[2020. Ghid de supravietuire] Oana Cociasu: Criza a fortat schimbari (in bine) peste noapte. Digitalizarea s-a facut in doze mamut, cu forta si cateodata impotriva vointei targetului...

[2020. Ghid de supravietuire] Oana Cociasu: Criza a fortat schimbari (in bine) peste noapte. Digitalizarea s-a facut in doze mamut, cu forta si cateodata impotriva vointei targetului...

E adevarat, poate ca la un moment dat, toti am simtit ca e prea mult online. Dar tehnologia a fost cel mai bun lucru care ni s-a intamplat in pandemie, ne aminteste Oana Cociasu, Managing Partner MedicOne. Altfel, n-am fi ajuns sa vedem telemedicina aplicata in cateva luni, tone de cultura inestimabila accesibila brusc tuturor, congrese medicale la un click distanta. Sa luam, deci, binele fortat de 2020 si sa ne bucuram de el in 2021. Sa continuam sa ne adaptam si sa speram. Noi vorbim cu oamenii din industrie despre experientele lor din pandemie, personale si profesionale, pentru a invata unii de la altii cum sa facem fata acestei situatii neobisnuite. In randurile urmatoare, Oana Cociasu vorbeste despre schimbarile (in bine) pe care le-a fortat pandemia peste noapte, dar si despre prea mult online, cartile si serialele cu care a trecut peste aceasta perioada: 

 

Ce a fost cel mai greu, ce a fost usor, ce a fost bun, ce a fost urat

2020 suna si promitea sa fie un an rotund, dar s-a dovedit a fi unul cu multe colturi. A fost anul  in care, paradoxal, ne-am dat masca jos. Cu toate astea insa, nu ma pot uita in urma cu manie pentru ca a fost un an-scoala – atat pt noi toti, cat si pentru fiecare in parte.

Greu a fost la inceputul pandemiei – surpriza, socul, lunile in care am tot sperat ca va trece repede si fara urme, adaptarea la noul „way of being”, nerabdarea intoarcerii la fostele obiceiuri (bune, rele, aceleasi sa fie).

Usor  - da, pentru ca eram cu totii in aceeasi situatie – ne-am adus aminte de empatie, simpatie si ajutor, am trecut de la singular la plural peste noapte. Usor mi-a fost si pentru ca, fiind medic, am digerat mult mai usor tot ce se intampla.

Bun? Da, a fost pentru ca orice criza rezolva sau devoaleaza o boala – latenta sau nu. Si, ca in orice criza, ajungi jos, jos de tot, esti fortat sa cauti solutii pentru a ajunge la liman... Dar educatia, felul de a fi, stilul de viata si experientele anterioare ne ajuta sa gasim solutia potrivita.

Urat ..nimic nou – impostorii raman tot impostori, profitorii tot profitori, 2020 n-a facut decat sa-i scoata la suprafata si mai tare.

 

Ce a ajutat cel mai mult

N-a fost o lupta pentru supravietuire per se.. c’mon,  n-a omorat pe nimeni statul in casa / purtatul mastii / lucratul din sufragerie, suntem nedrepti fata de cei care supravietuiesc unui razboi, de exemplu.

Prietenii, familia, colegii, muzica, filmele bune si optimismul m-au ajutat sa trec mai usor peste perioada asta, iar cunostintele medicale m-au ajutat sa inteleg corect situatia si sa iau decizii informate.

 

Seriale & filme

I-am redescoperit pe Cassavetes, Bergman, Kubrick, Ozu – mi-au marcat adolescenta, am simtit nevoia sa ma intorc la ei acum. Am descoperit si cateva bijuterii pe streaming: Uncut Gems, Marriage Story, Roma; binging la greu cu The Crown, Damages, Unorthodox, Fleabag sau Ozark La documentare, m-au marcat profund doua productii romanesti – Colectiv (regia Alexander Nanau) si Oglinzi si Fum (regia Alexandru Stanescu). Le-as face obligatoriu de vizionat inaintea oricarui exercitiu electoral din Romania.

