Anticipare și adaptare. Despre asta a fost povestea Ancăi Rarău, fondator Brandocracy, anul trecut. Și chiar dacă am schimbat anul, continuăm să vorbim despre 2020: a fost un an care nu se uită prea ușor. Un an în care Anca a făcut online de toate: prezentări de rapoarte, ședințe, ofertare, conferințe, petreceri, ba chiar și degustări de vin și o revedere cu colegii de liceu care a durat patru ore.
Cred că trebuie să privim tehnologia ca pe un instrument, ca pe o alternativă pentru perioadele în care offline-ul este dificil de accesat sau restricționat, cum a fost anul acesta. Am avansat mult anul ăsta. Cred că am înaintat cu câțiva ani buni, fără să ca acest salt să fi fost planificat de cineva.
Fotografia de mai sus este de la biroul de acasă, birou pe care Anca l-a “inaugurat” acum trei ani, când a intrat în antreprenoriat. Nu credea atunci că va deveni atât de repede “normal” pentru multă lume să lucreze de acasă. Despre ”normalul” lui 2020 și speranțele lui 2021, adapare și anticipare, vorbește Anca după cum urmează:
Ce a fost cel mai greu, ce a fost usor, ce a fost bun, ce a fost urât
A fost un an cu capricii, un an în care am experimentat toată gama de situații: ba totul mergea conform planului, ba era de rezolvat o urgență de comunicare internă la clienți – apropo de ce s-a întâmplat cu oamenii în starea de lockdown, ba veneau proiecte noi și mari care ne ocupau și puținul timp lăsat “de rezervă”. Cel mai bine a fost că am lucrat cu antreprenori care au știut să vadă oportunitățile din piață, că am reușit să fim, ca echipă de consultanți, lângă businessuri care au crescut și chiar s-au reinventat în criză.
Ce a ajutat cel mai mult
În cazul nostru, nu a fost vorba de supraviețuire, ci de creștere, chiar mai mult decât dublarea cifrei de afaceri. Este extraordinar să vezi cum lecțiile învățate în criza de acum zece ani au fost aplicate în 2020: comunicarea în amonte și în aval – cu clienții și furnizorii deopotrivă, grija ca businessul celuilalt să trăiască, această solidaritate pe care am întâlnit-o în aproape toate relațiile contractuale a fost ca un fel de plasă de siguranță a încrederii. Am eșalonat plăți și am regândit colaborări, dar a fost într-un mod win-win, astfel încât la sfârșitul zilei să fim cu toții eficienți.
Și, mai presus de toate, oamenii din echipa Brandocracy au fost extraordinari. Ne-am adaptat situației, am regândit din mers strategii, am strâns rândurile, am inovat.
Seriale & filme
Am avut timp mai mult pentru filme și cărți, pentru “acasă cu familia”. Am reușit să vedem cap-coadă, în doar câteva zile, patru sezoane din The Crown. Iar asta e o performanță pentru unii care nu prea au timp de Netflix.
Dintre celelalte filme văzute în 2020 recomand My Way – un film despre Berlusconi, Idiocracy – o parodie despre cum ar putea ajunge planeta în câteva sute de ani, dacă nu avem grijă de ea și …. de noi. Alte două pelicule foarte faine pe care le-am vizionat au fost The Two Popes – despre cei doi Papi în viață și The Resistance Banker – despre un bancher din Amsterdam care creează o bancă subterană prin care întârzie planurile naziștilor și finanțează trupele de rezistență.
Din categoria documentare, m-a impresionat cel despre evoluția armelor, de la arcul cu săgeți la ceea ce avem în zilele noastre, despre cum cultura și societatea au mers în tandem cu felul în care oamenii cucereau sau apărau teritorii. Și am continuat să urmăresc, totodată, best of și – de curând – noul sezon din Garantat 100%. Este ceea ce recomand – are Cătălin Ștefănescu invitați unul și unul, iar subiectele abordate, felul în care își formulează întrebările pentru interviu și, desigur, răspunsurile pe care le găsești în emisiunile lui, sunt de mare clasă.
Cărți
Dintre cărțile citite în 2020 recomand Politica Viitorului – despre tehnologia digitală și societatea, de Jamie Susskind, Contagios – despre cum se răspândesc ideile, de Jonah Berger, SETE – Scott Harrison.
