„Momentele awkward în care ne post-raționalizăm darurile luate pe ultima sută de metri.” Hai sa pornim de aici, de la observatia lui Tiberiu Coman, Groupe Creative Director, Saatchi & Saatchi + The Geeks. Era de pe vremea cand lumea facea Secret Santa la birou. Am vrut doar sa ne amintim.
Totusi, sarbatorile de iarna continua de oriunde am fi, iar noi aflam in seria noastra despre cum improvizeaza creativii spiritul Craciunului. Tiberiu spune ca focusul s-a mutat in intimitatea casei noastre, dar, daca e nevoie, el e pregatit cu idei si pentru exterior:
"O idee ar fi să instaleze brandurile beculețele de Crăciun în locul Primăriei. Să-și ia fiecare o stradă sau un bulevard și să producă instalații cu artiști locali pe baza unor briefuri creative. Oamenii o să se bucure să vadă ceva nou și spectaculos vizual, Primăria o să aibă bani pentru apă caldă, iar brandurile o să obțină mai multă vizibilitate și PR."
Povestim in continuare cu el despre campaniile de Craciun din acest an, cum difera procesul creativ si care sunt trendurile. Dar mai ales, despre "acel moment în care totul e gata și nu mai trebuie să faci nimic. Ăla cred că e adevăratul miracol de Crăciun."
Campaniile de Craciun
Anul ăsta, campaniile de Crăciun au fost singura chestie normală din jurul nostru. Pentru majoritatea românilor (aș adăuga „responsabili”), comunicarea din perioada asta a avut un rol secundar, acela de a ne asigura că “se ține Crăciunul”.
Mulți dintre noi aveam nevoie de validarea asta și de un vector de stabilitate, după un an în care impredictibilul s-a instalat în viața noastră și a început să ne dezperecheze șosetele din sertare și să taie cu pixul roșu planurile din agende.
Primul brief
La Saatchi & Saatchi + The Geeks, Crăciunul a început de prin vară. Primul brief a venit în august și, până la sfârșitul lunii, aveam deja conceptul aprobat. Unele brief-uri au venit mai târziu, iar pe altele am lucrat până în ultima zi dinainte de vacanță.
Procesul de creatie
Din perspectiva creativă, pandemia ne-a învățat să ne uităm mai mult în interior, decât în exterior. Am învățat să ne bazăm pe realitatea pe care ne-o construim în intimitatea casei noastre, indiferent dacă au apărut sau nu beculețele prin oraș. La fel și pentru brainstorming-uri: dai drumul la un colind, pui un Zoom background Crăciunos și încerci să te conectezi cu amintirile alea frumoase în care ai simțit pe bune spiritul sărbătorilor.
Ce e diferit fata de ceilalti ani
Pe lângă modul în care generăm idei, ne-am schimbat și percepția că acestea se termină în format .ppt. Mai ales într-o eră a contentului digital, în care video is king, un creativ trebuie să înțeleagă tot ce presupune procesul de producție și să caute întotdeauna soluții și back-up-uri pentru orice idee prezentată.
În ultimele luni, am avut proiecte video care variază de la montaj de stock footage, la filmarea noului sezon din Eduard Fermier Urban prin Zoom sau coordonarea unei filmări din Ungaria prin live streaming pentru un client regional.
Un alt fenomen foarte interesant este că majoritatea campaniilor de Crăciun abordează tema responsabilității sociale. În anii trecuți, campaniile CSR erau trecute la finalul prezentării către client, ca propuneri extra prin care încercam să facem ceva bun prin comunicare, în spiritul sărbătorilor.
Acum, fiecare idee trebuie să treacă prin filtrul responsabilității. Și chiar dacă în unele cazuri e vorba doar despre detalii execuționale (ex: câți oameni e ok să arăți la masa de Crăciun?), tot cred că e un exercițiu bun pentru viitor.
Amintiri din agenție de Crăciun
Anul ăsta, Crăciunul m-a făcut să-mi fie dor de agenție. În mod normal, e invers: începi să simți mood-ul de vacanță și abia aștepți să scapi de la job. Dar acum, chiar mi-e dor de colegii care bagă un Hrușcă random, de Secret Santa, de cei care se transformă în detectivi ca să afle toate cadourile dinainte sau de momentele awkward în care ne post-raționalizăm darurile luate pe ultima sută de metri.
Crăciunul publicitar de afară
In ciuda tranziției spre work from home, a reducerilor de bugete și a restricțiilor de pandemie, 2020 n-a fost un an rău pentru creativitate. M-am bucurat să văd că jucătorii consacrați, precum John Lewis sau McDonalds, au spus și anul acesta povești frumoase și m-a inspirat modul în care au folosit soluțiile alternative de producție video.
Dar și mai tare i-am apreciat pe cei care nu au avut bugete cu multe zerouri, dar care au reușit să-mi facă pielea de găină prin storytelling, mai ceva ca dușurile reci din perioada asta.
Cliseele din reclamele de sezon
Bunicii ăia care se descurcă de minune cu tabletele și tehnologia și nu-și filmează fruntea când fac video call-uri. Și stock footage-ul cu părinții care își împing copii pe parchet în niște cutii de carton. Dar recunosc, sunt mai degrabă frustrări personale, decât profesionale.
Cea mai crazy idee pe care ai avut-o pentru o campanie de Craciun
Să instaleze brandurile beculețele de Crăciun în locul Primăriei. Să-și ia fiecare o stradă sau un bulevard și să producă instalații cu artiști locali pe baza unor briefuri creative. Oamenii o să se bucure să vadă ceva nou și spectaculos vizual, Primăria o să aibă bani pentru apă caldă, iar brandurile o să obțină mai multă vizibilitate și PR.
Trendurile de anul acesta
Principalul trend a fost ”precauția”. Majoritatea campaniilor s-au lucrat într-o perioadă în care se vehicula ideea unui nou lockdown. Spațiul nostru mental era bombardat de teme grele (alegeri, pelerinaje, numărul de cazuri), iar modul în care societatea urma să experimenteze Crăciunul era greu de prezis.
Am observat că această nesiguranță s-a strecurat în advertising prin teme de genul „sărbătorește în felul tău”, „reinterpretează tradiția în stilul tău” etc. Un fel de „nu știm ce o să se întâmple, așa că o să-ți spunem ceva foarte vag și vezi tu ce faci cu mesajul ăsta”.
Grinch sau colinde din septembrie
Anul ăsta am făcut tranziția de la „Crăciun = au băgat Toffee Nut la Starby”, la abia aștept să-i citesc fetiței (2 ani) povestea lui Moșu cu renii care mănâncă licheni. Parenting-ul îți aduce cu totul altă perspectivă și mă bucur enorm cu familia pentru fiecare chestie mică pe care o facem împreună, în spiritul Crăciunului. Mai puțin împodobitul bradului, care s-a transformat într-o negociere dură pe care am și pierdut-o (avem mai multe jucării de toddler în pom decât globuri).
Ce iti place cel mai mult de Craciun
Liniștea de după furtună. După ce tragi ca nebunul nu știu câte zile (pregătiri, cadouri, curieri, văcuțe în pom, pisici care atacă văcuțele din pom, etc), vine acel moment în care totul e gata și nu mai trebuie să faci nimic. Ăla cred că e adevăratul miracol de Crăciun.