O strategie buna de planificare a spatiilor de birouri, care sa permita flexibilitate in timp, poate amortiza din costurile constructiei si amenajarii unei cladiri cu astfel de spatii. Este una dintre lectiile pandemiei pentru proprietarii de cladiri de birouri, pentru care utilizarea multifunctionala a anumitor zone este acum o prioritate. Arhitecta Anda Manu spune ca lucreaza in prezent la mai multe solutii pentru a oferi clientilor sai optiunea de a-si adapta spatiile la mai multe scenarii de lucru sau chiar de a le utilizara in alt scop, daca situatia o cere.
Am intrebat-o pe Anda Manu si cu ce a fost inlocuit, in ultimii 30 de ani, griul din spatiul public.
"Cu multa culoare, insa in unele cazuri poate chiar prea multa. In mediul urban unele blocuri renovate multicolor au stricat arhitectura unor edificii. Dar din nou, asta arata ca spiritul nostru latin prevaleaza. Nu avem o cultura germanica unde griul si negrul sunt culorile de baza. Diferenta dintre noi si ei o face, insa, calitatea materialelor si a manoperei"
Povestim cu arhitecta Anda Manu despre piata de arhitectura si design interior si aflam cum s-au schimbat nevoile si comportamentul clientilor in ultimul an.
Despre tine
Am crescut intr-o familie de artisti si am facut liceul de arte plastice Nicoale Tonitza, asadar am o formatie care m-a dus firesc in zona de design si estetica spatiilor.
Latura boema din liceu s-a dezvoltat ulterior in facultatea de arhitectura, unde partea tehnica a adus disciplina si rigoare in ceea ce fac.
Biroul nostru de arhitectura, AMA Design, are acum o experienta de peste 20 ani in industria spatiilor de birouri iar portofoliul nostru depaseste 1,8 milioane de mp de birouri amenajate, avand clienti din toate categoriile de business. Este rezultatul unui efort de echipa si suntem lideri de piata ai acestei nise.
Identitate si stil
Proiectele noastre de office design au o identitate aparte, sunt colorate si vii. Sunt o combinatie intre cultura noastra latina si identitatea de brand a fiecarui Client.
Consider ca nu trebuie sa importam modele sau concepte fara sa le infuzam cu cultura locala. Cred ca grija de a raspunde nevoilor end-user-ilor unui spatiu de lucru face cu adevarat diferenta intre un spatiu optimizat, cu un design aparte, sau doar o mobilare a spatiului. Nu facem proiecte de dragul de a fi postate ca “showroom-uri” in presa de specialitate, ci facem birouri in care oamenii sa se simta bine, sa aiba prin spatiul construit un mediu in care sa interactioneze eficient.
Cele mai bune invataturi
Specializarea pe acest domeniu de office design a adus fara indoiala ocazia de a lucra cu multe Office Guidelines generate de companiile multinationale, aplicabile oriunde in lume in birourile lor. Exista principii de organizare a echipelor in cadrul spatiului si a modului in care acestea interactioneaza iar acestea au evoluat progresiv in ultimii ani.
Fiecare proiect ne-a dezvoltat acest know-how in cunoasterea comportamentului uman in functie de specificul industriei si al profesiei utilizatorilor. Totul este legat de modul in care oamenii interactioneaza pe parcursul zilei ca sa isi desfasoare activitatea. Sunt meserii creative care au nevoie de un anumit tip de spatiu, mai informal, mai dinamic si sunt profesii tehnice sau din domeniul financiar care au cu totul alte nevoi in dotarea biroului.
Nu exista mentori, exista prea multa informatie disponibila incat sa poti face un shortlist strict.
Ramanem deschisi la orice vedem fresh sau care adopta o abordare interesanta.
Schimbari de viziune din pandemie
Suprafata inchiriata a unui sediu de birouri are costuri considerabile, asadar optimizarea printr-o strategie de space planning poate aduce plus valoare, nu doar prin design, ci si prin gasirea unor solutii care sa permita flexibilitate in timp.
Utilizarea multifunctionala a anumitor zone este acum prioritara, poate mai mult ca oricand. Biroul trebuie sa fie adaptabil mai multor scenarii de lucru si lucram acum la solutii care sa ofere aceasta optiune.
Birourile vor deveni, de fapt, HUB-uri iar cladirea va trebui sa sustina toate nevoile adiacente ale utilizatorilor. Lucram acum de oriunde, de pe orice device, la orice ora suntem disponibili sa o facem, ne vom intalni fizic pentru ca dorim asta si nu pentru ca este nevoie sa o facem. Tocmai de aceea birourile vor trece printr-o etapa de reinventare, menita sa aduca spatiul de lucru intr-o noua paradigma.
