Dragoș Smeu, General Manager Mavericks. The Agency, a intrat în învățământ, dar nu simte că e chiar în învățământ. De ceva vreme, el predă la SNSPA cursul de e-business & digital marketing în cadrul specializării în limba engleză Communication & Emerging Media. Dar de abia după a doua generație de studenți, a avut curajul să treacă pe Facebook și LinkedIn acest ”job”, moment în care am văzut și noi și l-am luat la întrebări. O ocazie bună pentru a vorbi despre școală, echilibrul dintre teorie și practică și ce ar trebui să însemne facultatea pentru cei care vor să lucreze în comunicare.
Este un curs în care încerc să fac legătura între indicatorii de business și cei de digital. Nu îmi doream să fiu categorisit drept 'profesor' drept cineva pe care trebuie să îl asculți. Am încercat să vând acest curs, sesiune de sesiune astfel încât să îi fac curioși să vadă ce va urma, povestește Dragoș
Dragoș are planuri serioase în acest domeniu. Vrea să urmeze toți pașii necesari pentru a fi cât mai profesor din punct de vedere ale hârtiilor necesare și își propune să se apuce de doctorat. În rândurile următoare, el povestește cum vinde cursul studenților săi, care e atmosfera la SNSPA, cum sunt noile generații din acest domeniu și de ce e nevoie de teorie într-o lume a vitezei și a eficienței.
Când și cum te-ai hotărât să predai
Gândul acesta a exista de destul de mult timp într-un tab în browserul meu intern dar nu îl credeam posibil; l-am lăsat acolo în background să consume resurse. A început probabil acum vreo 8-9 ani de când am început să țin primele prezentări și să mi se pară că oamenii care m-au ascultat au și înțeles ce spun, că are sens și uneori logică. Mai apoi, când am început să coordonez o echipă prima mea colegă a ales după un an și ceva... un alt drum, nu performance :) Teoretic ai fi zis că e clar că nu e de mine pedagogia dar mai apoi am avut mulți colegi care acum lucrează toți în diverse agenții sau la client pe media. Deci o confirmare. Iar prima colegă pe care am coordonat-o a devenit mai apoi profesoară la SNSPA; e vorba de Denisa Radu. Pe care am chestionat-o foarte mult despre cum e și acel tab a început să nu mai ruleze doar în background ci să îl mai tot deschid, să îl citesc și să îl las iar de o parte.
Între timp am tot ținut traininguri dar și cursuri mai susținute cum a fost programul organizat de Google acum vreo 5 ani, Online Marketing Academy, în care am avut 6 sesiuni despre marketing online și soluțiile de promovare Google iar mulți din acei cursanți îmi sunt acum colegi de braslă și ne vedem (vedeam) la evenimente. De aici am mai primit o confirmare că ceea ce spun are sens și ajută așa că acest gând de a deveni și profesor a fost și mai pregnant.
Atelier digital la Guvernul României
Etapele demersului
Spuneam că am participat la mai multe evenimente și prelegeri iar unele dintre ele au fost la SNSPA unde am fost invitat de Denisa Radu, de Rodica Săvulescu sau Bianca Cheregi. Toate trei profe la SNSPA din generația nouă și care în procesul lor de reîmprosătare a subiectelor discutate cu studenții au inclus și întâlniri cu oameni din industrie. Evident că orice invitație am acceptat-o și la aceste întâlniri am avut o chimie foarte bună cu studenții de la Comunicare și Relații Publice, mai ales că sunt unul de al lor.
SNSPA 2018
Mai apoi, Bianca Cheregi mi-a spus că vor să lanseze o nouă licență, experimentală, în limba engleză, Communication and Emerging Media, și că au văzut că sunt destul de prezent la multe evenimente de educare a pieței alături de cei de la Google și m-a întrebat dacă nu ar exista o posiblitate de un curs ținut de bine și backed up de către Google. Am citit mail-ul de vreo 2 ori și apoi am sunat-o să îmi confirme că am înțeles bine: curs întreg, plus seminar și la final cu examen și notă trecută în catalog. Deci tot tacâmul.
