[Cine a furat Craciunul] Andrada Ionescu: Anul 2020 a adăugat destul de mult la capitolul emoție pentru sărbători

[Cine a furat Craciunul] Andrada Ionescu: Anul 2020 a adăugat destul de mult la capitolul emoție pentru sărbători

Oamenii isi aduc aminte cu drag de momentele cand faceau Secret Santa la birou. Sau de momentele in care stateau toata ziua in papuci, la birou. I se intampla Andradei Ionescu, Digital Strategist, Minio Studio, cu ocazia unui Mos Nicolae. Spune ca e cea mai frumoasa amintire a ei de sarbatori, din agentie, pentru ca au facut si cadouri unor copii. Iar de la petrecerile de Craciun isi aminteste cu drag mahmureala de a doua zi. Ce misto e sa fii adult. Pana la urma e un simplu trade: renunti la ideea copilareasca ca exista Mos Craciun, dar te transformi tu intr-unul. Pentru ca faci cadouri. Si cu ocazia asta realizezi si cat de bine ii cunosti pe cei din jur, mai ales ca sunt cu totii putin diferiti fata de ceilalti ani:

Oamenii sunt obosiți, frustrați, sătui de provocările prin care au trecut forțat în ultimele 9 luni și ce le lipsește acum e fix un ad cu ”Hey, vine Moșul, hai să ne prefacem că e totul okay și că anul ăsta a fost ca oricare altul de până acum”

Povestim cu Andrada despre campaniile de Craciun in pandemie, pricipiile de lucru din spate si trendurile observate in acest sezon. Apoi, aflam ce ii place ei cel mai mult de sarbatori.

 

Campaniile de Craciun

Anul acesta ne-am axat în general pe campanii digitale, așa că, și ce a însemnat comunicare de Crăciun s-a încadrat tot aici. Față de anul trecut cel puțin, lucrurile au fost mai puțin certe în toate planurile, neștiind exact ce se va întâmpla în perioada Sărbătorilor din punct de vedere al evoluției pandemiei. În rest, am încercat să păstrăm aceeași pași pe care i-am fi urmat oricum referitor la brainstorming, crearea conceptelor, dezvoltare de materiale, producție etc.

 

Atmosfera festiva

Eu sunt în atmosfera festivă încă din octombrie; și colegii știau bine chestia asta pentru că îi enervam cu cântece de Crăciun la birou. Anul ăsta, în schimb, colindele mi-au servit doar mie și m-au ajutat să hang in there până la vacanță. Și cum toate au fost diferite în 2020, un lucru de punctat aici ar fi petrecerea de Crăciun care s-a mutat și ea pe Zoom și care nu a mai semănat deloc cu evenimentele noastre obișnuite.

Practic ne-am jucat jocuri online și în loc de filmul de Crăciun al agenției din fiecare an, am făcut filmulețe individuale unde am povestit fiecare cum am trecut de anul ăsta greu și ce speranțe avem pentru 2021. S-a râs. Mult. Ah, ca să nu mai zic că am primit cadourile prin curier. #crăciunremote

 

Primul brief de Craciun

Nu mai știu exact, mai ales pentru că anul ăsta s-a simțit ca o mare zi, fără final. Am pierdut evidența lunilor și sincer, cu sufletul cred că am rămas undeva prin iulie. Ce pot să spun este că am lucrat încă de prin vară la o campanie de Crăciun pentru 2021 și din seria momente festive, tot pe atunci am început să lucrăm și la campanii de Paște.

Nu mai zic de Vday și 8 martie 2021 pe care parcă lucrăm de la Crăciunul trecut. Glumesc evident, însă știm cu toții că Sărbătorile se simt diferit în agenții pentru că de Paște lucrezi pentru Crăciun și vice versa.

 

Lucrul la o campanie pentru Craciun

Eu cred că work-ul pentru Crăciun trebuie să surprindă emoția contextului ăstuia de Sărbători și să-i facă pe oameni să își ia din timpul lor să urmărească ad-ul tău. Genul acela de campanie de care lumea vorbește random la bere (pe Zoom, desigur). Iar anul 2020 a adăugat destul de mult la capitolul emoție pentru Sărbători.

Oamenii sunt obosiți, frustrați, sătui de provocările prin care au trecut forțat în ultimele 9 luni și ce le lipsește acum e fix un ad cu ”Hey, vine Moșul, hai să ne prefacem că e totul okay și că anul ăsta a fost ca oricare altul de până acum”. Mai ales că știm cu toții că deși 2020 e pe final, povestea cu pandemia va continua și în 2021. Deci din nou incertitudine, stres, anxietate pentru tine și cei dragi.

Așa că, dacă în orice ocazie e super important să te raportezi la context atunci când comunici, pentru Crăciunul acestui an a fost absolut vital. Iar când mă refer la context, cred și aici că e important să fi avut în vedere câteva aspecte.

2020 trebuie privit și el în micro moments și nu doar holistic, pentru că, da, e un an greu, dar trebuie conștientizat că nu mai suntem în aprilie și oamenii sunt sătui și de ”totul va fi bine, suntem o familie, *bătăi pe umeri*”.

