[Marcom 2021] Delia Margarit & Ana Stanel: Digitalul a crescut ca Fat Frumos pe steroizi

[Marcom 2021] Delia Margarit & Ana Stanel: Digitalul a crescut ca Fat Frumos pe steroizi

Una nu crede in planuri, ci in lucruri concrete, la indemana. Cealalta, din contra, face proiectii si scenarii de viitor, pentru ca ele sunt importante si au o putere incredibila de mobilizare. Delia Margarit și Ana Stanel, Managing Partners The GOOD Company, se completeaza. Si asa au reusit sa treaca cu bine peste 2020. De altfel, o proiectie pesimista, dar sanatoasa, le-a ajutat sa intampine pandemia cu ”arma la picior”. 

2021 va fi un an de tranzitie catre normalitate, dar ce mai inseamna normalitatea dupa pandemie? 2020 ar trebui sa fie o lectie pentru industria noastra: se poate lucra eficient de acasa, multe intalniri offline chiar nu au sens, se poate regandi business-ul in cateva saptamani, daca esti fortat de imprejurari, lupta pentru supravietuire te face sa iesi din zona de confort, spune Delia

Despre cum a inceput 2021 fix pe 4 ianuarie, care sunt trendurile care se anunta, de unde vin oportunitatile si care sunt, in acest moment, problemele pietei de comunicare, vorbesc mai jos Delia si Ana. 

 

Planurile de business pentru 2021

Delia: In general, noi nu prea facem planuri, cu atat mai mult pe termen lung. Cred mai putin in proiectii si mai mult in lucruri concrete, la indemana: sa ne dezvoltam continuu dpdv knowledge, sa avem o echipa din ce in ce mai buna, sa fim strategici si creativi in proiectele de care ne ocupam, sa tratam clientii cu seriozitate si sa nu uitam ca TGC a pornit de la un vis frumos si trebuie sa ramana asa. Cred mai degraba in trasee bine construite decat in planuri cuantificabile permanent.

Anul acesta a inceput in forta, FIX pe 4 ianuarie. Cand cineva mi-a urat “La multi ani!” pe 8, mi-am dat brusc seama ca, pentru mine, sarbatorile trecusera deja de foarte mult timp . Pentru 2021 imi doresc stabilitate in cadrul echipei, forta sa ducem la bun sfarsit proiectele numeroase, mult fun pentru ca e nevoie, multe ocazii de interactiune cu cei din jur. Mi-as dori ca, dupa pandemie, sa pastram umanitatea, vulnerabilitatea, timpul enorm salvat in munca de zi cu zi, prin intalnirile si call-urile online si mixul dintre home-office/work-office, care ne face mai fericiti.

Ana: By opposition, eu cred in proiectii – de aceea ne si completam noi doua, probabil, atat de bine. Cred insa, pe zi ce trece, mai mult in puterea lor de a ne mobiliza, mai putin in rezultatul lor – imi asigura confortul psihic ca “stim ce facem”, chiar daca, de multe ori, drumul o ia in cu totul alta directie. O proiectie pesimista, dar sanatoasa, ne-a facut sa intampinam pandemia cu arma la picior, si sa incheiem un an…teribilist (you read well: adica nu teribil, ci doar cwazy), as spune, cu bine. Pe cuantificabile, realist, nu ma astept la shifturi majore dpdv business in 2021 – politica pasilor mici va ramane cea mai sigura, iar modul in care business-ul nostru este gandit ne ajuta sa mentinem echilibrul.

 

Piața de comunicare în 2020

Ana: Surpriza a fost pandemia, punct. Consecintele ei pe “piata de comunicare” au fost firesti – dupa ce ne-am revenit din socul lunii martie, totul s-a aliniat dupa noile repere. Nu cum ne-am fi dorit, poate, dar predictibil: ne-am repliat in digital, cu tot angrenajul de rigoare. Unii mai repejor, altii mai bolovanos, dupa infrastructura si posibilitati; sau flexibilitati. S-au reorganizat businessuri si s-au inventat business-uri sau business lines de-a lungul nevoii de minimizare a contactului social. Anul trecut, ne-am dus viata cam in doua locuri: pe canapea (to be replaced by pat, masa din bucatarie etcetc) si pe net. Fireste, netul a explodat, pe toate palierele de consum posibile: achizitii de tot felul, dar si consum de continut – social media, user generated content, video, audio, podcasturi, you name it… Ce s-a intamplat, cred eu, este ca, fortati de imprejurari, am condensat intr-un an o crestere a digitalului care, organic, s-a fi inregistrat in 5 ani, poate chiar mai mult.

