Vremea în care Instagram era plin de poze cu mâncare pre-editate cu filtrele clasice de pe aplicație a apus de mult, iar lecția valoroasă pe care am învățat-o din ea e ca nu orice poză cu mâncare are puterea de a-ți activa papilele gustative. Aura Petrașcu, în schimb, este unul dintre oamenii care se pricep cel mai bine la a reda savoarea unui preparat prin imagini, aviz pofticioșilor. Interesul pentru fotografie l-a descoperit cu un aparat point&shoot și, împletind această artă cu pasiunea pentru bucătărie, a descoperit calea fotografiei culinare.
Ca să accentueze importanța colaborării cu un food photographer pentru patronii de localuri și bucătari, a început proiectul Don't play with your food, Let me do it for You, o serie de autoportrete în centrul căruia se situează mâncarea, și despre care ne povestește, printre alte arome și fotografii care să ne activeze papilele gustative, mai jos:
Ce ai mai pus la cale de când am povestit ultima oară
Buna, sunt Aura Petrașcu și sunt fotograf culinar, am povestit cu voi în 2017 despre drumul ales pe nișa aceasta, acum pot spune că m-am îndreptat și către fotografie de produs (tot din domeniul food). Ce-am mai făcut de la ultima discuție cu voi? Am avut tot felul de provocări faine, am continuat proiectul meu personal cu portrete+mâncare care face awareness asupra importanței fotografilor culinari și am trecut (cu bine) peste un an de pandemie. Ca și voi probabil, am văzut cum domeniu HORECA își pierde suflarea, am simțit pe propria agendă - când telefonul n-a mai sunat pentru ședințe foto de meniuri - am reinventat energia pe care am acumulat-o în lunile de izolare și-am dat o mână de ajutor câtorva business-uri locale care aveau nevoie de foto pentru delivery.
De ce descoperiri ai mai avut parte
Am reinventat energia pe care am acumulat-o în lunile de izolare și-am dat o mână de ajutor câtorva business-uri locale care aveau nevoie de foto pentru delivery.
Pot spune că e foarte interesant cum mind-set-ul de fotograf se adaptează în fața unei caserole faine, dar nu atât de atrăgătoare ca o farfurie, cu care eram atât de obișnuită.
Cum s-au mișcat lucrurile în această perioadă
Pe plan profesional am pornit călătoria alături de Bar Dome România și Ice Division în lume barului și a cocktail-urilor fancy. O dată cu proiectul acesta am simțit pe propria piele ce înseamnă să lucrezi cu ingrediente de calitate, cu profesioniști, dar și cu gheață. Nu de puține ori am reluat setup-ul pentru că era prea mult condens sau prea topită gheața. Am experimentat fotografia culinară fără plating, o dată cu restaurantele care s-au setat pe delivery. Și pot spune că e foarte interesant cum mind-set-ul de fotograf se adaptează în fața unei caserole faine, dar nu atât de atrăgătoare ca o farfurie, cu care eram atât de obișnuită.
Am continuat să experimentez cu produse proaspete, din piață sau de la producători locali pentru proiectul meu personal "Don't play with your food, let me do it for you" - întreaga serie aici.
De la idee la fotografia perfectă
Când vine vorba de procesul prin care ia naștere o serie de fotografii, atunci adun împreună ideile clientului cu ale mele, props-urile, texturile și culorile, citesc și recitesc brief-ul și plănuiesc, pe hârtie, parcursul ședinței foto. Mai departe lucrurile decurg de la sine. O dată ajunsă în locația de shooting îmi montez studioul, mă asigur că toată lumea a înțeles că sunt acolo să îi ajut, nu să îi încurc, continui brief-ingul live cu Chef-ul și dăm drumul la lucru.
Modul în care abordez subiectul, în cazul meu farfuria, diferă de la un shooting la altul. Sunt situații în care însoțesc echipa din bucătărie pe tot parcursul montării fafuriilor, și-atunci am și etape intermediare (atât în fotografie cât și în minte) astfel că produsul final îmi e deja cunoscut, deci mai ușor de surprins. În unele situații, la ședințele foto pentru meniuri, de exemplu, ajung să fac cunoștină cu subiectul dintr-o dată. Și-atunci mă folosesc de instrucțiunile sau mențiunile chef-ului (despre fața farfuriei, modul în care ajunge să fie servită clientului, etc) pentru a o pune în cea mai potrivită lumină.
Cel mai important aspect în tot procesul fotografierii
Sunt de părere că e foarte important să livrezi un produs corect și-atunci pe primul plan e sinceritatea. Mâncarea fotografiată trebuie redată așa cum arată în realitate, decorurile nu trebuie să fie pompoase, accesoriile trebuie să fie utile, nu doar frumoase.
