[Start in creatie] Irina Focsa: Auzisem multe povesti ”de speriat” si deja aveam mixed feelings despre ce inseamna publicitatea. Ma bucur ca am avut curajul sa trec peste ele

[Start in creatie] Irina Focsa: Auzisem multe povesti ”de speriat” si deja aveam mixed feelings despre ce inseamna publicitatea. Ma bucur ca am avut curajul sa trec peste ele

Primele interviuri nu se uita niciodata. Este acea perioada cand incercam sa parem mai mult decat suntem. Si ce sa vezi, cand totul merge bine, ne dam seama ca noi chiar suntem mai mult decat credem. Pentru Irina Focsa, Jr Copywriter, Line Agency, asta s-a intamplat dupa absolvirea studiilor de licenta, cand a gasit un compromis intre un job care nu o reprezenta in mod special si masterat. Intr-o zi insa, a trimis un email agentiei in care voia sa lucreze si un an mai tarziu, simte ca este in locul potrivit. 

Fiind la inceput de drum, interviurile mi se pareau putin intimidante, dar incercam sa le arat cat de mult imi doresc o oportunitate. Un plus a fost felul in care ma prezentam, atitudinea: stiam ce vreau si eram dispusa sa muncesc ca sa obtin asta. 

Povestim in continuare cu Irina despre primele proiecte, lectiile invatate pe parcurs, campanii preferate si despre cum percepe ea creativitatea.  

 

Prima ta intalnire cu publicitatea

Prima mea intalnire cu industria a avut loc cand eram in anul I de facultate. Incepusem sa merg la tot felul de evenimente organizate de asociatii studentesti care aveau ca speakeri numerosi Directori de Creatie din Romania. Am inceput sa cochetez cu ideea de Copy in agentie abia dupa ce am terminat ADC, un an mai tarziu adica, dar timing-ul nu parea sa fie in favoarea mea. 

Urma sa trec in ultimul an la facultate si simteam ca daca accept un job in publicitate, nu voi reusi sa-mi termin studiile. Apoi, cu diploma in brate, nu stiam incotro s-o apuc. A fost nevoie de un inceput la un job complet diferit care sa ma faca sa-mi dau seama ca eu trebuie sa ajung intr-o agentie ASAP. Si asa am ajuns la Line Agency, unde lucrez si in prezent.

 

Cum ai intrat in industrie

Am trimis CV-ul multor agentii unde, dupa portofoliu si ce mai auzisem din stanga si-n dreapta, credeam ca mi-ar placea sa lucrez. Desi nu recrutau juniori, le spuneam cate ceva despre mine si despre ce caut: un internship pe Copy. Si de aceasta data, universul parea sa comploteze impotriva mea. Era sfarsit de octombrie, iar multe agentii recrutasera deja juniori dupa ultima editie ADC din vara respectiva. 

Cu toate astea, simteam ca nu trebuie sa renunt. Fiind la inceput de drum, interviurile mi se pareau putin intimidante, dar incercam sa le arat cat de mult imi doresc o oportunitate. Un aspect care sunt sigura ca nu a ajutat si la care si acum lucrez este faptul ca nu pun intrebari, ma blochez uneori. Mi se pare ca imi este totul clar, dar, in realitate, fac presupuneri – ceea ce este total gresit. 

Pe de alta parte, un plus a fost felul in care ma prezentam, atitudinea: stiam ce vreau si eram dispusa sa muncesc ca sa obtin asta. Desi este un cliseu crunt, trebuie sa ai incredere in tine si sa te vinzi ca un diamant neslefuit, sa arati angajatorului care dintre calitatile tale te recomanda pentru pozitie, in ciuda lipsei de experienta in domeniu.

 

Studiile

Am terminat Limbi straine, mai exact franceza-germana. In prima faza, as fi tentata sa zic ca nu a contat deloc, nici la angajare, nici in ceea ce fac acum. Dar, daca stau putin sa ma gandesc, probabil m-a ajutat sa-mi dezvolt gandirea intr-un fel care ma avantajeaza astazi, influentand, totodata, modul in care scriu. 

Pe langa aceasta baza pur teoretica fara vreo legatura directa cu publicitatea, a mai fost Scoala ADC, dupa cum am mentionat deja. Aici am descoperit lumea brief-urilor, a feedback-ului si a deadline-urilor.

