Continutul este rege. S-a tot spus asta, am tot auzit, dar nu prea am vazut. Tudor Daescu, Managing Director Dăescu Borțun Olteanu, spune ca gamingul este regele in 2021. Conform unui studiu de anul trecut, in Romania sunt peste 8 milioane de oameni care joaca jocuri video. Este o piata care asteaptă si specialistii din comunicare sa joace pe ea. Doar ca ei, momentan, lipsesc, spune Tudor:
Lipsesc oamenii de comunicare buni care sa poata translata mesajele brandurilor nonendemice catre publicul de gaming. Asa ca avem inca o tema. Sa crestem oameni de comunicare in acest segment. Oameni care sa gaseasca acele spatii unde se intalnesc gamerii si sa le vorbeasca neintruziv.
Asa ca in 2021, agentia isi va consolida divizia de gaming a agentiei, lansata anul trecut. Mai multe despre evenimentele organizate in jurul ei si potentialul acestui domeniu, dar si despre schimbarile si oportunitatile pietei de comunicare, povesteste Tudor Daescu mai jos:
Piata de comunicare in 2020
Am fost puternic loviti, ca oricare alta industrie. Clientii nostri au resimtit schimbarile venite peste noapte. Jucatorii internationali asteptau directii de la HQ. Jucatorii locali, mai antreprenoriali, au luat decizii mult mai rapid. In cazul acestora nu exista o firma mama care sa acopere pierderile si trebuiau sa se miste repede. Asa s-a intamplat si in industria noastra. Agentiile independente, cred, au facut miscari mai rapide decat cele care au un colac de salvare sau responsabilitatea deciziilor in alta parte. Am fost pusi in fata alegerii de a salva business-ul sau a ramane pe loc, riscand sa pierdem. Iar pierderea din business ar fi dus si la pierderea celei mai valoroase resurse pe care o avem: oamenii. De-aici si rapiditatea cu care am luat cateva decizii de business, de la miscorari de salarii si pana la reinventare sau reimaginare a business-ului.
Surprizele, daca le pot numi astfel, nu au fost surprize. Era firesc ca toate planurile creionate la sfarsit de 2019 si inceput de 2020 sa se schimbe total. Ne uitam la apropierea virusului de Europa si intelesesem deja ce ar insemna pentru clientii nostri, deci si pentru noi, o eventuala carantina. Lucram deja la primele planuri, atat pentru agentie cat si pentru clienti, inainte sa se zvoneasca macar ca Bucurestiul va fi carantinat.
Anul pandemiei
O sa sune cinic. A fost un an bun pentru business.
Da, am avut bugete reduse pe serviciile pe care le ofeream la momentul respective. Anumiti clienti si-au inghetat bugetele. Am ales insa sa ramanem si alaturi de acei clienti si sa le oferim consultanta. Mai mult, chiar sa le dezvoltam scenarii de criza si, in cazul unora, chiar sa le aplicam. Este vorba de loialitate si parteneriat. Noi acopeream oricum salariile colegiilor nostri si am considerat ca, in deosebi, business-urile antreprenoriale si startup-urile au nevoie de ajutor pentru a continua. L-am oferit for free. Cei care au apreciat asta sunt in continuare clientii nostri. Si le merge bine. Si noua odata cu lor.
A existat insa o temere ca multe dintre business-uri vor pica si ca va trebui sa alergam dupa alti clienti. Iar alergatul disperat dupa client inseamna uneori dat in preturi si rabat la calitate. Asta daca iti pasa de oamenii din agentie. Asa ca am ales sa nu alergam dupa clienti. Ci sa continuam sim ai mult pe drumul inceput in urma cu doi ani: dezvoltarea de produse proprii.
In 2018 am organizat prima editie a Bucharest Gaming Week, un eveniment care a crescut de la an la an. Asa ca de ce sa nu continuam pe acest drum? In 2020 am lansat alte noi produse. Gaming Video Awards si Gaming Marathon, ultimul realizat impreuna cu Level Up si Nexus Gaming.
Daca Gaming Video Awards era deja chitat inainte sa vina pandemia si urma sa il lansam, Gaming Marathon a venit adhoc, chiar inainte sa fie anuntata prima carantina. Iar acest eveniment, ce se dorea la inceput doar un call catre cei care iubesc jocurile video sa ramana in case dar sa continue sa socializeze prin gaming, a avut un asemena succes ca l-am mai organizat inca de patru ori pana la finalul anului. Entuziasmul in jurul acestor evenimente a fost cele care a motivat oamenii din agentie sa dezvolte noi skilluri, sa se implice si mai mult. In the end, sa observe ca, in timp ce in alte locuri de munca pozitiile sunt amenintate, la noi pozitiile lor nu doar ca erau sigure. Dar ca dezvoltarea fiecaruia dintre ei este vizibila in fiecare, fortati de imprejurari si impinsi se laudele din partea clientilor si partenerilor, dar si de responabilitatile care veneau odata cu acele laude.
Aceste evenimente proprii au crescut business-ul in perioada pandemiei. Dar, cel mai important, au dat siguranta si motivatie colegilor. Si i-au determinat sa creasca. A fost, deci, un an bun
Ce clienti au crescut
Clientii cu business-uri care au potential de criza. Mai ales in perioada pandemiei. In fiecare zi panica nastea un alt subiect.
Brandurile in cautarea publicului disparut din touchpointurile clasice de comunicare.
Planurile de business pentru 2021
Consolidam evenimentele proprii atat in Romania cat si in alte tari. Am organizat Gaming Marathon si in Bulgaria, si in Grecia. Iar planul pentru acest an este de cate doua editii in fiecare dintre aceste doua tari.