Cum gândești design-ul unei farfurii
Dacă atunci când fotografiezi o persoană ai la-ndemana comunicarea, când surprinzi un apus trebuie să fii omul potrivit la momentul potrivit, în cazul fotografiei de food sforile sunt toate în mainile tale (din momentul în care chef-ul a scos din bucătărie produsul). Pornind de aici, am preferat varianta de fotografiere de sus sau de la 45 de grade, când este posibil în locația clientului, cu cât mai puțin styling și cît mai multă lumină naturală.
Ce face o fotografie să fie bună
Când vine vorba de o fotografie bună de food, sunt de părere că e importantă lumina (dacă e naturală, cu atât mai bine). Alături de setările potrivite cadrului, de props-uri si ,de ce nu, de subiectul din farfurie.
Top 3 fotografii preferate
Sunt multe fotografii preferate care s-au adunat în ultimii ani, pot să spun că după fiecare sesiune foto am rămas cu câte un aspect în minte (care mi-a plăcut sau pe care mi-am promis că îl voi schimba tura următoare)
1. Salată de pepene roșu cu tomate, telemea și măsline - aveam brieful care menționa clar: să fie cât mai sauvage, să aibă textură și să scoată în evidență toate elementele. A durat mai puțin de un sfert de oră să am imaginea așa cum o vedeți aici, a fost foarte distractiv să-mi dau seama cât de messy e prea messy și să fiu mulțumită de detalii.
2. Cocktails - orice cadru pe care l-am tras în bar rămâne pe lista de preferate. Acolo mai mult decât know-how de fotografiere e și atenția pe care o dai detaliilor. E super important să ții ritmul cu barmanul și să știi etapele prin care va trece până la finalul produsului.
3. Toate portretele pe care le gândesc de la zero și le pun în fața camerei foto printr-un mod sau altul rămân preferatele mele. Pentru că e totul atât de personal la ele și e atât de important să transmită ideea de bază, încât lucrez cu cea mai mare dedicare pe ele. În cazul acesta - Merry Pigmas - portret de Crăciun 2019. Aici procesul a pornit de la un telefon dat măcelăriei locale preferate, negocierea capului de porc la dimensiuni mici, transportul lui către mine și modul în care l-am stocat până am ajuns să fac setupul. Mai departe toate aranjamentele props-ținută-lumină-detali și, nu în ultimul rând, răbdarea iubitului meu care a făcut fotografia.
Clișee și trenduri în fotografia de food
Nu am un clișeu anume de care mă feresc, ce-i drept când vreau să fac research sau sa urmăresc trenduri, merg la sigur pe profile de INSTAGRAM sau de Pinterest pe care știu că găsesc infos de calitate. Ca trenduri observ că din 2020 nu s-a schimbat nimic pe partea de cadre low-light, background gri/negru, intervenția personală a fotografului sau a unui hand model, precum și styiling simplu, curat.
Cea mai bună parte, cea mai provocatoare parte în fotografia de food
Consider că partea cea mai bună în acest job e CHIAR challengingul. Se amestecă idei, se nasc texturi, ca în final să ajungă o operă de artă palpabilă în fafurie. ȘI, dacă tot vorbim de challenging, poate că asta ar trebui apreciat mai des: efortul pe care un chef îl face alături de echipa sa să scoată frumusețe din orice culoare, textură și gust.
Food blogger vs food photographer
Cred că e mult mai cunoscut domeniul acesta în prezent decât era în 2015 când am început eu. Sunt mai mulți fotografi specializați pe food, dar a crescut și trendul localurilor care servesc mâncare faină și deosebită. Și cred că în sfârșit a ajuns informația că food blogger nu e același lucru cu food photographer la cât mai multă lume.
Nevoile clienților în 2021
Ultimul an a fost cel mai liniștit de până acum, pentru că o parte din restaurantele cu care am colaborat au închis sau au trecut pe servicii de delivery. Cerințele au fost mai mult înspre caserole, to-go sau scurte campanii de ofertare în locație. Am lucrat mult vara trecută cu terase, ideea de promo a mâncărurilor servite afară. Iar ca și clienți, am ajuns să lucrez cu cea mai faină brutărie din Brașov - Brutăria Simplu, cu un shop de produse naturale și sănătoase - Meliora Shop - cu o cafenea de specialitate - Twinbeans Coffeeshop - care a picat la fix, eu fiind mare iubitoare de cafea. Am păstrat și colaborările mai vechi, dar la un interval mai rar de lucru și sunt deschisă noilor proiecte.
Updates zilnic pe Instagram - dacă sunteți curioși cum mă joc cu mâncarea.
Dacă vreți să aflați mai multe despre călătoria Aurei cu fotografia culinară, check out interviul pe care l-am făcut cu ea în 2017.