Ce nu te omoara, te face mai puternic. Cam asa a fost si 2020 pentru piata de comunicare, crede Tereza Tranakas, Managing Partner Oxygen. Echipa agentiei a trecut in 2021 epuizata, dar mai puternica, pregatita pentru toata suita de imprevizibilitati care va urma anul acesta. Un lucru e sigur, insa, indiferent de schimbarile care vor avea loc: consumatorii continua sa fie bombardati cu publicitate pe toate canalele. Iar provocarea agentiilor este sa scoata brandul din aglomeratie, sa se faca auzit in ciuda zgomotului.
Costurile comunicarii online vor creste in acest context din ce in ce mai aglomerat. Fenomenul fake news este iarasi unul cu care ne luptam – stiri care se propaga catre consumatori si pot afecta reputatia brandurilor. Jobul marketerilor este mai mult ca oricand “real-time”, fiind nevoiti sa veghem brandurile 24/7.
Tereza povesteste in randurile de mai jos cum se schimba peisajul de comunicare, care sunt factorii care influenteaza piata, problemele vechi ale industriei, scoase la iveala de criza si cum se mentine echilibrul intre prudenta si crestere.
Planurile de business pentru 2021
Obiectivele noastre sunt clare: pe de o parte, sa consolidam echipa existenta in arii cheie, sa ne diversificam competentele si sa ne imbunatatim permanent skills-urile pentru a fi mereu la curent cu cele mai noi tendinte, unelte si canale de comunicare. Pe de alta parte, vom continua sa acceleram procesul de transformare in calitate de agentie full-service si de atragere a unor clienti care sa ne permita sa dezvoltam campanii integrate de comunicare.
Piata de comunicare in 2020
Anul 2020 a fost in sine o mare surpriza. Ariile care au avut cel mai mult de suferit au fost BTL-ul si comunicarea pe medii traditionale. Dar au existat si oportunitati – cresterea altor arii generate de digitalizare: online, social media, content development, CSR, PR sau influencer marketing. Brandurile au fost mai spontane si mai autentice, multe fiind deschise sa incerce lucruri noi.
Previziuni
Nu se estimeaza o crestere a pietei sau a bugetelor de comunicare, majoritatea considera ca anul 2021 va fi unul in continuare dificil de navigat si trebuie tratat cu prudenta. Agentiile fac miscari strategice si prudente, iar clientii evalueaza si mai atent alegerile pe care le vor lua in comunicare.
Trenduri
Zona digitala si social media raman “locul de joaca” al brandurilor si estimez ca aici vom vedea cele mai multe campanii – mini-seriale, continut creativ, productii video sau podcasturi, reels, supra-targetarea, influencerii, chat bots etc. Daca Instagram era “name of the game” anul trecut, Tik Tok e la putere anul acesta. Sunt multe schimbari legate de canalele de social pe care le monitorizam cu atentie.
Provocari & oportunitati
Odata cu digitalizarea, intr-un context in care continutul abunda, consumatorii sunt expusi la 400 – 10.000 ad-uri in fiecare zi. Standing out in the clutter va fi cu siguranta cea mai mare provocare a brandurilor. Si aici challenge-ul catre agentii – cum sa producem continut relevant, de calitate, personalizat si autentic. Nu e un job deloc usor! Asadar putem spune ca si oportunitatile se mentin si ele in zona de continut autentic.
Totodata, in baza prioritatilor socio-economice si a schimbarilor generate de WFH, companiile se vad nevoite sa accelereze programe de sustenabilitate sau employer branding. Agentiile trebuie sa fie “fluente” in aceste domenii.
Anul pandemiei
Nu a fost un an usor. Am lucrat la foc continuu, echipa s-a confruntat cu un val mare de munca cumulata cu stresul pandemiei si efectele ei. Le sunt extrem de recunoscatoare tuturor membrilor echipei, pentru ca au inteles contextul si au ales sa traga alaturi de mine. Precum zicala, “ceea ce nu te omoara, te face mai puternic”, consider ca am trecut de anul 2020 – desi epuizati, totusi mai puternici. In acelasi spirit, am ales sa ne extindem echipa, adaugand oameni valorosi alaturi de noi care sa ne ajute in atingerea obiectivelor si a viziunii pe termen lung.
Anul acesta vom continua sa investim in cresterea echipei si organizarea unei structuri care sa acomodeze cresterea pe care o vizam. Piata se reaseaza, sunt multe schimbari la nivel de pozitionare a agentiilor si reshuffle al oamenilor din industrie.
Servicii noi
Am incredere sa spun ca putem sa oferim servicii integrate de comunicare de cea mai inalta calitate, de la consultanta strategica (branding, marketing, corporate, social, digital etc) si pana la implementare seamless prin intermediul oricarui canal de comunicare.
Consumatorii
Consumatorii au mai putini bani la dispozitie si aleg sa ii cheltuie cu mai multa chibzuinta. In acelasi timp, ei sunt bombardati de mesaje pe toate canalele de comunicare si este dificil sa le captezi atentia, chiar daca ei petrec mai mult timp online. Costurile comunicarii online vor creste in acest context din ce in ce mai aglomerat. Fenomenul fake news este iarasi unul cu care ne luptam – stiri care se propaga catre consumatori si pot afecta reputatia brandurilor. Jobul marketerilor este mai mult ca oricand “real-time”, fiind nevoiti sa veghem brandurile 24/7.
2021 este doar 2020 cu o noua haina. Desi exista dorinta oamenilor sa isi reia cursul “vietii normale”, acest lucru nu va fi inca posibil. Cuvantul cheie al 2021 va fi “prudenta”.
Probleme, obstacole
Nu cred ca sunt probleme noi, ci probleme vechi care reies la suprafata odata cu frustrarile clientilor si a agentiilor fata de contextul actual. Presiunea pe bugete, pe vanzari, pe oameni, timpul de raspuns care a devenit aproape instant, fenomenul burn-out – toate pe un fond destul de fragil la nivel psihologic. Cred ca trebuie sa plecam cu niste invataminte din acest an, si poate primordial este ca “we are all human”. Daca ne acceptam ca atare la nivel uman – si nu agentie – client, cred ca putem avea un dialog constructiv si putem gasi solutii impreuna.
De ce e nevoie cel mai mult in piata de comunicare
Increderea ca vom depasi momentele grele. Si inspiratie, astfel ca generatiile noi sa isi doreasca sa intre in advertising, sa iubeasca ceea ce fac si sa aiba ambitia sa mute muntii, la fel ca generatia mea.
2021 va fi anul
Imprevizibilitatii.