[Creative Business] Simona & Eugen Suman: Ne mândrim că facem produsele în România, de la zero. De la materialul gol pe care-l vopsim, serigrafiem, brodăm, tăiem

[Creative Business] Simona & Eugen Suman: Ne mândrim că facem produsele în România, de la zero. De la materialul gol pe care-l vopsim, serigrafiem, brodăm, tăiem

În orice domeniu, începutul unei afaceri presupune doza potrivită de îndrăzneală și optimism.
Pentru a porni un business în pandemie, e nevoie de o doză suplimentară de curaj. Plus perspectiva potrivită: dacă aștepți momentul perfect pentru lansare, s-ar putea să nu apară niciodată. Asă că 
Simona Suman și Eugen Suman nu au mai așteptat și au lansat Fitsa anul acesta.
Cea mai importantă lecție pe care au învățat-o la început de antreprenoriat e chiar asta:
 lucrurile n-or să meargă niciodată așa cum crezi ca or sa meargă. Dar asta nu trebuie să te oprească să mergi mai departe.

Simona și Eugen lucrează de 15 ani în publicitate, iar de câțiva ani se tot gândesc cum să pornească pe drumul antreprenoriatului. N-au avut 100 de idei din care au ales una la nimereală, ci s-au concentrat pe pasiunile și talentele lor. Așa a apărut Fitsa, un brand de streetwear pentru cei care vor să aibă lucruri de fitsa, dar nu sunt fitsosi. Adica înțeleg că brandul le face cu ochiul și nici nu se iau foarte în serios. 

Ce simțim noi e că lumea începe să fie mai atentă la calitate și începe să fie mai atentă la costurile ascunse dintr-un produs ieftin. Oamenii încep să-și dea seama că e important să ai lanțuri de producție cât mai scurte, că economia locală e aia în care trăiesc și muncesc și ei și e bine să fie susținută și așa mai departe.

În cadrul Creative Business, o serie editorială inspirată de BT Mic, vorbim cu Simona și Eugen despre antreprenoriatul pe timp de pandemie, cu bune și rele, obstacole, încântări și lecții învatate din mers, și spunem povestea adevarată a businessului lor și parcursul aventuros de la gând la produse fitsoase, făcute în România de la zero. 

 

Din publicitate în antreprenoriat

:) Asta sună așa, ca și cum cele două domenii se exclud. Ce-am învățat până acum e cum să facem brandurile să aibă succes, să fie memorabile și să vândă. Şi din asta a decurs cumva natural ideea de a ne face propriul nostru brand, pentru că avem un set de skilluri care ne pot aduce succesul. Nu-l garantează, evident, dar ajută.
Noi continuăm să facilităm povești de succes pentru brandurile pe care lucrăm, publicitatea e un love affair care nu se va încheia niciodată, dar ne-am gândit să încercăm să contribuim și din perspectiva cealaltă, aceea de business owner.

Iar celor care nu ne cunosc le spunem:
Salut! Noi suntem Simona și Eugen, un cuplu de publicitari care face treabă în domeniul ăsta de vreo să tot fie 15 ani și care recent a lansat un brand de streetwear cu o poveste faină în spate. Read all about it mai jos!

 

Gândul la propria afacere

De câțiva ani buni discutăm pe tema asta, încercăm să ne gândim la ce am putea aduce în plus și care să aibă și value. Să știi că n-am avut 100 de idei care să ne pasioneze din care să ne alegem una, mai degrabă ne-am concentrat pe pasiunile noastre, ce ne place, la ce ne pricepem, ce putem face bine, să aibă valoare pentru consumator. Am avut un shortlist de 3 idei, una în zona de mindfulness / stress release / sleeping well, una în zona de educație timpurie și Fitsa

 

Etapele de pregătire și lansare

Prima etapă a fost gândirea produsului și a brandului, trasarea viziunii și strategiei, bugetarea, un mini market research, trasarea planului de business. A doua etapă a fost producția. A treia etapă e on-going, lansarea + promovarea. Fingers crossed, cum s-ar zice. Cea mai grea parte a fost producția, mai ales prin prisma faptului că am vrut să ținem totul în România, nu ne-am gândit nici măcar o clipă să lucrăm cu China sau Bangladesh sau cu țările cu care lucrează cei care vor profit mare și nu prea le pasă de calitate. Ca atare, a trebuit să lucrăm cu furnizori români, iar furnizorii români, oho, nu vreți să știți.

