Toti avem planuri pentru revenirea la normal. Si ele includ petreceri, calatorii, imbratisari, cafele nesfarsite cu prietenii. Dupa frica si incertitudine, ne-am obisnuit sa credem ca oamenii vor da o mare petrecere, isi vor alunga emotiile negative cu muzica, dans si mult consum de orice, spune Silvia Teodorescu, General Manager, Zaga Brand. Dar lucrurile nu vor fi chiar asa, adauga ea.
Eu cred ca suntem din ce in ce mai educati si mai prudenti dupa fiecare val de criza de orice fel care ne atinge. As prefera ca din Roaringul anilor ’20 sa luam partea de renastere si redefinire a artei si culturii, nu doar pentru ca a fost cea mai vaduvita in pandemie, ci in special pentru ca vom incepe sa realizam cat de important este sa te manifesti la cel mai inalt nivel la care oamenii se pot masura pe verticala.
2021 sta la granita dintre prudenta crizei si dorinta de experienta intense. Piata de publicitate, la fel: planurile si strategiile se fac luand in calcul factorul mare de imprevizibil. In randurile urmatoare, vorbim cu Silvia despre trendurile acestui an, Tik Tok si Discord, bugete, nevoile clientilor si consumatorilor si serviciile noi aparute pe timp de criza.
Planurile de business pentru 2021
2021 intra in seria anilor cu mica predictibilitate la nivel de business. Speram sa avem rezultate mai bune, dar ne luam in calcul un buget doar cu 30% mai mare decat cel din 2020, an greu pentru noi, dar foarte bun din punct de vedere al adaptarii.
Avem deja o directie strategica pe care ne-am asezat, in completarea liniei de business din jurul activitatilor de PR, si anume dezvoltare de continut si produse editoriale pentru Social Media, adaptat clientilor si partenerilor nostri. Continutul de calitate, de la text la foto, video, este cel mai greu de identificat si furnizat si aici Zaga Brand, care are o buna colaborare cu jurnalisti deosebiti, cu producatori audio, video si fotografi, aduce valoare adaugata. Totul prin prisma experientei noastre in proiecte puternice pe Instagram, in podcasting, si nu numai, care demonstreaza integrarea naturala si cu rezultate excelente a continutului pe care il generam direct sau via utilizatorii platformelor Social Media.
Piata de publicitate in 2020
Suntem fiinte sociale si, oricat de mult ne-am stradui sa gasim solutii pentru a comunica la distanta, intalnirea in offline nu poate fi total inlocuita. Comunitatea, consumatorii, partenerii, membrii unei echipe au nevoie sa stea fata in fata. Aceasta absenta a fost cel mai greu de depasit in 2020. De la statul cu colegii la birou, la organizarea de evenimente. 2021 ne va readuce impreuna in offline, cel putin in a doua jumatate a anului.
Asa cum spuneam insa, anul acesta este tot unul impredicibil, prin urmare previziunile se fac pe hibrizi- de la munca in agentie, la proiecte si planuri. Desi in scurt, si noi, si alte agentii, ne-am adaptat rapid iar asteptarea este ca adaptarea aceasta sa aduca rezultate si mai bune pentru clientii nostri care trec si ei prin reinventari si planuri de actiune cu multe variabile.Evidenta estei dorinta generala de mai multa libertate de miscare, mai ales in contextul pornirii programului de vaccinare. Iar planificarea proiectelor proprii sau pentru clienti se vor face cu predictii de includere a actiunilor offline.
Trendurile lui 2021
TikTok depaseste Instagram in Romania intr-o piata care nu si-a atins nici pe departe potentialul de creativitate, reach si engagement pe Instagram. Cei mici prefera Discord si renunta la WhatsApp. Podcastul devine tot mai important iar vloggerii sunt in mixul oricarui comunicator. O sumedenie de provocari si oportunitati in acelasi timp. Ce nu trebuie uitat este obiectivul de comunicare. In rest, in functie de audiente si bugete, solutiile de comunicare sunt tot mai numeroase. Ne pregatim pentru momentul in care comunicarea va consta doar in imagine si sunet, iar acest moment va veni mai repede decat ne asteptam.
Anul pandemiei
La noi, ca la mai toata lumea, anul pandemiei a fost unul in care frica, distanta si sentimentul de neputinta s-au impletit cu altruismul, curajul si bucuria de a putea sa depasesti, pe rand, obstacole personale si profesionale.
