Schimbari, schimbari, schimbari. Acesta este ritmul pandemiei. Si cand crezi ca te-ai obisnuit cu ele, te-ai adaptat, te simti mandru ca le poti tine piept, vin alte schimbari, schimbari, schimbari. 2021 va fi tot anul schimbarilor, spune Mihaela Munteanu, Managing Partner Echipa de PR, dar - completeaza ea - va fi anul schimbarilor pe termen lung. Tocmai de aceea e nevoie ca oamenii de comunicare (si nu numai) sa invete sa lucreze mereu cu 2 scenarii:
Unul bazat pe ambitia noastra de a ne autodepasi, si unul care mizeaza pe hazardul unor intamplari neprevazute, asa cum a fost pandemia. In scenariul optimist, vom creste in continuare si vom castiga clienti noi, iar in cel de back-up, ne vom stradui sa ramanem in formula actuala, atat ca si angajati, cat si ca si clienti.
Vorbim in continuare cu Mihaela despre planuri si schimbari, trenduri, previziuni, lectiile anului trecut si sperantele celui actual.
Planurile de business pentru 2021
Ne numim Echipa nu dintr-o intamplare, ci fiindca ne dorim sa facem echipa atat in agentie, cat si cu fiecare client. Anul acesta vor ramane relevante echipele agentie-client care au incredere sa isi spuna si adevarurile mai putin placute, care se vor consulta permanent si care vor reactiona rapid la provocarile industriei. Dorinta noastra este sa formam in continuare super echipe cu clientii nostri si sa le aducem un plus de valoare in business-urile lor.
In ceea ce priveste obiectivele de business, cred ca, dupa anul trecut, ar trebui sa invatam cu totii sa lucram cu macar 2 scenarii, unul bazat pe ambitia noastra de a ne autodepasi, si unul care mizeaza pe hazardul unor intamplari neprevazute, asa cum a fost pandemia. In scenariul optimist, vom creste in continuare si vom castiga clienti noi, iar in cel de back-up, ne vom stradui sa ramanem in formula actuala, atat ca si angajati, cat si ca si clienti.
Piata de comunicare in 2020
Cred ca piata de comunicare din 2020 poate fi definita de 2 aspecte importante: digitalizarea si responsabilitatea sociala. Anul trecut, aproape toate proiectele de comunicare au fost translatate online, iar numarul brandurilor care au avut cel putin o initiativa din sfera responsabilitatii sociale a fost unul record. Cel putin, in agentie, nu am avut macar un client care sa nu fi avut o initiativa in aceasta directie, iar, la nivel de piata, se confirma acelasi trend.
Previziuni
Piata este bineinteles dependenta de rezultatele de business ale clientilor sai. Cred ca multe business-uri nu isi vor reveni complet, asa ca eficientizarea bugetelor va fi in continuare o cerinta importanta la nivel de piata.
Trenduri
Personal, imi doresc ca brandurile sa continue sa ramana responsabile, sa devina nu doar un sponsor, ci si o voce pentru anumite cauze.
Un alt trend important va fi reprezentat de migratia brandurilor spre TikTok, care va fi masiva, iar aici ramane de vazut cum poti fi relevant si trending, fara sa faci concesii in ceea ce priveste continutul produs sau influencerii cu care te asociezi.
Momentan, TikTok este aceasta zona gri, in care multi influenceri sau persoane publice well established si-au dat libertatea de a posta continut indoielnic, mizand pe lipsa de reactie momentana a comunitatii online.
Provocari & oportunitati
Provocarea va fi de a produce continut on a daily basis si de a scurta, din nou, timpul necesar realizarii unui proiect sau chiar al unei campanii. In 2020 ne-am obisnuit sa lucram cu deadline-uri scurte iar in 2021 aceasta rapiditate in livrarea unor concepte si chiar a executiilor se va normaliza. Ne propunem sa nu aplicam retete sigure ci sa surprindem in continuare, iar oportunitatea va veni din munca organizata, care sa permita si timpi suficienti pentru brainstorming-uri sau alte procese creative, fiindca asa putem livra nu doar repede ci si relevant.
Anul pandemiei
Din 12 martie am inceput sa lucram de acasa, iar din vara o parte din Echipa s-a intors la birou, cealalta preferand munca de acasa. Ne-am dat seama ca nu e fezabil si implica prea multe compromisuri sa lucram cu totii doar de acasa, avand in vedere necesitatea de a fi prezenti la filmari sau de a gestiona anumite proiecte care implicau si o componenta offline. Ne-am luat insa toate masurile de precautie, asa ca nu a existat niciun caz de Covid. Ce e important de mentionat este ca le-am lasat colegilor libertatea de a alege ce varianta de munca prefera, de la birou sau de acasa, iar productivitatea nu a fost afectata in vreun fel.
Cei mai activi clienti
Raspunsul e simplu: toti :) Chiar daca unii nu au renuntat niciun moment la proiecte, ba chiar au avut curajul sa lanseze campanii si chiar branduri noi in plina pandemie, iar altii si-au dat seama abia prin toamna-iarna ca trebuie sa isi intensifice activitatile de comunicare, 2020 a fost un an mai plin si, cum spuneam, cu deadline-uri mai stranse decat anii precedenti.
Nevoile lor
Viteza de reactie, intelegere a trendurilor pietei si gasirea unor solutii creative pentru provocarile fiecarui business.
Servicii noi
Realizarea de continut de brand in acord cu noile nevoi de comunicare, care se translateaza in categorii diferite de servicii.
Consumatorii
O mare parte va prefera in continuare shopping-ul online, o continuare fireasca a unei vieti partial online. Attention span-ul va deveni din ce in ce mai mic, iar brandurile vor trebui sa gaseasca modalitati creative de a atrage atentia si de a o pastra.
Posibila reintoarcere Roaring '20s
Ma indoiesc ca se va intampla asta anul acesta, poate, in cel mai bun caz, in 2022. Daca totusi vom trece direct la efervescenta revenirii la normal, mi-ar placea sa vad ca va exista o categorie a societatii, din care vor face parte si oamenii de comunicare, care va fi invatat ceva din lectiile trecutului si care va promova sustenabilitatea in locul consumerismului.
Problemele pietii
De a produce continut si de a comunica ”ieri”. E greu sa mentii acest ritm pe termen lung, iar provocarea va fi de a gasi acele fluxuri de munca potrivite.
De ce e nevoie
De curajul de a-si asuma obiective indraznete in fata clientilor. Playing it safe vine de multe ori la pachet cu blazare.
2021 va fi anul...
Schimbarilor pe termen lung.