O surpriza, pentru mine, a fost insa TV-ul: concret, consumul de TV a inregistrat a doua mare crestere (si cu asta se inchide lista cresterilor oricum), dar, cu toate aceestea, traseul continutului a ramas linear. Anul trecut a fost poate cea mai importanta sansa pentru acest mediu de a se reinventa, de a se apropia de gloria Golden Age-ului pre-recesiune printr-o abordare fresh, cu proiecte de continut care sa angajeze consumatorul si sa faca diferenta. Or, lucrurile au ramas intr-o zona calduta si cam terna. Spre exemplu – poate ca nu e cel mai fericit, dar este foarte elocvent - desi cred ca a fost anul cu cea mai mare prezenta in fata televizorului de Revelion in muuulta vreme, programul a fost parca mai rau ca oricand. Apropo de flexibilitatea in aliniere la context, in TV ea nu s-a vazut deloc. Poate ca a fost frica, pornita din amintirea prea recenta a crizei economice anterioare sau din nesiguranta de a gestiona situatia actuala. Sau poate ca a fost doar asumarea unei zone de confort.

 

Previziuni

Ana: Ma feresc de predictii, mai ales cand totul este impredictibil. Apele inca sunt tulburi, semnalele divergente. Pe 2021, acum, mi-l imaginez ca pe unul din stalpii aceia cu indicatoare in toate directiile… Ma uit la cifre – la clienti, la proiecte, la bugete, la businessul nostru, si semnele sunt bune. Ma uit pe geam afara si, dincolo de starea incerta a vremii, vad tensiune si stres. Ce se va intampla anul acesta este anybody’s guess: eu ma declar de un optimism rezervat; cred ca, pe multe paliere socio-economice, greul acum incepe. Insa vestea buna e ca ne-am incalzit la focurile lui 2020 si, atata vreme cat nu lasam garda jos, vom merge mai departe cu curaj.

 

Trenduri

Delia: 2021 va fi un an de tranzitie catre normalitate, dar ce mai inseamna normalitatea dupa pandemie? 2020 ar trebui sa fie o lectie pentru industria noastra: se poate lucra eficient de acasa, multe intalniri offline chiar nu au sens, se poate regandi business-ul in cateva saptamani, daca esti fortat de imprejurari, lupta pentru supravietuire te face sa iesi din zona de confort.

 

De unde vin oportunitatile

Delia: De la acceptarea noului sistem de gandire: ar trebui analizat ce a functionat si ce nu in pandemie si pornit fix de aici. Ar trebui sa te puna grav pe ganduri faptul ca 2020 ti-a dezechilibrat puternic activitatea si sa gasesti, din timp, solutii pentru o alta criza. Sau, invers, sa intelegi ce a adus bun aceasta perioada si ce schimbari au fost benefice sau chiar te-au surprins prin eficacitate. De ce sa te intorci la ce a fost inainte de pandemie cand poti construi, pe baza lectiilor invatate, un nou TU?

 

Anul pandemiei

Delia: Pe noi, pandemia nu ne-a afectat, dimpotriva. Am avut si noroc (sunt industrii puternic afectate in aceasta perioada, cu care noi nu am interactionat foarte mult) dar are legatura si cu profilul activitatii, care nu este focusat pe un singur domeniu de activitate, ceea ce ne-a permis sa ne regrupam rapid si eficient. Singurul lucru care ne-a lipsit si de care avem nevoie este interactiunea directa cu colegii si clientii: suntem oameni, multi dintre noi au nevoie de socializare, dincolo de un ecran.

Ana: Strategia noastra, din ziua zero de TGC, a fost atat de smart ca nici in pandemie nu a fost nevoie sa o schimbam (ha!). Concret, avand backgrounds complementare, dar un mod foarte asemanator de a vedea industria in care functionam, am pornit cu The Good Company in ideea de a integra servicii de marcom 360. Asta inseamna ca, pornind de la misiunea foarte asumata de a avea un overview strategic pe clienti si de a aduce expertiza in house pentru a-i gestiona, ne-am bucurat de multa flexibilitate in ceea ce preiveste activitatea. Iar, ca side effect al planului nostru, am reusit performante, as spune, de a nu ne pune toate ouale in acelasi cos…mai pe romaneste.

PS: Tocmai ce am primit un brief destul de de consistent care incepe cu PR, se termina cu marketing, si are multa social media la mijloc :)). Si asta nu fiindca clientul nu stie ce vrea, ci fiindca realmente ele nu (mai) pot fi tratate separat. Iar cand ai capacitatea de a le trata impreuna… ei bine, if worst should come, poti trata si doar una din ele.

 

Clienti care au marit cererea de servicii

Delia: Vorbind strict de activitatea noastra, cel mai puternic am simtit o cerere din zona tech si FMCG, dar si curaj din partea acestor clienti de a nu lasa garda jos, chiar si in lunile imprevizibile din primavara.

