Pentru artistul clujean József Vass, anul 2021 a început cu dreptul, având în vedere că primele proiecte sunt în ilustrația de carte, creație în care mereu se afundă cu mai mai mult entuziasm decât în alte desene sau picturi. El este unul dintre artiștii ce nu vor să abandoneze piața de ilustrație din România chiar dacă, la noi, mulți dintre clienți nu apreciază un produs artistic la adevărata sa valoare. Partea bună este că au început să apară mai multe resurse de a informa atât posibilii clienți, cât și artiștii.
Comunitatea ilustratorilor români nu cred că este încă în totalitate sudată (dar ajungem și acolo la un moment dat), și cred că nu toată lumea înțelege că nu ar trebui să concurăm unii cu alții și nimeni nu îi fură clientul celuilalt. Toți avem stiluri de ilustrații și de lucru diferite, cerințele sunt diferite de la client la client, așa dar este loc pentru toată lumea.
Cu József Vass aka Mr. Musette vorbim în continuare despre proces creativ și comunitatea ilustratorilor români, printre altele.
Despre tine
József Vass aka Mr. Musette este un artist și illustrator digital din Cluj-Napoca, căruia îi place să experimenteze și cu tehnicile traditionale. Este unul dintre fondatorii asociației de ilustratori ILLUSTRART, prin care își propun să medieze întâlnirea dintre ilustratorii contemporani și publicul larg din România.
Proiectele care îți plac cel mai mult
Deoarece îmi place foarte mult să desenez, în general nu mă eschivez de la nici un fel de proiect, atâtata timp cât trebuie să desenez în stilul meu. Îmi plac provocarile, chiar dacă primesc proiecte cu o tematică la care nu m-aș fi gândit niciodată. Însă cel mai mult îmi plac proiectele care au o tematică fantastică, fiindcă acolo nu sunt foarte mult constrâns de brief și pot da frâu liber imaginației și creativității.
Procesul creativ
La fiecare proiect, înainte de a începe treaba creativă, încerc să aflu de la client cât mai multe informații. Să am o discuție scrisă sau verbală cu acesta, nu doar de a aduna cât mai multe detalii despre proiect dar și de a vedea dacă ne potrivim cu acesta. Contează foarte mult ca să fim pe aceași lungime de undă cu clientul, să lucrăm împreună la proiect și nu doar eu să fiu cel care execută ceea ce el a pus pe foaie. După acest pas și ceea contractuală creez o schită pentru fiecare ilustrație, pe care o modificăm cu clientul dacă este nevoie. Cum avem varianta finală al schitei trec la digital și colorat, unde prinde viață lucrarea finală.
Inspirația
Pentru proiectele personale, sursa de inspirație, de obicei, sunt temele care mă preocupă în general. De exemplu diferite culturi ale lumii, personaje și creaturi din diferite mitologii sau din folclor sau orice ține de lumea fantasticului. Binențeles sunt și anumiți artiști care mă inspiră sau îmi dau un impuls creativ pentru a creea o anumită ilustrație. De multe ori chiar fără să vrem suntem influențați în procesul de creație, de lucrurile și artiștii care ne plac. Ceea ce cred că este un lucru minunat, să fim inspirați de alții și la rândul nostru să inspirăm.
Blocajele
Despre blocajele creative, doar atât pot spune, că nu am avut așa ceva până acum. Adică la nivelul la care se vorbește despre blocaje, ca zile, săptămâni sau chiar luni să nu pot desena ceva din această cauză. Eu asta aș numi-o doar scuză sau lene de a nu face nimic :) Eu nu vreau să îmi permit astfel de “blocaje”, fiindcă, în calitate de artist, eu trebuie să desenez și să pictez, și nu am nici o scuză să nu o fac. Eventual am perioade când obosesc fizic și atunci știu că am nevoie de o pauză să fac și altceva. Lucruri simple de oameni normali, cum ar fi o plimbare, o călătorie, vizionat un film, citit o carte, vizitat familia sau prietenii :)
Stilul tău artistic
Când am decis că doresc să mă ocup mai mult cu ilustrația, un mare impact asupra stilului meu l-au avut arta și ilustrația din folclorul maghiar. Acest lucru s-a întâmplat încă în facultate, unde am avut destul timp de a studia mai în detaliu acestă ramură a artei. Nu m-au fascinat doar motivele și elementele decorative dar și simbolistica care se folosea pentru a ilustrata anumite lucruri. Atunci am început să folosesc și eu simboluri în lucrările mele și a devenit o obijuniță care a rămas prezentă până în ziua de azi.
Am perioade când îmi place să reiau primele mele ilustrații și să le redesenez, să văd ce aș face altfel acum, după toată experiența pe care am dobândit-o ca ilustrator. De fiecare dată se vede o evoluție semnificativă pe partea de tehnică, dar și pe partea de concept, ceea ce mi se pare normal ca în timp să evoluezi, mai ales dacă desenezi aproape în fiecare zi.
Ce te-au învățat culorile și formele?
