[Art & Magic] Andra Badea: Venind dupa o asemenea perioada, cred ca instinctiv si in arta vizuala vom cauta culorile puternice, compozitiile complexe, peisaje, expresii ale bucuriei si eliberarii

[Art & Magic] Andra Badea: Venind dupa o asemenea perioada, cred ca instinctiv si in arta vizuala vom cauta culorile puternice, compozitiile complexe, peisaje, expresii ale bucuriei si eliberarii

Un freelancer ilustrator are de dus multe batalii pe cont propriu: de a educa clientii, de a-si negocia fee-urile, pana si platirea taxelor aferente poate fi confuzanta, povesteste Andra Badea. In pietele mature, insa, toate lucrurile astea ce tin de organizare si client-service sunt aspecte cu care un ilustrator se familiarizeaza mai repede, fiindca gaseste multe resurse si repere in breasla.

In Romania, suntem inca la inceput cu ilustratia comerciala, ceea ce este bine, mai ales pe partea de creatie. Ca sa nu vorbim doar despre partile provocatoare ale freelancingului. De pilda, un aspect pozitiv al unei piete tinere este faptul ca toti artistii isi gasesc loc in ea, pornesc cu sanse egale, indiferent de stil. Iar trendurile si subiectele nu jubjuga inca. Desi, pentru 2021 se intrevad cateva destul de clare.

"Sunt cele legate de sperantele oamenilor cum ar fi calatoriile, natura, wellness, dar si temele sociale cum ar fi egalitatea de gen care sunt mereu importante"

Povesteste Andra Badea mai jos despre bugete de pandemie si cum arata noile cerinte ale clientilor, si spune ca breasla ilustratorilor pare din ce in ce mai inchegata in ultima vreme.

 

Despre tine

”Tipa aia care a fost art si care face personajele alea patratoase, haioase...cum le zice...cuteOshenii” Este cel mai probabil ”top of mind” cand cineva se gandeste la mine ca ilustrator.

Si e foarte bine, pentru ca interesul meu principal e character design-ul, cu care incerc sa rezolv vizual tot felul de probleme, sa traduc mesaje si concepte, sa spun povesti pentru toate varstele.

Si da, am fost art vreo 9 ani, o parte buna in paralel cu a fi ilustrator ceea ce m-a invatat ”cu greul” de a respecta deadlines, feedback, briefuri si a lucra cu concepte.

 

Proiectele care iti plac cel mai mult

Proiectele care au o problema de rezolvat. Un mesaj in spate, un concept. Imi place ”problem solving-ul” vizual. SI da, clar proiectele care presupun crearea de personaje. Procesul creativ e asemanator cu cel dintr-o agentie, pentru ca acolo m-am scolit in tinerete: liste peste liste, combinatii de cuvinte,

juxtapuneri de imagini si simboluri, exercitii de gandire laterala, mult intors pe toate partile pana simti ca nu mai exista nimic si cand esti gata sa renunti, vine si IDEEA.

 

Inspiratia si blocajele

Cand vine vorba de ilustratiile comisionate nu prea ma bazez pe inspiratie, in general aplic procesul de mai sus pentru ca stiu ca trebuie sa gasesc raspunsul la o intrebare sau o solutie la o problema. Da, exista si un factor ”magic” care pune acel 10% in plus dupa ce te-ai chinuit toata ziua cu listele dar nu mi-am dat seama inca de unde vine, de aceea e magic.

In lucrarile personale – cum a fost seria recenta ”Uncertainty” facuta in pandemie – inspiratia vine de multe ori din intrebarile pe care mi le pun singura, emotii sau nevoi care trebuie exprimate cumva si uneori vine pur si simplu din nevoia de joaca pe care incerc sa mi-o satisfac cat de mult se poate.

Asta e si solutia pentru deblocat – joaca ; sa scapi un pic de presiune si autocritica, teama de a face greseli si sa te joci fara miza, doar pentru bucuria si curiozitatea proprii.

 

Stilul tau artistic

In ultima vreme incep sa ma tem de a seta niste reguli si trasaturi clare pentru stilul meu, ca nu cumva sa ma blochez in ele doar de dragul de a le respecta. Dar sigur ca exista niste preferinte si pattern-uri care vin dintr-un cumul de factori : istoric personal, imagini si simboluri emblematice, gusturi etc.

