Florentina Surel este ilustrator generalist si visual artist in Copenhaga, loc unde si-a transformat pasiunea pentru forma si culoare intr-un job full time. Desenul a invatat-o foarte multe si simte ca merge deja in papucii unui artist, chiar daca are doar 26 de ani. I se pare interesant sa observe oameni care incep sa isi puna intrebari despre prejudecatile si certitudinile pe care le au, atunci cand dau peste ilustratia potrivita. Lucrurile devin uneori dificile in lumea oamenilor, iar universul pasarilor, florilor si obiectelor pe care le deseneaza este intotdeauna cel mai bun refugiu pentru Florentina.
"Pagina de Instagram de artist m-a ajutat sa am increderea in mine ca pot sa ma numest artist si ilustrator. Aveam eu ideea asta in cap ca ar trebui sa imi spun artist numai dupa ani de munca intensa si ca altii trebuie sa ma recunoasca pentru asta inainte de a o putea face eu. Poate asa era pe vremea lui da Vinci, dar astazi e mai mult fake it till you make it."
Despre procesul creativ pe care il face, de la brief pana la produsul final, Florentina Surel spune ca acesta incepe intotdeauna de la research, un pas caruia ii acorda jumatate din timpul alocat unui proiect nou.
Pentru inceput
De obicei spun asa: Sunt Flo, un ilustrator generalist & artist vizual care locuieste in Copenhaga. Hobby-ul meu a devenit job-ul meu, si la 26 de ani ma simt deja foarte implinita pe plan profesional. Suna la fel de pompos si in engleza, cum o spun de obicei, dar e adevarat si ma simt foarte norocoasa sa imi placa job-ul meu de zi cu zi si sa pot trai din ce stiu sa fac.
Procesul creativ
La momentul actual, cel mai mult imi plac 2 lucruri: blog covers (cum fac cei de la The New Yorker, etc) si ilustratie de produs digital (ex. de tipul celor afisate in aplicatiile de mobil). Procesul difera destul de mult intre cele doua pentru ca scopul, brieful, audienta si recompensa mentala difera.
Cu toate astea, exista o constanta pentru mine. In timp, mi-am dat seama ca rezultatele sunt mult mai bune atunci cand incep procesul prin a face research. E mult mai eficient pentru toti cei implicati in proiect in felul asta si in final imi creeaza si mie o imagine buna ca si colaborator.
Procesul meu actual si super simplificat ar fi asa: 50-60% din timp intra in research, restul de timp este rezervat pentru ilustratia propriu zisa, feedback si iteratii.
Inspiratia si blocajele
Daca am un blocaj in timpul unui proiect si chiar trebuie sa il termin, vorbesc cu echipa mea si fac un brainstorming de 15 minute cu ei, iar daca nu am o echipa intreb pe oricine pot din prieteni care e prima idee ce le vine in cap cand le prezint pe scurt brieful. La inceput nu intrebam pe nimeni, pentru ca ma simteam ca primesc ideea, ca e ca si cum ei mi-au facut jumatate din munca, si nu e corect sau nu ma pot mandri pe deplin cu produsul final. Dar am realizat ca nicio idee nu e complet originala.
Daca am vreun blocaj cand lucrez la un proiect personal, nu ma (mai) fortez. Imi acord toata ziua sa stau “degeaba” si sa fac altceva care sa ma relaxeze. There’s a time for everything.
Stilurile preferate
Prefer anumite stiluri mai mult decat altele, dar pot sa lucrez si cu vector si raster, si cu forme geometrice si organice, cu textura sau fara, subiecte abstracte cum ar fi “sanatatea mentala” sau un simplu obiect. Sunt ceea ce am descoperit recent ca se numeste generalist. Alte exemple foarte cunoscute ar fi Kyle T. Webster si Paweł Jońca (in cazul in care altcineva simte la fel, look them up).
Ce te-au invatat culorile și formele?
Am realizat ca oricat m-as stradui, niciodata nu vor aprecia toti ce si cum fac sau imi vor intelege ideea. Am invatat ca e ok sa ma straduiesc sa o fac, dar e ok daca nu se intampla. E imposibil sa faci asta pentru ca oamenii sunt atat de diferiti. Cel mai diferit subiect de pana acum mi s-au parut proiectele pe subiectul Diversity Equity & Integration. Prejudecatile oamenilor nu pot fi schimbate printr-o ilustratie, dar ii poate ajuta sa isi puna intrebari despre anumite certitudini pe care le au.
Cand lucrurile despre oameni devin prea dificile, ma intorc la pasari, flori si obiecte, back to the basics. Desenul cu siguranta m-a invatat ca avem nevoie, cu cat avansam tehnologic mai mult si mai rapid, sa simtim ceva uman in ceea ce facem. Nu cred ca jobul meu va disparea vreodata cu adevarat, ci se va adapta, pentru ca intotdeauna vom cauta umanul in lucruri. Si cu asta se ocupa artele.
Ajutorul online-ului in meseria ta
Pagina de Instagram de artist m-a ajutat foarte mult la inceput. M-a ajutat sa am increderea in mine ca pot sa ma numest artist si ilustrator. Aveam eu ideea asta in cap ca ar trebui sa imi spun artist numai dupa
ani de munca intensa si ca altii trebuie sa ma recunoasca pentru asta inainte de a o putea face eu. Poate asa era pe vremea lui da Vinci, dar astazi e mai mult fake it till you make it.
