Ce înseamnă pe scurt PPC Advertising? O metodă de promovare hipermăsurabilă, precisă în targetare și cost-effective pentru businessul tău. În detaliu? Găsești amănunte în articolul de mai jos.
E foarte probabil să mai fi auzit de termenul de PPC, care la bază înseamnă Pay-per-click, deși fie vorba între noi, există tipuri de campanii PPC unde plata nu se face neapărat pe click. Există șanse mari, în toată această pădure deasă a termenilor de marketing, să le mai încurci uneori. Nici nu e de mirare, mai ales când mă gândesc că există atâția indicatori de performanță care merită urmăriți: CPC, CPM, CPA, ROAS, CTR, ROI, COCA și așa mai departe. Și eu m-am speriat la început. Până mi-am dat seama cât sunt de folositori.
Unde începe și unde se termină PPC-ul
Am auzit multe definiții de-a lungul vremii pentru PPC. Ba că ar fi „reclame pe Facebook”, „bannereală” sau „alea de te urmăresc după ce vizitezi un magazin online”. Confirm că există un pic de adevăr în toate. Însă dacă ar fi să cuprindem sub aceeași umbrelă termenul de PPC Advertising, aș spune că este o metodă de promovare online prin diverse forme de reclame specific targetate. PPC Advertising înseamnă reclamele care îți apar într-o căutare simplă pe Google, înseamnă reclamele care îți apar înaintea unui clip pe YouTube, dar și reclamele care îți apar în feed-ul de pe Facebook sau în stories pe Instagram, asta ca să le enumăr pe cele mai cunoscute. Însă, plaja e foarte largă și poți crea campanii PPC și pe Waze, LinkedIn, Bing, Pinterest, TikTok, iar lista poate continua.
Cred că ar fi important să menționez și ce nu înseamnă PPC, căci m-am lovit adesea de percepția aceasta. PPC nu înseamnă nici pe departe boost posts. Să nu fiu înțeles greșit (pe principiul „a-mi pare rău la domni advertiseri”), nu am nimic împotriva acestui tip de promovare, însă să reduci întregul potențial al acestui canal de promovare (care, spoiler alert, este imens) la un simplu boost este cam injust. Pentru că poți face atâtea și atâtea lucruri cu el.
Promovarea PPC ar trebui să facă parte dintr-o strategie generală de marketing
Ca și în cazul altor metode de promovare (digitale sau nu), recomandarea mea este să nu pornești niciodată la drum fără o strategie în spate. În primul rând, promovarea PPC trebuie să facă parte dintr-o strategie generală de marketing pe care ai gândit-o pentru businessul tău. Nu că nu ar funcționa să faci doar PPC în mod punctual, însă va fi mult mai eficient pentru tine să-ți gândești planul de acțiune într-un mod concertat și să profiți de fiecare portavoce de marketing. Un exemplu concret? Să zicem că te apuci de rulat reclame pe Facebook Ads, faci chiar și o campanie care să genereze urmăritori pe pagina ta, însă tu nu ești pus la punct pe partea de Social Media, adică pagina ta nu e configurată corect, iar conținutul este sărăcăcios. Cum se traduce acest lucru mai departe? O grămadă de clienți potențiali care sunt interesați de businessul tău (îți accesează pagina de Facebook/o urmăresc), dar care fie se îndepărtează automat când nu observă activitate pe pagina ta, fie sunt pierduți în neantul de noutăți din feed pentru că tu nu li te adresezi niciodată (sau prea rar) prin postări. Similar se poate întâmpla și cu site-ul tău. Rulezi un set de reclame foarte bine targetate și persuasive pentru a-ți spori traficul pe website, însă bounce rate-ul este foarte mare fix pentru că paginile ți se încarcă greu, conținutul nu e relevant sau lipsesc call-to-action-urile potrivite. Morala? Gândește-te la un plan integrat de servicii și pune-le pe toate la punct înainte să pornești la drum.
La rândul lui, PPC Advertising-ul trebuie gândit în baza unei strategii dedicate. Acum te întrebi probabil, deși nu ai dat doar boost post, de ce nu au funcționat reclamele pe care le-ai făcut chiar direct în Ads Manager. Oare pentru că ai configurat o singură campanie cu obiectiv de trafic, timp de doar câteva zile, pe o singură audiență generală, conținând o singură reclamă și unde eventual nu era nici Pixelul asociat? Ei bine, dacă așa stau lucrurile, deja avem de discutat despre foarte multe aspecte și probleme de corijat. Nu că i-aș lua apărarea, dar PPC-ul merită și înseamnă mult mai mult de atât.
Testează metoda cel puțin trei luni de zile
O strategie de PPC te va ajuta să răspunzi la următoarea întrebare: oare eu cât pot să generez (în vânzări/leaduri sau orice altceva) prin reclame? Căci, în urma unei singure campanii rulate conform descrierii mele de mai sus, cu siguranță nu vei ajunge să îți dai seama cât de mult te poate ajuta. Așadar, primul lucru de care trebuie să ții cont într-o strategie este perioada de timp pentru care o gândești. În cazul unui business la început de drum sau care nu a mai utilizat niciodată PPC, recomandarea mea este să testezi această metodă pentru cel puțin trei luni de zile, timp îndeajuns de lung pentru teste și pentru evaluări. De asemenea, în rețeta pentru o strategie PPC (pe care nu o găsești nici la Jamila) sugerez să te gândești și la aspecte precum: buget lunar, indicatori de performanță de urmărit, platforme PPC de utilizat și arhitectura de campanii, public țintă (rece, cald) și obiectivul general pe care vrei să îl atingi după un anumit timp. Asta sau poți ruga frumos o agenție de promovare și comunicare integrată (cum ar fi Kooperativa 2.0, dau un exemplu) și s-ar putea să te ajute ei cu un plan de bătaie.