Desigur, consolidam divizia de gaming a agentiei, lansata anul trecut, si ii cream un brand propriu. Sunt deja noua clienti cu activitate permanenta in portofoliul acestei divizii si inca multi altii per proiect.
Dar lipsesc oamenii de comunicare buni care sa poata translata mesajele brandurilor nonendemice catre publicul de gaming. Asa ca avem inca o tema. Sa crestem oameni de comunicare in acest segment. Va fi greu pentru ca vorbim aici despre, spre exemplu, un brand din fmcg invatat sa comunice dupa un anumit tipar, dorind sa isi transmita mesajele catre un public care nu consuma nici media clasice, nici social media cu care suntem obisnuiti. Sa gaseasca acele spatii unde se intalnesc gamerii si sa le vorbeasca neintruziv. Este vorba despre mult research, mai putin despre creativitate. Merita insa investitia de timp si resurse. Conform unui studiu pe care l-am transmis presei in luna noiembrie, in Romania sunt peste 8 milioane de oameni care joaca jocuri video.
Desigur, adaptam serviciile oferite clientilor la nevoile zilei de astazi. Multe companii au nevoie sa gaseasca acele solutii de a comunica cu proprii angajati si de a-i face din nou sa simta ca fac parte dintr- o echipa, in contextul acesta in care majoritatea lucreaza de-acasa. Exista departamente de HR care si-au aratat limitele in 2020. Traditionalele teambuiding-uri nu au mai avut loc. Cu ce au fost ele inlocuite? Cu improvizatii online. Unele destepte, majoritatea total lipsite de succes. Este nevoie de o comunicare cat mai buna in interiorul organizatiilor. Pentru ca acest an este anul schimbarilor mari.
Trenduri 2021
Continutul este rege. Am mai auzit asta pe undeva? Da. Am facut ceva in directia asta? Subtire.
Gamingul. Gamingul este rege.
Aceasta este zona unde se va bate toate lumea. Veti auzi din ce in ce mai multe branduri comunicand cu gamerii. E un public enorm, eterogen. Ultimele studii confirma ca eram cu totii pe langa cand credeam ca este un teritoriu al barbatilor tineri si fara viata sociala : 52 procentente barbati, 48 % femei. SI au viata sociala in jocuri si in afara lor. Jocul este doar mijlocul de socializare sau un punct de pornire. 8 milioane de romani joaca. Pe telefon, pe laptop, pe tabelta. Acasa, la birou, in mijloacele de transport in comun. Tati divortati cu copiii lor aflati in alte case. Mame care vor sa fie la randul lor cool si apoi le prinde.
Un teritoriu total nou pentru oamenii de comunicare. Sunt aici creatori de continut romani care aduna 100000 de unici intr-un livestream de doua ore. Mai mult decat au unele emisiuni tv de top a caror productie costa enorm si implica echipe intregi. Versus un youtuber cu o camera, in dormitorul sau. Cate mesaje pot fi transmise in aceste doua ore.
In acest an de pandemie oamenii au descoperit noi moduri de a trai. De a petrece timpul intr-un mod placut. Brandurile vor cauta sa isi gaseasca locul si in aceste momente intime. Dar cum? Si cu ce costuri? Acestea vor fi intrebari la care oamenii de marketing impreuna cu agentiile de comunicare au inceput sa caute raspunsuri. Creativitatea nu este neaparat raspunsul corect. Poate fi si pragmatismul. Informatia pura. Depinde foarte mult de publicul tinta.
Cea mai mare provocare a pietei de comunicare
In continuare, resursa umana. Este cea mai valoroasa si pentru ea ne luptam noi, agentiile, in fiecare zi. Nu mai putem spune ca nu exista o istorie a relatiilor publice in Romania. Campanii romanesti premiate la marile festivaluri internationale. Multe campanii, nu doar cateva. Romani ocupand pozitii importante. Si, cu toate acestea, agentiile cauta sa fure oameni de la alte agentii. Salariile cresc astfel artificial. Rasuflam usurati ca am rezolvat pe moment problema; avem pe cine prezenta maine clientului. Iar apoi ingropam oamenii in stres. Pentru ca salariu crescut artificial, in conditiile in care fee-urile raman cam la fel, inseamna mai multi clienti in acelasi timp pe cap de angajat. Este greu sa ai mai multi clienti care sa vrea in acelasi timp ceva. Nu mai gasim timp sa crestem oameni. Iar cei care vin de pe bancile scolii, la primul hop renunta.
Reticienta la nou. Da, este de necrezut dar ne lovim de aceasta reticienta. La client, la angajatii din comunicare si, da, chiar la managerii acestora. Adesea este aleasa calea batatorita. Din dorinta de a nu gresi, de a nu iti pierde postul in caz ca gresesti.
Noi cautam sa crestem oameni. Aici ne ajuta faptul ca avem produse proprii. Iar semnatura ta pe un produs este remarcata imediat de client. Care suntem tot noi.
De ce e nevoie cel mai mult in piata de comunicare
De exemple de succes, asa cum este perceput acesta de catre cei pe care cautam sa ii atragem spre industria comunicarii. Sa vada clar care este impactul pe care munca lor ar putea-o adduce unei cauze. Sa vada ca, prin comunicare, pot schimba mentalitati. Pot schimba lumea.
Asta pentru ca ceea ce lipseste cel mai mult industriei de comunicare este, dupa cum spuneam, resursa umana valoroasa.
2021 va fi
despre oameni. Despre noua noastra viata. Despre rolul nostru in organizatii. Despre rolul nostru in echipe. Despre “impreuna” si despre rolul determinant al fiecaruia in acest “impreuna”