[Noii artizani] Oana Brătilă: Am căutat să lucrez accesorii care transmit emoție, iubire, conexiune, empatie

[Noii artizani] Oana Brătilă: Am căutat să lucrez accesorii care transmit emoție, iubire, conexiune, empatie

De la mărturiile pentru invitați și casa de dar meșterite pentru nunta lor, Oana Brătilă și soțul său Alex au creat un mic business de familie, care înseamnă obiecte minimaliste din lemn, pictate manual. Mokko este un brand prietenos, cu multe inimi la vedere, de toate culorile, care ajung de 5 ani în casele oamenilor. Misiunea celor doi artizani este să trimită puțină iubire în lume, inimă după inimă.

"Ideile îmi vin mereu în vacanță, când îmi las mintea să se odihnească. Primele proiecte Mokko, niște plăci Montessori modulare, au fost schițate în nisip, pe plaja din 2 mai. Iar colierele inimă mi-au venit în minte la târgul de Crăciun de la Nurnberg".

Oana Brătilă implică de câteva ori pe an comunitatea Mokko în campanii sociale și donează din încasările afacerii lor. Până acum, au sprijinit cu peste 4000 de euro mai multe ONG-uri. Povestim cu ea mai jos despre pasiunea pentru meșteșug.

 

Profil de artizan

Oana Brătilă, născută și crescută în București, „după blocurile gri” din cartierul Pantelimon. Am terminat Facultatea de Comunicare și Relații Publice din cadrul SNSPA, iar înainte de Mokko am activat în ONG-uri și am lucrat în Social Media și Marketing Online. Am făcut parte din blogosfera din România cât încă era la început – acum aproape 15 ani, iar blogul a fost cel care mi-a deschis apetitul pentru implicare socială și acțiuni cu impact pozitiv în societate. Am desfășurat de-a lungul anilor o serie de campanii în care am implicat comunitatea, de la donări de sânge, la ecologizări în păduri, plantări și strângere de fonduri pentru varii cauze sociale. Ultimul job a fost la Institutul pentru Fericire, un centru de educație și dezvoltare emoțională.

 

Pasiunea pentru meșteșug

Pasiunea a fost preluată de la soțul meu, care a cochetat mereu cu lucrul cu lemnul. Pe mine, de fapt, m-a pasionat mai mult ideea de a crește un business de familie. Dar, ca orice antreprenor la început de drum, m-am implicat, de la început, în toate procesele, așa că, pe parcurs s-a dezvoltat și pasiunea efectivă pentru lucru manual. Acum, cu toate că partea de meșteșugărit ar putea fi complet externalizată, este pentru mine cea care mă încântă și mă relaxează cel mai mult.

 

Primele obiecte create

Primele obiecte pe care le-am creat împreună au fost casa de dar și mărturiile de la nunta noastră. Alex a prelucrat lemnul, iar eu m-am ocupat de vopsit. A fost prima oară când am pictat ceva în afara orelor de desen din școala generală. Și, cu toată stângăcia și imperfecțiunea lucrării, feedback-ul prietenilor a fost atât de bun, încât ne-am gândit serios la ideea de a face ceva mai mult. Perfecționarea a venit pe parcurs și chiar și acum, aproape 5 ani mai târziu de la primul obiect vopsit, „work in progress”.

 

Între libertatea creației și rutina antreprenoriatului

Inițial echipa era formată din mine și soțul meu. Alex avea (și are în continuare) un job full time într-o corporație și lucra pentru Mokko seara, după program, și în weekend. Și eu îmi încă îmi mai dedicat jumătate din timp către blog și campaniile desfășurate acolo. Când comenzile s-au înmulțit considerabil, după primul an de activitate, și a devenit clar că lucrurile devin serioase, a devenit imperativ să externalizez ce ținea de Alex, partea de prelucrare a lemnului, și am început să colaborez cu o echipă din cadrul NOD Makerspace.

 

Partea de vopsire și de șlefuire este încă în proporție de 70% în mâinile de mele, 30% fiind colaborări în perioadele foarte aglomerate – iarna și primăvara, când comenzile sunt semnificativ mai multe, prilejuite de Crăciun, Mărțișor și Paște.

Încerc, în organizarea programului meu zilnic, să dedic 50% lucrului manual și 50% treburilor organizatorice. Aș putea, desigur, să externalizez complet tot ce ține de producție, dar momentan nu îmi doresc acest lucru. Îmi iau energie și plăcere din lucrul manual și tot acolo îmi liniștesc mintea și gândurile. E o meditație activă pentru mine.

 

Inspirația

Ideile îmi vin mereu în vacanță, când îmi las mintea să se odihnească. Primele proiecte Mokko, niște plăci Montessori modulare, au fost schițate în nisip, pe plaja din 2 mai. Iar colierele inimă mi-au venit în minte la târgul de Crăciun de la Nurnberg.

Și-apoi mai sunt ideile venite de la comunitate. Am început Mokko dorind să dăm viață unor idei și în primul an de activitate organizam chiar concursuri de idei pe pagina noastră de Facebook. Așa au apărut suportul pentru cărți cu sertar pentru semn de carte sau dulăpiorul în formă de inimă. Iar ulterior, când am hotărât să ne axăm pe „accesorii fashion”, ideile au continuat să vină și pe această direcție. Setul de coliere pentru pentru mama și copii, de exemplu, unul dintre cele mai iubite produse Mokko, a fost creat pe baza unei idei schițate de o prietenă din comunitate. La fel și colierele ENSO ZEN.

Orice idee pornește cu o schiță stângace pe hârtie. Continuă cu un prototip lucrat de Alex, în micul atelier din balconul apartamentului nostru și se dezvoltă apoi de către colaboratorii de la NOD.