Am asistat pe terasa TNB si la o premiera de teatru in plina criza– Jurnal de Romania 1989, regia Carmen Lidia Vidu – un demers artistic sensibil dar brutal de sincer al unor actori-cetateni ca Oana Pellea sau Ion Caramitru, care m-au facut sa retraiesc din nou una din cele mai importante „crize” din existenta noastra.

 

Carti

Cititul e un drog bun pt mine. Imi anesteziaza cateodata realitatea si ma proiecteaza intr-o lume fantastica, atat de necesara unei reactii mai blande la vremurile pe care le traim. In 2020 am citit mai mult ca oricand, dar am avut un mix destul de bizar de autori – de la Irvin Yalom la Radu Paraschivescu, trecand prin Oliver Sacks si Harari pana la Feher si Ishiguro. Yalom ramane insa my favorite, de departe.

 

Cat de mult ai imbratisat online-ul

Am trait online mai mult decat mi-ar fi placut, am muncit in perioada asta cu laptopul in brate si telefonul in mana fara limita. Virtualul nu este un mediu in care sa ma simt „acasa”, prefer oamenii si realitatea de o mie de ori mai mult, iar tehnologia cateodata-ti joaca feste si pierzi controlul. Asa ca „iar nu-mi merge netul”, „nu te vad, deschide camera”, ”ne cunoastem marti la pitchul de pe Teams” au devenit clisee enervante in pandemie.

But, on the brighter side, ca orice criza, si aceasta a fortat schimbari (in bine) peste noapte - digitalizarea s-a facut in doze mamut, cu forta si cateodata impotriva vointei targetului... dar altfel, n-am fi ajuns sa vedem telemedicina aplicata in cateva luni, tone de cultura inestimabila accesibila brusc tuturor, congrese medicale la un click distanta etc.

 

Shopping

Am cumparat de oriunde am avut nevoie pentru a lua ce-mi lipsea. Asa am realizat cat de important este un internet la casa omului si cat de norocosi am fost sa traim pandemia in epoca shoppingului online.

O geanta de pe un site american de care m-am indragostit brusc, pe loc si iremediabil... Utilitatea ei? Priceless: bucuria din ochii prietenei careia i-am facut-o cadou cateva luni mai tarziu.

Inutile? Rujurile, blush-ul – tone de bani aruncati in vant, nu se vede nimic sub masca. 

Cred ca nu mi-am cumparat atatea perechi de adidasi niciodata... Tot mi se parea ca nu am modelul potrivit pentru mersul si alergatul pe care le-am experimentat intens in pandemie.

Calatoriile anulate, banii aruncati pe benzina si lipsa meselor de la restaurant mi-au adus o economie ne-dorita, dar.. si mai multi pasi in natura. Cu banii economisiti am rezolvat niste cheltuieli de sanatate amanate de prea mult timp, sau mici placeri vinovate care m-au facut sa ma simt bine... de genul gentii de mai sus

 

Gatit, renovat & alte pasiuni

De virusul gatitului s-a contaminat sotul meu, eu am ramas imuna. M-am limitat la a-l incuraja de pe margine si a-i consuma cu mare placere toate inventiile facute in pandemie.

Iata doua lucruri pe care nu le-am facut in pandemie (alaturi de incercarile esuate lamentabil de a ma vopsi singura – dezastru nuclear. Am numarat orele pana s-au redeschis saloanele ca sa revin la Lavinia mea iubita).           

Inainte stateam destul de putin acasa, asa ca acum a fost un bun moment s-o explorez mai indeaproape. Cu ocazia asta, mi-am dat seama ca-mi pot curata casa de zece ori mai bine decat orice menajera. Slava Domnului, nu m-a tinut mult germofobia asta, iar mandria unei case-sclipitor-de-curata n-a condus la pasiune sub nicio forma, asa ca am revenit la serviciile specializate cu mare bucurie.

