Iulian Maftei: Provocăm studenții să renunțe la CV-uri și să își deschidă un profil pe baza unui elevator pitch

Iulian Maftei: Provocăm studenții să renunțe la CV-uri și să își deschidă un profil pe baza unui elevator pitch

Potentialul creativ al studentilor de la comunicare e greu de evaluat. Iulian Maftei s-a gandit ca ar putea veni cu o solutie in acest sens. Iulian lucrează în industria de creație și IT din anul 2015, ca designer interactiv (Londra), iar de la finalul anului trecut a început să dezvolte alături de echipa sa, un instrument de impresariat digital pentru studenții din Marcomm și Publicitate, prin care să le faciliteze integrarea pe piața muncii - The Pitch Media Network.

Lucrul pe care ni-l dorim cu adevărat este să resensibilizăm oamenii cu experiență din industrie și să-i facem să-și reamintească dificultățile prin care au trecut la început de carieră, felul în care le-au depășit și să fie, la rândul lor, oamenii care le-au fost aproape pentru generația nouă. 

Povestim, în continuare, cu Iulian despre cum funcționează platforma și AI-ul integrat, despre investițiile insuficiente ale industriei în scouting sau programe de formare, din care poate rezulta pierderea potențialului creativ spre alte industrii, despre job-hopping și felul în care vede el noua generație de publicitari.

 

Parcursul tău

Aș minți să spun că experiența facultății nu a însemnat pentru mine o deschidere mare de orizonturi. Adevărul este că atmosfera academică mi-a prins foarte bine pentru că m-a ajutat să-mi conturez sau, mai bine zis, să-mi completez universul profesional la care lucram independent și intuitiv, urmându-mi pasiunea fără să mă gândesc prea mult la proces. 

Pe de altă parte, doar experiența academică n-ar fi reușit niciodată să compenseze pentru lucrul individual. Și poate că rolul ei nici nu ar fi trebuit să fie ăsta, ci doar să-mi deschidă sau să-mi ghideze apetența pentru meserie. 

Fie vorba între noi, felul în care mă raportez eu la experiența din anii de facultate e un cumul de exercițiu personal și viziune deprinsă din interacțiunea cu domeniul în cea mai teoretică formă a lui. La început am fost un fan al comunicării vizuale, mai târziu am deschis Illustrator-ul și profilul de Behance, după care am rămas în aria designului interactiv unde activez și acum. Generic, toate s-au intersectat pe drum și mi-au dat ocazia să observ destul de devreme ce înseamnă viața de agenție sau vibe-ul corporate. 

În realitate însă, nici eu nu m-am abătut de la tiparul clasic al studentului de la publicitate care ofta după clienții, briefurile și publicul „din afară” care, totodată, era conștient de faptul că în creație nu poți sări pași și că inevitabil trebuie să iei contact cu industria în care te formezi. 

Îmi place să cred că unii oameni din creație aleg să lucreze în afară după o anumită perioadă, pentru că o bună parte din curiozitatea și inspirația lor este alimentată constant din mediul de acolo, și mai puțin din cauza faptului că au experimentat de toate în România. Cumva, aici mă încadrez și eu. 

Londra nu a fost decât un pas natural. Putea să nu fie Londra, capitala, venise oricum momentul raportării la meserie într-un mod mai asumat, inspirat de felul în care lucrurile sunt gândite în Vest.

 

The Pitch Media Network

Ideea nu a venit cum se întâmplă clasic procesul de creație. A fost mai degrabă o problemă a mea care a început, ironic, să mă preocupe mai mult cu cât mă depărtam mai tare de ea. 

De altfel, problema generației noi de studenți care fac eforturi să se integreze pe piața muncii m-a afectat mai mult anecdotic, am încercat să mă feresc de situații incomode încă de la început, dar sunt conștient că nu toată lumea are acest lux. 

O problemă pe care nimeni nu o spune, dar toată lumea o gândește este job-hopping-ul. Suntem conștienți că nu putem schimba aspirațiile noilor publicitari și ar fi fost naiv să ne propunem asta, însă putem simplifica modul în care ei și-ar putea exprima așteptările în viitoarea lor carieră. 

Am gândit The Pitch Media Network ca o alternativă pentru revigorarea resurselor umane în marcomm & publicitate, prin care provocăm studenții să renunțe la CV-uri și să își deschidă un profil pe baza unui elevator pitch. Altfel spus, le creștem șansele de a fi echivalați pe mai multe poziții în cadrul unei agenții și ne asigurăm că tranziția către piața muncii nu va fi făcută în funcție de trecutul lor, ci pe baza potențialului pe care îl pun pe masă. 

