Totodata, aveam un contact vizual continuu cu modelul si nu ma intrerupeam cu uitatul in aparat sau laptop ca sa verific daca fotografiile au iesit bine. Cautam cu atentie lumina si incadrarea.Tehnologia de atunci facea ca fotograful sa fie foarte responsabil cu ce se intampla pe set.
Digitalul
Digitalul a transformat mult abordarea pe set. Faptul ca pot sa vad imediat imaginea este bine, dar si rau. Este bine din punct de vedere al clientului, pentru ca vede ce se intampla si iti da ok-ul, si rau pentru ca din punctul meu de vedere distrage prea mult atentia de la subiect si deconcentreaza. Dar daca tehnologia a fost creata, ea trebuie folosita.
In 2021, revistele glossy aproape au disparut, modelele au inceput sa se transforme in influenceri, brandurile de haine au trecut de la campanii si cataloage printate la lookbook si e-commerce. Acum se merge pe cantitate si sabloane, este mai putin timp pentru creativitate. O directie care nu ma avantajeaza si in care nu ma regasesc.
In schimb a aparut conceptul de content photography. O zona in care poti sa fii creativ. Tototada, iau in calcul si partea de video, sa misc imaginea in instante scurte cu un minim de retus sau deloc.
Recent m-am apucat sa-mi reorientez mai mult portofoliul spre food photography, still life photography si sa iau in calcul si fotografia corporate.
Cu 2021 am schimbat si forma de organizare, acum fac parte din Studio 82 (Jupiter Production), o institutie care acopera partea de studio, echipament, productie si comunicare cu clientii. Cred ca timpurile cand le faceam singur pe toate au trecut.
Cu Ana Popovici fac echipa pe partea de set desing la fotografia de food si still life.
Oamenii
Legat de cum fac sa se simta oamenii confortabili in fata aparatului, leg conversatii despre domeniul in care activeaza sau discutam despre tot felul de lucruri (hobyy, locuri...), mici complimente. In timpul acesta le studiez fizionomia, cum le sta mai bine. Incerc sa ma integrez in sfera lor sociala. Sa-i relaxez cat mai mult si sa aiba incredere in mine ca-i fac frumosi. Asta in cazul fotografiei comerciale (corporate).
Frumusetea
Este orice ce se sustinte intr-o estetica care sa transmita emotii. Ideea de frumusete in 2021 merge catre androgin sau catre femei stilizate sa arate ca barbatii si invers. Se mai cauta o estetica a uratului, a interesantului, cu trasaturi ale fetei disproportionate - aici ma refer la moda. O Madalina Ghenea lansata in anul 2021, n-ar mai avea acelasi succes.
De-a lungul timpului am intuit ce fete vor ajunge sa aiba o cariera internationala de succes si m-am implicat in dezvoltarea traseului lor. In momentul de fata nu pot spune ca rezonez cu toate alegerile facute de brandurile de moda in ceea ce priveste imaginea promovata - casting, stilizare, mod de fotografiere. Nu sunt adeptul frumusetii clasice, am o mare intelegere pentru trasaturile speciale, atipice, interesante, despre asta a fost vorba in moda inalta dintotdeauna, insa atata timp cat se sustin.
Frumusetea asta stranie a `imperfectiunilor` pare insa ca a ajuns foarte departe si de multe ori ma intreb cate femei se mai regasesc in noile imagini promovate de unele branduri.
Eu cred intr-o estetica a normalului, imi plac trasaturile speciale care afiseaza o experienta de viata, ochii care spun o poveste, sa citesc limbajul corporal in miscari atunci cand fotografiez. Imi plac oamenii care se simt bine cu ei, sa vad firescul si naturaletea in gesturile lor.
Validarea prin like-uri
Pe mine ma oboseste ideea de af fi activ pe platformele de socializare. Sunt surprins cand vad conturi cu continut foarte bun si cu un numar mic de like-uri, iar conturi cu tot felul de banalitati si care sunt foarte apreciate."Pe vremea mea", promovarea mi-o faceam prin intermediul publicatiilor. Iar acestea asigurau o credibilitate pentru ce stiu sa fac. Acum pare ca validarea vine mai degraba din numarul de like-uri.
Si rolul fotografiei a scazut foarte mult odata cu dezvoltarea platformelor de comunicare. Este prea plictisitoare o singura imagine, trebuie sa se miste ceva in fotografia postata, sa fie gif sau un mic filmulet ca sa poata atrage atentia. Mai cred ca in viitorul apropiat 3d-ul va inlocui mare parte din fotografia si filmul de E-commerce. Si tot asa, intr-un scenariu pesimist, softurile o sa genereze la un momentdat fete de oameni si spatii.
Pe de alta parte, tot in 2021 observ o miscare puternica de a sustine fotografia reala, fara manipulare digitala, facuta pe film. La foarte multe agentii de fotografi de afara am vazut portofolii construite cu fotografie pe film. Si mai toti fotografii (videographer) au in portofoliu pe langa fotografie si partea de video.