Reinventarea trebuie sa fie atat la Landlord (proprietarul cladirii), cat si la Tenant (chirias). Ele functioneaza impreuna ca un organism, ceea ce eu numesc ca fiind biologia spatiului de lucru.
Proiectele anului trecut
Proiectele noastre de talie mare se desfasoara pe o perioada de minim 1-1,5 ani, asadar cele din industria de IT, cum ar fi Playtika sau Endava si chiar din industria bancara, cum este ING, sunt cele mai importante din ultimii 2 ani. Avand suprafete mari (intre 6.000 -12.000 mp), cu echipe numeroase si strategii interesante de interactiune, sunt si cele care se vor putea adapta acum cel mai usor noilor cerinte. Si asta pentru ca spatiile informale de lucru (adica altele decat cele la desk-ul propriu) sunt generoase si pot sustine diferite activitati.
Impactul crizei asupra business-ului
Martie 2020 a fost momentul in care toate proiectele au trecut printr-o re-evaluare, insa au continuat cu si mai mare forta tocmai pentru ca au avut front de lucru liber in cladirile ce au ramas libere in perioada de lock-down.
A fost si momentul unor Landlords care au inteles oportunitatea si au fructificat ocazia pentru a renova complet spatiile comune de la receptie pana la grupurile sanitare. Pot spune ca am muncit la foc continuu, cu siguranta mai mult decat in anul anterior.
Schimbari la nivel general
Cu exceptia industriei de IT si a celei de logistica, sunt inca multe domenii care stau in expectativa si ezita sa se reinventeze. Consider ca este momentul cel mai bun sa aduci produse si servicii noi.
Marii investitori in Real Estate au o viziune mai curajoasa si au continuat proiectele mari adaptandu-le ca facilitati si strategie de utilizare. Aceeasi sansa o au si business-urile mici din domeniu, trebuie doar sa aiba curaj pentru o abordare diferita.
Evolutia arhitecturii si designului interior
Invit mereu pe toti clientii si colaboratorii nostri sa se informeze intens si sa se inspire din trenduri, dar sa nu le copieze in mod mimetic. Sa le adauge mereu spiritul locului, al culturii noastre, sa reflecte personalitatea lor si sa creeze, impreuna cu noi, spatii in care oamenii sa simta dorinta de a colabora si evolua impreuna.
Cerintele si comportamentul clientilor
Indiferent care este sau a fost comportamentul lor, mesajul nostru a ramas si este #LeadNow, motiv pentru care am inceput pe LinkedIn o campanie de comunicare a unor idei menite sa starneasca curajul si initiativa reabilitarii cladirilor si spatiilor de birou.
Cu ce a fost inlocuit griul comunist in ultimii 30 de ani?
Cu multa culoare, insa in unele cazuri poate chiar prea multa. In mediul urban unele blocuri renovate multicolor au stricat arhitectura unor edificii. Dar din nou, asta arata ca spiritul nostru latin prevaleaza. Nu avem o cultura germanica unde griul si negrul sunt culorile de baza. Diferenta dintre noi si ei o face, insa, calitatea materialelor si a manoperei la care inca mai avem de recuperat.
Relatia oamenilor cu mediul
Generatia millennials care va prelua in curand conducerea societatii, prin forta de munca, afaceri si modul lor de relationare, va fi motorul de schimbare a societatii romanesti. Miza cea mai importanta este investitia majora in educatie si comportament civic. Istoria ultimului an a dovedit ca oamenii pot forma comunitati de opinie si de sustinere reciproca a oricarei cauze nobile.
Viitorul spatiului public
Prioritizarea zonelor pietonale si ale piatetelor pline de cafenele, cu magazine locale si spatii verzi sunt cele care vor atrage interes. Ele vor genera valoare comerciala si vor face ca micile comunitati sa prospere. Cand vom inceta sa alocam mai mult spatiu urban pietonal si vom dezvolta transportul in comun la nivel european, vom putea vedea cu adevarat beneficiile pe termen lung.
Trenduri in 2021
Flexibiltate si multifunctionalitate. Restul e poveste.
Ganduri cu care ai intrat in acest an
Succesul proiectelor mari, dar si a unor proiecte de talie mica, ne-au convins ca este timpul sa trecem la nivelul urmator, acela de a face si Project Management si executie a proiectelor noastre.
Este o completare fireasca a unor servicii pe care stim deja cum sa le livram, insa pana acum doar le-am coordonat.
Cand ne-am pus intrebarea “cine cunoaste cel mai bine proiectul nostru si cum trebuie el sustinut in toate fazele lui de implementare?, raspunsul firesc a fost ca noi suntem aceia. Putem si dorim sa livram proiecte de care nu doar noi dar si clientii nostri vor fi mandri.