Businessurile mici, creative, aduc o energie esențială în antreprenoriatul din România. Ele animă piața și își câștigă un loc din ce în ce mai important în circuitul economic. Iar cumpărătorii încep să le acorde atenția pe care o merită, să susțină businessurile locale și afacerile de familie și să aleagă obiecte unicat, personalizate. Pe de altă parte, a fi antreprenor într-un domeniu cretiv este o provocare destul de mare, mai ales când nu ai nici un fel de pregătire sau educație antreprenorială, povestește Mădălina Teler, ceramist și designer, fondatoarea De Ceramică.
Mădălina a început să creeze obiecte din ceramică în atelierul unui coleg, iar după primele produse vândute la un târg de iarnă, s-a hotărât să investească în propriul cuptor. Afacerea ei a crescut încet și organic, iar acum, în atelierul ei, are deja o mică echipă care creează obiecte de ceramică minimaliste.
Abilitățile de antreprenor mi le-am descoperit și dezvoltat pe parcurs, întâlnind diverse obstacole și provocări. Una dintre ele ar fi lucrul cu oamenii, clienții și cursanții mei de la workshopurile de ceramică. Încă mă lupt cu gestionarea eficientă a timpului și prioritizarea lucrurilor, dar devin din ce în ce mai bună la asta.
Povestim cu Mădălina Teler, în cadrul Creative Business, o serie editorială inspirată de BT Mic, despre începutul ei în antreprenoriat, lecțiile învățate pe drum, cum gestionează echilibrul între procesul de creație și celelalte părți de business, care au fost până acum efectele pandemiei și ce își doresc clienții români în 2021.
Omul din spatele businessului
Omul din spatele De Ceramică este Mădălina Teler. Sunt din București unde am studiat încă din liceu, la Tonitza și apoi la Facultatea de Arte, ceramica. Masterul l-am făcut apoi în design de interior la aceeași facultate. Profesia mea este deci cea de ceramist cu un interes pentru design de obiect, dar și de amenajare de interior. De aproape un an de zile, în atelier, mi s-a alăturat și sora mea, Crenguța, care a deprins ușor, ușor lucrul cu ceramica, ea având un background mai degrabă teoretic în filosofie și teoria artei.
Începutul în antreprenoriat
După terminarea facultății am lucrat pentru scurt timp în atelierul de ceramică al unui fost coleg. Acolo am realizat primii mei clopoței din porțelan pictați manual pe care i-am vândut la Târgul de Crăciun de la Muzeul Țăranului Român în 2013. Acesta a fost primul moment în care mi-am dat seama că aș putea investi într-un cuptor special pentru ceramică și deschide propriul atelier.
Banii pentru startul afacerii au fost împrumutați de la familie și prieteni, iar începuturile au fost la Iași unde mă mutasem pentru o perioadă. Primele obiecte De Ceramică pe care le producem și azi au fost cele din colecția Mundane Geometries, obiecte de uz, boluri și pahare din porțelan decorate cu un pattern geometric de inspirație arhitecturală. Când am revenit la București încrederea în succesul acestui demers a crescut odată cu participarea la târgurile de profil Made în Ro și expozițiilor din cadrul Romanian Design Week.
Creație și business
A fi antreprenor într-un domeniu cretiv este o provocare destul de mare, mai ales când nu ai nici un fel de pregătire sau educație antreprenorială. Cred că trebuie să atingi un echilibru intre procesul de creație care te atrage și căruia vrei să îi dedici cel mai mult timp și latura de business, de lansare, promovare și vânzare a obiectelor create. Cel mai important este să crezi în ceea ce faci, să-ți cunoști cât poți de bine domeniul, să fii la curent cu evoluția lui și desigur, să te asociezi cu oamenii potriviți.
Abilitățile mi le-am descoperit și dezvoltat pe parcurs, întâlnind diverse obstacole și provocări. Una dintre ele ar fi lucrul cu oamenii, clienții și cursanții mei de la workshopurile de ceramică. Încă mă lupt cu gestionarea eficienta a timpului și prioritizarea lucrurilor, dar devin din ce în ce mai bună la asta.
