Marketingul evoluează în pas cu digitalul și, implicit, cu platformele de social media și tendințele acestora. De la conținut scris sau infografice, până la formate audio, meme sau GIF-uri, toate aceste tendințe au avut parte de perioada lor de glorie, însă cea care a evoluat substanțial și continuă să atragă atât audiența, cât și să livreze rezultate extraordinare pentru branduri este video-ul. Și asta pentru că reușește să transmită informații în mod eficient și într-un timp foarte scurt, stabilind rate de awareness, engagement și conversie mult mai mari față de oricare alt format din digital space.
Un studiu Hubspot a arătat că 55% dintre consumatori își doresc să vadă mai mult conținut video de la brandurile pe care le urmăresc, în timp ce o statistică sugerează faptul că acest tip de conținut va crește în 2021 cu până la 70% mai ales pe mobil. În plus, câteva date arată că în 2020, pe social media și YouTube, au fost încărcate în jur de 428 milione de videoclipuri, asta în timp ce în 2019 au fost 411 milioane, iar în 2018 nu mai puțin de 361 de milioane. Estimările pentru 2021 spun că zilnic vor fi publicate 1,3 milioane de video-uri.
De altfel, nu mai este nicio noutate pentru nimeni faptul că brandurile care optează pentru conținut video își cresc veniturile cu 49% mai repede comparativ cu cele care utilizează conținut static. Însă, cu toate că în 2021 nu va ajunge la client nicio strategie de video marketing care să nu includă și un mix de video, acest lucru nu mai este suficient. Acum, provocarea brandurilor este să înțeleagă ce, cum și de ce să aleagă să producă un video, iar acest lucru implică o cunoaștere amănunțită a tendințelor din video marketing. Și în timp ce anumite tendințe rămân mereu actuale și altele revin, unele abia își fac apariția sau capătă popularitate.
Mai jos am făcut o selecție de șase trenduri video care se anunță ca leading trends pentru 2021.
Live streaming
Deși Facebook a lansat în 2015 formatul live, abia în 2020 l-am văzut preponderent folosit și de branduri. Unele date arată că în perioada ianuarie – august 2020, numărul evenimentelor live-stream a crescut cu 1468%, în timp ce acest format a câștigat mai mult de o treime dintre utilizatorii de internet în martie – aprilie 2020. Astfel, și timpul de vizionare a fluxurilor live a crescut anul trecut cu până la 250%.
2021 va fi tot despre distanțare fizică și conectare socială prin intermediul platformelor digitale, în special pentru transmiterea evenimentelor. Brandurile care se vor folosi de acest instrument vor avea de câștigat, pentru că vor umaniza prezența din online atât pe Facebook și Instagram, cât și pe LinkedIn sau TikTok.
Facebook Live înregistrează cele mai bune rate de engagement & reach organice. Un raport Socialbakers arată că Facebook Live este de departe cel mai engaging format al platformei. Cu toate acestea, același raport spune că funcția nu este folosită de foarte multe branduri, astfel că în 2021 este o bună oportunitate de exploatat.
Deși principiile de live streaming rămân aceleași, jucătorii din industria de digital streaming vor inova constant și mă aștept să lanseze funcții noi cu care să atragă creatorii de conținut în căutare de noi forme exprimare a creativității.
Și pentru că vorbim despre creativitate, subliniez și câteva elemente cu care poți da frâu liber originalității, astfel încât să ieși din anonimat. Un lucru pe care îl propun mai mereu în strategiile de social media și nu numai este de a personaliza cât mai mult streaming-ul cu ajutorul accentelor grafice. Aici vorbim despre orice, de la frame-uri și bannere până la folosirea unui green screen.
De exemplu, green screan-ul este un element versatil cu care te poți juca și crea ad-uri de social media extrem de atractive. În plus, el captează atenția userilor, îi oprește pentru câteva momente asupra contentului tău înainte de a se pierde în homepage.
Shoppable videos
Pe măsură ce e-commerce-ul crește, din ce în ce mai multe branduri încep să creeze experiențe de cumpărături interactive. Una dintre tendințele anului 2021 în materie de video va fi fără doar și poate shoppable video-ul. Beneficiile acestui format sunt multiple, de la creșterea traficului pe site, cât mai ales la creșterea vânzărilor. Video-urile de cumpărături înregistrează rate de engagement mult mai mari față de advertisingul static, astfel că în 2021 și în viitor vom vedea din ce în ce mai multe companii că le integrează în strategiile lor de marketing.