Am recitit The Art of The Good Life de Rolf Dobelli – o carte cu scurte mesaje și reflecții despre cum să fii în regulă cu tine, cu viața ta, despre cum să gestionezi rezonabil situațiile care apar și de ce nu trebuie să te simți responsabil pentru absolut tot ce se întâmplă pe planeta asta. E o carte pe care mi-a adus-o fiica mea când s-a întors din Germania, acum doi ani, după un program Erasmus. Psihologie.
Cât de mult ai îmbrățișat online-ul
Pentru că avem clienți din toată țara, iar unii și din “afară”, deja foloseam online-ul ca instrument de comunicare. Înainte foloseam Skype, acum folosim Zoom. Dar ceea ce s-a întâmplat din martie încoace a depășit orice imaginație. Cred că am făcut de toate în online, anul ăsta: prezentări de rapoarte, ședințe, ofertare.
De asemenea, am continuat ceea ce deja începusem de anul trecut: cursurile de marketing (pe Skype sau Zoom, acum) pentru cei care vor să învețe de la zero ce înseamnă să faci marketing, respectiv, pentru cei care doresc să se perfecționeze, să știe mai multe despre noțiuni de marketing și despre cum să faci strategii eficiente, despre digital marketing, employer branding și campanii care aduc rezultate. Colegele mele, Cipriana Stan și Georgiana Iancu, sunt traineri experimentați pentru toate aceste module.
Despre conferințe, ce să mai zic? Am organizat o conferință online, am fost speaker la câteva, am fost și spectator la concerte, la congrese sau webinarii, iar într-un caz am fost moderator offline, cu invitați în studiou dar cu respectarea regulilor de distanțare. Transmisia a fost online iar audiența a fost formată din câteva sute de oameni.
Și petreceri de Crăciun, cu quiz-uri și bancuri am avut. Am experimentat chiar și o degustare de vinuri – cu sticlele de vin livrate acasă și oenologul online, prezentând, arătându-ne cum se face. Da, am avut de toate. Partea bună la meetingurile online este că poți să fii în grădină sau la biroul de la etaj, poți să vezi pe toată lumea ca și cum toți ar fi în rândul întâi. Te poziționează, nu glumă, online-ul ăsta!
Până și întâlnirea cu foștii colegi de liceu, care trebuia să fie în iunie, la un restaurant din Cluj, am mutat-o online, pe Zoom, într-un maraton de patru ore, de la nouă seara până la unu dimineața (ora României) – asta, ca să poată intra vreo trei continente în meetingul aniversar: în Europa era seară bine, noapte chiar, în Statele Unite și Canada făceau oamenii grătarele de weekend (era după-amiază), iar pe la unu, ”ora noastră” au apărut și colegii din Noua Zeelandă – proaspăt treziți, duminica dimineața. A fost de vis, ce mai. Nici cei mai creativi dintre creativi nu-și puteau imagina o astfel de întâlnire.
Chiar și voluntariatul l-am făcut online. Mentorăm studenți și elevi, ne dedicăm cauzelor sociale și zonei de dezvoltare a antreprenoriatului în urban și rural, ne implicăm în proiecte de educație. Cam 10% din timpul echipei Brandocracy este alocat implicării în comunitate, pe diferite paliere.
Nu aș putea trăi confortabil, totuși, doar “în online”. Cred că trebuie să privim tehnologia ca pe un instrument, ca pe o alternativă pentru perioadele în care offline-ul este dificil de accesat sau restricționat, cum a fost anul acesta. Am avansat mult anul ăsta. Cred că am înaintat cu câțiva ani buni, fără să ca acest salt să fi fost planificat de cineva.
Dar nu suntem încă “acolo”, cu totul iar cel mai bun exemplu îl constituie pregătirea de a face școală online. Asta nu. Trebuie schimbate metodele, mentalitățile, întreaga abordare a procesului de învățământ. Zic asta pentru că văd cum fiul meu, licean, ar da orice să meargă la școală în loc să se întâlnească “pe ecran” cu colegii. Școala este și despre socializare, despre relații de prietenie, despre experiențe trăite împreună. Deci, nu o viață în online, ci doar tool-uri care să ne servească atunci când avem nevoie.
Shopping. Cum s-au schimbat cheltuielile & prioritățile
Comportamentul de consum s-a schimbat doar puțin în ceea ce mă privește. Poate am cumpărat mai multe produse cosmetice, dar per ansamblu nu au fost mari schimbări. Vacanța mare, în august, am petrecut-o în țară, în Harghita, dar interesant este că 2020 e primul an când am avut în ianuarie o ieșire de relaxare în afara țării. Și aia a fost – Cipru în ianuarie și gata cu excursiile externe planificate. Așteptăm reașezarea lucrurilor, cum o fi “noul normal”. Planificasem Bruxelles, BeNeLux, în principiu, prin septembrie, dar pandemia nu ne-a lăsat.
