Micii antreprenori de pandemie. Cum se dezvoltă o afacere online pe timp de criză

Micii antreprenori de pandemie. Cum se dezvoltă o afacere online pe timp de criză

Anul 2020 a dat naștere antreprenorilor de pandemie. Acei antreprenori care s-au mutat online, la fel ca și consumatorii lor, și au încercat să își dezvolte afacerea prin shopuri virtuale. Au apărut astfel bijuterii virtuale, site-uri de cosmetice naturale sau de parfumuri, chiar și gelaterii online. Micile afaceri au continuat astfel, în ciuda condițiilor de criză, iar clienții au apreciat efortul și l-au răsplătit alegând produse locale, unicat. Adaptarea antreprenorilor, flexibilitatea în a regândi modelul de business și trecerea în online au fost cele mai importante repere în supraviețuirea micilor afaceri în pandemie. Puteți citi, în rândurile următoare, câteva povești optimiste ale antreprenorilor din România care s-au dezvoltat virtual:

 

Pe valul de susținere #shoplocal

Criza a venit cu un adevărat val #shoplocal. În această perioadă, consumatorii au fost mai dispuși să încerce produse locale și să sprijine afacerile online. Încurajați de această atmosferă, Sebastian Tiplea & Georgiana Ștefanoaei au deschis un shop de parfumuri și cosmetice naturale, Matca.
El a venit cu experiență din publicitate, ea e designer de parfum cu background în marketing și împreună au lansat afacerea pe timp de criză, bazându-se pe valul de shop local.

Firma noastră a apărut în 2019 dar lansarea ‘oficială’ a fost in plină pandemie, în Septembrie 2020. În tot acest interval 2019 - 2020 am dezvoltat brandingul, produsele si magazinul nostru online. Nu ne-am speriat de context și am mers înainte sa infaptuim ce ne-am propus.

Oamenii cumpara de la oameni, vor sa cunoasca cât mai mult din spatele afacerii de la care cumpara, vor sa se conecteze mai mult și vor ca achiziția lor sa însemne ceva. Așteaptă calitate pentru banii cheltuiti si sunt mult mai deschisi la cumparaturile online, chiar și când vine vorba de parfumuri, povestesc cei doi antreprenori.

 

E esențial să găsești mereu metode de a ajunge la clientul tău

Delish Cosmetics, afacerea Roxanei Marița, a plecat de la un hobby și s-a transformat pe timp de criză într-un shop online.
De altfel, Roxana a lansat o noua gamă de produse Delish Cosmetics chiar cu o lună înainte de lockdown. 

Cred că foarte mulți oameni din comunitate au înțeles în pandemie importanța implicării lor în afacerile locale și susținerea lor prin comenzi. În prezent, vedem schimbări interesante în comportamentul de cumpărare al consumatorilor.
Aceștia nu mai cumpără la același nivel ca înainte de pandemie, povestește Roxana.

Roxana a învățat trei lecții importante în această perioadă:

1. Este important să găsești mereu metode prin care să ajungi mai ușor la clientul tău.

2. Fii atent la nevoile consumatorilor și dezvoltă produse pentru care există o nevoie reală pe piață.

3. Îndeplinește-ți promisiunea făcută către client – că îi vei oferi mereu același produs de calitate.

 

Open for business online

În ciuda incertitudinii și a schimbărilor din ultimul an, Iulia Zamfir a ținut LEMNeria open for business și a creat chiar o colecție specială. Produsele LEMNeria sunt bijuterii care conțin lemn în combinație cu alte materiale, cum ar fi fibre naturale și pietre semiprețioase.

Cea mai importantă decizie de susținere a brandului a fost aceea de a ne face un site.
Spun importantă pentru că până în pandemie am dorit ca relația cu clientii să fie cât mai apropiată și directă. Pe perioada pandemiei mi-am dat seama că acest principiu legat de relația cu clienții trebuie nuanțat și m-am convins, dar greu, că trebuie site, povestește Iulia.

 

Piața online, cel mai important mentor

Criza i-a găsit la început de drum și pe cei de la Buline.ro, o platformă de bijuterie contemporană. Nu s-au lăsat descurajați însă, povestește Irina Șerban, unul dintre oamenii din spatele brandului. Din contră: s-au adaptat, s-au remontat rapid și s-au concentrat pe extinderea portofoliului, îmbunătățirea tehnică a platformei și îmbunătățirea experienței de shopping. Platforma se adresează publicului urban, educat, și abordează o nișă nu lipsită de provocări: bijuteria de autor & creațiile unicat.

Cel mai important mentor al nostru a fost însăși piața online și avatarurile ei din ultimii ani. Aveam experiența de creștere a unui marketplace, a unui mare portal de business, a altor proiecte de anvergură în online, am ales o nișă care ne-a plăcut și care ne-a provocat. Ai, pe de o parte, o piață în formare, iar pe de alta, creatorii. Să faci în așa fel încât bijuteria să-și găsească partenerul perfect, să creeezi acest flux al dialogului între artiști și consumatori – iată provocarea, povestește Irina Șerban.

 

Repere ale unor normalități pierdute

Cine zice că înghețata se cumpără doar de la gelaterie? Sau doar vara? Cei de la Friddi au demonstrat că înghețata poate fi cumpărată și online, chiar și iarna, cu atât mai mult în pandemie, ca semn al unei normalități pierdute. Simona Retevoescu, unul dintre fondatori, povestește cum a reușit ca afacerea cu înghețată să meargă bine pe timp de criză:

Cu siguranță însă nu ne-am așteptat să trecem printr-o pandemie la nici un an de activitate – este o perioadă dificilă pentru toată lumea și în special pentru industria horeca, însă mă bucur că am reușit să ne continuăm activitatea în toată această perioadă. Chiar și pe parcursul stării de urgență, ne-am repliat, ne-am axat exclusiv pe livrările la domiciliu, iar răspunsul publicului a fost fanstatic. Am primit foarte multă susținere și asta ne-a dat curaj să continuăm.

Inițial, cei de la Friddi au colaborat preponderent cu platformele de food delivery disponibile în București, dar apoi și-au dezvoltat propriul magazin online www.friddi.com și au implementat propriul serviciu de livrare gratuit care acoperă atât Bucureștiul, cât și Ilfovul.

Ownerii din România și-au cultivat astfel optimismul de business, au experimentat, s-au mutat online și au trecut la următorul nivel. Micile afaceri au rezistat în această perioadă datorită tehnologiei și mobilizării clienților. Consumatorii au rămas aproape de cei care au experimentat virtual și s-au reinventat, susținând afacerile locale și comandând online produse care să îi reprezinte.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Sectiune



Branded


Related