Cateva din ele ar fi : personajele geometrice, culorile saturate si o paleta destul de controlata, texturi picturale, mici detalii jucause, preferinta pentru concepte si sintetizarea formelor.

De evoluat, mi-e greu sa fiu obiectiva, dar cred ca am evoluat pur si simplu iesind din zona de confort, adaugand elemente noi in universul meu vizual, fiind mai atenta la detalii – lucruri pe care inca le fac si cred ca trebuie facute mereu.

 

Ce te-a invatat desenul?

Daca ceva nu exista inca poti sa-l creezi tu. Exista un milion de feluri de a privi orice obiect, moment, situatie si in acelasi timp toate au un ”esential” al lor. Si e ok sa te joci chiar daca esti adult.

 

Pe cont propriu ca ilustrator

Ilustratia comerciala la noi e inca tinerica (mai ales cea din advertising si branding) si destul de libera. Ceea ce e si bine si rau in acelasi timp. E bine pentru ca spre deosebire de pietele mature, e loc pentru toata lumea, toate stilurile au o sansa egala si isi gasesc nisa, trendurile nu ne subjuga, ilustratorul mai are si libertate creativa din cand in cand etc. E rau pentru ca un freelancer ilustrator are de dus multe batalii pe cont propriu de a educa clientii, de a-si negocia fee-urile, pana si platirea taxelor aferente poate fi confuzanta. In pietele mature lucrurile astea sunt mai incetatenite sau macar mai transparente, astfel incat chiar daca de abia incepi pe drumul asta ai multe resurse si repere.

 

Ajutorul online-ului

Online-ul e principalul motor in meseria asta la ora actuala. Portofoliul e online, social media e ceea ce iti aduce joburile si clientii, mailul e forma de direct marketing. Asa ajungi sa afli despre concursuri de ilustratie de pe alt continent si sa si participi la ele, asa ajungi sa iti gasesti un agent sau sa lucrezi pentru clienti internationali.

Personal incerc sa fiu prezenta in social media, dar recunosc ca nu am un plan de postari sau strategii foarte bine puse la punct. Sunt pe Instagram, Facebook , Linkedin, Twitter, The Dots, Behance. Nu peste tot la fel de activa – Instagramul este platforma careia ii acord cea mai mare atentie. Dar incerc sa fiu usor de gasit, asta e scopul meu. Sa dai peste lucrarile mele, sa ajungi usor la un site, sa imi poti scrie un email.

 

Anul 2020 pentru tine

Anul 2020 a fost greu si confuzant si a durat cat zece, ca pentru toata lumea. Am avut si perioade ok cu proiecte si chef de munca si perioade de angoasa si apatie. Dar concluzia pe care am tras-o la final este ca conteaza sa pui acolo o ”caramida” cat de mica, sa faci ce si cat poti, dar sa continui, fie ca este un proiect personal, fie ca iti faci o lista de clienti, fie ca e un probono in care crezi, vor veni si bucuriile care sa te rasplateasca. Pentru mine au venit in forma unui agent de pe alt continent, unor interviuri la care nu ma asteptam si a unor proiecte faine la care inca lucrez.

 

Cele mai importante proiecte de anul trecut

Unul ar fi participarea la expozitia anuala din Italia, din cadrul festivalului de film La Guarimba ”Artists for La Guarimba”, o expozitie la care mi-am dorit sa fiu invitata de vreo 2 ani, iar anul acesta a venit ca o surpriza de care aveam nevoie. SI m-am bucurat sa constat ca au si reusit sa tina festivalul in August in pofida situatiei.

Alte doua proiecte au fost generate de pandemie. Primul a fost initiativa celor de la Komiti Media de a colabora cu ilustratori care sa deseneze peste fotografii cu strazile goale ale Bucurestiului si CLujului. M-am bucurat sa aduc putin optimism si culoare in perioada de lockdown dar si sa promovez siguranta de a sta acasa.