Am putea să scriem o carte despre seriozitatea furnizorilor români. Dar n-o să o facem, ne bucurăm că am putut ține o mare parte din bani în economia locală. Chiar dacă a fost greu, ne-am făcut o listă de furnizori fantastici de la care primim calitate si seriozitate. Dar până i-am găsit a fost greu și s-au luat destule țepe.

 

De ce e nevoie să începi o afacere în România

De idee, răbdare și buget.

 

Ideea unui brand de lifestyle

Am combinat părți din lumea artei – printurile în ediție limitată, numerotarea și semnarea fiecăruia cu dorința de a face un statement prin ceea ce porți. Şi am vrut să oferim haine super high quality, în ediții extrem de limitate, la prețuri accesibile. Nu sunt ieftine, adică nu ne batem cu fast fashionul și nici nu vrem asta, dar nu sunt nici couture expensive. Din asta a reieșit un brand pe care-l porți când vrei să te întrebe lumea de unde l-ai luat, care e faza cu eticheta cu numărul unic, deci un brand care are și o poveste pe care vrei să o spui. În același timp, unul cu o calitate mai bună decât ce găsești prin magazinele obișnuite, la un preț accesibil.

 

Logistică: furnizori, materiale, produse 

Lucrăm cu un designer care are și atelier de croitorie și care ne e si prieten. Alegem împreună materialele și modelele de croi. Noi stabilim cum arată, cum sunt produsele din fiecare drop. Am “furat” ideea asta de drop, pentru că asta ne permite o flexibilitate mai mare. Nu avem stocuri care trebuie reînnoite permanent, după ce se termină un model nu-l mai facem niciodată, facem un drop cu un model nou. Cu alte cuvinte, dacă ai prins un tricou Fitsa Blue, poți să fii sigur că nu o să mai avem niciodată modelul ăsta la vânzare, ești printre extrem de puținii care-l au.

De exemplu acum s-au dat toate bicicletele, probabil că o să mai vină un drop de bicle vara asta. Ce știm sigur că vom avea la fiecare drop sunt modele de tricouri si hanorace, de fiecare dată altele. Tot ce e pe lângă va fi diferit. Acum avem șepci, dar la următorul drop nu mai facem altele, venim cu un produs nou. Încercăm să ținem brandul fresh la nivel de tipologie de produse cu care venim. Pentru că bicicletele au avut așa succes, probabil că le repetăm, mai ales că ne plac mult, voiam să păstrăm și noi una dar n-am mai apucat :)

 

Lecții în timp real

Suntem încă la început de drum, și lecțiile se desfasoară în timp real. Încă învătăm. Cea mai importantă lecție pe care am învățat-o este că lucrurile n-or să meargă niciodată așa cum crezi că or să meargă. Noi eram gata de lansare în primăvara anului trecut, dar atunci s-a găsit și pandemia să se lanseze, așa că a trebuit sa amânăm. Nici acum nu e cel mai bun moment, pentru că în momentul în care porți haine care vin și cu o poveste e cam important să ai cui să o povestești. Și dacă încă n-avem unde să ieșim, nici nu mai dai importanță atât de mare unor haine de genul, lumea acum înca mai e pe functional. Dar nici n-am mai vrut să așteptăm, că așa te trezești că nu mai lansezi niciodată.