Adesea, acest potențial este compatibil, pe orizontală, cu mai multe tipuri de job-uri din agenție. Un rol important aici îl au meta-competențele, care încep să înlocuiască, puțin câte puțin, învățatul pe de rost de clasificări din manuale din anii 2000 cu gândire critică, lucru în echipă, comunicare eficientă. Am vrea să ajutăm studenții să-și pună în valoare toate aceste calități, nu doar cele care-i fac angajabili după dogma Europass. 

 

Discuții cu agențiile

Una dintre problemele principale din industrie este că, în continuare, viteza la care se schimbă procesele interne ale agențiilor, cu tot ce înseamnă asta, este mult prea mică și nu reușește să țină pasul cu viteza cu care evoluează generațiile noi, atât în termeni de așteptări, cât și ca skillset-uri necesare pentru a face față în mod real jobului pentru care aplică.

În continuare, agențiile sunt pentru produsul nostru un client. Ca orice client, ele nu vor ști neapărat să sublinieze nevoia de adaptare în felul în care am gândit-o noi, ca foști studenți care au trecut prin proces relativ recent față de cutuma din majoritatea industriei de marcomm. 

Până în momentul de față am avut discuții la nivel de concept atât cu agenții, dar și cu mai multe companii din IT care în ultima vreme recrutează în mod activ potențial creativ. 

Există deschidere cu siguranță și nu pornim la drum cu teama de a găsi parteneri, focusul nostru acum este să rezolvăm cât mai bine problema felului în care noua generație își pune în valoare skillset-ul. 

 

Noua generație de publicitari

La fel ca în publicitate, nu cred că există un scenariu ideal pentru un lucru memorabil - publicul oricum va asimila selectiv ideea. La fel și în situația noastră, dacă ne uităm la noii publicitari, generația lor nu mai seamănă cu generația de acum șase ani.

Studenții de acum sunt condamnați la procesul de recrutare arhetipal al anilor ‘90 și 2000, ceea ce nu-i pune deloc în valoare, cu atât mai mult cu cât diferențele de competențe digitale native sunt vizibile de la o generație la alta. 

De altfel, un bun insight aici este felul în care ne raportăm noi trans-generațional. Diferența reală de generație nu este între noi, care eram în băncile facultății acum 10 ani, și studenții de anul I de acum, ci există diferențe vizibile de viziune și MO de la un an la altul. Poate că nu suntem pregătiți, ca industrie, de acest salt generațional și pentru că suntem un pic prinși în paradigma lucrurilor cu care suntem întru totul confortabili. 

Direcția în care ne dezvoltăm ar trebui să fie centrată pe a încerca constant să ne adaptăm și să integrăm competențele naturale ale noilor generații, adică să ne creăm procesele în așa manieră încât să fie modulare și ușor de ajustat. De aceea, publicul nostru țintă nu este un target, ci este un deziderat pe care ni-l asumăm. 

 

Tranziția studenților către agenții

Poate că lucrul cel mai important de spus este că nu ne raportăm la ei cu seriozitatea cu care ar trebui. Aici, ca industrie, mai avem toți de învățat. Nici măcar nu este despre a fi heavy users pe TikTok, este despre a face un efort minimal de perspectivă. Ne lipsește empatia uneori pentru că suntem un pic prinși în brief-urile și task-urile care ne presează și nu ne lasă suficient spațiu mental să ne adaptăm, și noi, la un nivel uman. 

Cea mai obișnuită cale către o carieră în marcomm include în prezent trei ani de studii superioare, doi ani de studii postuniversitare, cel puțin șase luni de stagii de practică (după obținerea unui masterat) și ceva noroc. Desigur, există și excepții. Majoritatea programelor universitare sunt inadecvate, fie prin curriculumul oferit studenților, care nu mai coincide cu ceea ce se întâmplă în industrie, fie prin lipsa parteneriatelor care ar putea oferi stagii de practică relevante în timpul studenției. 

Aici putem adăuga faptul că mulți dintre absolvenți nu sunt suficient de motivați pentru a face pasul de la gig la job și ulterior la o carieră de cursă lungă. De cealaltă parte, putem observa cum industria de creație nu investește suficient în scouting sau programe de formare, iar din asta rezultă pierderea potențialului creativ spre alte industrii. 

Ca novice creativ, este destul de greu să navighezi de unul singur apele tulburi ale joburilor din marcomm, iar efortul real de mentorat pe care noi ca industrie îl putem face, nici măcar nu ar fi atât de mare dacă ne-am propune să adresăm în mod onest problema. 