Al doilea a fost un proiect personal care m-a ajutat in primul rand pe mine sa imi gestionez anxietatile dar m-am bucurat sa vad cati oameni s-au identificat cu el. ”Uncertainty” este o serie de ilustratii despre intrebarile si incertitudinile pe care le-am avut (si inca le avem) in pandemie : “Cand o sa-mi gasesc de lucru? E un moment bun sa-mi schimb jobul ?”/”Sa ne cumparam acum o casa ?” / ”Cand o sa fie ok sa calatorim ?”” Sa ne trimitem copii la scoala ?”

 

Cum iti mentii vie creativitatea?

Am avut marele noroc ca in ianuarie 2020 ne-am mutat la casa, cu curte. SI de atunci gradinaritul sau pur si simplu timpul petrecut in gradina m-au ajutat sa-mi pastrez echilibrul, sa ies undeva cand fac o pauza de lucru, sa mananc sau sa beau o cafea afara (cand vremea era ok, desi sincer anul trecut in martie eu deja stateam cu orele afara cu o patura pe mine). Uneori lucram direct de afara, nu aveam inca niciun mobilier de exterior asa ca imi scoteam biroul cu totul in curtea inca neamenajata, un scaun, acrilicele sau tableta si aia era.

Ca resurse nu cred ca ducem lipsa, eu imi iau energiea si entuziasmul si de la alti artisti pe care ii urmaresc sau alti ilustratori romani cu care tin legatura. Comunitatea noastra mica a fost si este importanta mai ales in perioade grele si confuze ca asta.

Foto ca mai ai J

 

Piata de ilustratie romaneasca

Piata de ilustratie romaneasca e in creste si in schimbare spre mai bine, mi se pare mie. Breasla se incheaga si se ajuta din ce in ce mai mult. Incepem sa devenim constienti de drepturile noastre, de felul in care ne dorim sa lucram si evoluam. Ne educam intre noi si pe nou-veniti, dar si pe parteneri si clienti. Temele mari la care lucram intens sunt preturile, drepturile de autor si etica concursurilor/pitchurilor.

 

Trenduri in 2021

Nu pot spune ca urmaresc indeaproape trendurile in ilustratie pentru ca majoritatea sunt trecatoare. Dar ca orice alt domeniu si ilustratia e influentata de ce se intampla in lume si fiind o forma de comunicare e mereu parte din conversatie. Iar subiectele care se intrevad in 2021 sunt cele legate de sperantele oamenilor cand vom iesi din pandemie cum ar fi calatoriile, natura, wellness dar si temele sociale cum ar fi egalitatea de gen care sunt mereu importante. Venind dupa o asemenea perioada cred ca instinctiv si in arta vizuala vom cauta culorile puternice, compozitiile complexe (multi oameni la un loc) scenele outdoor/peisaje, expresii ale bucuriei si eliberarii.

 

Manierisme si clisee

Eu cred ca cliseele exista pentru ca functioneaza, pentru ca exista o piata care rezoneaza cu ele si nu e nimic gresit in a oferi oamenilor ce isi doresc. Singurul risc este sa ramai blocat in ele. Atata timp cat o faci asumat dar mereu privesti si dincolo de ele, experimentezi, te risti, eu zic ca esti bine.

 

Noile cerinte din biref-uri

In 2020 am primit cele mai multe si mai variate emailuri de la potentiali clienti, in mod poate surprinzator la prima vedere. Totusi foarte putine au evoluat dincolo de discutiile preliminare despre bugete, drepturi si contracte. Ilustratia incepe sa devina populara si la noi, ceea ce e foarte bine. Totusi o parte din cei care si-ar dori o colaborare cu un ilustrator nu cunosc inca foarte bine demersul sau preturile pietei. Altii si-au dorit buget special de pandemie, care insa nu e realist pentru cineva care traieste din asta, pentru ca ratele/chiriile/preturile la mancare nu au scazut nici ele pe timp de pandemie.

 

Asteptari de la acest an

Pe plan personal cel mai mult mi-as dori sa pot relua calatoriile, macar spre toamna...sa vedem. Profesional sunt destul de entuziasmata de a lucra mai multe proiecte din afara, momentan lucrez la unul cu Cehia si avand un nou agent sper sa mai vina si altele. Mai astept si mi-as dori sa reiau cateva proiecte incepute anul trecut care au fost puse in asteptare de pandemie. Si, cum ziceam...sa mai pun o caramida acolo si in 2021.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related