 

Nevoile clientilor

Delia: Stabilitate, eficienta si obiective cuantificabile, astfel incat perioada dificila pe care o parcurgem sa nu le afecteze, pe termen lung, activitatea. Mai mult focus pe calitate, nu pe cantitate, proactivitate si o mare atentie la detalii.

 

Servicii noi

Ana: Asa cum spuneam, in cazul nostru nu este nevoie sa oferim servicii noi. Este mai degraba nevoie sa calibram serviciile pe care le realizam in mod uzual, pentru a raspunde nevoilor si obiectivelor de business ale clientilor in perioada aceasta. Asta inseamna un efort mai mare pe parte de input strategic, insa de gandit nu ne e frica.

 

Consumatorii

Ana: Depinde de ce consum vorbim. Nu am date din multe piete, ca sa pot pune degetul pe un domeniu sau altul, insa e common knowledge ca anumite industrii au fost puternic afectate in perioada anterioara si e cert ca nici nu isi vor reveni spectaculos. Misto e ca tot ce s-a putut consuma in digital, a fost consumat la cote inalte. Ca vorbim de paid content sau de online acquisitions, digitalul a crescut ca Fat Frumos pe steroizi. Am citit intr-un raport de piata ca, pornind ce-i drept de la una dintre cele mai mici rate de penetrare a digitalului in comportamentul de achizitie, la nivel european, Romania a avut un hype anul asta depasit numai de Germania. Ca atare, early adopters pe tot ce inseamna tactici si canale de digital communication vor pleca cu prima sansa in lupta pentru relevanta.

 

Posibila reintoarcere Roaring '20s

Ana: This is no time to roar, people, keep it down and keep it safe.

The roaring ‘20s au fost efervescenti, manifestarea entuziasmului nestavilit al oamenilor de a se bucura din nou de viata, dupa niste ani de razboi mondial. Nu voi intra in asemanarile si deosebirile pe care le vad eu intre atunci si acum, insa mental note to everyone: razboiul se terminase, covidul inca exista si se multiplica. Desi ma feresc sa dau predictii, cred ca am face bine sa ne obisnuim cu gandul ca viata noastra s-a schimbat definitiv, cu sau fara vaccin. Asta nu inseamna ca vom trai intre pereti pana ne mutam intre scanduri, dar life as we knew it is over.

Cred ca anumite deprinderi sanatoase dobandite in perioada anterioara vor ramane – ca nu ne vom mai urca unii in spatele altora la cozi, ca ne vom acoperi fetele cu masca cand simtim ca ne “ia raceala”, ca ne vom feri de baile inutile de multime… Si sper ca obiceiurile de consum vor intra intr-o zona de echilibru si ca moderatia va deveni stil de viata. Mi-as dori sa accesul la informatie si consumul de continut care nu existau in roaring 20s sa ne ajute sa fim mai prudenti si poate chiar mai intelepti in fata situatiilor de criza. Am cam multa incredere in umanitate, asa-i?

 

Provocari, obstacole

Delia: Industria noastra ar trebui sa nu uite ce perioada parcurgem. Gafele si crizele de comunicare din ultima perioada demonstreaza ca oamenii sunt mult mai irascibili si taxeaza orice derapaj al brand-urilor. Nu poti comunica si construi o strategie pentru anul asta intr-un mod egoist, uitand de contextul mai larg si focusandu-te doar pe propriul bine. Este penibil sa crezi ca oamenii uita sau ca tu ii faci sa uite daca te comporti ca in 2019, mai degraba accepta problemele/obstacolele si sustine-le in masura posibilitatilor.

 

De ce e nevoie 

Delia: De empatie, sustinere si acceptare a vietii in ansamblul ei: a fost amuzant si cumva ciudat sa organizam intalniri din sufragerii/bucatarii/dormitoare si cu animale de companie/copii in spate, dar am trecut repede peste aceste momente si ele ne-au ajutat sa fim mai vulnerabili unii in fata altora. Se poate si asa, si asta nu te face un om de business mai putin credibil.

 

2021 va fi anul

Delia: Va fi anul in care, sper ca din vara, sa primesc din ce in ce mai multe cereri de concediu de la echipa. Catre destinatii din lumea larga :)).

Ana: Va fi anul in care imi voi cumpara acea casuta in varf de deal despre care, daca ma intrebai nu cu 5, ci cu 2 ani in urma, ti-as fi dat fix cu smiley face, si te-as fi lasat sa intelegi din asta cam ce parere am de asa ceva... Si in care sau in jurul careia, 2022 va fi anul in care vom face probabil un teambuilding… asta daca vom avea loc :))

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Campanii

Sectiune



Branded


Related