[Noii artizani] Szidónia & Zsolt Szénási: Ne place să lucrăm în atelier, fiecare în colțul lui preferat, iar în timpul creației ne însoțesc muzica bună și cățeii sau pisicile

[Noii artizani] Szidónia & Zsolt Szénási: Ne place să lucrăm în atelier, fiecare în colțul lui preferat, iar în timpul creației ne însoțesc muzica bună și cățeii sau pisicile

O familie de artizani formată din doi meșteșugari, 3 căței, 3 pisici, 4 papagali, 2 chinchille, un iepuraș pitic și un hamster am descoperit în comuna Florești din Cluj. Un arhitect și un biotehnolog, Szidónia și Zsolt Szénási, s-au retras departe de aglomerarea orașului și lucrează în atelierul lor produse unice din porțelan fin, pictate manual.

Au învățat acest meșteșug de la tatăl lui Zsolt, care a lucrat la fosta fabrică de porțelan Iris, iar primele obiecte făcute de ei doi au fost mărțișoare colorate. Au păstrat o parte dintre ele, ca să își amintească începuturile în artizanat, iar între timp au descoperit lumea animalelor, din care se inspiră acum.

"Obiectele noastre aduc zâmbetul pe fața oamenilor, și acest lucru ne motivează cel mai tare. Este un sentiment pe care nu îl putem descrie în cuvinte. Ghivecele și broșele au fost cele mai dorite în ultima perioadă. Probabil pentru că oamenii au nevoie de un colț vesel în casă, în plus multă lume colecționează cactuși. Cu broșele e altceva, au devenit un ¨must-have¨".

Szidónia & Zsolt Szénási ne povestesc în continuare despre procesul prin care creează ghivecele în formă de pisici, broșele căței, dar și alte obiecte vesele pentru Blue Petal - Handcrafted Porcelain.

 

Familie de artizani

Szidónia: Blue Petal este o afacere mică de familie începută în 2014, iar creatorii suntem Szénási Szidónia și Zsolt. Amândoi ne-am născut în Cluj-Napoca, după căsătorie ne-am mutat în Florești, unde ne desfășurăm activitatea. Eu (Szidi) am terminat Facultatea de Medicina Veterinara, specializarea biotehnologii, iar Zsolt Facultatea de Arhitectura si Urbanism. Zsolt înainte a lucrat ca arhitect, iar eu am avut mai multe încercări în Pet-shopuri, la un moment dat am ajuns să lucrez și la Direcția Regională de Statistică, job în care deloc nu m-am regăsit.

 

Pasiunea pentru meșteșug

Szidónia: De mică eram atrasă de tot ce însemna creație. Îmi aduc aminte de primul meu contact cu lutul când aveam 5 ani și eram fascinată, dar nici o dată nu m-am gândit că la un moment dat voi avea propriul meu atelier de porțelan. Meșteșugul în sine l-am învățat de la socrul meu, el a lucrat în fosta fabrică de porțelan Iris. De la el am moștenit și primul nostru cuptor micuț, primele obiecte realizate erau mărțișoare, o parte din aceste ˝creații˝ se află într-o cutie așezată bine în pod, și acum zâmbim când le luăm în mână. Stilul nostru s-a schimbat mult de-a lungul anilor, am învățat, ne-am perfecționat și am descoperit o lume de fantezie plină cu animale drăguțe.

 

Între libertatea creatiei și rigoarea antreprenoriatului

Zsolt: Noi punem accent pe creație, nu vedem conceptul nostru ca și o afacere, ci ca o pasiune, un stil de viață care ni se potrivește. Antreprenoriatul nu este partea noastră preferată, nu avem pregătiri în acest domeniu, dar învățăm din mers. Nu avem o echipă în spate, suntem în același timp creatori, fotografi, contabili, responsabili cu relațiile cu publicul, câteodată și curieri, chiar și pagina de web am făcut-o noi.