 

De la job

2020 a fost foarte generos in proiecte interesante si complexe. Ceea ce, in pharma, nu e business as usual. De la platforma digitala Acutil/Angelini gandita pentru o minte ascutita, la proiectele dezvoltate in sfera diabetului cu Astra Zeneca, cele destinate pacientilor cu melanom alaturi de BMS sau la pitchul international castigat in plin lockdown, am conceput campanii la care am lucrat cu mare placere si care ne-au pregatit un silver lining binevenit in 2021.

Tot in pandemie am marcat o premiera: doua lansari de produs in decurs de cateva luni - campania de lansare in ritm de beatbox a noului medicament Zentiva pentru durerile in gat, Orocalmin, si proiectul-far al anului, lansarea AslaVital, noua gama de suplimente alimentare de la Zentiva. La AslaVital, pandemia ne-a prins cu primele schite de nume produs si design de ambalaj pe masa si ne-a strans din nou live (dar mascati) la filmarea primului spot din gama, intr-un maraton sustinut, in care nici nu ne-am dat seama cum a trecut timpul; am avut cu totii drive si energie buna, echipa Medic One a fost una cu cea Zentiva, iar increderea si pasiunea pentru lucrul bine facut si-au spus cuvantul inca o data in aceasta colaborare.

 

Cea mai tare campanie din 2020 

Nu mi-a ramas in cap vreo campanie publicitara pe care s-o pot eticheta „cea mai tare”. Cred ca pandemia nu ne-a lasat prea mult loc de metafore, fantezii sau alte idei foarte creative, a fost nevoie de o reactie functionala impachetata emotional; festivalurile nu ne-au mai manat in lupta ca in alti ani, diferentele dintre competitori s-au cam „nivelat”, am fost cu totii in aceeasi barca in fata unui „inamic’’ comun... Not fun at all.

Mi-au ramas in cap insa campaniile Oanei Gheorghiu&Carmen Uscatu, incredibil ce au putut face aceste doua doamne, atat pentru spitalul de pediatrie, cat si pentru celelalte proiecte nascute peste noapte in pandemie.

 

Mai mult sau mai putin mizantroapa

Nu am fost si nici nu voi fi ever o mizantropa... Oamenii ma stimuleaza, imi place sa-i cunosc, sa-i ascult, sa-i inteleg si sa-i explorez. Cu toate astea, m-am simtit bine doar cu mine si ai mei in perioada lockdown-ului - le lipseam si imi lipseau. M-am aplecat mai mult asupra mamei, m-a obsedat grija sa nu-i lipseasca nimic si sa nu sufere de singuratate – noroc cu fiul meu care si-a cumparat un munte de containere pentru transport mancare si a avut grija s-o tina pe Buni in priza zilnic pe retetele lui favorite. 

 

Ce ti-a lipsit cel mai mult

Certitudinea si predictibilitatea mi-au lipsit; in viata mea am trecut de cateva ori de la agonie la extaz si inapoi... 2020 n-a facut decat sa-mi aduca aminte ca acest roller coaster merge inainte si ca atata timp cat suntem sanatosi si calmi, o putem lua oricand de la capat.

 

Ce iti doresti pentru 2021

De la 2021 imi doresc sa revin la calatoriile care mi-au lipsit atat de mult, m-am saturat de turismul aller-retour din sufragerie in bucatarie. Imi doresc sa fiu sanatoasa si fericita, sa ma pot misca liber unde, cum si cand vreau, sa ma bucur de oamenii din jur si sa pot ajuta cat mai mult.

 

Replica lui 2020

„Ma auziti??”

 

O fotografie cu tine care spune cel mai bine 2020

Aprilie 2020, la birou... o statie efemera intre sufrageria si livingul de acasa.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Medic One Communication

Founded in 1999 by MD Oana Cociasu together with Veronica Savanciuc and other partners, Medic One is the first full-service communication agency in Romania to exclusively dedicate its activity to medical... vezi detalii »

Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related