Statusul meu va fi de cadru asociat, dar structura cursului și modalitatea de examinare o voi stabili eu. Apoi am vorbit cu Dani Oros, marketing manager la Google România despre proiect care atunci când auzit cuvântul cheie 'educație' a zis da, facem. Așa că în august am fost amândoi alături de Bianca Cheregi în biroul decanului Facultății de Comunicare și Relații Publice, Alina Bârgăoanu, și am avut o discuție foarte scurtă de maxim 15 minute: vrem să facem un proiect inovator, vrem să avem o programă up to date, vrem să avem profesori din industrie; poți veni cu un design de curs și bibliografie? O săptămână mai târziu am trimis structura cursului iar răspunsul a fost 'sună foarte bine'. Și mai apoi, la final de septembrie 2019 am primit orarul și lista studenților.
Cum ți-ai pregătit orele
Cursul se numește 'e-business & digital marketing' în cadrul specializării în limba engleză Communication & Emerging Media din cadrul Facultății de Comunicare și Relații Publice. Este un curs în care încerc să fac legătura între indicatorii de business și cei de digital. Atenția este către digital dar fără să pierd din vedere implicațiile în business.
Provocarea cea mai mare când am făcut acest curs, dat fiind faptul că este și pentru studenții în anul I, a fost să încerc să îl fac cât mai accesibil și să pot rezona cu ei cât mai mult. Deși informația există și e destul de consistentă, am încercat să adaptez conținutul cu exemple cât se poate de concrete de la lucruri în aria lor de interes: de la campanii Netflix, la memes pe care le cunosc sau influenceri pe care îi urmăresc. Am încercat să am un dialog cu ei, să dezbatem lucruri și să nu le spun că 'așa se face' sau că x campanie e corectă sau y este incorectă. Am vorbit cu ei despre campanii care erau atunci în desfășurare pe care le știam și eu și ei și le ceream părerea. Asta i-a făcut să se deschidă și mai mult, mai ales că nu le-am spus vreodată 'nu ai dreptate'. Fiecare și-a exprimat punctul de vedere și eu pe al meu dar am subliniat că și punctul meu de vedere este o altă părere.
Temeri & așteptări
Principala mea temere era legată de ce nu aș fi vrut să fiu. Nu îmi doream să fiu categorisit drept 'profesor' drept cineva pe care trebuie să îl asculți. Am încercat să vând acest curs, sesiune de sesiune astfel încât să îi fac curioși să vadă ce va urma. Le dădeam spoilere despre viitoarele cursuri tocmai pentru a veni la următoarea oră pentru conținut și nu pentru prezență. Nu îmi doream ca după ce studenții își îndeplineau numărul minim de prezențe să vorbesc în fața a 5 colegi; iar riscul era destul de mare, având cursul la ora 8 dimineața :)
Dar, spre suprinderea mea, anul trecut am avut o prezență foarte bună, de cam 70-75%. Anul acesta universitar, un an cu facultatea online prezența a fost spre 90-95% deși necesarul era de doar 50%. Iar când văd că peste 60 din studenți au intrat, sunt online, deși e cursul 11 și nu mai este nicio miză în a lua o prezență nu am mai simțit nici eu o presiune foarte mare și cursul a fost și mai fun.
Cu ce planuri ai intrat în învățământ
Am intrat în învățământ, dar nu simt că sunt chiar în învățământ. După a doua generație de studenți am avut curajul să trec pe Facebook și LinkedIn acest 'job'. E modul meu de a mă motiva să fiu și mai intrat în învățământ. Îmi doresc să urmez toți pașii necesari pentru a fi cât mai 'profesor' din punct de vedere hârtii. Vreau să mă apuc de doctorat și vreau mai multe provocări aici. Ce aduc nou? Nu știu dacă aduc ceva nou.
Mesajele de mulțumesc pe care le-am primit prin webcam-urile studenților la examenul final spun totuși că am făcut eu ceva bine... Poate am pus multă pasiune în informația pe care am transmis-o și am încercat pe cât de mult am putut să explic lucrurile cât mai pe înțelesul lor, cu exemple din viața lor, nu a mea. Cred că mi-aș dori să arăt mai mult această pasiune pentru a o transmite mai departe, către niște studenți care sunt ca niște bureți pregătiți să absoarbă cât mai multă informație. Cheia stă în atenție: dacă le captezi atenția, primesc informația, altfel e doar zgomot de fundal.
Cum a fost școala pentru tine
Grea :)) Cred că am avut două era: pre și universitar. În perioada preuniversitară nu pot spune că am fost prea încântat de școală. Nu mi-au plăcut multe materii (chimie, fizică, economie, contabilitate) iar cele care îmi plăceau (istoria, literatura) nu păreau 'de viitor', serioase. Fiind și într-un liceu economic în care toți colegii mei mergeau către ASE am simțit o presiune destul de mare plecând de la faptul că eu abia treceam clasa la materiile de profil. Nu intram în acel pattern și credeam că problema era la mine.