Chiar dacă ar suna un pic clișeu, mi-am dat seama că eu asta trebuie să fac în viața asta, fiindcă asta mă face fericit. De-a lungul anilor de adult am avut destul de multe lucruri mai puțin plăcute cu care a trebuit să mă confrunt, lucruri banale pe care le trăieste toată lumea. Am încercat și alte joburi care ar trebui să îți ofere o stabilitate financiară și emoțională, dar de fiecare dată, fie că așa am decis eu, fie că așa a vrut universul, am revenit la a desena și a fii freelancer. Și ar fi ignorant să nu cred că chiar asta trebuie să fac, după ce istoria s-a repetat de mai multe ori. Și în același timp mi-am dat seama că arta este o terapie pe care nu o poate înlocui nici o altă ștință. O terapie care ajută extrem de mult la armonia între suflet, gîndire și corp. Binențeles că te motivează și validarea oamenilor care apreciază ceea ce faci.
Artist freelancer
Freelancingul ca artist include multe alte lucruri decât desenatul, lucruri care din afară și de cei care nu cunosc, nu se văd. Pentru noi artiștii în general cel mai greu este partea legală al lucrurilor, partea pe care vrem, nu vrem trebuie să o învățăm din mers, fiindcă aceste lucruri nu se învață în băncile școlilor din păcate. Unii ar spune „Păi apelați la profesioniști, la cei care se pricep la asta!” - și am și face asta dacă munca noastră ar fi plătită la valoarea ei reală și nu am fi nevoiți să facem compromisuri de dragul de a ne plăti taxele, facturile și eventual necesitățile de zi cu zi.
Partea bună este că nu suntem chiar nevoiți să creăm doar de amorul artei și este nevoie și sunt cereri și de artă la noi în țară care se plătesc.
Ajutorul online-ului
Online-ul ajută extrem de mult fiindcă majoritatea comenzile vin din online, fiindcă mi-a găsit cineva portofoliul și le-a plăcut. Foarte puține sunt comenzile care vin din recomandări sau din promovările offline de la expozițile sau evenimentele de specialitate.
Din nefericire social media este o necesitate pe partea de promovare în ziua de azi, dar în același timp este și un tool foarte accesibil de a-ți expune lucrările să le poată vedea o lume întreagă. Pentru mine social media-ul a devenit în timp un task aproape zilnic de pe to do listul meu, chiar dacă am ajuns să nu mai pot ține pasul în totalitate cu cerințele acestora. Dar expunândumi ilustrațile constant fie pe Facebook, fie pe Instagram sau chiar creând un video pentru Youtube, nu am remuscări că nu am făcut ceea ce îmi stă în puteri să fiu și eu în aceea mare de oameni creativi și talentați de pe aceste platforme.
Anul 2020
În anul 2020 am realizat că orice ar fi, nu trebuie să mă descurajez și să nu pun desenatul pe locul doi orice altceva aș face pe lângă. Dacă asta mă face fericit, asta trebuie să fac. Am tot timpul idei noi de ilustrații și proiecte și am ajuns la concluzia că trebuie să lucrez chiar mai mult decât am făcut-o până acum, dacă doresc să evoluez și să ajungă ilustrațile mele la cât mai mulți oameni, și aceste idei să fie duse la bun sfârșit, altfel nu au nici o valoare.
Anul începuse destul de bine pe partea de proiecte pentru clienți, însă cînd a explodat pandemia, aceștia au dispărut pentru câteva luni. Dar în aceea perioadă am alocat timpul pentru proiectele personale, pe care nu apucasem să le fac până atunci.
Cum îți menții vie creativitatea?
Cum am spus puțin mai sus, idei de proiecte personale am constant, care îmi rămân salvate în cap și când am puțin de timp liber încep să le pun pe hârtie. Cred că din fericire am învățat să fiu productiv cu orice fărâmă de timp care îl am, chiar dacă desenez o linie pe o foaie la întâmplare, știu că am făcut ceva care va ajuta la evoluția mea ca ilustrator.
Sunt persoana adeptă a rutinelor. Îmi place să am o rutină zilnică, care se schimbă foarte puțin în functie de proiectele și comenzile pe care le am. Rutina îmi dă o stare de liniște și confort, dându-mi impresia că ceea ce fac este sub controlul meu, și doar eu decid dacă schimb acest lucru sau nu. Pentru a fi constant pe partea de creație, îmi place să urmăresc la cafeaua mea de dimineață, ce au mai creat alți artiști, să citesc câteva pagini dintr-o carte sau să vizionez sau să ascult podcastul sau procesul de lucru al vre-unui artist. Astfel începându-mi ziua, îmi dă impulsul de a mă pune de a lucra, ceea ce se întâmplă aproape toată ziua, cu mici pauze.
Cele mai importante proiecte
La începutul anului trecut am terminat de ilustrat cartea ”Olguța și Operațiunea Jaguarul” scris de Alex Moldovan de care m-am bucurat fiindcă are succes la fel cum a avut și primul volum din această serie.