Apropos de septembrie-octombrie, îmi aduc aminte de toate “replanificările” de evenimente despre care primeam notificări în aprilie-mai pentru …toamnă. Nu a mai fost să fie. În afară de TIFF19 care, iată, a reușit să “bată” Covid-19. Ce nimereală de numere.
Trai obișnuit
Am reamenajat integral curtea, am mai făcut ceva la acoperiș, chestii de-astea. Acum avem un view și mai frumos. Adevărul este că a avea curte, grădină sau orice loc unde să iei un pic de aer înseamnă mult. De gătit nu m-am apucat. Gătesc când vreau să mă relaxez sau când vrea familia să manânce specialitățile mele. În rest, am un soț care gătește excelent, face de toate, inclusiv dulciuri. Și mai este mama, care ne întreabă periodic, ca mama: “ce să vă mai fac de mâncare, ce prăjitură să vă aduc”? Ea și tata sunt “șefi” și pe zacuscă, vinete, gogoșari sau alte murături.
Iar de curând l-am redescoperit pe Chef Will Cunneen, care ne ajută la ocazii speciale cu preparate de…CHEF.
Când am atâtea talente culinare în jurul meu, m-am gândit strategic, ca un marketer ce sunt, să îmi găsesc o nișă unde să domin piața. Să fiu diferită și relevantă. Așa că eu scriu listele despre “ce să se facă”.
De la job
Au fost multe proiecte faine în 2020. Începutul anului a fost cu HoReCa și turism, inclusiv brand building & strategie de marketing pentru Salina Turda, un proiect pe care am lucrat câteva luni bune, împreună cu colegii mei, și care a însemnat, pe lângă definirea valorilor și fundamentelor brandului, construcția unui nou website pentru acest obiectiv turistic de anvergură internațională.
Un alt proiect cu care ne mândrim este rebrandingul Vetro – o companie 100% românească, care activează în piața veterinară, atât pe distribuție de medicamente și hrană pentru animelele de companie și ferme, cât și – ceea ce urmează ca noutate – ca producător nou de medicamente veterinare în România. Repoziționarea Vetro în piață, construcția pilonilor de brand și revalidarea valorilor companiei, alături de o strategie adecvată de marketing și o nouă identitate vizuală, un logo nou și un website construit integral în acest proiect, sunt capitolele prin care echipa Brandocracy își pune amprenta pe noul drum pe care și-l creează acum Vetro – acela de a fi vectorul de schimbare în piața veterinară din România.
Am continuat să fim alături de toți clienții noștri cu suport de consultanță, dar și pentru proiecte noi sau noi nișe de piață identificate în această perioadă special. Un exemplu este și clientul nostru furnizor pentru zona HeReCa, producător de mobilier, împreună cu care am găsit soluții foarte valide de reorientare a desfacerii produselor sale.
Educația financiară nu putea lipsi în această perioadă, așa că am fost implicați și în proiectul ”Economisește Inteligent!” al Asociației Administratorilor de Fonduri din România, unde asigurăm consultanță pentru zona strategică de comunicare.
Ca noutate, avem câteva proiecte frumoase și pe zona de personal branding, ceea ce ne arată că piața de profil se maturizează și crește natural pe toate palierele.
Cea mai tare campanie din 2020
Campaniile de anul ăsta au fost foarte mult în zona emoțională, pe empatie, pe suport și comunitate. Nu am neapărat o preferată, sunt mai multe care mi-au plăcut, dar și altele care m-au dezamăgit prin rigiditatea în abordare care menține brandurile într-o zonă strict comercială.
Inspirațional de final
2020 m-a apropiat mai mult de ideea de “împreună”, inclusiv prin acțiuni de suport sau de strângere de fonduri în care m-am implicat alături de colegii din Romanian Business Leaders, pentru lupta împotriva pandemiei.
Ce ți-a lipsit cel mai mult în 2020
Mi-au lipsit mult în 2020 călătoriile, inclusiv delegațiile cu avionul, mi-au lipsit întâlnirile cu prietenii, mi-au lipsit discuțiile față în față cu oamenii. Offline.
Aș vrea ca 2021 să fie mai bun. Mai frumos. Cu sănătate, cu oameni mai fericiți.
Cuvântul lui 2020
Cuvintele anului sunt Leadership, Inovare, Digitalizare, Oportunitate, Învățare.