Profilul afacerii
De Ceramică este un mic atelier/manufactură care produce obiecte decorative și funcționale în serie mică, în principal din porțelan dar și din gresii colorate, cel mai des îmbinate. Tot aici organizez și cursuri de modelaj. Lucrurile au crescut încet, organic, fară finanțări sau investitori.
Până acum un an, De Ceramică a fost un one woman show, toate produsele fiind realizate și semnate de Mădălina Teler. Acum suntem mai mulți în atelier (sora mea și un ucenic), iar colecțiile sunt împărțite între cele semnate de mine, cele cu decor, și cele realizate de echipa De Ceramică.
Indiferent de cine sunt lucrate obiectele De Ceramică au o calitate superioară dată de materiale și tehnica folosită, un design minimalist și un finisaj cât mai clean.
Un gest de rezistență
La început așteptările erau modeste, să reușesc să continui să fac ceea ce îmi place, să creez obiecte și colecții noi prin care să mă exprim artistic și estetic. Cum piața de ceramică și design de obiect era încă mică și la început, a fost un gest de rezistență și educație treptată a publicului de la noi.
Învățături
Am învățat cât de mult contează pasiunea și perseverența oricât de clișeistic ar suna asta. M-am gândit și nu cred că aș face ceva anume diferit. Sunt mulțumită de cum au evoluat lucrurile.
Clienții
Sunt oameni pasionați de design, cunoscători ai craftului românesc, atrași de estetica minimalistă și de micile plăceri ale vieții în care investesc și pe care le cultivă.
Din ce am observant din ce în ce mai mulți client doresc comenzi personalizate, să-și creeze un set complet sau o veselă cu piese De Ceramică. Și mai cred că din ce în ce mai mulți oameni au început să se orienteze spre produsele și brandurile locale încercând să-i susțină pe micii antreprenori.
În pandemie
Nu pot spune că am avut niste provocări foarte mari. Pandemia ne-a dat răgazul să ne punem la punct prezența online, și să ne refacem site-ul și ăsta a fost un lucru benefic pentru business-ul nostru. Ne-au lipsit vizitele în atelier și showroom și contactul direct cu oamenii dar din fericire cursurile au putut continua cu măsurile de protecție obligatorii.
Perioada de lock down de la începutul pandemiei mi-a oferit o pauză de care aveam nevoie și bucuria de a intra în atelier de a mă juca și experimenta. M-am putut concentra pe dezvoltarea unui proiect foarte drag mie, pe care l-am tot amânat, plăcile de faianță decorative.
Promovare
Improvizam că să fiu sinceră. Nu avem o abordare metodică a strategiei de comunicare. Rareori facem campanii de promovare. Comunicăm cel mai des prin imagini cât mai estetice, iar mesajul vine în completarea lor, spontan și natural.
Ceramics family portrait . @strukturaproject . . #simplemoments #ceramics #ceramicvase #ceramiccups...
Posted by De Ceramica on Tuesday, April 20, 2021
Cum se menține optimismul
Vorbind din perspectiva unei afaceri creative, optimismul vine din plăcerea de a imagina și crea obiecte noi. De a testa și experimenta cu forme, materiale și culori noi în speranța că rezultatul va fii un succes. Suntem departe de a avea un ghid de supraviețuire încă ne adaptăm și mai nou încercăm să dezvoltăm colaborări cu alți creatori și designer pe care îi admirăm.
Planurile pentru 2021
Pentru 2021 ne dorim să investim în echipament pentru a ne putea mări producția. Mai departe vedem pe parcurs.
E nevoie de mai multe povești de business, credem noi. Povești reale, în care să dăm mai departe optimismul și inspirația, dar să nu ocolim dificultățile, obstacolele și provocările antreprenorilor din România. Poveștile acestea, sperăm noi, creează solidaritate și dau încredere. Ne dau speranța că putem în România să ne găsim propriul drum. În Creative Business, seria editorială inspirată de BT Mic, adunăm poveștile despre creativitate, reinventare și adaptare ale micilor antreprenori din România.
Poveștile celor care găsesc mereu soluții și ne arată că se poate.