Pornim in 2021 cu forțe noi de reziliență și adaptare. Probabil vor urma multe alte schimbări importante, iar necunoscutul pandemiei va rămâne aproape, gata să râdă de planurile noastre. Chiar și așa, adunăm învățăturile anului trecut și mergem înainte. Raluca Ghilea, Owner Perceptum, crede că limitele ne aduc la cele mai bune versiuni ale noastre, iar la finalul acestei crize sigur ne vom regăsi mai puternici.
Oricât ni s-a părut de greu 2020, cu siguranță ne-a făcut mai puternici. Oricât de departe am stat unii de alții, cu siguranță ne-am simțit mai aproape ca oricând. Oricât ne-am temut, cu siguranță am găsit în noi mai mult curaj.
Vorbim în continuare cu Raluca despre experiența anului trecut și cum se întrevede, până acum, 2021:
Ce a fost cel mai greu, ce a fost usor, ce a fost bun, ce a fost urât
2020 a început ușor și bine. Cu proiecte în derulare, cu proiecte în devenire, cu un bilanț pe 2019 care ne-a adus bucurie și ne-a alimentat extraordinar încrederea în echipa Perceptum, în ideile noastre și în forța noastră. Greul a venit pentru noi când a venit pentru toți. Ne-am mobilizat tot optimismul, toată creativitatea, toată puterea noastră de adaptare și am intensificat proiectele și campaniile online, singurul loc în care nu ne blocau constrângerile distanțării sociale.
Am regândit toate planurile de comunicare, alături de clienții noștri le-am aliniat la “noua normalitate” și am dovedit fiecărui public în parte că brandurile le sunt alături la bine, dar și la greu, că fac parte, cu adevărat, din viața lor și, dacă reușesc, reușesc împreună.
Ce a fost urât? Poate depărtarea. Am lucrat și lucrăm în continuare remote, conexiunea în echipă a rămas, dar contactul față în față e de neînlocuit.
Ce a ajutat cel mai mult
Au ajutat puterea de adaptare, a mea și a celor din jurul meu și încrederea că vom reuși să transformăm toate dificultățile în oportunități. Pe plan profesional, echipa noastră a devenit mai unită ca niciodată, iar pe plan personal satisfacțiile mele sunt mai mari ca niciodată, pentru că am devenit mămică, iar lockdown-ul și lucrul de acasă m-au ținut lângă fiul meu mult mai mult timp decât aș fi crezut, zi de zi. Iar acesta a fost și este un lucru extraordinar pentru toată familia.
Filme & seriale. Cărți
Mă uit rar la televizor, prefer timpul petrecut în fața laptopului. Recunosc că mă pasionează mai mult documentarea de marketing decât serialele. Sunt un fan declarat al inovației, în toate domeniile de comunicare și de aceea, atunci când am puțin timp seara să mă deconectez, eu mă documentez. :)
Îmi place să fiu la zi cu ultimele trenduri și cu cele mai ingenioase și mai eficiente campanii de brand lansate pe plan internațional. La capitolul lectură, recunosc că mi-am diversificat domeniile. Dacă până nu de mult devoram cărți despre psihologia persuasiunii, vânzări, tehnici de negociere, NLP și marketing, de ceva timp devorez cărți de parenting și am o bibliotecă impresionantă de cărți cu povești pentru cel mic, din care îi citesc în fiecare seară.
Cât de mult ai îmbrățișat online-ul
Cât s-a putut de mult. Lucrăm online, comunicăm cu clienții noștri online, implementăm campanii online. Nu altfel decât înainte, dar mai mult. Este un domeniu pe care noi l-am îmbrățișat deja, de anii trecuți, când am început să derulăm campanii de marketing programatic și performance marketing pentru clienții noștri.
Diferența în 2020 a fost că a trebuit să regândim evenimentele de marketing, să le adaptăm creativ la restricțiile de mobilitate impuse, să le mutăm în online fără să le diminuăm rezultatele. Dacă până în 2019 organizam evenimente de brand, campanii in-store, festivaluri naționale, concepte de standuri pentru târguri expoziționale și conferințe, în 2020 a trebuit să oferim alternative virtuale puternice, credibile, generatoare de ROI. Am mutat conceptele de evenimente în online, am crescut interacțiunea între public și branduri și am integrat în experiența digitală pe care am oferit-o publicurilor țintă elemente noi precum Realitatea Augumentată, VR, roboți virtuali, dar și gamification. Așa cum a fost cazul standului virtual Gedeon Richter, în cadrul unui târg medical desfășurat online, unde am provocat medicii să pornească într-un quest virtual care îi transforma în eroi ai poveștii de brand.
