Vă mai amintiți titlurile acelea apocaliptice în care milenialii erau arătați cu degetul pentru criza imobiliară, problemele industriei auto sau sandvișurile cu avocado? Sau articolele acelea lungi în care specialiști în domenii imaginare analizau cu barda psihologia unei generații care refuza să se maturizeze? Ei bine, nedumeririle în legătură cu milenialii au început sa se liniștească: există o nouă generație acum pe care să nu o înțelegem. Cine sunt acești Gen Z înspre care au început să curga deja prejudecățile? La ce visează ei, ce își doresc, cum vor schimba lumea? Cine vine după mileniali?
Așa am început o nouă serie de interviuri la IQads, în căutarea generației Z. Cum se pregătește piața de comunicare pentru ei, care sunt canalele de comunicare, ce branduri au început să îi curteze, care sunt blocajele. Dăm startul acestei teme cu echipa perfectă de intervievați: un milenial și un Gen Z. Dorian Ilie, Communication Director @ Rogalski Damaschin PR, și Mihnea Pană, Communication Executive, povestesc în rândurile următoare care sunt diferențele dintre cele două generații și ce le unește.
Sunt primele generatiii active din punct de vedere civic, preocupate de mediu, care lupta in mod activ si necontenti pentru dreptate sociala, pentru diversitate, non-discriminare si acceptarea celuialt.
Cum au îmbătrânit milenialii, ce își doresc Gen Z, care e atitudinea lor față de branduri și consumerism, povestesc Dorian & Mihnea după cum urmează:
Ce spun studiile despre Gen Z
Dorian: In general în această categorie sunt incluse persoanele născute după 1996 pana prin 2010. In momentul de fata cam o treime din populaţia globului face parte din Generaţia Z. In România sunt aproximativ 2 milioane de persoane din Generaţia Z cu vârste între 13 și 23 de ani.
Studiile spun ca Generaţia Z este definită in general prin tehnologie, fluiditate, deschidere către nou, creativitate. Acesti oameni oscileaza între preocuparea uneori excesiva pentru propriul eu și spiritul comunitar. Cu toate acestea acestor oameni nu prea le place sa fie etichetati, sa fie luati “la pachet” si clar nu le plac stereotipurile. Sunt născuţi în era digitală și ca atare au dobandit mai multe informatii si cunoștinţe decât orice altă generaţie anterioară.
Cu toate acestea, la fel ca Milenialii, Generatia Z se maturizează mai greu și nu prea își doresc să-și asume responsabilităţile vârstei adulte. Unii oameni de știinţă spun ca adolescenta ar trebui să fie extinsa pana pe la 24 de ani pentru această generaţie. Generatia Z a avut acces la telefoane, laptopuri, calculatoare si altele, dar și la internet, de la o vârstă fragedă, ca atare cei din Generaţia Z sunt mai creativi, folosesc aplicaţii digitale pentru a se exprima. Mai sunt numiti si “digital natives”. Partea vizuala e importanta pentru ei, de aceea Instagram, Tik Tok și YouTube sunt printre cele mai folosite platforme de social media.
Gen Z în România
Dorian: Daca Milenialii au fost generatia cu cheia la gat, atunci am putea spune că Z este generaţia cu smartphone-ul la gât. Asta a dus cumva la diferente globale relative mici intre oamenii din aceasta generatie. Cei din aceasta generatie care s-au născut în România de exemplu sunt similari cu cei din Generatia Z din SUA de exemplu, fata de alti oameni din alte generatii, iar asta arată că globalizarea și tehnologizarea și-au pus bine amprenta pe ei, influentandu-le viziunea despre viata si comportamentul personal si social.
Gen Z versus mileniali
Dorian: Având în vedere că cei mai bătrâni mileniali se apropie in curand de 40 de ani, în timp ce cei mai mici din Generaţia Z abia daca sunt la gimaziu, exista cateva diferente notabile. Si cea mai mare cred ca este partea de tehnologie. Milenialii au crescut folosind calculatoare mari, monitoare cu tub, telefoane cu butoane și internet pe dial-up. Generatia Z a crescut cu smartphone-uri, tablete, Wi-Fi și gadgeturi inteligente. Mulţi dintre acestia dadeau scroll pe telefon sau tableta inainte sa fi zis o vorba.
În timp ce milenialii au fost martori la evoluţia tehnologică, Generaţia Z a beneficiat de ea din prima zi și a folosit-o ca pe ceva natural, ceea ce probabil si explica de ce cei din generatia Z au un attention span mai mic fata de Mileniali, de circa 8 secunde, fata de 12 secunde.
O alta diferenta este partea de siguranta financiara, acolo unde generatia Z este una mai chibzuita si mai precauta, fiind martora in copilarie si adolescenta la una dintre cele mai mari crize financiare ale lumii modern, cea din 2008. Asta le-a indus un sentiment de precautie si cauta mai adesea siguranta financiara decat cei din generatia Milenials, care probabil sunt cea mai hedonista generatie din cate au existat. Carpe diem si carpe noctum!