 

Echipa 

The Pitch Media Network înseamnă acum trei oameni - Livia Rusu, Vlad Cristei și subsemnatul, aici de față. Suntem foști colegi de facultate și, deși avem parcursuri profesionale cum nu s-ar putea mai diferite, am păstrat mereu legătura. Noi ne ocupăm strict de scalarea ideii, iar pentru partea de consiliere avem pregătit un format de sub-serviciu destinat mentorilor, care va fi disponibil odată cu lansarea platformei.

Evident, lucrul pe care ni-l dorim cu adevărat este să resensibilizăm oamenii cu experiență din industrie și să-i facem să-și reamintească dificultățile prin care au trecut la început de carieră, felul în care le-au depășit și să fie, la rândul lor, oamenii care le-au fost aproape pentru generația nouă. 

 

AI integrat pe platformă

L-am numit generic “Chatbot-ul fără parti-pris-uri”, un tool conversațional care te ajută să înțelegi, pe baza profilului tău, cât valorezi pe piața muncii fără menajamente, în funcție de competențele și pasiunile tale, astfel încât la finalul conversației să ai o idee clară despre unde te situezi și cum să îți negociezi salariul pentru viitorul gig sau job. Datele cu care vom antrena chatbot-ul vor fi corectate periodic în funcție de trendurile și cerințele pieței.

Am dezvoltat acest chatbot pentru că am simțit nevoia de nepartizanat. Practic orice agenție are acum libertatea de a-și negocia salariile angajaților în funcție de clienți, gradul de dificultate sau dimensiunea brief-urilor și alte coordonate financiare care îi presează punctual. 

Dar, așa cum în școală performanța ta nu e niciodată echivalentul notelor, foarte rar banii pe care îi primești la un job vor fi într-o relație de 1:1 cu valoarea ta profesională reală. Cel mai mare risc al unui student este să treacă de la un sistem de raportare defectuos la altul fără să-l pună vreo secundă la îndoială. 

Suntem conștienți că aici va fi mult de muncă, în încercarea de a ajuta noua generație de publicitari să-și gestioneze așteptările și obiectivele de dezvoltare, dar este un pilon principal pe care am vrea să îl oferim și care poate să schimbe sustenabil industria din interior. 

 

Gig-uri de creație 1:1 pentru studenți

Atât agențiile cât și companiile de IT partenere vor putea recruta prin intermediul chatbot-ului, criteriul de afiliere fiind acela de a pune la dispoziție și un career path pentru poziția solicitată, astfel încât studenții să-și poată da seama care va fi parcursul lor în compania angajatoare. 

Componenta asta de predictibilitate a evoluției profesionale este cea pe care am resimțit-o și noi cel mai mult, nu neapărat transpusă într-o insecuritate financiară, cât ca obiect de lucru la care să ne raportăm. Ca să fiu complet onest, ne-ar fi prins bine tool-ul nostru în studenție - poate că în altă formă și cu alte funcții, poate că altfel pair-uit cu locurile de muncă din piață pentru că industria se schimbă constant și noi cu ea, dar cu siguranță un parcurs profesional previzibil este necesar ca formă de autoevaluare și ca busolă. 

 

Promovarea platformei

Încercăm să adaptăm un mix de PR, gamification marketing și o serie de evenimente outdoor (când ne va permite contextul). Dar, foarte important, vrem să mergem printre studenți. Ei sunt principalii noștri beneficiari și ei sunt cei care ne-au motivat să facem exercițiul ăsta al aducerii aminte de cum eram noi acum câțiva ani. Dincolo de reflecțiile noastre interne, lor le folosește cel mai mult platforma și ar fi păcat să nu ajungem la ei într-un mod cât mai asumat. 

 

Lansarea oficială

Țintim optimist către Q2, când vom începe și demararea procesului de parteneriate cu principalele unități universitare care oferă un curriculum în marcomm & publicitate. 

Dincolo de toate, noi suntem foarte recunoscători mediului universitar, dacă nu pentru ofertele practice de job-uri pe care ni le-a pus în mână, că nu a fost cazul, pentru că drumul dintre pasiune și performanță este mult scurtat de o mână care te îndrumă corect. 

De aici ar fi natural să pornim, universitățile sunt cele către care vom merge întâi, ca un serviciu pe care noi dorim în timp să îl creștem până ajunge să fie o prelungire naturală a experienței academice pentru studenții din publicitate și marcomm. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related