 

Asteptarile tale

Auzisem multe povesti ”de speriat” si deja aveam mixed feelings despre ce inseamna publicitatea. Ma bucur ca am avut curajul sa trec peste ele si sa ma avant in industrie. Mi s-a confirmat, insa, ca proiectele chiar au deadline ”ieri” si ca pot exista foarte multe runde de feedback. 

Culmea (sau nu), surprizele placute vin tot din partea clientului, cand ideile tale sunt apreciate si nu sufera modificari considerabile, cand iti iese totul bine ”din prima”.

 

Primul proiect

Sincer, s-au intamplat atat de multe intr-un timp asa scurt inca de la inceput, incat n-as putea sa spun ”asta e primul”. Am pornit cu copy-uri pe social media, apoi, la scurt timp, eram deja implicata in prezentari pentru pitch-uri, iar aici mi-l amintesc foarte clar pe cel pentru Vichy, la care am venit cu ideea din care s-a nascut conceptul pe care Ruxandra, directoarea Line Agency, l-a definit. 

A fost intens, dar asa se simte fiecare pregatire pentru pitch. Campania ”in cauza” se numeste ”Pune-te in pielea ta” si activeaza in prezent in digital. 

 

Primele greseli

Ma grabeam si imi scapau diverse aspecte. Inca eram putin cu capul in nori, dar am coborat rapid pe pamant si m-am adaptat. Acum am o atentie mult mai ridicata la detalii, inainte sa predau ceva mai trec inca o data prin material si verific ca totul este in regula din toate punctele de vedere, nu doar in ceea ce priveste copy-ul. Desi uneori poate nu se vede, uitandu-ma la mine ”de atunci”, pot sa spun ca am invatat sa am rabdare. 

 

Ce a fost dificil

Sa imbin programul de agentie cu masterul pe care il urmez. Nu pot lipsi nici de la examene, dar nici proiectele sau feedback-urile nu pot astepta. S-ar putea spune ca mi-am sacrificat tot timpul, cateodata asa se si simte, dar stiu ca e, de fapt, un timp pe care il investesc tot in mine.

 

Stilul tau de scris

Imi place sa cred ca se adapteaza usor, in functie de client si de audienta careia trebuie sa se adreseze. Imi reflecta perfect personalitatea: la baza este playful, cu englezisme si glumite contextuale, dar are si o latura serioasa si profi la care poate trece oricand. 

Atunci cand scriu, incerc sa nu ma indepartez de identitatea brand-ului si, in acelasi timp, sa-mi pastrez stilul propriu. Pentru mine, totul este intr-o continua transformare, probabil din acest motiv my media of choice este Instagram, unde poti afla si ultimele noutati politice, dar si ce a mancat Kim Kardashian la micul dejun, unde poti aborda subiecte serioase sau pur si simplu te poti amuza la memes. 

 

Procesul tau de creatie

In ceea ce priveste proiectele, de obicei, totul incepe cu research. Sigur, se poate intampla sa fiu familiara cu subiectul, brand-ul sau consumatorul respectiv si cateva idei sa vina inainte, dar acesta e un caz ideal, care oricum nu exclude partea de research: tot trebuie sa te asiguri ca propunerile tale nu s-au mai facut. 

Inainte de work from home nu cred ca aveam o rutina, acum insa lucrez mult mai structurat. Desi avem o platforma unde putem sa monitorizam task-urile, mi se pare mult mai usor de vizualizat si urmarit daca le trec pe hartie si imi fac notite pe ele. 

Singurele constante sunt faptul ca beau cafea mai toata ziua si lucrez doar cu muzica. In rest, fiecare zi e diferita.

 

Cum treci peste blocaje

Daca e vorba de o lipsa de idei, cu research. Daca se pune problema unui blocaj, iau o pauza. Uneori poate fi o pauza activa, in care ma relaxez cu content de pe Instagram sau YouTube, iar undeva in the back of my head stiu ca sunt in cautare de idei. Astfel, incep sa fac tot felul de asocieri si reusesc sa vin cu ceva ce pot folosi ulterior.

 

Inspiratie & mentorat

Pot spune ca am fost norocoasa sa am un mentor precum Camelia Donciu, Senior Creative-ul care a avut rabdare cu mine si care m-a ajutat sa cresc din prima zi. Fara guidance-ul ei, probabil ca munca mea ar arata diferit astazi. Si Ruxandra Micsunescu se inscrie tot la acest capitol. De la ea am invatat multe tips & tricks pe partea de prezentari. 

