[Light & Sound] Alex Oiță: Cred că lucrăm în singura industrie în care lucrurile s-au oprit complet și în continuare nu există certitudinea revenirii la ceva măcar asemănător cu normalul

[Light & Sound] Alex Oiță: Cred că lucrăm în singura industrie în care lucrurile s-au oprit complet și în continuare nu există certitudinea revenirii la ceva măcar asemănător cu normalul

Alex Oiță a intrat în lumea laserelor întâmplător în urmă cu ceva ani, în facultate, iar acum a ajuns să meargă în turnee cu Katy Perry, Massive Attack sau Fatboy Slim. Din 2011, lucrează ca laser tehnician în Londra pentru una din cele mai mari companii din domeniu în lume, ER Productions, care printre altele furnizează lasere pentru Metallica, Muse, Robbie WIlliams, Kylie Minogue.

Spune că piesa favorită a oricărui tehnician în concert e ultima, de acolo continuă munca începută dimineața, până pe la 2-3 AM, după care câteva ore de somn, până încep pregătirile pentru show-ul de a doua zi.

Cred că un loc special îl ocupă turneele cu Queen & Adam Lambert cât și Ozzy Osbourne. Pe lângă faptul că erau spectacole care arătau foarte bine, eram un fan al muzicii de când mă știu. În plus am avut ocazia să cunosc și să lucrez cu niște oameni care până la finalul turneelor au devenit o mare familie.

Dacă până anul trecut zbura în medie de vreo 60-70 de ori pe an, în 2020 nu a depașit 6 zboruri, însă a început să lucreze mai mult online, programare de lasere și lumini și previzualizări 3D, fie pentru live streamuri, evenimente TV fără public, sau concerte ce se vor întâmpla când revin lucrurile la normal.

 

Prima lumină

De mic am fost atras de gadgeturi și tehnologie. Cam pe la 14 ani, începând o colaborare cu un radio local pe parte de producție audio și IT , am ajuns în zona evenimentelor ocazional ca DJ.

Începând facultatea am căutat un job oarecum în același domeniu, și întâmplător am început să lucrez pentru o firmă care se ocupa cu spectacole cu lasere. Am spus că mai știu câte ceva, dar despre lasere nu am habar. Cel ce urma să îmi devină șef mi-a spus ‘it’s ok, you’ll learn’. Și am lucrat acolo aproape 7 ani, după care am continuat în același domeniu pentru o firmă din Londra pentru care lucrez și în prezent.

 

Job # 1

Primul contact cu ce urma să fac a fost la un eveniment la Romexpo, și cred că primul eveniment hands on, inaugurarea unui mall la scurt timp după.

Nu m-am gândit de mult la asta. Cred că un balon uriaș cu confetti spart cu un laser chiar înainte de începerea unui eveniment.

 

De unde înveți

Din păcâte în România nu există o școală pentru așa ceva, trebuie doar să ai răbdare și pasiune pentru ceea ce faci. Am avut ocazia să lucrez de-a lungul timpului cu o mulțime de oameni foarte pricepuți și cu multă experiență. Nu cred că aș putea selecta ceva ca cea mai importantă învățătură, fiecare lucru nou pe care îl înveți te ajută.

În ceea ce privește laserele și efecte speciale, există tot timpul anumite riscuri în cazul în care lucrurile nu decurg cum trebuie.

În general sunt perfecționist și atent la detalii și asta face fiecare eveniment ușor stresant. Nu trebuie ca show-ul să decurgă fără evenimente, dar să arate și spectaculos. Și satisfacția este pe măsură atunci când totul se termină cu bine.

 

 

Evenimente piele de găină

După atâția ani s-au strâns ceva evenimente, fiecare cu câte o poveste. Dar cred că un loc special îl ocupă turneele cu Queen & Adam Lambert cât și Ozzy Osbourne. Pe lângă faptul că erau spectacole care arătau foarte bine, eram un fan al muzicii de când mă știu. În plus am avut ocazia să cunosc și să lucrez cu niște oameni care până la finalul turneelor au devenit o mare familie.