După ce mi-am luat curajul de a le spune alor mei că nu dau la ASE și că vreau la FJSC am ajuns la... SNSPA :) Da, a fost planul B dar care a fost cea mai bună decizie pe care o puteam lua. Eram un adolescent pierdut în anul 1 de facultate, am citit foarte mult, foarte multă filosofie. Și acum îmi aduc aminte că prieteniile cu colegii mi le-am făcut la BCU nu la facultate; petreceam mai mult timp la bibliotecă decât la cursuri sau seminarii și asta mi-a plăcut foarte mult. Nu mai erau teste grilă, nu mai erau formule, ecuații ci discuții, dezbateri. Mai apoi, anii 2,3 nici nu i-am simțit; lucrarea de licență o făcusem în vacanța dintre anul 1 și 2 printr-un proiect de cercetare la Biblioteca Academiei Române citind un periodic din perioada interbelică și analizând imaginea Academiei în acel ziar. Mai apoi masterul l-am făcut de plăcere tot la SNSPA pe o specializare pe care mi-am dorit-o: marketing politic și electoral. Și de atunci, din facultate, am făcut mai mult ce mi-a dictat inima și nu neocortexul.
Ce profesori te-au influențat
Am mulți profesori care m-au marcat, mai ales la facultate; dar prima dragoste, primul profesor preferat, nu se uită niciodată. Profesorul pe care nu-l voi uita niciodată a fost domnul Dincă, profesorul de istorie din gimnaziu. Și acum când povestesc îi simt parfumul îmbibat pe costumul lui mereu perfect călcat pe care îl simțeai când se plimba printre bănci și ne povestea. Vorbea cu o așa mare pasiune despre istorie, despre fiecare bătălie, despre poveștile ce mai circulau despre o anumită bătălie sau moment din istorie încât nu aveai cum să nu îți placă istoria. Te transpunea acolo, în acea bătălie, te așeza la masă cu voievozi, îți spunea lucruri pe care nu le găsești în manualele de istorie. Și acum citesc cu mare drag orice manual de istorie. M-a transmis această pasiune de istorie încât în clasa a 12a în loc să dau și eu BACul la sport, eu am ales istoria. Mna, iar am fost oaia neagră a clasei.
De ce e nevoie în școala din România, la nivel de predare
De mai multă conectare la actualitate. Am citit cursuri de marketing în care se vorbea despre Netscape. De fapt nu, să reformulez. Era un capitol întreg despre Netscape. Ok, îmi place și mie istoria, înțeleg că pentru a privi către viitor trebuie să te uiți în trecut. Aș menționa și eu Netscape dar doar în treacăt și aș vorbi mai mult despre Chrome, Safari sau despre cookies (ce sunt, ce informații dăm, ce informații putem să nu dăm, șamd), despre update-ul iOS14 sau despre GDPR. Despre lucruri care ne afectează acum, în prezent. Și eu le prezint în prime 5 slide-uri despre cum arăta prima pagină web și ce se întâmplă acum într-un minut online.
E important să știm de unde am plecat dar să nu rămânem ancorați în trecut. Să vorbim mai mult despre ce este acum, despre unicorni, despre UiPath sau Elrond, despre blockchain sau crypto. Asta cred că lipsește destul de mult în cursurile elevilor, mai ales, dar și în cazul studenților: ancorarea în concret, în realitatea din prezent și cum te afectează sau cum poți folosi acum acea informație acum.
Cât contează teoria
Contează foarte mult. Da, suntem în era vitezei și totul să se întâmple pe repede înainte, devenim seniori la +2 ani de experiență și antreprenori la 18 ani dar teoria este o fundamentală. Nu poți vorbi despre o campanie dacă e bună sau nu dacă tu nu faci diferența între insight și concept. Sau dacă nu poți defini un buyer persona sau, sau, sau. Teoria este fundamentală dar problema teoriei este la nivel de percepție. Toată lumea o asociază cu școala, o asociază cu profesorii care îți spun să scrii după dictare și să nu pui alte întrebări. Teoria este cuvântul declanșator pentru foarte multe amintiri urâte, multe trebuie, multe dorințe de creativitate estompate pentru că asta e programa, asta e materia, asta e teoria. Poate cineva, poate cineva de pe aici, vreun bun comunicator, vreun creativ se va gândi cândva să salveze această Cenușăreasă a procesului de învățare.