Social media e un joc in care eu n-am timpul, abilitatile si puterea mentala disponibile sa le depun. Nu degeaba exista joburi full-time pentru asta, e foarte limitat ce pot eu sa fac in cateva ore si sa si functioneze. Facebook nu ma mai atrage, dar pe Instagram inca urmaresc aproape 1000 de artisti.
Cu toate astea, cred ca un portofoliu bine pus la punct e mai valoros decat o pagina de Instagram, si ca social media nu e singurul mod prin care poti sa gasesti proiecte interesante.
Despre 2020, personal si profesional
Am crezut ca a fost un an ok pentru ca am fost norocoasa: niciuna din rudele mele si nici eu nu a fost afectata de virus, nu am fost concediata si chiar am putut sa continui sa muncesc full-remote, am o relatie buna de lung timp si nu am suferit de singuratate. Se pare ca acestea 3 au fost cele mai importante aspecte pentru toata lumea si chiar am avut noroc pe partea asta.
Si de asta mi-am spus ca nu am niciun motiv sa pierd vremea asa ca am ajuns sa am jobul full-time plus inca 2 proiecte pe langa la care sa lucrez continuu ca sa ma tina departe de stiri si sa incerc sa fac ceva bun din situatia asta. Am realizat abia de cateva saptamani ca sunt burnt-out si ca e un fenomen real, ca trebuie sa acord mai multa atentie activitatilor relaxante. Inca lucrez la asta si incep sa inteleg ca nu trebuie sa fiu un soricel pe rotita sa fug intr-una dupa munca creativa -desi ma face foarte fericita- si ca e ok sa mai si stai.
Cele mai importante proiecte
Probabil as mentiona aici cursul “Illustration for Motion”. M-a tinut cu picioarele pe pamant intr-o perioada de criza si a fost fain sa simt ca invat din nou.
Cum iti mentii vie creativitatea?
Creativitatea mea a scazut intr-adevar (de cele mai multe ori ideile imi vin din interactiunile cu oamenii si cand nu stau inchisa in casa). Singurul lucru diferit a fost acest curs intensiv numit “Illustration for Motion“ care m-a tinut in priza timp de 3 luni, deci a devenit cumva o rutina. Ma bucur ca l-am terminat, dar chiar a fost un mod foarte placut prin care sa invat de la un ilustrator pe care il stimez si sa uit de ce se intampla in jur.
In mod normal, daca nu as fi facut asta, sunt una dintre persoanele care tine si actualizeaza constant o lista cu idei. Nu s-a lipit niciodata de mine sa scriu totul in carnetel, dar am aplicatii de luat notite pe telefon care sunt mereu cu mine. Am peste 400 de idei care sunt inspirate din viata de zi cu zi, ce mai e nou pe internet, ce mi-ar placea sa fac la un moment dat, subiecte fazute la alti artisti (din cei 1000+ pe care ii urmaresc), combinatii de idei sau cuvinte, idei de colaborari, etc. Pot oricand sa ma inspir de acolo pentru ca stiu ca daca le vad dupa o vreme, le voi privi altfel si asa poate chiar vor fi originale.
Trendurile lui 2021
Personal, nu ma mai uit la trenduri. Consider ca inca am foarte mult de invatat si ca mai bine ma uit la istoria artei pentru asta, de acolo vin mai mereu trendurile din viitor.
Ce imi place cel mai mult este ca ilustratia este din ce in ce mai apreciata, mai ales in spatiul tehnologic, si va continua atat timp cat inca mai avem nevoie de un telefon tot timpul in buzunar sau orice alt gadget de care suntem dependenti. Observ din ce in ce mai multe categorii de companii (Robinhood, Mailchimp, Apple, Todoist, etc) care imbratiseaza ilustratia ca un mod principal prin care vor sa isi spuna povestea incat nu cred ca exista un stil preferat, ci mai degraba stilul care avantajeaza compania respectiva.
Manierisme si clisee
Probabil sunt multe exemple care imi scapa acum, dar ce nu mi-a placut in 2020 si va continua (in pofida miscarilor ca si BlackLivesMatter, Directiva Europeana pentru Web accesibility, etc.) este ignoranta fata de cum ilustram diferentele dintre oameni. Ma intereseaza subiectul si stiu ca e foarte dificil sa faci ilustratii care sa reprezinte mai multe categorii de oameni, dar detest ca s-a creat un fel de scurtatura pentru a vorbi despre subiectul DE&I. Cel mai adesea se va gasi unul sau o combinatie dintre: barbat cu par afro, femeie in scaun cu rotile, barbat Sikh purtand turban, femeie purtand hijab, niciun barbat alb in peisaj.
Brief-urile de acum
Lucrand mai mult full-time decat freelance, nu pot sa spun ca stiu exact cum s-au schimbat briefurile. Pot doar sa spun ca in cazul in care consider ca un brief nu este complet, voi avea o lista standard de detalii pe care chiar am nevoie sa le stiu si nu voi incepe munca decat daca le aflu.
Pare ca o problema constanta in cariera noastra a depins mereu de cat de bine stie cineva sa scrie si sa explice un brief artistului, dar eu cred ca asta nu inseamna ca nu trebuie sa fii proactiv si sa gasesti singur/a raspunsurile de care ai nevoie.
Dorinte pentru 2021
Mi-as dori cu adevarat ca 2021 sa fie un an decent, nespectaculos si fara surprize. Visez la plimbari simple prin parc si alte tari, sa imi vad prietenii si familia in Romania fara restrictii. In 2020 am muncit peste program in multe privinte si as vrea doar sa revin la un ritm mai putin alert. Doresc asta tuturor :)