 

Rutina ta dinainte de lucru

Libertatea de a-mi organiza timpul după „chipul și asemănarea mea” a fost lucrul care m-a atras cel mai mult când am luat decizia de a mă dedica full time micii mele afaceri. Acum, fie ce-o fi, dimineața este pentru mine – am o rutină zilnică ce include un pahar de apă cu lămâie pe stomacul gol, o serie de exerciții fizice de înviorare, o cană de ceai și un Rebus, o sesiune de meditație și un mic dejun sănătos.

Apoi îmi fac planificarea zilei în agendă – ce am de lucrat manual și ce am de lucrat organizatoric – și stabilesc prioritățile zilei. Desigur, de multe ori intervine neprevăzutul și nu reușesc să mă țin de tot ce mi-am propus, fix așa cum mi-am propus, dar fac tot ce pot în această direcție.

 

Locul favorit de creație

Sufrageria e acum biroul meu și cel mai des lucrez din fotoliul de la IKEA pe care mai toți antreprenorii și freelancerii îl acum în sufrageriile lor, căci dă bine în poze. Mă refer la Strandmon, desigur, cu precizarea că al meu nu e galben, ci turcoaz. :) Lucrez ascultând podcast-uri sau muzică Lo-Fi și în sesiuni de câte 40 de minute de „deep work” – cu telefonul pe silent sau chiar pe airplane mode.

 

Întâlniri valoroase

O zi pe săptămână lucrez alături de prietena mea care este fotograf și avem sesiuni de discuții despre antreprenoriat - ce lecții am mai învățat, cu ce provocări ne mai confruntăm, ce idei mai avem, ce simțim că am mai realizat. În mod normal ne întâlneam într-o cafenea, dar, de când cu pandemia, ne strângem la ea sau la mine acasă.

Sunt niște întâlniri foarte valoroase pentru amândouă și recomand oricărui antreprenor, indiferent de domeniul în care activează, să își găsească un astfel de „buddy” cu care să împărtășească și bune și mai puțin bune. Sunt un om care iubește oamenii și interacțiunea, iar provocarea cea mai mare pe care am resimțit-o de când am pornit pe acest drum a fost să mă acomodez cu momentele de singurătate. Cu atât mai mult în acest ultim an în care nu am mai avut parte nici măcar de conexiunea din cadrul târgurilor.

 

Super-puterea produselor tale

Când am decis să mă dedic 100% proiectului a fost important pentru mine să aduc în Mokko și pasiunea mea pentru bine și implicare socială. Așa că am căutat să lucrez accesorii care transmit emoție și valori pozitive – iubire, conexiune, empatie. Așa a apărut colecția #CuInimaLaPurtător și prin asta a fost și este apreciată de către comunitate. În cadrul ei am declinate și produse ce țin de dragostea părinte – copil, dar și produse ce susțin libertatea de exprimare și comunitatea LGBT.

În plus, de câteva ori pe an implic comunitatea în susținerea unor cauze sociale, donând un procent din încasări. Până acum am donat peste 4000 de Euro către ONG-uri precum Autism Voice, Asociația Viață după Doliu, Ajungem Mari, Asociația Zi de Bine, Asociația MAME sau Asociația Dragoste Desculță.

 

Clienții Mokko

Sunt, în general, oameni după chipul și asemănarea mea. Oameni care apreciază minimalismul și văd frumusețea din simplitate. Oameni care înțeleg ce înseamnă un accesoriu lucrat manual, în serie mică și îi recunosc valoarea. Oameni care vor să susțină întreprinzătorii locali.

Ne descoperă în general prin intermediul Social Media, la târguri sau în magazinele cu care colaborăm. Sau primesc o inimă cadou, se îndrăgostesc de ea și mai vor. :)

 

Mesajele lor

Mesajele sunt mereu de sinceră încântare și îmi oferă energia, combustibilul de a merge mai departe.

 

Cele mai cautate produse

Accesoriile din colecția #CuInimaLaPurtător, prin însăși simbolul lor și mesajul implicit pe care îl transmit celor din jur atunci când sunt purtate – „sunt om, iubesc și nu mi-e teamă să îmi port inima la vedere”.

 

Promovarea

Am câte un cont activ pe Instagram și pe Facebook, iar comunitatea Mokko se regăsește pe ambele platforme. Am încercat de-a lungul anilor să păstrez o comunicare constantă, dar, recunosc, nu mi-a ieșit. În perioadele aglomerate Social Media nu a fost o prioritate pentru mine, dar mă simt norocoasă să nu mai fi avut timp (și nici nevoie) să postez pentru a putea susține un nivel ridicat al comenzilor. De luna aceasta, însă, mi-am făcut curaj și am pornit o colaborare cu un specialist în Social Media pentru a avea consecvență în comunicarea online.

Mokko este un brand super prietenos și asta am dorit să transmit și prin canalele de Social Media - atât prin postări, cât și prin interacțiunea cu comunitatea. Am încercat mereu, prin conținutul de pe Facebook și Instagram, să ofer valoare celor ce mă urmăresc, nu doar să fac reclamă produselor mele. Să fiu o sursă de „stare de bine” și să comunic prin ea valorile Mokko – iubire și bunătate, zen și pace interioară, bucurie și joie de vivre. Mai mult decât să vând prin Social Media, îmi doresc să creez o comunitate în jurul acestor valori și, practic, un spațiu care să faciliteze asocierea acestor valori cu brandul și cu accesoriile Mokko.

 

Planuri

Singurul plan de viitor apropia este să fim sănătoși pentru a ne putea continua misiunea - aceea de a trimite puțină iubire în lume, inimă după inimă.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related