Pe partea de asemanari as zice ca acestea sunt primele generatiii active din punct de vedere civic, preocupate de mediu, care lupta in mod activ si necontenti pentru dreptate sociala, pentru diversitate, non-discriminare si acceptarea celuialt. Daca stau sa ma gandesc am cunoscut foarte putini Milienials si Z-eds care sa fie homofobi de exemplu, pe cand la celelalte generatii e in floare treaba. Ambelor generatii le place sa calatoareasca, sa exploreze, sa fie conectati, sa experimenteze. Out of the box, non-cliseu, creativitate caracterizeaza cele doua generatii.
Ce defineste in mod special Generatia Z
Mihnea: E destul de greu să definesc Generația Z pentru că nici cei care fac parte din Gen Z nu prea știu să o facă, chiar dacă sunt foarte determinați și au scopuri clare. Generația Z știe exact ce vrea și probabil este una dintre cele mai determinate generații. Generația mea cred că își ia angajamentul să repare ce se poate repara. Și aici vorbesc despre mediu, politică și societate. Sunt parte din generația care își dă seama că există ceva dincolo, „nu se poate” sau „lasă că merge și așa”. Generația Z visează să nu fie pusă la zid pentru aspecte care nu țin de ei, visează să nu fie ținuți pe loc și mai ales, personalitatea lor să se piardă în lucrurile pe care le fac zilnic.
Cum se pregateste piata de comunicare pentru noua generatie
Dorian: Faptul ca brandurile au inceput sa exploreze noi platforme de social media, precum Tik Tok mi se pare un prim pas corect in conectarea cu aceasta generatie. Implicarea unor influenceri de varsta lor, iarasi arata un semn de deschidere si adaptare. In general social media si continutul vizual bogat, creativ, e calea spre inima si mintea lor.
Obstacole in comunicarea cu Gen Z
Dorian: Un obstacol clar este lipsa de experienta in comunicarea cu aceasta generatie. Nu ai nicio reteta in spate, asa ca mergi pe ideea de “vazand si facand”. Sunt oameni care in general nu vor sa fie pusi in cutii, nu sunt prea atasati de un produs daca acesta nu le reflecta valorile si interesele, pot fi capriciosi si pot face switch-ul fara sa aiba prea multe regrete. Brandurile se invart in jurul lor, nu invers.
Proiecte in care i-ati targetat
Dorian: Cele mai multe au fost din zona de responsabilitate sociala, acolo unde branduri si companii sprijineau tineri defavorizati sa se integreze pe piata muncii sau sa-si continue studiile, in ideea in care vor deveni independenti financiar la un moment dat. Am avut si proiecte din zona publica, de exemplu din partea Comisiei Europene care are un mare interes in comunicarea cu aceasta generatie, pentru ca e clar ca si discursul politic trebuie schimbat putin pentru ca acesti oameni sa inteleaga care e treaba cu Uniunea Europeana. Multi dintre ei s-au nascut odata cu intrarea Romaniei in UE asa ca ce vad acum li se pare ca a fost o stare de fapt dintodeauna, ceea ce poate fi periculos la un moment dat.
Interesul clientilor
Dorian: Realitatea este ca aceasta generatie nu are inca putere de cumparare si ca atare interesul clientilor din zona privata este mai degraba unul exploratoriu, de crestere, de educare, de exemplu in zona de banci, finante sau tehnologie, sau unul direct, in cazul acelor produse consumate direct de aceasta categorie de varsta si unde ei insisi decid ce sa cumpere si ce nu: sucuri, alimente, imbracaminte, incaltaminte, etc.
Atitudinea lor față de consumerism
Mihnea: Generația mea cred ca a reușit să schimbe puțin raporturile de putere brand-consumer. Acest lucru se vede în cât de mult se luptă brandurile să rămână relevante publicurilor lor. Acum GenZ caută mai mult esența brandului, nu doar forma, iar valorile pe care le prezintă sau pe care le transmite brandul respectiv devin un factor important când vine vorba de achziții. Cred că oricărei generații îi place să facă cumpărături într-o anumită măsură sau alta, însă atunci când vine vorba de consumerism generația mea fuge de el ca de wi-fi-ul slab. Acest lucru vine din self-awareness-ul pe care îl are generația mea, iar atunci când nu se identifică cu un anumit produs, GenZ va alege să îl ignore, un fel de ghosting, dar pentru branduri, unde consumerismul nu are ce căuta.
Cum va schimba lumea Generatia Z
Mihnea: Generația Z a început deja să schimbe lucrurile și lumea, iar pentru noi e cumva firesc să existe schimbarea. Suntem generația care a fost destul de mare să înțeleagă și să conștientizeze schimbările. Și aici vorbesc în mare despre tehnologie. Cumva GenZ a reușit să preia the best of both words, după ce stătea câteva ore în fața calculatorului, socializa afară. O lume de adulți din generația Z va avea mare grijă de bani și de cum îi gestionează, din nou am fost destul de mari să înțelegem greutățile din criza din 2008, dar încă prea mici să fim afectați noi direct. Lumea se schimbă mereu, iar generația Z va accepta schimbarea care se producea oricum, ai aici și elementul nou. Viitorul cu Gen Z o să fie unul extrem de asumat și guvernat de mindsets deschise, dar până atunci cred că generația mea are nevoie de ceva timp, (de care dispune) să impună prin argumente, dar și felling modul acesta de a vedea lumea.