Social media a compensat ceea ce offline-ul nu mai putea oferi, devenind în 2020 unul dintre cele mai valoroase canale de comunicare. Dar pe lângă adaptarea strategiei, toți am fost martori și la un detox al publicității, unde conținutul valoros și creativ a câștigat atenția și a impus o selecție naturală a bradurilor care merită să fie apreciate. Ce urmează?
În 2021, aceste modificări de comportament vor trece la etapa următoare, unde social media trebuie să devină un spațiu de joacă atractiv, mai aproape de om și la o distanță socială de brand, dar aproape de valorile sale.
Relaționare mai umană cu brandul: creșterea interacțiunii și experiențe în social media
Contextul pandemiei a impus brandurilor și echipei de creație din spatele lor să creeze experiențe în online. Astfel concertele, evenimentele și activările de brand au fost traduse în social media și competiția a fost câștigată doar de cei care au răspuns cerinței oamenilor de a evada într-o formă sau alta într-un loc unde pot socializa și pot interacționa cu oameni din ”tribul” lor. Și la nivel de promovare clasică, modul autentic prin care se stimula engagementul ca să crească relevanța unei pagini de social media a provocat creativii din spatele brandurilor.
Cu alte cuvinte, comportamentul de consum s-a modificat și odată cu el au avut loc schimbări majore în utilizarea canalelor de social media, ce a condus la o competiție mai acerbă pe relevanță și pe atenție. Provocarea continuă, mai ales că acum consumatorul și-a schimbat preferințele și caută experiențe, refuzând reclama evidentă.
Social Trust sau cum oamenii cer să le spui adevărul
Într-o avalanșă de reclame, fake-news și o continuă preocupare legată de securitatea datelor și intimitate, câștigarea încrederii va fi mult mai greu de obținut și foarte ușor de pierdut.
Oamenii caută să creadă oameni ca ei când vine vorba de alegeri, altfel trebuie să construiești acea încredere. Cum faci asta? În primul rând prin a a oferi produse și servicii bune, care să stimuleze creșterea review-urilor și fidelizarea în mod organic. În al doilea rând prin a transforma canalul de social media în arena unde comunitatea creată deja să se simtă confortabil și să comunice, pentru a stimula acel marketing din gură în gură care este cel mai bun generator de clienți. De altfel, nano influencerii au devenit ”vedetele” în social media atunci când e vorba de credibilitate, așa că implicarea lor în strategia de promovare va deveni necesară. Cum faci asta? Implică-i în mod creativ și recompensează-le participarea.
Ritualizarea în social media
Când reușești să creezi ritualuri de consum prin conținutul pe care îl oferi pe social media, atunci ai intrat în casa consumatorului și te-ai așezat cu el la masă pentru o discuție prieteneasă. Studiile au tot demonstrat că un brand poate atinge un statut sacru prin ”ritualuri”. Ca să creezi ritualuri de consum, trebuie să existe o strategie care să ia în calcul triggerii principali ai consumatorului și să-i activeze prin conținutul publicat. Conținutul vizual interactiv, umorul, implicarea activă a consumatorului asociată cu situații care sugerează ritualul de consum al brandului pot fi un instrument strategic care fidelizează consumatorului.
Social commerce sau cum să-ți muți magazinul în social media
Răbdarea oamenilor scade odată cu creșterea ofertei. Astfel că brandurile trebuie să creeze metode mai simple de a le arăta oamenilor ce au de oferit și de a le facilita accesul la produse. Cum shoppingul online a avut cea mai mare creștere anul trecut, tot ca un efect al comportamentului de consum influențat de pandemie, în 2021 se creează un context favorabil pentru social commerce, unde magazinele sunt integrate în pagina sau contul de Instagram. Pentru magazinele care vor să atragă în continuare consumatorul direct pe site, tehnicile mult mai personalizate de remarketing și recompensarea fidelizării pot fi în continuare tehnicile care să seducă consumatorul în ciuda zgomotului asurzior al competiției.
Brand cu impact pozitiv
Înainte, umanizarea unui brand se limita la modalități care îi dădeau o voce, un chip și o formă de comunicare mai apropiată de consumatori. Acum, consumatorii cer ca brandul să fie empatic și să reacționeze.
Dacă vrei să fii mai mult decât un brand, trebuie să demonstrezi că știi cu ce se confrută consumatorii tăi și să le arăți că îi înțelegi, nu că îi ignori. O altă influență a contextului pandemic a fost că oamenii au fost mult mai atenți la brandurile care au reacționat și și-au adaptat comunicarea, dar au și intervenit într-un fel, fie prin acțiuni CSR, fie prin conținut educativ. E drept, strategia de comunicare trebuie să ia în calcul sensibilitățile audienței țintite, ca să nu se localizeze între două tabere cu convingeri diferite. În 2021, consumatorii vor cere mai mult conținut care să ia în calcul ce simt și cu ce se confruntă.
În concluzie, 2020 a fost un an care a stabilit o reconfigurare a traseului pentru branduri, iar direcțiile actuale ne conduc într-un 2021 unde brandurile trebuie să fie mult mai umane, mult mai creative, să ofere experiențe și să includă consumatorul în mod activ pe terenul lor de joacă.
---
Nicoleta Bujor este Managing Director Stiloul Creativ.
Stiloul Creativ este o agenție de publicitate lansată în 2015, care oferă servicii specializate de copywriting, digital marketing și branding.