Promovarea de succes prin PPC presupune să fii constant
Nu vreau să pară că bat pasul pe loc, dar trebuie să mai revin puțin la ideea cu perioada de promovare. Din experiența noastră de peste 100 de conturi administrate (cu un buget cumulat de peste 500.000 de euro administrat), ne-am dat seama că unul dintre elemente cheie pentru o promovare de succes este constanța. Dacă vrei într-adevăr să ai rezultate sustenabile pe termen lung, e foarte important să și rulezi campanii pe termen lung. Pornești reclamele timp trei zile, vezi că nu ai rezultate imediat, te sperii și le oprești? Nu pot să zic decât că ai o grămadă de pierdut. Avem foarte multe studii de caz și rapoarte care arată o evoluție constantă a cifrelor în momentul în care promovarea este păstrată pe durata mai multor luni de activitate. Iar un rol-cheie în toată această poveste îl are cadrul de tracking, care trebuie setat corect dacă vrei să ai o privire de ansamblu asupra celor mai performante canale, audiențe sau reclame. Asta e poate cea mai puțin frumoasă parte din ecuația PPC-ului, pentru că-i atât de tehnică că uneori ai impresia că faci programare (*hackerman mode* activated). Însă e poate la fel de importantă ca partea creativă a unei reclame. Tracking înseamnă pe scurt Google Analytics și Facebook Pixel (cu declinările și completările de rigoare, ca să nu mă certe colegii de breaslă) - dacă le ai setate corect pe acestea două, atunci vei putea înțelege nu doar ce impact are PPC-ul asupra businessului tău, dar și ce impact au celelalte metode de promovare: postările din social media, colaborările cu influenceri, advertorialele publicate pe alte site-uri (și altele pe care le-am detaliat în fișa fiecărui serviciu digital pe care îl oferim în agenție). Hai că începe să sune bine, așa-i?
Avantajul PPC: posibilități de targetare multiple în strategia de marketing
O să fac tranziția puțin câte puțin către finalul articolului și o să-ți spun că marele avantaj al PPC-ului (în detrimentul altor metode de promovare digitale sau nu), este că este hipermăsurabil. Da, cunoști segmentul de piață al unui anumit post de televiziune. Da, cunoști în mare care sunt oamenii care urmăresc un anume influencer. Însă niciunul nu îți poate spune într-atât de exact care e publicul căruia te adresezi sau care a reacționat la reclamele tale mai bine decât PPC-ul. Posibilitățile de targetare sunt atât de largi, aproape că te simți ca în tărâmul de vis al marketingului. Vârstă, interese, comportamente, geolocalizare și multe altele (toate hiperspecifice) îți stau la dispoziția platformelor de Advertising PPC. Evident, cu dramul de sare și limitările aferente oricărui algoritm, ar fi injust să încerc să pun în lumină PPC-ul de parcă ar putea să îți ofere totul. Concluzia e, însă, că poți face mult mai multe lucruri din punct de vedere al targetării decât ai putea pe oricare alt canal.
Pentru final, păstrez câteva gânduri de duh, esențiale pentru a te raporta corect și a-ți seta așteptările cu măsură față de PPC Advertising. Ca oricare alt canal de marketing, promovarea PPC reprezintă un test pentru orice business. PPC-ul nu trebuie și nu va funcționa indiferent de celelalte elemente din care e compus businessul tău, fie elemente interne (asset-urile de tipul „diferențiatori față de competiție” și activele de tipul „site”, „pagina de Facebook”) sau elemente externe (contextul social, comportamentul digital al publicului țintă etc.). PPC-ul s-ar putea să nu funcționeze pentru orice business sau să funcționeze la diferite intensități, aceasta este realitatea. Însă până nu testezi în mod corect (a se citi aici „în baza unei strategii”) nu vei înțelege impactul real și potențialul pe care îl prezintă acesta pentru afacerea ta. Nu în ultimul rând, nu uita de puterea automatizării și a algoritmilor. Toate trendurile arată că în viitorul apropiat o promovare eficientă va fi o promovare automatizată și bazată în special pe datele colectate în timp despre publicul tău țintă. Lasă algoritmii să lucreze, hrănește-i cu informații și vei observa în timp beneficiile. Nu există nimic de pierdut prin promovarea de tip PPC, căci notorietatea obținută și datele colectate te vor ajuta să înțelegi mai bine cum să te promovezi pe mai departe. Și crede-mă, dacă va fi să stăm de vorbă despre toate serviciile integrate de promovare și comunicare, promit că voi fi mai puțin tehnic, și mai mult orientat către nevoile businessului. Dacă nu, măcar la o bere tot putem să dezbatem. Vorba aia, trebuie să te felicit cumva dacă ai reușit să ajungi până la finalul articolului.
_______________________
Cosmin Sipoș, coordonator departament PPC Kooperativa 2.0