 

(Alex vorbește despre cum a fost să pună lasere în turneul Katy Perry.)

O altă etapă favorita a fost și un turneu mondial cu Katy Perry, în care am făcut 153 de spectacole în jurul lumii, dar și turnee mai mici cu Massive Attack, Fatboy Slim, Chase&Status, Swedish House Mafia.

 

30 de ani de tragempinge

Din păcate nu am avut ocazia să mai lucrez foarte des la evenimentele din România în ultimii ani, dar pot spune că lucrurile nu sunt cu mult diferite de ce se întâmplă în Europa. De fapt m-am intersectat cu mulți tehnicieni români, la diferite spectacole în Anglia, Olanda, sau Belgia.

Din păcâte în România lipsește o infrastructură pentru concerte și turnee naționale. Ar trebui ca mai multe orașe să aibă o arena modernă în care să poți monta orice spectacol fără limitări, și cu o capacitate suficientă pentru câteva mii de persoane.

 

O zi de muncă înainte de pandemie

Dacă se întâmpla să fiu în turneu și într-o zi de spectacol, începeam ziua plecând de la hotel pe la 6:00-7:00. Dacă e vorba chiar și de un spectacol mai mare, cu vreo 30 de tiruri de echipament, totul este de obicei montat până pe la prânz. Urmează probe și poate o mică pauză să ne tragem sufletul, să ne pregătim pentru partea a doua a zilei.

După ce se deschid ușile pentru spectatori, toată echipa este în standby. După ultimele probe și verificări făcute discret pentru a nu strica supriză pentru pubic, începea concertul.

Dacă întrebi un technician care e piesa lui favorită va spune că ultima din setlist. Pentru că după începe ce s-a întâmplat de dimineață, dar în ordine inversă. Fiecare echipament și cablu ajunge înapoi în case-ul lui, care ajunge înapoi în același loc în aceeași remorcă a aceluiași tir de fiecare dată.

De obicei terminăm cu toții până pe la 2-3 AM, după care ne grăbeam la hotel sau autocar, să prindem câteva ore de somn, înainte de a ne bucura de o zi liberă, sau pentru a o lua de la capăt cu un nou spectacol în câteva ore. Urmând tiparul acesta puteam să avem și 3-4 concerte back to back.

 

 

Noul normal

Acum simt că recuperez tot concediul pe care nu l-am luat în ultimii ani. Și dacă eu călătoresc cu serviciul, în concediu stau acasă. Dacă până anul trecut zburam în medie de vreo 60-70 de ori pe an, în 2020 nu am depașit 6 zboruri.

Am început totuși și eu să lucrez online. Dar în locul concertelor live acum mă ocup de programare de lasere și lumini și previzualizări 3D, fie pentru live streamuri, evenimente TV fără public, sau concerte ce se vor întâmpla când revin lucrurile la normal.

 

Schimbări de macaz

Este o situație destul de dificilă pentru mulți. Cred că lucrăm în singura industrie în care lucrurile s-au oprit complet și în continuare nu există certitudinea revenirii la ceva măcar asemănător cu normalul.

Am amici și colegi care au fost nevoiți să se reorienteze profesional, dar mulți rezistă și așteaptă cu nerăbdare să ajungă din nou la muncă. Am colegi tehnicieni care s-au reprofilat în electricieni, poștași sau montează termopane...

 

Relația cu artiștii

Toată lumea încearcă să vină cu idei pentru proiecte realizabile în pandemie. Comunicăm constant cu manageri și designeri pentru a crea lucruri inedite, ca și înainte, dar în limita restricțiilor actuale.

 

Cum te-ai susținut financiar

Sunt suficient de norocos să lucrez pentru una din cele mai mari companii din domeniu, și datorită unui management foarte eficient al situației în timp de pandemie, nu au fost consecințe extreme. Dar cu toții sperăm că lucrurile nu vor mai continua așa pentru mult timp..

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related