Astfel de video-uri permit creatorilor să adauge link-uri către produsele brandului de pe site, oferind consumatorilor posibilitatea de a le achiziționa în timp ce le vizionează, direct din conținut. Clienții nu mai sunt nevoiți să caute manual produsele după ce le văd, ci vor umple coșul de cumpărături în câteva click-uri în timp ce vizionează video-ul. Shoppable videos sunt utilizate cu precădere în social media și în curând vor forma un uriaș marketplace pe internet.
Video-uri AR & VR
Un studiu Statista realizat la finalul anului trecut estimează că piața realității augumentate (AR) și a realității virtuale (VR) din întreaga lume va ajunge la 72,8 miliarde de dolari până în 2024. Având în vedere popularitatea și eficiența acestor tehnologii, mai ales în contextual actual, dar ținând cont și de încasările pe care acestea le direcționează, în 2021 vom avea parte de multe astfel de experiențe oferite de branduri. Am văzut deja cât impact are AR-ul în digital și cât de virale pot ajunge aceste formate, după ce majoritatea dintre noi am testat experiețele micilor de la Obor în carantină sau a adidașilor de la Lidl.
La finalul anului trecut și noi am folosit AR-ul și am lansat un filtru pentru Vichy, cu ajutorul căruia consumatorii pot testa direct acasă nuanțele produselor, iar rezultatele obținute până în prezent sunt neașteptate. Și cu toate că acesta este disponibil doar pe Facebook, filtrul continuă să performeze. Mă aștept ca această tehnologie să devină parte din viața noastră, dar mai ales din cea a brandurilor cât de curând.
Video-uri 360 de grade
În 2016, când video-urile de 360 de grade făceau senzație pe rețelele sociale mai ales, cu toții ne așteptam ca acest tip de experiență să rămână ancorată multă vreme în digital. Cu toate că acest format n-a ținut pasul în ultimii patru ani, pe măsură ce realitatea augumentată și cea virtuală capătă notorietate în rândul tendințelor actuale și viitoare, brandurile care le vor încorpora în video-uri de 360 grade vor fi mult mai inteligente și vor atrage mai mulți clienți moderni.
Mai mult storytelling
Oamenii rezonează cu poveștile care sunt relatate într-un mod cât mai natural, care pot fi adevărate, astfel că mai mult storytelling în strategia de video marketing te poate ajuta să câștigi încrederea consumatorilor. Din ce în ce mai multe branduri mari produc filme de scurt metraj care prezintă modul în care produsul poate ajuta consumatorul în viața lui de zi cu zi.
Acest tip de publicitate video este mai puțin promoțională și mult mai atrăgătoare, pentru că pune consumatorul și nevoile lui pe primul loc, nu produsul.
Mai multe video-uri scurte
Videoclipurile scurte și dinamice vor avea locul lor în topul tendințelor de video marketing de anul acesta. Acest trend a fost adus în atenția userilor odată cu creșterea comunității de pe TikTok și propulsat odată cu lansarea Instagram Reels în august anul trecut. Astfel, videoclipurile scurte, creative și distractive vor deveni parte esențială din strategia brandurilor care înțeleg că nu pot miza pe ce a funcționat în urmă cu un an și se adaptează, căutând să producă mai mult conținut pe care userii îl consumă în 2021. Irelevant de spus faptul că oamenii preferă să vadă produsul în acțiune și nu mai au răbdare doar să asculte despre el, astfel că, în 2021, focusul va fi pus mai mult pe a arăta decât pe a explica, într-un mod cât mai succinct și inovator.
Acestea sunt trendurile pe care o să le vedem anul acesta peste tot în digital. Cu siguranță, alături de acestea vom mai vedea câteva formate și tipuri de conținut, cum sunt video-urile de e-learning, despre care se estimează că vor crește anual cu până la 10%.
Însă deși este important să rămânem conectați și în pas cu trendurile, performanța și eficiența strategiei de video market nu se rezumă doar la atât. În timp ce calitatea conținutului este esențială pentru o strategie eficientă, și cantitatea rămâne la fel de relevantă. Un mix coerent între cele două te ajută să rămâi constant în comunicare și, implicit, prezent în viața consumatorilor.
Totodată, ideal este să creezi și să distribui conținut video ținând cont de tipologia canalului de comunicare. Amintește-ți că userii își schimbă comportamentul în funcție de platforma pe care se află, astfel că și video-ul tău trebuie adaptat după acesta – un bumper Ad de YouTube poate fi transformat oricând în câteva insta stories, iar un video de 3 minute tot de pe YouTube poate fi scurtat până-ntr-atât încât să poată fi transformat într-un video de 30 de secunde pentru TikTok.
_______________________
Vlad A. Coruț, Senior Art Director Line Agency