 

Diferențiere

Ne diferențiem în primul rând prin faza că fiecare tricou, fiecare hanorac are o eticheta pe care scrie numărul unic al produsului, 1/50, 2/50 și tot așa până la 50. E o eticheta la vedere, un conversation starter. Fiecare produs vine cu un certificat de autenticitate, care certifică că produsul e unul original, și pe care scrie exact numărul pe care-l are. Fix ca atunci când cumperi un artwork original sau în ediție super limitată. Și toate astea la un preț accesibil. Deci affordable unicity, affordable scarcity, affordable exclusivity.

Apoi, ne mândrim cu faptul că le facem in România, că le facem de la zero, din material. Nu cumpărăm tricouri gata făcute și după aia mai printăm și noi ceva pe ele și uite modelul, nu. Le facem de la zero complet, de la materialul gol pe care-l vopsim, serigrafiem, brodăm, tăiem șamd.

 

Targetul

Vorbim cu oameni care apreciază quality-ul și mai ales exclusivitatea. Sunt oamenii care vor sa aibă haine pe care nu le are nimeni și vor să și vorbească despre asta. În același timp, sunt oameni care nu se iau super în serios, și-atunci pot purta un hanorac de “fitsa” fără să fie fițosi. Adică înțeleg că brandul e unul care îți face cu ochiul, in on the joke, cum s-ar spune.

 

Reacții

Până acum lumea a reacționat pozitiv, mulți dintre cei care au primit produse ne-au și scris să ne zică că sunt tari. Cele mai populare sunt tricourile și, apparently, bicicletele :). Am fost și certați că am făcut prea puține.

 

Cum v-au ajutat skill-urile din publicitate 

Skillurile din publicitate ne-au ajutat la brand building și storytelling. Ne-a mai ajutat și experiența în digital, social media și puțină strategie de ads placement. Ne-a lipsit experiența în chestiile administrative, de furnizori, producție, unde uneori poate am fost naivi ca puii de căței care se-aruncă prima dată într-o piscină. Dar totul se învață :)

 

Ce caută clienții în 2021

Ce simțim noi e că lumea începe să fie mai atentă la calitate și începe să fie mai atentă la costurile ascunse dintr-un produs ieftin. Că e ieftin dintr-un motiv – e făcut într-o țară în care cei care le fac sunt plătiți extrem de prost, poluează sau o iau pe scurtatură când e vorba de quality. Oamenii încep să-și pună întrebari în legatură cu lanțurile globale de transport, de ce să cumpăr ceva care e făcut în partea cealaltă a globului și poluează prin transport mai mult decât costă? Încep să-și dea seama că e important să ai lanțuri de producție cât mai scurte, că economia locală e aia în care trăiesc și muncesc și ei și e bine sa fie susținută și așa mai departe.

 

Scurt ghid de supraviețuire al antreprenorului la început de drum

  1. Răbdare
  2. Calm
  3. Perseverență

 

Dorințele de business pentru 2021

Cele mai multe afaceri mor în primii trei ani. Așa că prima dorință pentru business e să treacă cu bine de primul an. Dacă mai reusim și să epuizăm prima ediție și să mai facem un drop ar fi fenomenal. Și ne mai dorim să-l cunoască cât mai mulți oameni, să-l cunoasca și să-l placă. Și, la nivel personal, ne dorim să învățăm cât mai multe din experiența asta, și suntem siguri ca așa va fi, indiferent dacă va avea sau nu succes.

E nevoie de mai multe povești de business, credem noi. Povești reale, în care să dăm mai departe optimismul și inspirația, dar să nu ocolim dificultățile, obstacolele și provocările antreprenorilor din România. Poveștile acestea, sperăm noi, creează solidaritate și dau încredere. Ne dau speranță că putem în România să ne găsim propriul drum. În Creative Business, seria editorială inspirată de BT Mic, adunăm poveștile despre creativitate, reinventare și adaptare ale micilor antreprenori din România.


Poveștile celor care găsesc mereu soluții si ne arată că se poate. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Branduri

Sectiune



Branded


Related