 

Procesul creativ

Zsolt: Prima etapă este desenarea unei schițe, după care urmează relizarea în sine. Materia primă cu care lucrăm este un lichid mai dens, este ca smântâna, pe care o turnăm în forme de ghips. Ghipsul absoarbe apa iar materia primă se solidifică. După ce le scoatem din forme, așteptăm 1-2 zile pentru a se usca în totalitate, după care urmează faza de netezire, când cu un burete umed ștergem suprafața obiectului, astfel dispar neregularitățile.

Urmează faza de decorare, pictare, procedeu care ne place cel mai mult, astfel primesc obiectele noastre personalitate. După pictare aplicăm stratul de glazură, care ii oferă luciul caracteristic porțelanului. Introducem obiectele în cuptor, produsele sunt arse la 1250˚ C. Ziua următoare, după ce se răcește cuptorul scoatem obiectele și le așezăm pe raft (sau în gunoi, câteodată avem rateuri).

 

Inspirația

Szidónia: Amândoi suntem mari iubitori de animale, chiar deținem un minizoo ( 3 căței, 3 pisici, 4 papagali, 2 chinchille, iepuraș pitic, hamster, și cine știe ce vom mai avea) așa că ei sunt sursa noastră de inspirație. Ne place să lucrăm în atelier, fiecare dintre noi are masa personală așezată în colțul lui preferat, iar în timpul creației ne însoțesc muzica bună și cățeii sau pisicile, depinde care cum are chef.

 

Super-puterea obiectelor voastre

Szidónia: Obiectele noastre aduc zâmbetul pe fața oamenilor, și acest lucru ne motivează cel mai tare. Este un sentiment pe care nu îl putem descrie în cuvinte.

 

Clienții voștri

Zsolt: Sunt oameni care caută altceva, care apreciază lucrul manual, sunt atrași de culorile vii. Înainte de situația actuală, când nu exista virusul acesta urât, ne căutau la târguri. Momentan mai mult online, dar nu e același. Noi în permanență ne gândim la modele noi, tocmai pentru clienții fideli, care tot timpul caută ceva nou. Revin pentru cadouri, sau pur și simplu vor să-și mărească colecția și probabil sunt mulțumiți de calitatea produselor noastre.

 

Cele mai cautate produse

Szidónia: Ghivecele pentru cactuși au fost cele mai căutate, iar feedback-ul este unul pozitiv. De obicei primim poze, ceea ce ne încântă. Ghivecele și broșele au fost cele mai dorite în ultima perioadă. De ce? Probabil pentru că oamenii au nevoie de un colț vesel în casă, în plus multă lume colecționează cactuși. Cu broșele e altceva, au devenit un ¨must-have¨, un trend cu ajutorul căruia îți exprimi multe.

 

Promovarea

Szidónia: Încă Facebook-ul e cel mai mare ajutor, dar și Instagramul a crescut foarte mult în ultima vreme. Cu Google încă nu ne-am împrietenit :). Recunosc că la partea de promovare mai avem mult de muncit și de învățat, este o altă lume.

 

Brandul Blue Petal social media

Szidónia: Aici nu știu ce să răspund, suntem prezenți, avem urmăritori, dar desigur este mult loc pentru creștere. Publicul nostru este unul tânăr, 25-35 ani.

 

Comunitatea de artizani

Szidónia: De când am ales calea creației am cunoscut mulți oameni frumoși, ne-am împrietenit, schimbăm experiențe, ne ajutăm între noi, primim și dăm sfaturi. Poate că termenul de familie e exagerat, dar câteodată așa mă simt, ca într-o familie numeroasă. Ce ar putea fi mai bine? Hm..Nu știu, poate introducerea unei legi clare în ceea ce privește micii producători.

Zsolt: Târgurile ne lipsesc enorm de mult, acolo socializăm, cumva este o prezență fizică a brandului, în plus cumpărătorul vine, pune mâna pe un produs și nu-l mai poate lăsa din mână. Online-ul nu așa funcționează, dar de când e pandemia am simțit și mai mult ajutor și susținere din partea oamenilor ceea ce este foarte important pentru noi.

 

Mai departe

Dorim să creștem, să înveselim și mai multă lume cu produsele noastre. Momentan atelierul este în renovare, abia așteptăm să ne reluăm activitatea într-un cadru și mai plăcut, mai frumo

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related