Online-ul este extrem de ofertant, iar dacă găsești mixul cel mai bun între informație, interactivitate, entertainment și inovație, îl poți transforma, cu siguranță, în cel mai eficient canal de comunicare de brand, loializare și generare de leaduri.
Shopping
Cumpăram online și înainte, dar acum cumpăr aproape exclusiv online. Suplimente alimentare, cărți, jucării, echipamente sportive… Cu siguranță în 2020 am cumpărat mai puține ținute și accesorii fashion, pentru că, în mod evident, nevoile în direcția asta au fost limitate.
Trai obișnuit
Ador să fiu mămică. E o pasiune care crește pe zi ce trece. Iubesc timpul petrecut în familie, alături de copilul nostru, ieșim cât de des putem în parc, în natură. Alerg, mănânc sănătos, și merg în mod regulat la sală. Acesta este un obicei pe care nu mi l-a schimbat pandemia. Singura perioadă de absență de la sală au fost lunile de lockdown total. În cluburile de health & fitness pe care le frecventez toată lumea respectă normele de protecție. Merg fără grijă și știu că mă antrenez în siguranță. E vital pentru noi toți să rămânem activi, chiar dacă suntem nevoiți să ne protejăm de COVID-19. Sunt oameni care renunță să iasă în parc pentru că e nor afară, plouă sau e frig. Dar ar fi ușor să găsescă soluții: un pulovăr, o umbrelă, un fular.
Sunt alți oameni, sau poate aceiași, care renunță să mai facă sport pentru că e Covid. Dar ar fi la fel de ușor să găsescă soluții! Pot alerga în parc, pot merge la sală în siguranță, pot face fitness din confortul casei lor, accesând antrenamente online. Ce vreau să spun este următorul lucru: Covid nu trebuie folosit ca scuză pentru inactivitate. Este vital, mai ales acum, să rămânem activi fizic și să facem cât mai mult sport.
Personal este o convingere pe care o am din copilărie, când am practicat patinajul de performanță, iar profesional este un mesaj pe care îl dezvoltăm deja de mai mulți ani pentru unul dintre clienții noștri tradiționali, rețeaua de health & fitness World Class. E un proiect de suflet, unde lucrăm foarte mult pe latura educațională, iar mesajul de anul acesta, #ExerciseIsMedicine, nu este doar un slogan de marketing, este o convingere pentru noi toți cei implicați în acest proiect.
Proiecte interesante
Spuneam că ne-am concentrat foarte mult pe campanii de marketing și comunicare online anul trecut. Pentru că așa au cerut clienții, sau pentru că așa a cerut conjunctura pandemiei. Dar acolo unde a fost posibil, am continuat să dezvoltăm și strategii multi-channel, care au integrat offline. Mai mult decât atât, pentru rețeaua națională a Centrelor Comerciale Auchan și Aushopping agenâia Perceptum a dezvoltat și implementat campania extinsă de sărbători, care s-a desfășurat în cea mai mare parte in-store. A fost nevoie de adaptare, de creativitate și de măsuri suplimentare de protecție și siguranță, dar a fost o campanie cu rezultate care ne bucură enorm și care și-a depășit, înainte să se încheie, obiectivele setate în privința numărului de lead-uri generate.
Inspirațional de final
Oricât ni s-a părut de greu 2020, cu siguranță ne-a făcut mai puternici. Oricât de departe am stat unii de alții, cu siguranță ne-am simțit mai aproape ca oricând. Oricât ne-am temut, cu siguranță am găsit în noi mai mult curaj. Într-un fel, e ca la sala de fitness: abia când încerci să îți depășești limitele, începi să devii cea mai bună versiune a ta. Iar dacă 2020 ne-a forțat limitele, la finalul lui ne vom regăsi transformați: în cel mai bun caz, vom descoperi cea mai bună versiune a noastră.
Ce ți-a lipsit cel mai mult
Mi-au lipsit și îmi lipsesc în continuare zâmbetele oamenilor. Mă încarc pozitiv atunci când zâmbesc și primesc înapoi zâmbete, iar măștile pe care le purtăm nu ne mai lasă decât să ghicim zâmbete din priviri.
Citatul lui 2020
Tough times never last, but tough people do.