Ne-am schimbat mult, am inventat noi modalitati de comunicare online si noi produse editoriale; am reusit sa si performam cu ele- de exemplu seria de evenimente tip competitie pe Instagram a generat peste 6.000 de postari din partea utilizatorilor sau podcastul Cronicari Digitali, lansat in plina pandemie, care a inregistrat peste 35.000 de ascultari si s-a clasat pe locul 1 in topul celor mai ascultate podcasturi in Romania la categoria Places& Travel si locul 4 la Societate si Cultura in mai putin de 8 luni de la primele difuzari.
Nu in ultimul rand, pentru noi 2020 a insemnat si debutul evenimentelor tip Masterclasses concentrate pe calitatea continutului in retelele sociale care a fost primit foarte bine atat de participanti, cat si de speakeri, tocmai pentru ca exista o mare nevoie de calitate in copywriting, imagine si video pe retelele sociale.
Echipa Zaga a fost minunata pe tot parcursul lui 2020, a reusit sa se reinventeze, a fost mai unita iar pentru noi acesta a fost cel mai bun rezultat al anului.
Clientii
Noi nu am simitit in 2020 o cerere marita pe servicii de comunicare, dar nici clientii sau brandurile cu care lucram project based nu au intampinat crize de comunicare, pentru ca aceasta a fost de fapt unul dintre motivele pentru care au crescut cererile pe zona de PR. Am apreciat mult clientii si partenerii Zaga care si-au mentinut la acelasi nivel cu 2019 bugetele, care au continuat sa investeasca in educatie si cultura, alaturi de cei care au stiut sa isi marcheze altruist si creativ aniversarile sau plaftormele online facute pentru a tine oamenii aproape in vremuri dificile.
Servicii noi
Zaga a devenit si un centru de produse editoriale pentru Social Media, de la conceptul creativ din spate sau mecanismul de interactiune cu comunitatile, pana la productie efectiva, Art, copywriting, scenariu si motaj pentru productiile video sau podcast. Mai mult, venim si cu mixuri adaptate in care personalitati, jurnalisti, fotografi, influencers si experti aduc plus valoare produselor editoriale special create pentru canalele de comunicare din digital ale clientilor si partenerilor nostri, fie ele platforme complexe sau conturi pe retele sociale bine determinate.
Consumatorii
Dupa frica si incertitudine, ne-am obisnuit sa credem ca oamenii vor da o mare petrecere, isi vor alunga emotiile negative cu muzica, dans si mult consum de orice. Eu cred ca suntem din ce in ce mai educati si mai prudenti dupa fiecare val de criza de orice fel care ne atinge.
As prefera ca din Roaringul anilor ’20 sa luam partea de renastere si redefinire a artei si culturii, nu doar pentru ca a fost cea mai vaduvita in pandemie, ci in special pentru ca vom incepe sa realizam cat de important este sa te manifesti la cel mai inalt nivel la care oamenii se pot masura pe verticala. Iar aceste manifestari se pot impleti perfect cu zona de entertainment de care foarte multi dintre cei catre care comunicam au nevoie. Pentru a intelege cat de adevarata este aceasta nevoie, trebuie doar sa ne uitam putin in spate si sa vedem in jurul caror proiecte, altele decat cele evidente de sanatate publica, s-au grupat oamenii, iar sustinerea manifestarilor artistice se va detasa imediat.
In ceea ce priveste consumul, sunt convinsa ca va reveni repede la nivelul lui 2019, dar nu ma astept sa creasca spectaculos mai devreme de 2023. 2021 va fi un an mai bun pentru noi toti, in special in comparatie cu 2020.
De ce e nevoie cel mai mult in piata de publicitate
Cred ca piata de comunicare si publicitate are nevoie in 2021 de ceea ce avem nevoie cu totii, la nivel individual- reintoarcere cat mai rapida la normalitate.
2021 va fi anul in care trebuie sa nu uitam ca am putut fi mai mult in 2020. Am fost mai buni, mai generosi, mai uniti, am avut grija unii de ceilalti, de la lunile in care ne-am inchis in case pentru a stopa virusul in comunitate, la voluntariat si donatii pentru cauze care ne-au atins, ne-am reinventat, am invatat despre noi si cei din jur. Cum ar putea fi 2021, daca am uita cat de mult am crescut in 2020.