Prin primăvară am fost anunțat că am fost selectat ca și ilustrator pentru programul Adobe Residency, unde am primit o comandă de la cei de la Adobe de a ilustra o poveste pentru unul dintre proiecte lor. Doar pentru că am fost ales de această companie din sutele de aplicanți, am simțit o confirmare că totuși fac ceva bine din ceea ce fac și toată munca depusă, la un momentdat se răsplăteste într-o oarecare măsură.
Un alt proiect de suflet este Tarotul ilustrat de către 40 de artiști români, incluzândumă și pe mine, care s-a materializat prin intermediul asociației ILLUSTRART, pe care o dețin alături de alți ilustratori din Cluj-Napoca și la fel are un succes destul de mare în rândul celor care iubesc arta sau Tarotul. Spun de suflet, fiindcă aceste proiecte din asociație nu ne aduc câștiguri financiare pe plan personal, ci ne învață să creem legături cu oamenii din domeniu și nu numai, să ducem la bun sfârșit un proiect care ni-l propunem și să lucrăm în echipă și să facem lucruri frumoase.
Și un alt proiect la care am lucrat cu mare plăcere și entuziasm a fost ilustrarea studiului scris de Antoaneta Olteanu despre mitologia română, care urmează să fie publicată, să sperăm anul acesta.
Comunitatea ilustratorilor români
Eu în ultimii ani m-am încăpățânat să fac treabă în România, deci majoritatea clienților mei au fost români, ceea ce nu a fost ceea mai bună decizie pe partea financiară. Realitatea cruntă este că la noi încă bugetele pentru proiectele de artă sunt foarte mici, și oamenii uită că nu cumpără un produs, ci un serviciu la care s-a lucrat și s-au investit ani de zile. Dar partea bună este că au început să apară mai multe resurse de a informa atât posibilii clienți cât și artiștii. Deci tot timpul este nevoie de informare pentru ambele părți.
Comunitatea ilustratorilor români nu cred că este încă în totalitate sudată (dar ajungem și acolo la un moment dat), și cred că nu toată lumea înțelege că nu ar trebui să concurăm unii cu alții și nimeni nu îi fură clientul celuilalt. Toți avem stiluri de ilustrații și de lucru diferite, cerințele sunt diferite de la client la client, așa dar este loc pentru toată lumea.
Am câțiva prieteni ilustratori apropiați cu care vorbim contant, ne vedem la cafea, ne plângem unii la alții și ne și sfătuim dacă este cazul. Cred că astfel de legături sincere ar trebui să fie între ilustratori, să ne putem susține reciproc fără nici un interes și nu să ținem contul cine are mai mulți urmăritori, fiindcă la sfărșitul zilei ne confruntăm toți cu aceleași probleme și frustrări.
Trendurile lui 2021
Nu aș zice că ar exista un anumit trend pe partea de ilustrație, mai ales la ceea de carte. La ilustrația de carte cred că contează mult contextul și tema cărții și în fucție de asta se alege și ilustratorul. Sau cel puțin așa ar trebui să se întâmple. Cât despre ilustrația pentru advertising, bănuiesc că acolo există un trend constant, dar nici aici nu este o regulă exactă.
Cât despre abordarea acestui lucru de către ilustratori, cred că de ceva vreme majoritatea ilustratorilor care lucrau digital au început să revină la tehnicile tradiționale. Și în categoria asta mă includ și pe mine. Nu din cauză că acum mi-ar plăcea mai puțin ilustrația digitală, ci pe partea de tehnică digitală, cred că m-am perfectionat încât aveam nevoie să mă dezvolt și pe alte tehnici, cum ar fi acuarelă unde nu ai atâta control asupra materialiarelor ca și în digital.
Manierisme și clișee
Am observat clișee la ilustratori ce țin de temele pe care aceștia le abordează/abordam, ceea ce nu este neapărat un lucru rău, fiindcă să fim sinceri, la câte s-au creat deja nu prea ai cum să vii cu o idee super originală și revoluțioară. Și până la urmă gândirea fiecărei persoane este diferită și o temă poate fi abordată în foarte multe moduri diferite. Și este chiar interesant să vezi cum au interpretat o anumită temă mai mulți artiști diferiți.
Noile cerințe
La mine foarte multe nu s-au schimbat pe partea de brief sau cerințe, ci mai mult s-au schimbat tipurile de proiecte pe care le primesc. Până acum majoritatea proiectelor pe care le aveam, erau ilustrații pentru promovarea anumitor companii sau produse. Însă noul an a început cu câteva proiecte de carte, ceea ce mă bucură și la care lucrez cu mare entuziasm.
Așteptări de la 2021
Anul 2021 aș vrea să fie unul liniștit, cu mai puține anxietăți, cu multe proiecte interesante și captivante creativ. În același timp aș vrea să am și timp suficient pentru proiectele personale și pentru canalul meu de youtube al cărui scop a fost de la început să îmi exersez vorbitul în spațiul public chiar și într-o altă limbă decât româna sau maghiara și de a învăța și editarea video care să mă ajute pe partea de promovare.