In rest, ma inspira pasiunea si dedicarea oamenilor cu care ma inconjor atat offline, cat si online. Imi arata ca, daca iti doresti ceva cu adevarat si lucrezi la ”visul tau”, se pot intampla lucruri cu adevarat frumoase. 

 

Proiecte tale dragi

In primul rand, ma bucur ca am avut sansa sa ma implic in foarte multe proiecte importante doar intr-un an: de la NCP-uri, la brand namings si taglines pentru brand identities, pana la TVC-uri. Dar cele cu care ma mandresc cel mai mult abia urmeaza sa apara sau sunt in plin proces de lansare – este vorba despre o campanie de awareness pe reciclare pentru Albalact, unde am lucrat pe scenarii si postari, dar si despre un NCP si un TVC pentru un brand de produse vegetale pentru gatit unde am definit tagline-ul si, implicit, conceptul intregii campanii. 

 

Creativitatea 

Pentru mine, a fi creativ nu inseamna numai sa vezi o idee unde restul vad un blanc canvas, ci sa reusesti sa si duci alte idei mai departe. Implica inspiratie, dar procesul de dupa e cel care transforma acea sclipire de moment in the big idea. 

 

Relatia cu seniorii din agentie

Din fericire, si seniorii mei sunt la curent cu ultimele noutati din lume – doar ca, de cele mai multe ori, eu ma pun mai repede in tema. In general, nu as spune ca exista puncte de vedere diferite – simt doar ca eu sunt cea care se ocupa mai frecvent de partea de gap-spotting, cea care observa anumite lucruri in plus – reusesc sa analizez bine situatiile si nu ratez detalii care ne-ar putea fi de folos. 

Asta caracterizeaza si generatia mea: traim intr-o lume atat de diversa, globala, asa ca am invatat cat de important este sa privesti problemele din toate punctele de vedere. In schimb, de la ei invat cum sa-mi perfectionez munca, cum sa reactionez mai bine si, desigur, ei sunt cei care ma invata diverse tehnici, ma indruma. 

Chiar daca sunt o fire destul de independenta, e foarte important sa ai cui sa ceri un sfat sau o parere si sa ti se confirme ca ceea ce faci e bine sau, dimpotriva, sa ti se spuna atunci cand ceva nu e ok.

 

Ad-uri preferate

Nu pot avea all-time favorites, dar cand ma gandesc la publicitate pe care mi-ar placea sa o fac, astea ar fi cateva exemple. Intr-o ordine complet aleatorie:

DIESEL - Francesca

Heineken – #OpenYourWorld

Amazon - #BeforeAlexa, Super Bowl Commercial

 

Nivelul reclamelor de la noi

Imi place ca incearca, incet-incet, sa fie contextuale, sa fie mai relevante pentru public. Pe de alta parte, m-am saturat sa vad familiile perfecte luand micul dejun perfect cu viata lor perfecta. Mi-ar placea sa fie mai indraznete, dar multor clienti le este frica. 

In plus, mi se pare ca e nevoie de mai multa implicare din partea brand-urilor in educarea publicului pe diverse teme. Si in zona asta incep sa se miste lucrurile, deci sper ca vom vedea imbunatatiri in viitorul apropiat.

 

Munca de acasa

La inceput, ca toata lumea probabil, mi se parea o idee draguta sa lucrezi de acasa. Dupa cateva saptamani, insa, imi doream deja sa ma intorc la birou. Acum, cand lucrez iarasi in totalitate de acasa, simt ca am trecut intr-o noua etapa: ma concentrez mai bine si ma bucur ca nu ma distrage nimeni de la ce am de facut. 

Trebuie sa recunosc, totusi, ca am nevoie de o schimbare de peisaj din cand in cand. Faptul ca stai intre aceiasi pereti zile in sir fara sa interactionezi cu oameni devine frustrant, ceea ce se va reflecta si in munca si, implicit, in nivelul de creativitate.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Line Agency

We are a New Age Marketing Agency. A team of awarded specialists in cross-disciplinary marketing with thorough experience and great credentials achieved in the biggest marketing practices in Romania, France and... vezi detalii »

ADC*RO

Art Directors Club Romania (ADC*RO) a fost infiintat in 2008 si reprezinta o asociatie non-profit, al carei obiectiv este acela de a promova si de a recunoaste excelenta in creativitate. Art Directors Club Romania... vezi detalii »

Dosare editoriale

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related