Potrivit unor statistici, piața de comunicare a scăzut cu 40%, spune Mihaela Tudor, CEO Tudor Communication. Unele agenții au închis departamente întregi. Piața a fost paralizată de teamă, în contextul în care unii clienți care au înghețat bugetele cel puțin o jumătate de an, deși nu au fost afectați de pandemie, iar alte sectoare au fost închise complet, pe termen nedeterminat. Dar oamenii s-au mobilizat și s-au adaptat la criză, iar 2021 vine deja cu semne de înviorare în marcomul din România.
Pregătirea pentru neprevăzut ocupă primul loc în mintea multor decision makers și vom regăsi și asta în comunicare. Iar partea de disruptive devine un must have, online-ul fiind masiv bombardat din toate părțile. Cine vine cu “scântei” curajoase, complexe, inovatoare, aliniate obiectivelor de business, va avea mai mult succes.
Vorbim cu Mihaela în continuare despre boomul online, trendurile acestui an, clienți și consumatori, etică și încrederea în companii.
Planurile de business pentru 2021
Viziunea mea este să aducem profunzime și sens modului în care companiile comunică, pentru a avea o relație mai onestă și mai educată cu clienții. Consider că o comunicare adevărată în lumea de afaceri, atotprezentă în mass market, va avea un impact pozitiv și asupra modului în care comunică oamenii în general.
Anul acesta ne propunem să dublăm cifra de afaceri, având în vedere extinderea echipei și a serviciilor care devin 360 în zona de comunicare și promovare.
În acest moment avem in house 10 angajați full-time și trei colaboratori permanenți. Urmează să angajăm încă doi oameni foarte curând, pentru a ne extinde în zona de servicii video. Am pornit anul în forță cu 16 solicitări calificate de ofertă, cea mai mare rată într-un termen atât de scurt, de două săptămâni.
Piața de comunicare în 2020
Piața de comunicare a scăzut în medie cu 40 %, arătau diverse statistici. Sunt agenții care, din păcate, au fost nevoite să închidă departamente întregi. După două luni de lockdown, în care am avut o scădere de aproximativ de 60 %, ne-am mobilizat exemplar și am revenit și crescut într-un ritm alert. Am încheiat anul cu o creștere a cifrei de afaceri de aproximativ 7 % și a echipei cu cinci persoane.
Surpriza cea mai mare pentru mine a fost să văd cum mulți și-au mutat activitatea în online, cu succes răsunător, așa cum preziceam că va fi nevoie acum 5 ani. Am crezut tot timpul în puterea online, iar noi nu am fost luați prin surprindere în această privință, având, înainte de pandemie, proiecte în plan în această zonă.
Deși am mai traversat perioade grele, o altă surpriză a fost că, de această dată, am putut să ne organizăm strategic excelent și să tranformăm criza în oportunitate. A fost o surpriză pentru că a fost o „lebădă neagră” și ceea ce am creat nu știam dacă o să funcționeze.
Piața a fost puternic influențată de teamă (clienții care au înghețat bugetele cel puțin o jumătate de an, deși nu au fost afectați) și de înghețarea activității afacerii (sectoare întregi închise sau cu o activitate insignifiantă pe parcursul anului).
Anul 2020 a fost o lecție pentru mulți, un noroc pentru alții și o oportunitate pentru cei pregătiți pentru neprevăzut. În afara multor neajunsuri și strădanii multiple, pentru noi a fost un an cheie în dezvoltarea afacerii.
Trenduri, previziuni
Piața s-a dezmorțit și deja circulă din nou interesul pentru dezvoltare. Cred că treptat va crește și va fi și mai puternică decât în 2019, pentru că există noi modalități de promovare, de exemplu evenimentele online, care vor fi exploatate, și mai ales pentru că se vor „reporta” banii necheltuiți de multe companii anul trecut.
Etica și încrederea în brand și alinierea la valorile sale par mai importante ca oricând pentru consumatori, care stau mai mult să caute, să observe. Asta face și ca datele, analiza și comunicarea digitală să fie gândite mai atent și mai profund. Pregătirea pentru neprevăzut ocupă primul loc în mintea multor decision makers și vom regăsi și asta în comunicare, fie că vorbim ca obiective de o mai mare stabilitate financiară, fie că vorbim de potențialele crize. Iar partea de disruptive devine un must have, online-ul fiind masiv bombardat din toate părțile. Cine vine cu “scântei” curajoase, complexe, inovatoare, aliniate obiectivelor de business, va avea mai mult succes.
Anul pandemiei
Ne-am mobilizat rapid și am reușit să obținem lucruri. Chiar dacă nu a fost mereu ușor, mai ales pentru noi, cei din management, și am muncit mai mult poate ca niciodată, am arătat că suntem o echipă și că putem depăși orice împreună. Nu am făcut tăieri de salarii, deși proiectele s-au redus serios o perioadă. Am reușit să ne stabilizăm și să fim din nou pe o ușoară creștere. Eu merg pe principiul „liderii trebuie să mănânce ultimii” și această criză mi-a arătat că e mai bine, pe termen lung, așa. Am ieșit din ea cu o echipă mai mare, mai puternică.
Am lansat un ghid de criză în vreme de pandemie, ce a fost lansat și promovat gratuit și extrem de apreciat, chiar și de oameni de marketing din companii mari, internaționale. Am fost agenția ce a creat primele emisiuni online cu specialiști care să împărtășească informații utile comunității, emisiuni ce au avut organic peste 200 de mii de vizualizări. Ne-am împărțit fiecare cum a dorit să lucreze și ne-am sprijinit mult unii pe ceilalți. Recunosc că mi-e dor enorm să am toți colegii la birou, unii dintre ei alegând să lucreze remote în această perioadă.
Clienții
În zona de medical, am avut mai multe solicitări de comunicare de criză, iar în zona de IT au crescut cererile de colaborare, ajungând să avem o plajă mare de clienți, care oferă servicii diferite. Majoritatea pare să se focuseze anul acesta pe creșterea notorietății, rebranding și promovarea de noi produse.
Servicii noi
Pentru prima dată oferim clienților noștri servicii de performance marketing și video storytelling in house. E un lucru pe care mi-l doream demult și pandemia m-a grăbit în a-l înfăptui, cu folos, evident, pe termen lung.
Consumatorii
Consumatorii stau acasă mai mult și deci sunt mai interesați de ce-i înconjoară și de ce alimente consumă, sunt mai atenți pe ce cheltuie banii, își dezvoltă skills-uri online și se apucă de afaceri digitale. De asemenea, cred că a crescut mult dorința de a călători. Am citit un studiu care arată însă că încrederea în branduri este overall mai scăzută și e firesc pentru că oamenii au mai mult timp să caute, să verifice și, deci, să devină mult mai selectivi. Cred că va fi un boom dacă brandurile înțeleg toate acestea și se focusează pe nevoile diferite ale publicului țintă. Boom este deja în zona de tehnologie, digital, dezvoltare de software, AI, care va crește tot mai mult în perioada următoare.
Provocările pieței
Cred că piața de comunicare trebuie să fie capabilă mai mult ca oricând să măsoare impactul acțiunilor în creșterea afacerii. O problemă majoră rămâne încă lipsa de educație a multor antreprenori în zona de comunicare și promovare, dar și lipsa de transparență a unor agenții în cheltuirea bugetului. Aici, ambele lucruri trebuie să se schimbe.
De ce e nevoie cel mai mult
De educație și de etică. Mi-e greu să spun care e prima, cred că merg mână-n mână.
2021 va fi
anul TEHNOLOGIEI.