Echilibrul e cheia și din punctul meu de vedere oamenii au nevoie de un mesaj realist, nici cringe de înduioșător, dar nici picat din cu totul alt an. Și aici dacă ar fi să dau un exemplu de ce mi se pare potrivit, cred că umorul e acela. Un pic de răgaz de la anul ăsta greu, o pauză de content bun fie el chiar și publicitar.

 

Procesul de creatie

Nu cred că diferă foarte mult. Cum ziceam și mai sus, toate campaniile au nevoie de o raportare bună la context, de un insight valoros și de o execuție de calitate. Însă pentru campaniile de Crăciun trebuie în special să surprinzi emoția perioadei și după părerea mea o campanie bună nu te lasă cu sentimentul că a vrut să îți vândă ceva, e mai mult despre atmosferă decât despre produs. Brandul trebuie să aducă ceva în universul de zi cu zi al consumatorului, nu să îi intre neinvitat în casă de Crăciun.

 

Cea mai misto amintire de Craciun

Finalul de an a fost foarte drăguț în 2019 și îmi amintesc cu nostalgie cum era să lucrezi în agenție în pre-covid. Mi-a plăcut super mult că de Moș Nicolae am făcut cadouri împreună cu colegii pentru copii cu deficiențe de auz dintr-o școală de profil din București și am participat la serbarea lor de final de an, iar după am petrecut ziua în papuci la muncă și ne-am lăsat ghetele la ușă pentru cadouri.

Asta e poate cea mai emoționantă amintire pe care o am legată de Minio și de Sărbători. Și bineînțeles, petrecerea de Crăciun care mă face să-mi amintesc cât de dor îmi e de o mahmureală la birou.

         

Campanii preferate

Sincer, decembrie a fost destul de haotic așa că până să scriu articolul, nu apucasem să mă bucur de ce s-a făcut anul ăsta. Dar am selectat câteva care mi-au plăcut mult și cred că punctează exact ce povesteam mai sus că ar trebui să cuprindă o campanie de Crăciun – genul ălă de ad-uri la care te uiți de drag pentru că sunt mișto și amuzante sau care sunt pur și simplu foarte cute și cărora vrei să le dai share pe feed, să vadă și alții.

Ideea aia propusă ca prăjeală și pe care ”sigur nu o alege clientul”: 

Categoria ”aww” și good use of music

Alt premiu pentru infinite cuteness

Asta e dintr-o serie de 3 unde mi s-a părut foarte mișto ales insightul și cu o potrivire bună pe contextul Crăciunului de anul acesta:

Asta poate nu punctează extraordinar la context, dar cred că rămâne în cap pentru muzică și ”copiii ăștia cute care cântă împreună”:

My old time fav

Desigur, dincolo de criteriile de care ziceam, sunt și păreri personale. May the all mighty God of Crazy Creatives judge me if I’m wrong!

 

Cliseele

Nu știu dacă e fair comparația între la noi vs publicitatea din afară, pentru că dacă din România vedem cam tot ce se produce de la spoturi, până la wobblere, bannere și neckhangere, din alte țări vedem doar crème de la crème urcate pe Ads of the world, adweek și altele.

Ca atare, pentru România avem o varietate largă de conținut, bun, foarte bun, mediocru sau prost, iar de pe alte meleaguri vedem în mare parte doar ce e foarte mișto. În ambele cazuri, un clișeu folosit des este acel look and feel de ”totul e minunat, e Crăciun, bunătate, dăruire, cumpărați, mai cumpărați încă puțin”. Practic, campaniile din care lipsește povestea, care sunt doar o altă reclamă de Crăciun.

 

Cea mai crazy idee pentru o campanie de Craciun

Nu știu dacă am avut vreo idee de neaprobat, dar trebuie să îi dau credit colegului meu Sabin care ar putea face o serie întreagă cu Sandu Lungu în diverse ipostaze – Sandu Lungu în campanii pentru bebe, Sandu Lungu făcând prăjituri, Sandu Lungu de Crăciun...

 

Trendurile

Anul acesta campaniile au încercat să surprindă atmosfera lui 2020. Am urmărit un ad din campania globală a lui Metro Cash and Carry, în care mesajul era să comanzi de la un restaurant din apropiere de Crăciun în loc să gătești tu ca până acum, din ideea de a ajuta industria HoReCa.

Am observat mai mult focus pe ce contează cu adevărat – familie, sănătate, iubire etc., așa ca un fel de concluzie pentru experiențele lui 2020.

 

Ce iti place cel mai mult de Craciun

Mie îmi place atmosfera în general, mai ales când ne strângem (strângeam) în familie și faptul că poți să alegi cum te raportezi la toată agitația asta. Așa că, în loc să mă alătur hoardei care înjură cozile de la supermarketuri, deși se află tot acolo, îmi place să o văd ca pe o ocazie rară în an de a mânca șorici și de a bea vin fiert.

În plus, cred că obiceiul cadourilor de Crăciun te ajută să realizezi cât de bine (sau nu) îi cunoști pe cei cărora le faci cadouri. Some food for thought, nu doar pentru burtică.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Minio Studio

Gandim strategic si executam creativ. Asta facem noi la Minio Studio. Suntem o agentie lansata in 2016 si care, dupa doar 3 ani, a ajuns sa ocupe locul 28 in Forbes Ad Agencies List. Oferim mai mult decat campanii... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related